Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

ROBOCOP (2014)

zoveelste rewatch ondertussen, maar ik vind het een zeer geslaagde reboot. Hoofd acteur zet op geloofwaardige wijze Murphy neer, de actie en de robots (ED 209 :love2::cool:) zien er allemaal gelikt uit.
 
Babylon

had erg veel zin om deze te zien en ik ben heel er tevreden buiten gekomen.
Alle registers worden open getrokken en kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen werkt maar bij mij duideijk wel
Ging volop mee in het reilen en zeilen van de hoofdpersonages.
Dat eerste uur vloog voorbij met het magistrale feestje en die reuzachtige filmset. Wat een scènes!
Brad Pitt was perfect gecast, Margot Robbie mag ook elke scènes stelen waar ze in zit en ook Diego Calvo doet het goed als hart van de film
Leuke cameo's ook trouwens!

in het tweede deel verliest de film een beetje zijn focus en doet misschien een zijsprongetje te veel, maar dat deerde me maar weinig eerlijk gezegd. Het zorgde er weliswaar voor dat de ontknoping van sommige personages misschien NET niet genoeg binnen kwam.
Over het slot
die montage
heb ik al wel wat kritiek op gehoord. Op het moment zelf vond ik dat geweldig, maar eigenlijk vind ik het achteraf mss wat potsierlijk

Vette 8/10 toch wel
 
68466.jpg

Meek's Cutoff (2010): 5,5/10

Zeer trage western met bitter weinig actie of dialoog.

Goed dat ik vroeger eens PC spel "The oregon trail" gespeeld had of ik had niet door over wat het nu ging.

3 gezinnen willen naar Oregon, maar wijken af van de normale route en laten zich verleiden door een mooi pratende Stephan Meek die een kortere weg kent. Moment dat de film start beginnen de 3 gezinnen zich vragen te stellen of ze wel op het juiste pad zijn en beseffen ze dat ze verdwaald zijn met slinkende water en voedsel voorraden in een dor en verlaten landschap.

De film is voldoende, maar er is zo weinig actie/dialoog dat het voor mij echt te weinig heeft.
Er mocht echt wel wat meer gebeuren imho.
 
Damn, harsh. Een van mijn favoriete films van een van mijn favoriete regisseurs. Zo zie je maar.
mja smaken verschillen idd.
Het is mooi gefilmd, maar de film en het verhaal had voor mij echt "meer" nodig. Er gebeurde veel te weinig. Ok er is een onderhuidse spanning en das knap dat je dit kun laten overkomen op het tv-scherm, maar er is geen voldoening op het einde noch ontknoping. Alsof het onafgewerkt verhaal is.... . Met een beter einde gaf ik het wellicht een 6,5 of 7.
 
De laatste show van Xander De Rycke op youtube (Dit Terzijde)

Nooit gedacht dat hij iets van dit niveau ging brengen, ik vond hem al goed maar deze show heeft zoveel meer dan wat hij normaal bracht. Dikke aanrader.
 
Aftersun (2022)

Pfoe, wat een mooie film, ook al ga je niet echt met een glimlach naar buiten. Op de oppervlakte lijkt het verhaal gewoon 'dochter denkt met nostalgie terug aan haar laatste vakantie met papa', maar er zit zo veel meer in en Mescal heeft de worsteling met depressie akelig goed/herkenbaar weergegeven.
 
Volledig in lijn met Pegasus over Babylon. Er schuilt een hele leuke, mss zelfs fantastische film in maar daarvoor moeten ze in het midden misschien wel een heel uur knippen want daar is de focus echt serieus zoek.

De film is op zn best wanneer het metagewijs over film gaat maar de grote hoeveelheid zijsprongen doet de karakters niet echt eer aan.

Het midden (zeker dat gedoe rond Tobey maguire) is even doorbijten maar ik vond het hollywoodiaans circlejerk einde persoonlijk wel een mooie afsluiter.
 
The Kings of Summer (2013) - 10/10

Rewatch, tweede keer dat ik hem zag sinds 10 jaar geleden. Nog steeds een even grote impact. Op deze film kan ik niks negatief aanmerken. En dan eindigen met Youth Lagoon in de soundtrack. Prachtig.
 
Spartacus (1960) 7/10

Deze epos (naast Ben Hur en Cleopatra) is een van de groten van de jaren 50-60 cinema. Het is de meest conventionele film van Stanley Kubrick, een actiefilm met bombastische muziek en melige scènes. Historisch accuraat is het niet echt, maar het is fijn om de Romeinse wereld te zien. Er is wel iets mis met de pacing, soms zitten personages minutenlang te mijmeren en zonder dialoog rond te lopen, bij andere zijn er plots time skips.

