Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Anja Feliers - Vergeet Mij Niet

De nadruk ligt in dit verhaal echt op drama. Ik vind het tot nog toe een beter verhaal dan het vorige boek dat ik van haar heb gelezen.
Een oververmoeide vader vergeet zijn zoontje (baby) op de achterbank van zijn bloedhete auto en gaat werken... De gevolgen spreken voor zich. Hij gaat te rade bij een psychologe (die in het vorige gelezen boek nog de hoofdrol speelde), maar zij komt er al snel achter dat er iets niet klopt en dat hij en/of zijn vrouw iets lijken te verbergen...

De Mol - Bart Debbaut​

Deze thriller speelt zich af tijdens de opnames van een seizoen van de mol. Een kandidate verdwijnt tijdens het spel en het productieteam probeert dit verborgen te houden voor de andere deelnemers. Het is wel een beetje een cliché verhaal. Maar de setting maakt het wel een beetje goed. Het is heel luchtig geschreven en het verhaal is makkelijk te volgen. Perfect voor iemand zoals ik die weinig boeken leest.

Anja Feliers - Vergeet Mij Niet

De nadruk ligt in dit verhaal echt op drama. Ik vind het tot nog toe een beter verhaal dan het vorige boek dat ik van haar heb gelezen.
Een oververmoeide vader vergeet zijn zoontje (baby) op de achterbank van zijn bloedhete auto en gaat werken... De gevolgen spreken voor zich. Hij gaat te rade bij een psychologe (die in het vorige gelezen boek nog de hoofdrol speelde), maar zij komt er al snel achter dat er iets niet klopt en dat hij en/of zijn vrouw iets lijken te verbergen...
Boek is al uit, maar het was een ook een "L" (vakjargon in de bibliotheek voor "Lichte" lectuur), net zoals het vorige boek.
Boek was onderverdeeld in 3 delen. Deel 1 vond ik nog best goed, maar vanaf deel 2 was het jammer genoeg weer een één en al over the top dramatische, hysterische en zelfs cringy schrijfstijl. Jammer weer, want opnieuw was het verhaal op zich goed, maar het was weer eens de manier waarop. Motieven van de dader waren weer vergezocht en erg ongeloofwaardig (net zoals in het vorige boek). Psycho of niet. Ik had letterlijk WTF-momenten en ergerde mij vanaf deel 2 dan ook groen en geel aan het hoofdpersonage. Dat deel was helemaal vanuit zijn/haar perspectief geschreven.

Dan noemen ze dit "vrouwen"thrillers. Wel, ik voel mij als vrouw eerlijk gezegd maar beledigd. 🤷‍♀️
Bestaat er er ook maar één "mannen"thriller (bestaat deze term überhaupt?) die cringy geschreven is en met een dader met zwakke en ongeloofwaardige motieven?
Waarschijnlijk niet, en ik vind dat echt zonde.
Maar goed, dit is een andere discussie.

Het is om de één of andere reden af en toe verleidelijk om zo'n boek voor mezelf aan de kant te leggen als ik de "L-boeken" wegstop in de bib. Soms lijken de korte inhouden nog "redelijk". Ik heb dan ook elke keer het sprankeltje hoop dat dat het betreffende boek minder cringy zal zijn, maar helaas.

Ik ga echt maar eens op zoek naar "zwaardere" psychologische thrillers denk ik...
🤦‍♀️

Stephen King - De Shining

9/10… Laat ik beginnen met te zeggen dat ik normaal horror haat. Maar dit was super. Eerst 150 pagina’s aan opbouw en situatieschets om dan 300 bladzijden fantastische scenes aan elkaar te rijgen. Waanzinnige spanning heeft mij het boek in 3x doen uitlezen en veel uren slaap gekost, maar was het zeker waard.

Ik had hoge verwachtingen van Stephen King nadat ik IT (en 2) had gezien, maar deze zijn volledig ingelost. Ga zeker nog van zijn werk lezen, maar eerst iets luchtiger.

Het eerste kwart in De Draaischijf van Tom Lanoye zit er al boenk op. Ik had al eerder wat werk van hem gelezen, maar deze leest werkelijk voortreffelijk en hij weet je bij je kraag te pakken om blad na blad om te draaien.

Nu is het nog wachten op een Vlaamse verzetsroman, maar dat is blijkbaar niet zo evident. Mogelijk bestaat dat wel aan de Waalse zijde, aangezien het collectieve geheugen rond collaboratie en verzet zich daar helemaal anders heeft ontwikkeld?

Het eerste kwart in De Draaischijf van Tom Lanoye zit er al boenk op. Ik had al eerder wat werk van hem gelezen, maar deze leest werkelijk voortreffelijk en hij weet je bij je kraag te pakken om blad na blad om te draaien.

