Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
The Stand van Stephen King eindelijk uit gekregen. Toch veel te weinig gedaan met een enorm sterke set-up. Enorm flauw einde.
Hand of God, The End :sarcastic: Al dat goddelijk gedoe is niet mijn ding. Ook weinig echt creepy stukken. Zou aan Dark Tower willen beginnen maar vraag me af, is dat meer de stijl van The Stand of van bijvoorbeeld The Shining/Salems Lot? En is dat goddelijk zo aanwezig?

The Stand van Stephen King eindelijk uit gekregen. Toch veel te weinig gedaan met een enorm sterke set-up. Enorm flauw einde.
Hand of God, The End :sarcastic: Al dat goddelijk gedoe is niet mijn ding. Ook weinig echt creepy stukken. Zou aan Dark Tower willen beginnen maar vraag me af, is dat meer de stijl van The Stand of van bijvoorbeeld The Shining/Salems Lot? En is dat goddelijk zo aanwezig?
Het bovennatuurlijke vond ik ook minder interessant, maar de maatschappelijke instorting in het eerste deel van het boek en de manier waarop de overlevenden terug een samenleving opbouwden en nadachten over de gevolgen van de extreme pandemie voor de wereld vond ik enorm boeiend. Ik heb dat boek wel op twee weken uitgelezen. :unsure:

J.V. Jones - The Baker's Boy (#1 Book of Words)

Besloten om weer een oudere Fantasy-trilogie te herlezen. Ik heb deze ergens begin jaren 2000 gelezen en ik herinnerde me er bitter weinig van, behalve dan dat ik ze destijds wel goed vond. Leek me dus een goeie kandidaat voor een re-read.

Een dikke 15 jaar later blijf ik dezelfde gevoelens hebben, dit is echt een aangenaam boek en een goeie start voor een trilogie. Een hoop personages met hun eigen PoV, een interessante wereld met een stevige focus op de politieke situatie, een Middeleeuwse setting met een zeer patriarchale gedachtegang (opvallend, gezien de vrouwelijke auteur), magie blijft relatief beperkt en komt er eigenlijk enkel toe doen wanneer het plot het nodig heeft om verder te gaan (maar goed, dat gebeurt uiteindelijk in veel Fantasy dus ik ga het niet tegen de auteur houden).

Sommige hoofdpersonages zijn wat aan de magere kant omdat het boek niet bijzonder lang is en de schrijfster gekozen heeft om een kleine 10 personages elke paar pagina's een PoV te gunnen. Het zijn voorlopig vooral de nevenpersonages die het verhaal dragen en voor de occassionale glimlach zorgen. Een van de hoofdpersonages heeft een emotionele/traumatische achtergrond en je kan misschien argumenteren dat het een cliche is, maar je wordt er dusdanig stelselmatig aan blootgesteld waardoor ik het wel kon pruimen en dat miste zijn effect niet. *snif*

Vrij weinig echte actie in dit eerste boek, vooral world-building en plot- en character development. Een hoop politieke intrige en intern gekibbel. een hoop opbouw voor het volgende boek, ik hoop dat het niveau niet afzwakt. Voorlopig 4 sterren op goodreads.

De Shining - Stephen King, Lia Belt

Ik heb in 10 jaar geen boek aangeraakt, maar de goesting om mijn leesgewoontes uit mijn jeugd op te rakelen was er plots weer. Danzij The Shining en Ready Player One eigenlijk. Ik geraak meer en meer gefascineerd door die film van Kubrick en toen ik onlangs Ready Player One zag - waar The Shining een grote speelt - had ik zin om het boek te lezen. In een podcast was er al eens gezegd dat Stephen King niet zo blij was met Kubrick zijn versie, dus had ik wel wat schrik dat het boek de film zou verpesten, wat ik zeer jammer zou vinden.

Gelukkig is dat niet gebeurd. Het is inderdaad heel verschillend, maar ik denk dat het boek op sommige momenten een mooie aanvulling kan zijn op de film, bijvoorbeeld het achtergrondverhaal van het Overlook. Alleen vond ik het niet duidelijk wat altijd King bedoelt met passages tussen (). Soms waren het duidelijk gedachten van de personages, maar soms leken het ook gedachten van King zelf over de personages. Het zal aan mij liggen, maar het was op bepaalde momenten wel heel verwarrend om nog te volgen. 😛

Moeilijk om te zeggen welke versie ik beter vind, daarvoor zou ik de film nog eens moeten bekijken. Ben nu de miniserie aan het kijken uit 1997, die het boek trouw volgt.

(Ik heb het trouwens in het Nederlands gelezen uit angst dat het Engels niet al te vlot zou gaan, all wil ik mij in de toekomst wel meer focusen op de originele taal van de schrijver. Ik denk dat ik ga oefenen met Harry Potter, dat verhaal ken ik als mijn duim.)

