Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Snowman (Tomas Alfredson, 2017) - 2/10
Le Doulos (Jean-Pierre Melville, 1962) - 8/10
Bob Le Flambeur (Jean-Pierre Melville, 1956) - 7.5/10
Ambulance (Michael Bay, 2022) - 6.5/10
Aftersun (Charlotte Wells, 2022) - 9/10
Bringing Up Baby (Howard Hanks, 1938) - 8.5/10
Rio Bravo (Howard Hanks, 1959) - 9.5/10
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) - 9/10
The Asphalt Jungle (John Huston, 1950) - 8/10
Harakiri (Masaki Kobayashi, 1962) - 9.5/10

Al een tijdje geen update hier meer gegeven, dit zijn de voornaamste films die ik de laatste tijd gezien heb. Vooral geprobeerd wat klassiekers in te halen. Erg genoten van de twee Melvilles maar zo gelijkaardig dat het misschien niet zo goed was van ze dicht op elkaar te zien. Onlangs was ik hier voor lof over Tinker Tailor Soldier Spy, de film die bevestigde wat een goeie regisseur Alfredson was. The Snowman is de film die er op volgde en die zijn carrière half beëindigd heeft, onbegrijpelijk dat deze vreselijke film door dezelfde regisseur gemaakt is.

Rio Bravo is een fantastische western en een van die ultieme hangout films die het best bekeken worden op een trage namiddag terwijl je languit op de zetel ligt. Harakiri was mijn favoriete film van de hele hoop, echt een fantastische film. Ik ben een grote fan van film noir en had Kiss Me Deadly lang geleden al eens gezien, The Asphalt Jungle was wel de eerste keer.

Tot slot ben ik verbaasd over hoeveel ik uiteindelijk van Ambulance genoten heb. Ik heb echt een halfuur moeten wennen aan de hectische cocaïne filmstijl van Bay, hier op een nog hoger (sneller) niveau gebracht dan in zijn ander werk. Maar na een tijdje kwam ik een beetje in de flow van de film en kon ik wel appreciëren hoezeer hij de adrenalinerush van de nonsens op het scherm vakkundig probeert weer te geven. Deze keer ook met een hoop drone shots erbij.
Ha, The Snowman idd. Wat een drol van een film was dat toch zeg. Ik vroeg me ook af naar wat ik aan het kijken was indertijd.
Voor de rest een mooi lijstje.
 
eergisteren:
black panther wakanda forever - vrij teleurgesteld, had te veel verwachtingen na de eerste. te rommelig.

vandaag:
the plane (2023) met gerard butler. spannender dan verwacht, geen verwachtingen buiten een breinloze gerard butler film. die snipershots kwamen hard aan.
 
The Banshees of Inisherin 8/10
Heerlijke tragikomedie met een geweldige Colin Farrell en Kerry Condon.
Jenny de ezel die stikt in de vinger van Gleeson :cry:

You People 0/10
Met veel moeite uitgekeken. Het raciale ligt er niet dubbel maar 3 dubbel dik op. Op geen enkel moment vond ik ook maar iets grappig of interessant aan.

The American 7/10
Trage actiefilm van Anton Corbijn met Clooney als huurmoordenaar. Buiten de proloog is de film best wel traag maar bouwt zeer mooi op naar het einde toe met veel mooie shots uit Abruzzo (Italië)
 
Ghostbusters: Afterlife.

Verre van de perfecte film maar het is zo'n film die er mee weg komt. Zeer leuke film, teert uiteraard op de nostalgie van zijn voorgangers maar doet dit op een goeie en warme manier.
 