Indrukwekkend zijn de talloze figuranten (duizenden lijkt het) die goed weergeven dat gigantische slavenlegers tov talloze cohorten moeten oprukken. Het overduidelijk theatrale (dat toen de gewoonte was en indertijd gewenst) pakt tegenwoordig niet meer, het ligt er allemaal nogal dik op.

De gigantische schaal van het gebeuren is indrukwekkend, maar die 3 uur en meer is gewoon te lang, 2,5 uur zou ook goed zijn geweest.
 
Elvis. Het heeft even geduurd om er aan toe te komen maar zelfs als kind keek ik gefascineerd naar die tweedelige Elvis biopics die je dan op de BRT kon bekijken. Ik vond deze Baz Luhrmann schitterend, ik had even gevreesd - gezien zijn vorig werk - dat het té bombastisch zou zijn (want Elvis Presley heeft niet nog extra pomp & circumstance nodig) maar de tragedie die Elvis werd was echt goed weergegeven. En als we naar een Avicii kijken, is er nog niks beter tegenwoordig. Geef Austin Butler die Oscar.
 
The Wonder 5.5/10

Kan aan mij liggen, maar ondanks zijn runtime van maar 1h48 vond ik hem enorm langdradig. Kon mij niet vast houden. Die film was beter de helft zo lang geweest.

Cinematografisch vond ik hem wel goed, voor zover ik dat kan beoordelen. Sommige shots lijken een schilderijtje.
 
Gifted (2017) - 7.5/10

Op sommige vlakken/situaties vrij voorspelbaar, alsook het einde maar toch met een leuke plottwist erbij.
 
The Snowman (Tomas Alfredson, 2017) - 2/10
Le Doulos (Jean-Pierre Melville, 1962) - 8/10
Bob Le Flambeur (Jean-Pierre Melville, 1956) - 7.5/10
Ambulance (Michael Bay, 2022) - 6.5/10
Aftersun (Charlotte Wells, 2022) - 9/10
Bringing Up Baby (Howard Hanks, 1938) - 8.5/10
Rio Bravo (Howard Hanks, 1959) - 9.5/10
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) - 9/10
The Asphalt Jungle (John Huston, 1950) - 8/10
Harakiri (Masaki Kobayashi, 1962) - 9.5/10

Al een tijdje geen update hier meer gegeven, dit zijn de voornaamste films die ik de laatste tijd gezien heb. Vooral geprobeerd wat klassiekers in te halen. Erg genoten van de twee Melvilles maar zo gelijkaardig dat het misschien niet zo goed was van ze dicht op elkaar te zien. Onlangs was ik hier vol lof over Tinker Tailor Soldier Spy, de film die bevestigde wat een goeie regisseur Alfredson was. The Snowman is de film die er op volgde en die zijn carrière half beëindigd heeft, onbegrijpelijk dat deze vreselijke film door dezelfde regisseur gemaakt is.

Rio Bravo is een fantastische western en een van die ultieme hangout films die het best bekeken worden op een trage namiddag terwijl je languit op de zetel ligt. Harakiri was mijn favoriete film van de hele hoop, echt een fantastische film. Ik ben een grote fan van film noir en had Kiss Me Deadly lang geleden al eens gezien, The Asphalt Jungle was wel de eerste keer.

Tot slot ben ik verbaasd over hoeveel ik uiteindelijk van Ambulance genoten heb. Ik heb echt een halfuur moeten wennen aan de hectische cocaïne filmstijl van Bay, hier op een nog hoger (sneller) niveau gebracht dan in zijn ander werk. Maar na een tijdje kwam ik een beetje in de flow van de film en kon ik wel appreciëren hoezeer hij de adrenalinerush van de nonsens op het scherm vakkundig probeert weer te geven. Deze keer ook met een hoop drone shots erbij.
 
Laatst bewerkt:
Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Mooi eerbetoon aan Chadwick Boseman. Ik heb ook een traantje gelaten toen Queen Ramonda stierf. Denk dat ik wat afleveringen van New Girl ga kijken om wat minder melancholisch rond te lopen na Aftersun en deze film te zien. :unsure:
 
M3gan

Moordende cyberpop gaat in overdrive waardoor je na een halfuur al weet hoe de film gaat eindigen.
 
Terug
Bovenaan