Avondland
Well-known member
Die Boelgakov is inderdaad om van te snoepen. Enorm van genoten, wél met een redelijk recente vertaling. Ik neem aan dat je ook een uitgave van de Russische Bibliotheek hebt (uitgeverij Van Oorschot)?Ik heb De Meester en Margarita van Michaïl Boelgakov gelezen. De duivel komt naar Moskou en veroorzaakt er heibel. Ik moest er weer even in komen, misschien door de soms wat oubollig aanvoelende vertaling, maar dit blijft één van mijn favoriete boeken. Het is enerzijds een satire van Rusland onder Stalinistisch regime met wat magisch-realistische elementen en anderzijds een gelaagde allegorie over onder andere het goede versus het kwade. Boelgakov vertelt het verhaal met een schalkse humor waar een donkere ondertoon in zit, iets wat ik ook recent bij Thomas Pynchon terug vond en erg kan appreciëren.
Ervoor had ik me gewaagd aan Wuthering Heights van Emily Brönte, maar ik geraakte er niet echt in, na een kleine honderd pagina's gestopt. Ga deze later wel nog een kans geven. Ook recent Dune van Frank Herbert gelezen en goed bevonden, maar had zin in iets anders voor ik aan het volgende deel begin.
Ik heb ook maar ineens die Broken Earth trilogie van NK Jemisin besteld samen met Harlem Shuffle, de nieuwe van Colson Whitehead.
En ik geraakte wel door Wuthering Heights, maar ik had er véél meer van verwacht. Ik ga het boek nog wel eens een nieuwe kans geven, maar dan moet ik er wel wat tijd voor kunnen nemen.