Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Wauw, fantastische reeks films achter de rug, zie ik!
Drop zeker jouw meningen wanneer mijn regisseur nominatie Terence Davies aan de beurt komt 😉
En als je nog wat zoekt van hem om te zien, The Long Day Closes is mijn persoonlijke favoriet, maar ook tussen zijn literatuuradaptaties en biopics zit wat lekkers. House of Mirth, Sunset Song en Benediction zijn dik de moeite.
The long day closes al gezien, heel mooi. Nu deze mij ook zo goed bevallen is ga ik zeker meer van zijn films bekijken. Deze maand op the criterion channel!

Last Seen Alive.

afgrijselijke film van weer zo'n acteur, Russel Crowe ditmaal, die dringend een bejaardentehuis moet opzoeken.

werkelijk alles in die film is gekopieerd van Breakdown, The Vanishing.... etc, en er zit totaal geen tempo in.

Last Seen Alive.

afgrijselijke film van weer zo'n acteur, Russel Crowe ditmaal, die dringend een bejaardentehuis moet opzoeken.

werkelijk alles in die film is gekopieerd van Breakdown, The Vanishing.... etc, en er zit totaal geen tempo in.
Da's Gerard Butler

Ambulance

Danny en Will kapen een ambulance na een mislukte bankoverval.
Volgens kenners weegt dit apparaat 7 ton en daarom zijn ze sneller dan alle politieauto's in LA want die crashen overal tegenaan omdat de bestuurders de zon in hun ogen kregen.
Danny is de slimste van de twee en besluit om een verwisseltruc te doen onder een brug zodat de agenten de andere kant op rijden.
Om helemaal de eindbaas te zijn belt hij terloops nog even naar zijn homeboys die in ware Mad Max stijl de cops op een hoopje schieten in een hinderlaag. En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat je in een rijdende ambulance een gescheurde milt fikst met een haarklem.
Ook volgens topdokters een zeer risicovolle ingreep.

Infantieler moet het niet gaan worden.
Misschien moet Michael Bay ook maar eens een gescheurde milt krijgen. Maar dan wel zonder haarklem in de buurt.

Death and the Maiden (1994)
Typische Polanski film.

* Weinig acteurs, hier zijn het 3 mensen.

* Slechts 1 locatie

* Dialoog is belangrijk.

* Er is vorm van spanning in de lucht, die moeilijk onder woorden te brengen is.

Vond het een goede film alhoewel het in het begin wat rommelig en onduidelijk over kwam. Ik vond het einde wel goed.

Als je interesse hebt in de films van Polanski dient wel gezegd zijnde dat hij betere heeft gemaakt (maar ook slechtere).

Zijn toppers vind ik Carnage, Bitter Moon, The Ninth Gate, Rosemary's baby ... .

Deze film is goed maar behoort niet tot zijn topwerk.

20 year anniversary of Harry Potter eindelijk gezien. Wat een herinneringen :love: Die films (en boeken) hebben echt veel voor mij betekend en het is fijn en ontroerend om dit nog eens terug te beleven.

Top Gun: Maverick

Er werd al gezegd dat de nostalgie de boventoon zou halen en idd, zodra je het begin ziet lijkt het alsof de eerste film terug is gemaakt maar met de standaarden van vandaag. Vele visuele shots herinneren aan de eerste film en zijn gewoon opnieuw gemaakt maar met een oudere Tom Cruise.

Het verhaal is erg gelijkaardig met de eerste film, een stel rekruten waar de rivaliteit in de lucht hangt en een finale waar ze de vijand moeten verslaan. Je kijkt natuurlijk voor de fratsen van Maverick die alweer de regels overtreedt en ermee weg komt. De beelden van de vliegtuigen zijn nog indrukwekkender dan de eerste film (er zou 800 uur zijn opgenomen maar enkel een klein deel was bruikbaar).

Ik had al eerder gesproken over de eerste film die melig was en te veel focuste op de romance, dat is in de vervolgfilm helemaal weg. De actie heeft meer de nadruk dan in de vorige film en er was een stukje romantiek maar die duurde enkel 2-3 minuten. De laatste 30 minuten hoefden voor mij niet, ze konden het verhaal eerder afwikkelen maar de schrijvers hebben besloten om een ander pad gekozen.