Babylon

had erg veel zin om deze te zien en ik ben heel er tevreden buiten gekomen.
Alle registers worden open getrokken en kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen werkt maar bij mij duideijk wel
Ging volop mee in het reilen en zeilen van de hoofdpersonages.
Dat eerste uur vloog voorbij met het magistrale feestje en die reuzachtige filmset. Wat een scènes!
Brad Pitt was perfect gecast, Margot Robbie mag ook elke scènes stelen waar ze in zit en ook Diego Calvo doet het goed als hart van de film
Leuke cameo's ook trouwens!

in het tweede deel verliest de film een beetje zijn focus en doet misschien een zijsprongetje te veel, maar dat deerde me maar weinig eerlijk gezegd. Het zorgde er weliswaar voor dat de ontknoping van sommige personages misschien NET niet genoeg binnen kwam.
Over het slot
die montage
heb ik al wel wat kritiek op gehoord. Op het moment zelf vond ik dat geweldig, maar eigenlijk vind ik het achteraf mss wat potsierlijk

Vette 8/10 toch wel
Volledig in lijn met Pegasus over Babylon. Er schuilt een hele leuke, mss zelfs fantastische film in maar daarvoor moeten ze in het midden misschien wel een heel uur knippen want daar is de focus echt serieus zoek.

De film is op zn best wanneer het metagewijs over film gaat maar de grote hoeveelheid zijsprongen doet de karakters niet echt eer aan.

Het midden (zeker dat gedoe rond Tobey maguire) is even doorbijten maar ik vond het hollywoodiaans circlejerk einde persoonlijk wel een mooie afsluiter.
Ik ben zelf niet de grootste fan van Margot Robbie en ik vind haar presence niet zo magnetisch, en ook al was er niets mis met Diego Calva, hun chemistry was niet zo geloofwaardig en hun relatie te oppervlakkig uitgewerkt om de afloop van de film helemaal goed te maken. Ik was zelf wel fan van de finale montage, had voor mij nog langer mogen duren zelfs. Chazelle koos enkele prachtige shots om daarin te steken.

Jammer ook dat de subplot over de trompetist wat onderontwikkeld bleef. Ik begrijp dat er heel wat sequenties zijn in de film waar zijn afwezigheid perfect te verklaren is, maar wanneer hij terug in the picture komt, vond ik dat zijn verhaal nogal wat grote sproingen kende. Ik vermoed dat daar wat materiaal op de kniptafel is blijven liggen.

Hoe dan ook, I really liked this movie, zat er helemaal in.
Van pooping in the frame tot singing in the rain.

The Snowman (Tomas Alfredson, 2017) - 2/10
Le Doulos (Jean-Pierre Melville, 1962) - 8/10
Bob Le Flambeur (Jean-Pierre Melville, 1956) - 7.5/10
Ambulance (Michael Bay, 2022) - 6.5/10
Aftersun (Charlotte Wells, 2022) - 9/10
Bringing Up Baby (Howard Hanks, 1938) - 8.5/10
Rio Bravo (Howard Hanks, 1959) - 9.5/10
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) - 9/10
The Asphalt Jungle (John Huston, 1950) - 8/10
Harakiri (Masaki Kobayashi, 1962) - 9.5/10

Al een tijdje geen update hier meer gegeven, dit zijn de voornaamste films die ik de laatste tijd gezien heb. Vooral geprobeerd wat klassiekers in te halen. Erg genoten van de twee Melvilles maar zo gelijkaardig dat het misschien niet zo goed was van ze dicht op elkaar te zien. Onlangs was ik hier voor lof over Tinker Tailor Soldier Spy, de film die bevestigde wat een goeie regisseur Alfredson was. The Snowman is de film die er op volgde en die zijn carrière half beëindigd heeft, onbegrijpelijk dat deze vreselijke film door dezelfde regisseur gemaakt is.

Rio Bravo is een fantastische western en een van die ultieme hangout films die het best bekeken worden op een trage namiddag terwijl je languit op de zetel ligt. Harakiri was mijn favoriete film van de hele hoop, echt een fantastische film. Ik ben een grote fan van film noir en had Kiss Me Deadly lang geleden al eens gezien, The Asphalt Jungle was wel de eerste keer.

Tot slot ben ik verbaasd over hoeveel ik uiteindelijk van Ambulance genoten heb. Ik heb echt een halfuur moeten wennen aan de hectische cocaïne filmstijl van Bay, hier op een nog hoger (sneller) niveau gebracht dan in zijn ander werk. Maar na een tijdje kwam ik een beetje in de flow van de film en kon ik wel appreciëren hoezeer hij de adrenalinerush van de nonsens op het scherm vakkundig probeert weer te geven. Deze keer ook met een hoop drone shots erbij.
Moh, een zalig filmlijstje van @FlyingHorseman. What else is new. Kijk jij dan alleen goede films of filter je de mediocre shit eruit?