Nu is het nog wachten op een Vlaamse verzetsroman, maar dat is blijkbaar niet zo evident. Mogelijk bestaat dat wel aan de Waalse zijde, aangezien het collectieve geheugen rond collaboratie en verzet zich daar helemaal anders heeft ontwikkeld?
Het Verdriet van België gaat voor een stuk over collaboratie, maar dat boek is natuurlijk zoveel meer dan dat. :love:

Demons - Dostoyevsky

Topper weer, ik vond hem wel een stuk moeilijker dan Brothers en C&P.
Wat ander tempo/volgorde en ook meer "Russisch", spijt dat ik mij op voorhand niet helemaal goed heb ingelezen in het verhaal waarop hij zich geïnspireerd heeft.
Ook wat meer characters in het boek heb ik de indruk, ofwel kwam dat omdat ik deze sowieso wat moeilijker vond om vlot te lezen kan ook. En ik blijf dan ook altijd problemen hebben om die verschillende namen vlot te onthouden. Zeker als je het boek enkele dagen aan de kant moet leggen dan is het weer serieus uitzoeken wie wie nu weer was :p
Maar opnieuw dikke aanrader alweer! :love:

Demons - Dostoyevsky

Topper weer, ik vond hem wel een stuk moeilijker dan Brothers en C&P.
Wat ander tempo/volgorde en ook meer "Russisch", spijt dat ik mij op voorhand niet helemaal goed heb ingelezen in het verhaal waarop hij zich geïnspireerd heeft.
Ook wat meer characters in het boek heb ik de indruk, ofwel kwam dat omdat ik deze sowieso wat moeilijker vond om vlot te lezen kan ook. En ik blijf dan ook altijd problemen hebben om die verschillende namen vlot te onthouden. Zeker als je het boek enkele dagen aan de kant moet leggen dan is het weer serieus uitzoeken wie wie nu weer was :p
Maar opnieuw dikke aanrader alweer! :love:
Die wil ik deze zomer nog eens herlezen, ik heb een mooie hardcover in de kast staan. Nu The Idiot? @coldplayke vond die wel goed. Prince Myshkin is dan ook een boeiend personage!

Die wil ik deze zomer nog eens herlezen, ik heb een mooie hardcover in de kast staan. Nu The Idiot? @coldplayke vond die wel goed. Prince Myshkin is dan ook een boeiend personage!
The Idiot was lang mijn favoriete big Russian novel (Nabokov tel ik niet mee omdat die veel in het Engels schreef), maar ik ben nu 1/3 ver in War & Peace en die is toch ook heel straf...

The Idiot was lang mijn favoriete big Russian novel (Nabokov tel ik niet mee omdat die veel in het Engels schreef), maar ik ben nu 1/3 ver in War & Peace en die is toch ook heel straf...
War & Peace is dan ook bloedmooi en enorm verslavend. Daar heb ik heel fel van genoten. Dat was haast een existentiële modus waar ik in verzeilde toen ik die aan het lezen was.

Nora Of Brand, Oslo Brand! - Johanna Frid

Autobiografie van deze Zweedse auteur die zo te lezen in de korte inhoud "ziekelijk jaloers" is op de ex ("Nora", naar de titel) van haar vriend, maar tegelijkertijd constant last heeft van pijn in haar baarmoeder...

Dit boek is blijkbaar bekroond met de prestigieuze Cultuurprijs van een Zweedse krant. Ik ben benieuwd...

Outlawed - Anna North
Dit boek is eigenlijk red dead redemption 2 gemixt met The Handmaid's Tale.
Een feministisch bende probeert om een stukje van de wereld een veilige haven te maken voor ongewilde vrouwen met het wilde Westen als achtergrond. Hoewel er best wel zware thema's aan bod komen, slaagt de schrijver er wel in om een luchtige en hoopvolle sfeer te behouden.

Eragon - Christopher Paolini
Ik heb deze al meerdere keren gelezen. Het boek is eigenlijk niet echt goed geschreven maar toch vind ik het een heel leuk verhaal. Het zit boordevol fantasie clichés maar toch heeft het iets speciaal voor mij. Mijn ultieme comfort boek en escapisme. Stiekem wil ik nog steeds een drakenei vinden. Ik denk niet dat er op drakeneiren vinden een leeftijd staat terwijl dit bij de Hogwarts brief wel het geval is.... Dus wie weet....

Sylvain Tesson - La panthère des neiges

Omdat ik mijn pover Frans wil opwaarderen, heb ik redelijk impulsief besloten om een Frans boek te lezen. Dus ben ik met naïeve moed een boekhandel binnen gestapt en heb ik op goed geluk een niet al te dik boek gekozen om me eens aan te wagen. Dat is dus deze geworden.

Ik heb het boek uitgelezen met Google Translate bij de hand en kan zeggen dat het tegelijk een succes en een tegenvaller was. Een succes omdat het me (denk ik) wel wat geholpen heeft met mijn Frans. In het begin greep ik vaak terug naar het vertalen om de vele woorden die ik niet kende op te zoeken en zeker te zijn dat ik ze begreep, wat de snelheid van het lezen serieus afremde. Gaandeweg liet ik die hulplijn wel wat varen en begon ik meer op gevoel te lezen waarbij het me niet stoorde dat ik niet alles woord voor woord vatte, zolang ik wel een idee had van wat de betekenis ongeveer in context was.

Wat tegenviel, was dat mijn Frans gewoon niet goed genoeg is om er veel ontspanning of leesplezier uit te halen. In het Nederlands en Engels kan ik soms echt overvallen worden door de taal zelf, het ritme of de woordkeuzes. Dit boek heb ik zodanig "technisch" gelezen dat ik geen idee heb of het überhaupt wel goed geschreven is of niet. Ook het verhaal zelf was nogal mager, misschien komt dat ook omdat ik niet alle subtiliteiten ervan kon oppikken. De filosofische mijmeringen over de natuur kwamen me nu nogal plat over en ik had liever meer beschrijving van de avontuurlijke tocht op zoek naar de sneeuwpanter zelf gehad.

Ik ben van plan in de toekomst nog wel wat boeken in het Frans te lezen (of toch te proberen) maar dat zal dan eerder als oefening zijn dan om het lezen zelf. Het plezier daarvan moet ik voorlopig nog in het Nederlands en Engels zoeken, maar wie weet komt Frans daar ooit nog bij.

Sylvain Tesson - La panthère des neiges

Omdat ik mijn pover Frans wil opwaarderen, heb ik redelijk impulsief besloten om een Frans boek te lezen. Dus ben ik met naïeve moed een boekhandel binnen gestapt en heb ik op goed geluk een niet al te dik boek gekozen om me eens aan te wagen. Dat is dus deze geworden.

Ik heb het boek uitgelezen met Google Translate bij de hand en kan zeggen dat het tegelijk een succes en een tegenvaller was. Een succes omdat het me (denk ik) wel wat geholpen heeft met mijn Frans. In het begin greep ik vaak terug naar het vertalen om de vele woorden die ik niet kende op te zoeken en zeker te zijn dat ik ze begreep, wat de snelheid van het lezen serieus afremde. Gaandeweg liet ik die hulplijn wel wat varen en begon ik meer op gevoel te lezen waarbij het me niet stoorde dat ik niet alles woord voor woord vatte, zolang ik wel een idee had van wat de betekenis ongeveer in context was.

Wat tegenviel, was dat mijn Frans gewoon niet goed genoeg is om er veel ontspanning of leesplezier uit te halen. In het Nederlands en Engels kan ik soms echt overvallen worden door de taal zelf, het ritme of de woordkeuzes. Dit boek heb ik zodanig "technisch" gelezen dat ik geen idee heb of het überhaupt wel goed geschreven is of niet. Ook het verhaal zelf was nogal mager, misschien komt dat ook omdat ik niet alle subtiliteiten ervan kon oppikken. De filosofische mijmeringen over de natuur kwamen me nu nogal plat over en ik had liever meer beschrijving van de avontuurlijke tocht op zoek naar de sneeuwpanter zelf gehad.

Ik ben van plan in de toekomst nog wel wat boeken in het Frans te lezen (of toch te proberen) maar dat zal dan eerder als oefening zijn dan om het lezen zelf. Het plezier daarvan moet ik voorlopig nog in het Nederlands en Engels zoeken, maar wie weet komt Frans daar ooit nog bij.
Ik heb die in het Frans proberen lezen toen mijn vrouw op punt van bevallen stond. :unsure: Ik moet daar ook wel bijzeggen dat ik die in het Nederlands heb gekocht achteraf (vertaling kwam pas later) en daar is veel meer van bijgebleven. De filosofische mijmeringen komen daar wel goed in uit.

Google Translate is trouwens kaka. Deepl vind ik een stuk beter. Maar beiden zijn geen ideale tools om een roman te vertalen.

Unit 731 - Derek Pua

Goed boek, ook eens iets dat snel te lezen was.
Ik wist wel van een deel van de verhalen ervan maar toch weer wat nieuw geleerd

The Pillars of the Earth - Ken Follett

Zeker geen perfect boek maar dit episch verhaal van meer dan 1000 pagina's over de bouw van een kathedraal (en vooral over de personages er rond) had mij compleet in zijn greep. Vol onvergetelijke personages die ik zeker ga missen.

The Pillars of the Earth - Ken Follett

Zeker geen perfect boek maar dit episch verhaal van meer dan 1000 pagina's over de bouw van een kathedraal (en vooral over de personages er rond) had mij compleet in zijn greep. Vol onvergetelijke personages die ik zeker ga missen.
Er zijn nog twee vervolgboeken en een prequel, allemaal in dezelfde stijl geschreven. Boek 3 vond ik het minste. Het zijn allemaal dikke turven maar ze lezen wel supervlot.

Terug
Bovenaan