Nog een stukje spoiler:
Er was een mooi eerbetoon aan Val Kilmer. De acteur heeft na een operatie geen normale stem meer en spreekt nu blikkerig. Speciaal voor de film hebben ze zijn stem digitaal gesimuleerd en om het wat te laten passen klinkt hij hees (het helpt ook om te verbergen dat de overeenkomst niet 100% is). Dat hij mag mee spelen en vermeld wordt dat hij ziek is (in de film) overbrugt de link met de realiteit.

Top Gun: Maverick

Grote fan van de eerste dus hier enorm naar uitgekeken en wow, wat een film :love:
Ik ga komende week sowieso nog eens gaan kijken, hopelijk deze keer zonder kleine wijven die de hele film babbelen en onnozel doen :sop:
Wat voor mij de grote meerwaarde was tegenover andere hedendaagse films is dat er amper CGI gebruikt is.

11/10

Crimes of the Future, de meester is terug!!!!
Geweldige body horror en special effects, fantastische "eery" sfeer, indrukwekkend design en... een teleurstellend verhaal dat uiteindelijk bijster weinig heeft te zeggen en gewoon niet echt klopt.
Dat alles tesamen levert nog steeds een goede film op, ware het niet dat de ooit zo innovatieve Cronenberg, vooral op zichzelf terug plooit. Basically zijn dit gewoon de themas van Videodrome + Crash, plus wat Existenz design. Drie toppers van films, maar jammer dat we hierop moeten terugplooien.

I still had fun though, de film levert enkele geweldige scenes en shots op. Alleen jammer dat het nergens zinvol naartoe leidt.

Ps: En wat een prachtige vrouw is Lea Seydoux ook :love:

Laatst bewerkt:

Het vriendinnetje wou een romcom. Mijn verwachtingen lagen niet hoog, maar ik heb toch wel meer genoten van de film dan ik initieel had verwacht.

Het vriendinnetje wou een romcom. Mijn verwachtingen lagen niet hoog, maar ik heb toch wel meer genoten van de film dan ik initieel had verwacht.
Dat is wel een leuke film. About Time vond ik ook nog een fijne romcom met een twist.

Crimes of the Future, de meester is terug!!!!
Geweldige body horror en special effects, fantastische "eery" sfeer, indrukwekkend design en... een teleurstellend verhaal dat uiteindelijk bijster weinig heeft te zeggen en gewoon niet echt klopt.
Dat alles tesamen levert nog steeds een goede film op, ware het niet dat de ooit zo innovatieve Cronenberg, vooral op zichzelf terug plooit. Basically zijn dit gewoon de themas van Videodrome + Crash, plus wat Existenz design. Drie toppers van films, maar jammer dat we hierop moeten terugplooien.
Zo vat ik het ook een beetje samen in mijn review. Read it here!

Solaris (Andrej Tarkovski, 1972) - 9/10

The Seventh Seal (Ingmar Berman, 1957) - 8/10
Mijn eerste Bergman is goed meegevallen. Een film als deze heeft de reputatie misschien wat tegen door de grote verwachtingen en bij Bergman als regisseur stel ik me ook moeilijke, donkere films voor, maar ik was verrast door hoeveel lichtheid en humor er in de film zat door de nevenpersonages. Dat biedt wat tegengewicht voor de moeilijke vragen over religie, de plaats van de mens en de dood die Bergman hierin stelt. Het iconische schaakspel met de dood is slim gevonden maar het geheel is misschien voor mij iets te “gekunsteld” om een échte topper te zijn.

Andrei Rublev (Andrej Tarkovski, 1966) - 8/10

Devil In A Blue Dress (Carl Franklin, 1995) - 8/10

The Card Counter (Paul Schrader, 2021) - 7.5/10
Nu ik enkele films van Bresson gezien heb, valt de invloed ervan op het werk van Schrader nog meer op. Beter goed gepikt als het goeie films oplevert, want de man heeft ook een hoop bagger gemaakt.

No Time To Die (Cary Fukunaga, 2021) - 7/10
Heel erg genoten van het eerste uur, dat bij mijn favoriete delen uit heel de reeks hoort. Eigenlijk gaf dat goed weer hoe een goeie synthese van de sterke punten van old school Bond zou zijn toegepast op het gritty Craig tijdperk. Daarna haalt het overhangende emotionele verhaal van dit tijdperk (wat me nooit zoveel gezegd heeft) de film in en zakt alles wat in elkaar, waardoor de film zich nogal low key naar het einde sleept. Toch uiteindelijk met plezier naar gekeken.