4/5

De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch

Mijn eerste ervaring met Mulisch, en meteen voor zijn magnum opus gegaan. Op basis van de weinig onthullende blurb dacht ik dat ik een aaneenrijging van filosofische mijmeringen voorgeschoteld zou krijgen, waarbij plot secundair zou zijn, maar tot mijn verbazing bleek dit juist een heel plot-gedreven roman te zijn.

Het boek is ambitieus in omvang en is beladen met een overdaad aan religieuze symboliek. Het is duidelijk dat Mulisch veel ideeën in dit boek kwijt wou, en hoewel je hier en daar als lezer wel eens in een fascinerende gedachtenkronkel wordt meegezogen, is mijn blijvende indruk dezelfde die ik had na het lezen van A Prayer for Owen Meany: een boek dat veel wil zeggen, maar waar je als lezer zo hard om de oren wordt geslagen met voor de hand liggende symboliek, dat het uiteindelijk eigenlijk weinig nieuws te melden heeft en ik na 900 bladzijden toch intellectueel wat op mijn honger bleef zitten.

De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch

Mijn eerste ervaring met Mulisch, en meteen voor zijn magnum opus gegaan. Op basis van de weinig onthullende blurb dacht ik dat ik een aaneenrijging van filosofische mijmeringen voorgeschoteld zou krijgen, waarbij plot secundair zou zijn, maar tot mijn verbazing bleek dit juist een heel plot-gedreven roman te zijn.

Het boek is ambitieus in omvang en is beladen met een overdaad aan religieuze symboliek. Het is duidelijk dat Mulisch veel ideeën in dit boek kwijt wou, en hoewel je hier en daar als lezer wel eens in een fascinerende gedachtenkronkel wordt meegezogen, is mijn blijvende indruk dezelfde die ik had na het lezen van A Prayer for Owen Meany: een boek dat veel wil zeggen, maar waar je als lezer zo hard om de oren wordt geslagen met voor de hand liggende symboliek, dat het uiteindelijk eigenlijk weinig nieuws te melden heeft en ik na 900 bladzijden toch intellectueel wat op mijn honger bleef zitten.
Sterk boek, maar De Aanslag en De Elementen vond ik beter. 😉

Klaar met The Broken Earth trilogie. Deel drie was fantastisch van begin tot eind en slaagt erin van het complexe universum te doen landen op een heel sterke manier. I'm impressed.

Daarnet begonnen met 4321 van Paul Auster. Meteen 70blz erdoor gejaagd, benieuwd naar de rest. Ik hoop vooral dat ik alle verhaallijnen uit elkaar kan houden.

Do Androids Dream of Electric Sheep? Opnieuw gelezen na een jaar of 10. Nog beter dan ik me herinnerde. Is The Man in the High Castle evengoed? Want dan moet ik die dringend gaan zoeken…

Het Verdriet van België - Hugo Claus

Wauw, wat een fenomenaal goed boek... Heerlijke droge humor, fantastisch taalgebruik, verveelde geen moment! Enorm tof ook om eens een boek in mijn volkstaal te lezen.

Moet wel zeggen dat ik het eerste deel beter vond dan het tweede.

Zonder twijfel mijn nieuw lievelingsboek. Aanrader voor iedereen hier die het nog niet gelezen heeft!

Het Verdriet van België - Hugo Claus

Wauw, wat een fenomenaal goed boek... Heerlijke droge humor, fantastisch taalgebruik, verveelde geen moment! Enorm tof ook om eens een boek in mijn volkstaal te lezen.

Moet wel zeggen dat ik het eerste deel beter vond dan het tweede.

Zonder twijfel mijn nieuw lievelingsboek. Aanrader voor iedereen hier die het nog niet gelezen heeft!
Een zeer terechte klassieker. Erg van genoten en de tweede leesbeurt heeft dat bevestigd. Een derde herlezing komt er zeker nog aan. Andere Clausboeken zijn ook aan te raden als je deze goed vind.

The Great Hunt - Robert Jordan (Wheel of Time #2)

II had deze een aantal jaar terug als eens gelezen en ik herinnerde me amper iets. Iets wat op het einde gebeurde dacht ik dat in boek drie gebeurde 😅.

Ik vond het een aangenaam boek om te lezen en hoewel het een vrij lang boek was, voelde het helemaal zo niet aan.
Ik ben ineens verder gegaan in boek 3. Die heb ik al eens half gelezen en daarna neergelegd en niet meer verder gegaan met de serie. Hopelijk gebeurt nu niet weer hetzelfde.

The Great Hunt - Robert Jordan (Wheel of Time #2)

II had deze een aantal jaar terug als eens gelezen en ik herinnerde me amper iets. Iets wat op het einde gebeurde dacht ik dat in boek drie gebeurde 😅.

Ik vond het een aangenaam boek om te lezen en hoewel het een vrij lang boek was, voelde het helemaal zo niet aan.
Ik ben ineens verder gegaan in boek 3. Die heb ik al eens half gelezen en daarna neergelegd en niet meer verder gegaan met de serie. Hopelijk gebeurt nu niet weer hetzelfde.

We hopen het allemaal!

Christian Cameron - The Ill-Made Knight
Historische fictie, beginnend bij de 100jarige oorlog. Leest heel vlot, best wel amusant, een goed hoofd voor namen, data en algemene aardrijkskundige kennis is wel een beetje vereist en soms ook wel neigend naar Hoofse literatuur dus misschien niet voor iedereen geschikt. Als ge iets wilt leren over geopolitieke ontwikkeling en krijgskunst ca 1350-1400 is deze reeks wel een aanrader.

Ik vind de Dark Tower reeks minstens 2x zo sterk als the Stand. Ik heb the Stand ondertussen al 5x gelezen, waarvan de laatste keer nog deze zomer en vind het een geweldig boek, maar zeker niet zijn beste werk. De Dark Tower reeks vind ik dan weer het absolute summum in zijn oevre, dat is gewoon weergaloos sterk. Het leunt qua stijl wel veeeeel harder aan bij the Stand dan bij pakweg the Shining.

Het grote voordeel is dat het eerste boek slechts +/- 250 pagina’s lang is of zoiets en meteen een zeer goede voorsmaak is voor de volledige reeks. Ik raad u ten zeerste aan om gewoon het eerste boek te lezen en dan zal je meteen weten of het iets voor u is.

Als gigantische Stephen King fan ben ik wel van mening dat je de reeks gelezen moet hebben.

De Dame van Het Meer - Andrzej Sapkowski (Witcher Saga)

Ah, het einde van een saga is altijd afscheid nemen van een goede vriend. Geralt van Rivia leerde ik lang geleden kennen door het fabelachtige spel The Witcher 2 en sindsdien heb ik me voorgenomen de boeken te lezen. Dit is het afsluitende boek in de avonturen van Geralt, het boek dat Sapkowski hierna schreef speelt zich af voor deze verhalen en heb ik dus gelezen volgens de kroniek van de reeks. Wat me sterk opviel was dat Sapkowski het schrijven echt beter onder de knie kreeg naar gelang de serie vorderde. Dit laatste deel is er redelijk rap door gegaan, met name de delen over de oorlog en de finale strijd en de climax tussen Geralt & Vilgefortz waren enorm plezierig om te lezen en zeer vlot geschreven. Vergeleken met het eerste deel -die eigenlijk meer losse verhalen waren- merk je toch wel een evolutie.

Ik zou deze reeks zeker aan iedereen aanraden die eens zin in Fantasy heeft maar er bitter weinig van kent (zoals ik), de reeks leest vlot weg en is ondanks alles toch uitgebreid en compact genoeg tegelijk. Het is zeker een wereld met een eigen smoel en Sapkowski brengt zeker zijn eigen sfeer en elementen aan.

Benieuwd naar de evolutie van de Netflix-serie die ik met argusogen ga volgen.

J.V. Jones - A Man Betrayed (#2 Book of Words)

Goede verderzetting van het verhaal. De karakters blijven aangenaam om te volgen, de dialoog blijft vaak vermakelijk en het plot bevat weinig gaten.
Sommige personages hun verhaal vertraagt, anderen versneld dan weer. Het verhaal is gefocused op 1 stad waarin de meeste personages samenkomen, maar niet op hetzelfde moment waardoor je soms wat filler hebt waar je je wat dient door te worstelen. Het einde was een beetje mild, geen gekende epische finale of cliffhanger.
Gelijk met de afsluiter begonnen.

Madame Bovary van Gustave Flaubert was een voltreffer. Verveelde geen seconde, voelde eigentijds aan (en omdat die van 1857 dateert zou ik eerder tijdloos zeggen) en een zeer terechte klassieker!

Nu de nieuwste van Michael Pye: Antwerpen. De gloriejaren. Perfecte compagnon bij de laatste van Jeroen Olyslaegers. De eerste pagina's prikkelen mijn verbeelding al zeer sterk, dus dit gaat een mooie lezing worden. Wie geschiedenis oninteressant vindt heeft gewoon geen verbeelding, denk ik dan.

Madame Bovary van Gustave Flaubert was een voltreffer. Verveelde geen seconde, voelde eigentijds aan (en omdat die van 1857 dateert zou ik eerder tijdloos zeggen) en een zeer terechte klassieker!

Nu de nieuwste van Michael Pye: Antwerpen. De gloriejaren. Perfecte compagnon bij de laatste van Jeroen Olyslaegers. De eerste pagina's prikkelen mijn verbeelding al zeer sterk, dus dit gaat een mooie lezing worden. Wie geschiedenis oninteressant vindt heeft gewoon geen verbeelding, denk ik dan.

Bedankt, toegevoegd aan de leeslijst alsook zijn eerder boek Aan de rand van de Wereld. Blijkbaar schrijft hij wel zijn boeken in het Engels en zijn dit vertalingen. Vallen die vertalingen wat mee?

Terug
Bovenaan