Zelf heb ik een morbide interesse in The Snowman, maar is er dan werkelijk niets goed aan? I hear these stories, maar vind het zo moeilijk te geloven.

Rio Bravo is inderdaad de max, een van de beste films van Hawks. Zelf heb ik onlangs Rio Lobo gezien en ook al heeft die lang niet de klasse van Rio Bravo, het is nog steeds een zeer genietbare western. Hawks wist echt hoe personages en relaties/vriendschappen te ontwikkelen zodat je toch geëngageerd blijft in een poepsimpel western verhaaltje.

Ook zeer grote fan van Harakiri. Kobayashi is een absolute meester, hij heeft enkele fenomenale films gemaakt, waarvan Harakiri mijn persoonlijke favoriet is. Kijk zeker ook Kwaidan en uiteraard de Human Condition-trilogie

Blij om te horen dat Ambulance te doen is. Ik heb doorgaans een hekel aan films van Michael Bay (zelfs de nostalgie voor The Rock volstond niet om mij over zijn obnoxious filmstijl te zetten). Maar Ambulance gaf me toch de indruk wat beter te zijn dan de rest van zijn anders walgelijke output.
 
Black Panter 2:
Mooi begin, mooi einde ivm Chadwick Boseman. Alles ertussen was spijtig genoeg rommel. Een film van 3 uur die toch gerusht lijkt, tempo zat helemaal fout.

Team Spirit gisteren gevonden op VTM go. Moet bijna 20 jaar geleden, blijft toch een topper 😝.
 
Black Panter 2:
Mooi begin, mooi einde ivm Chadwick Boseman. Alles ertussen was spijtig genoeg rommel. Een film van 3 uur die toch gerusht lijkt, tempo zat helemaal fout.

Team Spirit gisteren gevonden op VTM go. Moet bijna 20 jaar geleden, blijft toch een topper 😝.
ik dacht dat het maar 2u was, maar het leek heel lang uitgetrokken en rommelig.
 

Bedoel je niet deze?

Vond ik nogtans wel een coole film hoor. Vampires on a plane, what possibly could go wrong?
Ja! Die was het.

Ja inderdaad wel verfrissend, maar soms nogal langdradig.

Ik dacht dat de dame in kwestie een gameplan ging hebben om den boel te redden, maar die bleef maar aanmodderen en dwaze beslissingen nemen. Het einde van de film maakt wel veel goed.
 
vandaag:
plane (2023) met gerard butler. spannender dan verwacht, geen verwachtingen buiten een breinloze gerard butler film. die snipershots kwamen hard aan.
YEP ik heb die ook gisteren bezien.

Werkelijk een leuke film dit! Ik wist niet dat er nog zo'n eilanden waren in de FIlippijnen met losgeslagen gekken.
Ik heb het opgezocht en het klopt wel degelijk hoor....

zeer amusante film dit !
 
Moh, een zalig filmlijstje van @FlyingHorseman. What else is new. Kijk jij dan alleen goede films of filter je de mediocre shit eruit?

Zelf heb ik een morbide interesse in The Snowman, maar is er dan werkelijk niets goed aan? I hear these stories, maar vind het zo moeilijk te geloven.

Rio Bravo is inderdaad de max, een van de beste films van Hawks. Zelf heb ik onlangs Rio Lobo gezien en ook al heeft die lang niet de klasse van Rio Bravo, het is nog steeds een zeer genietbare western. Hawks wist echt hoe personages en relaties/vriendschappen te ontwikkelen zodat je toch geëngageerd blijft in een poepsimpel western verhaaltje.