Boarding Gate (Olivier Assayas, 2007) - 6/10

Wrath of Man (Guy Ritchie, 2021, aka Cash Truck) - 5/10

Laatst bewerkt:
Zo vat ik het ook een beetje samen in mijn review. Read it here!
Jij haalt Dead Ringers (geweldige film trouwens) ook aan, maar die link zie ik minder duidelijk. Beide films hebben een element over chirurgie, maar dat vind ik maar een losse link. DR gaat ook niet echt over de "schoonheid van organen", tenzij ik me die film zo fout herinner?

The Seventh Seal (Ingmar Berman, 1957) - 8/10
Mijn eerste Bergman is goed meegevallen. Een film als deze heeft de reputatie misschien wat tegen door de grote verwachtingen en bij Bergman als regisseur stel ik me ook moeilijke, donkere films voor, maar ik was verrast door hoeveel lichtheid en humor er in de film zat door de nevenpersonages. Dat biedt wat tegengewicht voor de moeilijke vragen over religie, de plaats van de mens en de dood die Bergman hierin stelt. Het iconische schaakspel met de dood is slim gevonden maar het geheel is misschien voor mij iets te “gekunsteld” om een échte topper te zijn.
The Seventh Seal is zeer goed, een terechte klassieker en een perfecte instapper voor Bergman. Ik vind het niet zijn meesterwerk, maar wel een uitstekend voorbeeld van de vele kwaliteiten van een Bergman-film. De film kan er zelf ook niet aan doen dat er van het fameuze schaakspel zo eindeloos veel pastiches zijn gekomen dat de OG er wat onder lijdt.
Ik zou voor je volgende Bergman ofwel een van zijn meer radicale modernistische films pakken zoals Persona of The Silence. Of als je tijd hebt om stevig te bingen, ga ineens voor zijn uitstekende familiedrama Fanny & Alexander (de miniserie-versie)! Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, hij heeft zo veel goede films en het leuke is ook dat ze zelden langer duren dan 1u40, wat zeldzaam is voor een Europese arthouse regisseur, een type filmmaker dat gewoonlijk meer tijd van zijn publiek eist.

The Card Counter (Paul Schrader, 2021) - 7.5/10
Nu ik enkele films van Bresson gezien heb, valt de invloed ervan op het werk van Schrader nog meer op. Beter goed gepikt als het goeie films oplevert, want de man heeft ook een hoop bagger gemaakt.
Light Sleeper is ook een aanrader.

No Time To Die (Cary Fukunaga, 2021) - 7/10
Heel erg genoten van het eerste uur, dat bij mijn favoriete delen uit heel de reeks hoort. Eigenlijk gaf dat goed weer hoe een goeie synthese van de sterke punten van old school Bond zou zijn toegepast op het gritty Craig tijdperk. Daarna haalt het overhangende emotionele verhaal van dit tijdperk (wat me nooit zoveel gezegd heeft) de film in en zakt alles wat in elkaar, waardoor de film zich nogal low key naar het einde sleept. Toch uiteindelijk met plezier naar gekeken.
Ik vond er zelf niet zo veel aan tbh. Ik vond dat het meeste over de Bond/Vesper/Madeleine driehoek al gezegd was, de extra closure hier was voor mij heus niet nodig. Voor de rest zag ik nog veel herhaling door Blofeld er weer bij te halen en nogmaals een Silence of the Lambs-ode op te voeren: de psychopaat in zijn cel net zoals Silva in Skyfall. Het helpt ook niet dat ik Rami Malek moeilijk kan uitstaan... Wel genoten van de replacement 007, de veel te korte aanwezigheid van Ana de Armas en Bonds bromance met Jeffrey Wright.

Jij haalt Dead Ringers (geweldige film trouwens) ook aan, maar die link zie ik minder duidelijk. Beide films hebben een element over chirurgie, maar dat vind ik maar een losse link. DR gaat ook niet echt over de "schoonheid van organen", tenzij ik me die film zo fout herinner?
Er zijn enkele scènes waarin de Irons'en zeggen dat ze vinden dat organen ook een eigen schoonheid hebben.
Bijvoorbeeld:

"That's fantastic."
"I've never heard anyone say that about the inside of my body before."
"Surely you've heard of inner beauty?"

en

"I've often thought that there should be beauty contests for the insides of bodies."

Maar Dead Ringers bevat ook
ideeën over gemuteerde mensenlichamen en maffe chirurgische instrumenten. Alleen waren ze in DR deel van de waanwereld van een hopeloze verslaafde, en in CotF gewoon een day in the life van een eccentrieke kunstenaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan