Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Roberto Bolaño - 2666

Ik beschouw het alvast als een van de beste boeken die ik al gelezen heb, misschien wel voorlopig het beste boek van de 21ste eeuw.
Mijn hart brak even in 2 tot ik me herinnerde dat Infinite Jest van 1996 is. 🥲

Ik luister quasi dagelijks naar een boekenpodcast en een van de gasten daar is enorm fan van Bolaño en 2666 (al heeft hij de titel al op 3 verschillende manieren uitgesproken). Dat had mij al zin doen krijgen om me eraan te zetten, maar nu nog des te meer!

*noteert dat 2666 in de boekenkast moet komen*

Hier nog aan het Oostfront in De Welwillenden van Littell. Pekzwart, maar zodanig intrigerend dat ik wil blijven doorbladeren. En Zuid-Rusland wil ik ooit eens bezoeken, lijkt me een héél boeiende regio te zijn. Nach dem Krieg, natuurlijk.

Mijn hart brak even in 2 tot ik me herinnerde dat Infinite Jest van 1996 is. 🥲

Ik luister quasi dagelijks naar een boekenpodcast en een van de gasten daar is enorm fan van Bolaño en 2666 (al heeft hij de titel al op 3 verschillende manieren uitgesproken). Dat had mij al zin doen krijgen om me eraan te zetten, maar nu nog des te meer!
Welke podcast? Ze hebben dan toch al zeker één gast met goeie smaak, ik heb na 2666 nog 6 of 7 andere boeken van Bolaño gelezen. Niet altijd even goed (meestal wel!) maar het is wel cool om te zien dat hij op relatief korte tijd een soort Bolañoverse gecreëerd heeft waar al zijn boeken via personages of thema's gelinkt zijn.

Infinite Jest is uiteraard het beste boek voor het begin van de 21ste eeuw ;) Behalve hun lengte en de post-modernisme stempel hebben de twee boeken wel niet zoveel gemeen. IJ handelt ook wel over zware thema's maar is een veel meer menselijk boek vind ik. IJ maakte bij mij ook een klik waarna het leven vrij vlot ging maar 2666 vind ik een moeilijker boek. Enerzijds door het verschil in stijl tussen de delen en de chaotische manier van schrijven van Bolaño. Maar anderzijds is het ook een behoorlijk donker en zwaar boek met veel meer symboliek waar je je hoofd continu wel bij moet houden. Zeker het vierde deel (The Part About The Crimes) is... Niet echt ontspannende lectuur. Maar wel enorm krachtig! Ik zou nog heel veel over 2666 kunnen neerpennen :)
*noteert dat 2666 in de boekenkast moet komen*

Hier nog aan het Oostfront in De Welwillenden van Littell. Pekzwart, maar zodanig intrigerend dat ik wil blijven doorbladeren. En Zuid-Rusland wil ik ooit eens bezoeken, lijkt me een héél boeiende regio te zijn. Nach dem Krieg, natuurlijk.
Eigenlijk heeft 2666 wel wat gemeen met De Welwillenden, zeker het afschuwwekkende vierde deel waar de Mexicaanse vrouwenmoorden op de voorgrond geplaatst worden. Heb je ooit van The Powers of Horror van Julia Kristeva gehoord? Dat is een essay over de theorie van abjectie. Volgens haar is het abjecte "our reaction (horror, vomit) to a threatened breakdown in meaning caused by the loss of the distinction between subject and object or between self and other." Je zal meteen wel weten hoe dat op Aue slaat. Het abjecte is ook een belangrijk onderdeel van 2666.

Men at Arms - Terry Pratchett (Discworld)
Wat minder straight up parody dan de vorige boeken, deze keer vertelt Sir Terry Pratchett een soort politie/detective boek in de wereld van Discworld met onze kameraden uit de Nights Watch.
Hij doet dit natuurlijk op zijn geheel eigen wijze en het is een geweldige voltreffer.
Misschien wat minder humor dan in andere boeken maar in return zit er wel een boel emotie in. Topper!

Tot mijn grote schaamte, wordt het eerder, welke heb ik niet uitgelezen.

Het verdriet van België - Hugo Claus (1/3 gelezen)
De man kan schrijven. Als kroniek van Vlaenderen in de jaren 40-50 lijkt het me zeer geslaagd. Dialogen zijn ook dik in orde. Ondanks deze positieve punten weet het boek me niet te bekoren. Het glijdt snel af naar de banaliteit. Misschien is het gewoon te voorspelbaar. Ik kan er niet echt een uitleg aan geven.

The complot against America - Roth (1/3 gelezen)
Goed geschreven maar inhoudelijk kan ook dit me niet bekoren. Een alternatieve geschiedenis van de USA met een Nazi-minnende president. Banaliteit troef. Die fait divers dialogen boeien me geen zier.

De graaf van Monte Cristo - Dumas (1/4 gelezen)
Grootse verwachtingen want deze behoort tot de klassiekers. Langdradig. Ik had hier een meesterplan voor wraak verwacht maar ik zie het nog steeds niet.

The Light Fantastic - Terry Pratchett
Na met moeite 'The Colour of Magic' uitgelezen te hebben, gestart aan 'The Light Fantastic'. Niet zoveel van gelezen maar het ziet er toch ook weer mediocre at best uit.

Geen idee wat 'mijn genre' is maar klaarblijkelijk weet ik het na al die jaren nog steeds niet. :unsure:

Humboldt's Gift - Saul Bellow

Ik kan het nostalgische gevoel dat ik bij het lezen van dit soort romans krijg niet exact plaatsen. Ik ben niet opgegroeid in de midjaren van de 20ste eeuw, ik behoor niet tot een bourgeois kunstenaarscirkeltje, ik heb geen banden met de lokale maffia, ... en toch hou ik van de sfeer en de onverklaarbare vertrouwelijkheid die deze tijdsperiode bij mij oproept.

Bellow was toen hij Humboldt's Gift uitbracht al een gevestigde waarde en won er de Pulitzer mee, wat hij later nog wist te overtreffen door ook de Nobelprijs binnen te slepen. De dialogen zijn zeer goed geschreven en de personages zijn - hoewel typetjes en bij gelegenheid veeleer onuitstaanbaar - geloofwaardig. Toch was het verhaal, zeker wat de "origin story" van het hoofdpersonage betreft, wat dunnetjes en daar had Bellow gerust een paar zij-excursies aan mogen wijden.

De man kan schrijven. Als kroniek van Vlaenderen in de jaren 40-50 lijkt het me zeer geslaagd. Dialogen zijn ook dik in orde. Ondanks deze positieve punten weet het boek me niet te bekoren. Het glijdt snel af naar de banaliteit. Misschien is het gewoon te voorspelbaar. Ik kan er niet echt een uitleg aan geven.

The complot against America - Roth (1/3 gelezen)
Goed geschreven maar inhoudelijk kan ook dit me niet bekoren. Een alternatieve geschiedenis van de USA met een Nazi-minnende president. Banaliteit troef. Die fait divers dialogen boeien me geen zier.

De graaf van Monte Cristo - Dumas (1/4 gelezen)
Grootse verwachtingen want deze behoort tot de klassiekers. Langdradig. Ik had hier een meesterplan voor wraak verwacht maar ik zie het nog steeds niet.

Na met moeite 'The Colour of Magic' uitgelezen te hebben, gestart aan 'The Light Fantastic'. Niet zoveel van gelezen maar het ziet er toch ook weer mediocre at best uit.

Geen idee wat 'mijn genre' is maar klaarblijkelijk weet ik het na al die jaren nog steeds niet. :unsure:
Het eerste boek in je lijstje heb ik al vaak genoeg bewierrookt, dus mijn mening daarover is al welbekend. :p Met Roth en Dumas ga ik wel met je akkoord. Ik heb ze wel uitgelezen, maar ze vielen me beide tegen. Roth bleef te veel aan de oppervlakte en bij Dumas leek het alsof ik een studio100 musical script was aan het lezen, ik had daar een veel volwassenere roman met veel meer uitgediepte personages van verwacht.

Kan natuurlijk zijn dat Pratchett zijn stijl niets voor jou is, maar The Light Fantastic en The Colour of Magic zijn wel bij de minste van zijn discworld boeken imo. Je merkt dat hij nog zocht naar zijn eigen stijl. Hij zei zelf ooit "In mijn eerste boeken was het verhaal bijzaak om grappen te kunnen vertellen maar ik heb geleerd om het verhaal niet ondergeschikt te maken aan de humor.".
EDIT: Je hoeft ook niet perse alles van Discworld te lezen, aangezien de meeste boeken toch niet op elkaar volgen. Ik zou zeggen, probeer eerst eens een boek zoals "Small Gods" dat vrijwel volledig op zichzelf staat om te zien of het je bevalt.

Recursion - Blake Crouch

Niet slecht. Een page turner over de uitvinding van een soort stoel waarmee je mensen terug kan sturen haar hun verleden op basis van herinneringen. En alles loopt uiteraard volledig mis :p
In ieder geval een heel origineel 'time travel' verhaal, gebaseerd op een interessant concept.
De auteur is er ook in geslaagd om het niet te ingewikkeld te maken om te volgen (want ja, als je het hebt over time travel kan het een soep worden)

Recursion - Blake Crouch

Niet slecht. Een page turner over de uitvinding van een soort stoel waarmee je mensen terug kan sturen haar hun verleden op basis van herinneringen. En alles loopt uiteraard volledig mis :p
In ieder geval een heel origineel 'time travel' verhaal, gebaseerd op een interessant concept.
De auteur is er ook in geslaagd om het niet te ingewikkeld te maken om te volgen (want ja, als je het hebt over time travel kan het een soep worden)
Vond ik ook tof!

Station Eleven - Emily Mandel

Ik ben enerzijds wel fan van hoe alles voor/na apocalyps terug samenkomt qua symboliek, maar qua personages (die telkens terugkeren) vind ik het nogal geforceerd. Het maakte het op het einde wat te voorspelbaar, misschien. Door wat ik over het boek had gelezen, had ik me aan een iets "serieuzere" roman verwacht. Neemt niet weg dat ik het toch op drie avonden heb uitgelezen :) - mooi boek voor wie fan is van het genre.

Heel herkenbaar. Ik snap waarom dat zo hoog aangeschreven staat maar persoonlijk heeft die bij mij nooit geklikt. Misschien moet ik die ooit nog wel eens een kans geven maar er zijn nog zo veel goeie boeken geschreven.

Zoals @Hellsdinner zegt: de eerste boeken zijn niet zo wauw. Mort en Sourcery (het vierde en vijfde boek in de reeks) zijn imo pas de eerste dat echt zijn potentieel tonen. Guards! Guards! is imo het eerste echt steengoede boek en da's pas nummer acht.

Daniel Abraham - The Dragon's Path (The Dagger and the Coin #1)

Was aan het twijfelen tussen zijn The Expanse boeken en deze Fantasy serie, toch maar voor de Fantasy geopteerd. Goede keuze, dit is een sterk eerste deel in een vijfdelige serie. Beetje zoals Hobb, veel focus op wat de personages doen en hoe ze zich ontwikkelen. De eerste 75% gaan dan ook vrij traag voorbij, maar de finale valt dan weer niet weg te leggen. Ook heel weinig magie, wel fictieve rassen in een fictieve wereld. Veel politieke intriges.
Ook zeer interessant was dat een jonge dame wegens omstandigheden een bank opende en je doorheen die ganse werking werd geleid, inclusief alle intriges. Al geleden sinds Rise of a Merchant Prince dat ik nog eens een sterke focus op het economische verweven zag worden in een Fantasy-reeks.

Op naar deel 2.

Jeroen Brouwers - Bezonken rood

Naar aanleiding van zijn overlijden beseft dat ik nooit iets van hem gelezen en had en dus Bezonken rood in huis gehaald.
Zonder stoppen uitgelezen. Fantastisch geschreven op alle mogelijke vlakken. Wat mij betreft echt wereldklasse :). Spijt dat ik er niet eerder mee in contact gekomen ben...

Jeroen Brouwers - Bezonken rood

Naar aanleiding van zijn overlijden beseft dat ik nooit iets van hem gelezen en had en dus Bezonken rood in huis gehaald.
Zonder stoppen uitgelezen. Fantastisch geschreven op alle mogelijke vlakken. Wat mij betreft echt wereldklasse :). Spijt dat ik er niet eerder mee in contact gekomen ben...
Dat is inderdaad echt een verbluffend goed geschreven boek. Buiten dat werk enkel maar Client E. Busken en Zonsopgangen boven zee gelezen, maar ik vermoed dat ik stelselmatig zijn oeuvre wel verder ga ontdekken.

House of Leaves van Mark Z Danielewski. Qua concept heel tof gevonden met allerlei verschillende soorten tekst en fonts maar je hoofd moet er naar staan en ik had er eenvoudigweg het geduld niet voor en dus is deze na vijf hoofdstukken even terug de kast in.

House of Leaves van Mark Z Danielewski. Qua concept heel tof gevonden met allerlei verschillende soorten tekst en fonts maar je hoofd moet er naar staan en ik had er eenvoudigweg het geduld niet voor en dus is deze na vijf hoofdstukken even terug de kast in.

Zeer origineel en intrigerend, maar inderdaad bij momenten geen eenvoudig boek om door te geraken.

WoT 10.
Bleef een beetje op mijn honger zitten na dat einde van deel negen. Nu eerst die aparte proloog lezen en dan op naar deel elf. :smile:

Terug
Bovenaan