Ook zeer grote fan van Harakiri. Kobayashi is een absolute meester, hij heeft enkele fenomenale films gemaakt, waarvan Harakiri mijn persoonlijke favoriet is. Kijk zeker ook Kwaidan en uiteraard de Human Condition-trilogie

Blij om te horen dat Ambulance te doen is. Ik heb doorgaans een hekel aan films van Michael Bay (zelfs de nostalgie voor The Rock volstond niet om mij over zijn obnoxious filmstijl te zetten). Maar Ambulance gaf me toch de indruk wat beter te zijn dan de rest van zijn anders walgelijke output.
Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk goeie films te zien! Ik probeer ook wel bij te blijven met wat er allemaal uit komt en zie daardoor ook wel regelmatig brol of vergeetbare films. Nu was ik een paar dagen in bed gekluisterd en dan greep ik terug naar oudere films in meer klassieke genres omdat dat een soort comfort food is voor mij.
Geregeld overloop ik eens een lijst van pakweg They Shoot Pictures... om nog wat klassiekers te vinden die ik nog niet gezien heb. Vooral als er niet echt iets mijn aandacht trekt op de streamingdiensten. Ik heb altijd een hoop films klaar staan voor zo'n momenten, zoals nu nog bv. The Man Who Shot Liberty Valance, Woman in the Dunes, Der Amerikanische Freund en The Sweet Smell of Success.

Kwaidan heb ik rond halloween gezien en vond ik ook heel erg goed, ben nu zeer benieuwd naar The Human Condition.

En wat betreft The Snowman... Alfredson heeft de film achteraf min of meer verstoten en ik kan het hem niet kwalijk nemen. Bij TTSS was ik nog onder de indruk hoeveel verhaal hij efficiënt in een film van 2u gepropt kreeg maar bij The Snowman ontbreken er gewoon delen om er een logisch coherent verhaal van te maken. Er waren echt momenten dat ik me afvroeg wat de personages eigenlijk aan't doen waren. Ik kan het het best beschrijven alsof het scenario geschreven werd door een heel vroege, weinig geslaagde build van ChatGPT ofzo, waarin 'generieke scandinavische thriller' ingegeven werd.
 
Nog wat filmpjes gezien

Midnight in Paris (2011): 8/10
Vice (2018): 5/10
Bohemian Rhapsody (2018): 5/10
A Star is Born (2018): 4/10

Een goede film nl. Midnight in Paris, aangenaam verrast zelfs. En dan drie keer meh. Vice kan ik als biografie gewoon echt niet serieus nemen. Don't Look Up is fictie, maar Vice werkt gewoon op geen enkel vlak, het is niet saai maar dat is het enige, want ik vond het echt niet goed. Terwijl het een topic is dat mij wel interesseert. Eigenlijk soms gewoon lachwekkend slecht, ook de editing en het standpunt van de verteller is idioot. Dat die film zelfs genomineerd is, vind ik een serieuze misser van de Academy.

Bohemian Rhapsody vond ik niet saai trouwens, maar imponeert en beklijft nergens. Ik mis het een beetje punt van de film, voelt ook niet aan als een ode naar Queen/Freddy Mercury toe want het is te gewoontjes daarvoor. Enige reden waarom dat die film succes heeft is omdat het over Queen/Freddy Mercury gaat, en niet omwille van de film zelf. En dan de laatste: A Star is Born begon goed, maar werd wel vervelend naar het tweede deel toe en werd dan wel saai en sleepte aan. Ik had iets anders verwacht eigenlijk.

Enkel nog The Favourite en heb dan alle nominees voor beste film gezien voor 2018. Zal de films dan even rangschikken en doe hetzelfde voor 2019 (gezien degene die ik nog niet gezien heb me allemaal interesseren).
 
Laatst bewerkt:

Beetje een aparte moord-onderzoek-film-ding, maar blijft al bij al nogal average met een leuke twist op het einde. 6/10.


Speciaal gebrachte horror die helaas op geen enkel moment spannend is en ook wat een lackluster is qua verhaal. 5/10.


Eindelijk gezien en het was het waard. Ondanks zijn lengte verveelt deze film geen moment. Goeie actiescenes, donkere, gritty omgevingen met een rauwe batman. Loved it. 9/10.


Brengt nog maar eens de gruwel van de oorlog naar boven. Heel goed gebracht drama en voor zo ver ik kan zien erg waarheidsgetrouw. 8/10.
 
Terug
Bovenaan