Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Casablanca (1942): 7/10
Nog eens een klassieker gezien. Voor mij is deze best wel goed, maar de klassieke status van deze film is mij ergens wel ook een beetje een raadsel. Ik zie er een goede film in, maar geen klassieker.
 
Babylon (Damien Chazelle, 2022) - 6/10

Respect voor het enthousiasme en de ambitie van Chazelle, maar ondanks dat ik me geen enkel moment verveeld heb, weet Babylon niet helemaal het doel te raken. Misschien omdat het ondanks alle excessen toch net iets te proper en dorky overkomt, als een filmnerd die veel gelezen heeft over de uitspattingen in Hollywood maar zelf nog niet veel feestjes meegemaakt heeft. De feestscène waarmee quasi geopend wordt, is heel knap en energiek in beeld gebracht en introduceert op geslaagde wijze de hoofdrollen. Maar ondanks al het naakt, de drugs en de weirde seksuele dingen, had ik toch nog het gevoel dat Chazelle iets te veel binnen de lijntjes kleurt, wat dus voor mij voor de hele film geldt.

Dan liever het hele stuk erna, waar de opnames van de stille films op een weergaloze manier getoond worden. Hier komt het talent van Chazelle het best naar boven en achteraf vind ik het eigenlijk jammer dat hij niet gewoon een hele screwball komedie in deze stijl gemaakt heeft, want het tempo, de visuele flair en de humor zaten hier allemaal exact goed. In de plaats kiest hij ervoor om iets te veel verhaallijnen te jongleren om een breed verhaal over het concept Hollywood te vertellen, waardoor de film heel veel focus verliest. Babylon springt dan wat van scène naar scène waarbij de ene al wat beter werkt dan de andere. Vooral in het laatste uur zakt het tempo bij momenten.

Brad Pitt is degelijk en Spike Jonze steelt de show als de gestoorde Duitse regisseur. Margot Robbie weet me niet helemaal te overtuigen in een rol die wat voort borduurt op andere acteerprestaties die ik al van haar gezien heb en Diego Calva heeft een beetje de ondankbare taak om met zijn kleurloos personage de stand-in van het publiek te zijn. Jammer dat daardoor interessantere verhaallijnen zoals de trompettist en de aziatische dame wat naar de achtergrond geduwd worden. Tobey Maguire gaat waarschijnlijk in mijn nachtmerries opduiken.

Gemikt op Boogie Nights, uitgekomen bij Moulin Rouge, zo'n beetje. De soundtrack slapt wel bij momenten.
 
Luckiest Girl Alive

Leuke film, enkel jammer van één bepaald punt in de film die het verhaal helemaal onderuit haalt.

Ani heeft een zwaar trauma opgelopen van de groepsverkrachting, maar er wordt geen woord gesproken over het feit dat ze haar vriend vermoord door hem koelbloedig een mes in de nek te rammen. Dat laatste past overigens totaal niet bij haar personage die zelfs schrik heeft om over de verkrachting te spreken en initieel op de vlucht slaat voor haar vrienden, ook al laten ze ze leven.
 

Gisteren dan maar een romcom-like film opgezet. Viel eigenlijk nog vrij goed mee. Weinig com, veel rom.
 
The Third Man (1949): 9/10
The Secret of Kells (2009): 8/10
Marriage Story (2019): 8/10

Drie keer op een rij goede film, The Third Man zelfs zeer goed.
Ik had destijds meer verwacht van Marriage Story, maar vond het wel een goede film. The Third Man en Secret of Kells zijn inderdaad geweldig, ik ben benieuwd wat je van hun ander werk zal vinden. Carol Reed heeft enkele ondergewaardeerde parels geregisseerd. Odd Man Out is misschien de bekendste buiten The Third Man, maar The Fallen Idol en Night Train to Munich zijn ook echt fantastisch. En naast Secret of Kells is vooral Song of the Sea top. En van diezelfde animatiestudio zou ik ook The Breadwinner aanraden. Ik zie hier dat regisseur Twomey al een nieuwe film gemaakt heeft, My Father's Dragon. Ziet er op het eerste zicht wel een kinderfilm uit, maar hopelijk ook goed.
 
Brandon Cronenberg blijft aan de weg timmeren en het gaat in serieus stijgende lijn. Antiviral was goed, Possessor was meer dan goed en Infinity Pool doet daar nog een schepje bovenop. Laat je kopje onder duwen door Mia Goth & Alexander Skarsgård. We zijn nog maar juist bezig maar dit is al een stevige contender voor film van het jaar. (y)
 
Ik had destijds meer verwacht van Marriage Story, maar vond het wel een goede film. The Third Man en Secret of Kells zijn inderdaad geweldig, ik ben benieuwd wat je van hun ander werk zal vinden. Carol Reed heeft enkele ondergewaardeerde parels geregisseerd. Odd Man Out is misschien de bekendste buiten The Third Man, maar The Fallen Idol en Night Train to Munich zijn ook echt fantastisch. En naast Secret of Kells is vooral Song of the Sea top. En van diezelfde animatiestudio zou ik ook The Breadwinner aanraden. Ik zie hier dat regisseur Twomey al een nieuwe film gemaakt heeft, My Father's Dragon. Ziet er op het eerste zicht wel een kinderfilm uit, maar hopelijk ook goed.
Thanks. The Breadwinner wil ik zeker nog zien. Song of the Sea (en WolfWalkers) heb ik beiden al gezien. Ik ben zeker fan van die animatiestudio. Absoluut. Ze kunnen weinig verkeerd doen bij mij.

Vroeg of laat zal ik die films wel eens kijken, maar ik denk dat ik eerst wat algemene bekendere films uit die periode zal zien, zoals bvb. Sunset Blvd. , Citizen Kane, enkele Hitchcocks en Billy Wilders of John Huston, etc. . Maar als ik kan zal ik die ook wel eens kijken.

Infinity Pool ook op de watchlist gezet.


Gisteren dan maar een romcom-like film opgezet. Viel eigenlijk nog vrij goed mee. Weinig com, veel rom.
Wil ik ook nog zien, maar die ziet er eigenlijk echt wel goed uit. Is er nog niet van gekomen, maar die ga ik ook zeker nog eens zien.
 
OVER THE TOP (1987)

meh, één van de minste STallone films ooit imo.

Bunch of oily looking truckers in an arm wrestling contest, en ondertussen een legal custody gedoe met zijn zoontje....

Enorm saai, film had echt weinig om het lijf.
 
Een stukje van Magic Mike XXL waar ze aan 't dansen waren in een club.

Het was op café, dus zonder geluid, maar dit nummer stond op in het café:

Ik denk dat die scène zo 5x beter was dan met de originele muziek uit de film.
 
Titanic
Honderdste rewatch, vierde keer in de bioscoop ofzo. Zoals altijd enorm van genoten. Blijft een film die ik kan blijven kijken en die voor mij geen dode momenten heeft.

Mortal Kombat (2021)
Aangenaam verrast. Het hoofdpersonage is wel nogal plat en een sucky acteur imo. Ik had ook gehoopt op wat meer screentime voor Hiroyuki Sanada. Voor een gameverfilming moet het eigenlijk niet veel meer zijn. Leuk tussendoortje.
 
Everything everywhere all at once

Orginaliteit te over, alleen schippert hij voor mij iets te vaak tussen geslaagde humor, slapstick en absurdistan, waardoor een soort echte indentiteit ontbreekt. 7.5/10

You people

Clichématig, geen diepgang, weinig geslaagde humor, karikaturaal compleet over the top en de (hoofd)personages zijn vaak ronduit irritant. Toch nog een paar puntjes omdat ik Jonah Hill wel nog best ok vond. 4/10
 
BUSHWICK;

enorm dwaze film met Dave Bautista, over enkele staten die zich afscheuren van de USA, en een invasie plegen. Beetje zoals Red Dawn maar dan helemaal anders dus.

B-film van de hoogste soort dus. Soms kan ik dergelijke zaken smaken, maar nu deze helemaal niet.
 
The Life Aquatic with Steve Zissou
Heb helaas niet volgehouden om hem uit te kijken... Ik kan wel wat randomness hebben maar dit is niet aan mij besteed.
Had bij Grand Budapest Hotel ook al gemengde gevoelens.
The Darjeeling Limited vind ik dan wel weer fijn, en Fantastic Mr Fox ook.
 
THE GREY.


Angry wolves against an even more angries Liam Neeson, what could go wrong.

Sterke feeling en setting rond die film ook trouwens. Loved it. ook na rewatch 3
 
Terug
Bovenaan