Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Max Brooks - World War Z: An Oral History of the Zombie War

Ik had al veel goede dingen over dit boek gehoord en ik kan het enkel maar bevestigen. De film vond ik al goed, maar het boek overtreft het met gemak. Het boek overloopt de volledige oorlog d.m.v. interviews, startende bij geruchten over de uitbraak tot het einde van de oorlog. De schrijver tracht te voorspellen waar het allemaal fout zou kunnen lopen als alle zekerheden uit onze maatschappij zouden verdwijnen. Een aanrader voor iedereen die van horror of zombiefilms houdt.

Robert Seethaler - Een Heel Leven

Dit boek werd me aangeraden door de eigenaar van m'n vaste boekenwinkel, nadat we het over het hierboven besproken Train Dreams van Denis Johnson hadden. Beide boeken zijn eigenlijk heel gelijkaardig. Ook dit is een vrij korte roman (150 pagina's) waar het leven van een man beschreven wordt, in dit geval een inwoner van een klein alpendorpje, op een moment dat de moderne tijden er hun intrede maken. Het taalgebruik is eenvoudig en helder, Seethaler vermijdt sentimentaliteit en door het hele boek waart een mooie melancholische onderstroom. Misschien jammer dat ik het zo kort op Train Dreams gelezen heb, want dat boek vond ik toch nog straffer. Maar niettemin een zeer aangename roman.

W.J. Maryson - Vloch (MeesterMagier #3)

Blijft genietbaar dankzij de uitgebreidere cast en meerdere PoV's. Nadeel is wel dat Maryson voor zo moeilijk mogelijke namen kiest voor de historische personages, waardoor het niet altijd even gemakkelijk blijft om te herinneren wie wie is wanneer je na 100 pagina's een bepaalde naam nog eens ziet opduiken.
Maar goed, niks te klagen, aangenaam leesvertier zonder meer.

The hitchhiker's Guide to the Galaxy - omnibus 1/ Douglas Adams

Een klassieker voor velen waarschijnlijk, maar ik had hem nog niet gelezen. Het is dan ook een heel erg vermakelijk boek, ideaal om 's avonds voor het slapen te lezen. Hoewel het wat verwarrend werd op het laatst ben ik nu toch begonnen met de Omnibus 2 te lezen.

Mag ik hier ook posten hoeveel boeken ik begin maar nooit afwerk, het is echt problematisch aan het worden :unsure:

Reizen Zonder John - Geert Mak
In Europa 1/2 - Geert Mak
Geschiedenis Van Het Amerikaanse Volk - Howard Zinn
Congo - David Van Reybrouck
Je hebt wel iets te verbergen - Maurits Martijn

Ik lees graag maar kan me echt amper concentreren om ook maar één boek af te werken, desondanks sommige echt goed zijn.
Misschien eens een ander genre proberen? Zou (korte) fictie je beter afgaan?

Misschien eens een ander genre proberen? Zou (korte) fictie je beter afgaan?
Maar dat interesseert me mateloos :p

Heb hier trouwens nog een leuk sci-fi boek liggen, exact hetzelfde fenomeen. Nu ter mijn eigen verdediging stond op Good Reads wel dat het begin wat saai was.

De Generaal & Zijn Labyrinth - Gabriel Garcia Marquez

Was hier ooit eens aan begonnen en het toen nooit uitgelezen, nu opnieuw begonnen met het idee "ik lees me er wel door". Een relaas van de laatste dagen/reis van generaal Bolivar. Het viel me vooral op dat ik eigenlijk niks ken van de geschiedenis van Zuid-Amerika. :help:

Troy - Stephen Fry

Derde deel in Fry zijn reeks over de Griekse mythologie. De eerste 2 delen (Mythos & Helden) konden me zeer bekoren, vooral omdat het vaak korte verhalen waren die je eens tussendoor kon opnemen. Bij Troy vond ik het in het begin wat minder omdat er opnieuw veel namedropping is en veel losse anekdotes en intermezzo's die uiteindelijk nogal warrig overkwamen. De schrijver herhaald zelf wel dat het logisch is dat je de draad kwijt kan geraken en er gewoon even door moet. Vanaf de oorlog begon was het dan wel weer plezant (alez ja). Al bij al me toch weer geamuseerd, ik zou de reeks zeker aanraden aan mensen die net als mij amper tot niks van de Griekse mythologie kennen en wel eens een instap willen.

De Generaal & Zijn Labyrinth - Gabriel Garcia Marquez

Was hier ooit eens aan begonnen en het toen nooit uitgelezen, nu opnieuw begonnen met het idee "ik lees me er wel door". Een relaas van de laatste dagen/reis van generaal Bolivar. Het viel me vooral op dat ik eigenlijk niks ken van de geschiedenis van Zuid-Amerika. :help:

Troy - Stephen Fry

Derde deel in Fry zijn reeks over de Griekse mythologie. De eerste 2 delen (Mythos & Helden) konden me zeer bekoren, vooral omdat het vaak korte verhalen waren die je eens tussendoor kon opnemen. Bij Troy vond ik het in het begin wat minder omdat er opnieuw veel namedropping is en veel losse anekdotes en intermezzo's die uiteindelijk nogal warrig overkwamen. De schrijver herhaald zelf wel dat het logisch is dat je de draad kwijt kan geraken en er gewoon even door moet. Vanaf de oorlog begon was het dan wel weer plezant (alez ja). Al bij al me toch weer geamuseerd, ik zou de reeks zeker aanraden aan mensen die net als mij amper tot niks van de Griekse mythologie kennen en wel eens een instap willen.
Die Fry's trekken me ook wel aan, lijkt me hapklaar te zijn. Ik heb destijds de Ilias ook in een prozaversie gelezen en heb nog niet de moed opgevat om de oorspronkelijke versenversie ( :unsure: ) te lezen. Hetzelfde met de Divina commedia, al heb ik daar zowel de prozaversie als de verzenversie gelezen. Dat laatste via een soort masterclass en dat heeft me wel geholpen.

De Oudheid (en latere tijdperken) zit vol boeiende verhalen, maar de bronteksten zijn soms hermetisch om te lezen of je zit met soms twijfelachtige vertalingen als je de brontaal niet machtig bent (zoals ik). Dan helpt het wel om een gids te leren kennen die als een geweldige verhalenverteller fungeert om die boeiende wereld te openbaren.

Die Fry's trekken me ook wel aan, lijkt me hapklaar te zijn. Ik heb destijds de Ilias ook in een prozaversie gelezen en heb nog niet de moed opgevat om de oorspronkelijke versenversie ( :unsure: ) te lezen. Hetzelfde met de Divina commedia, al heb ik daar zowel de prozaversie als de verzenversie gelezen. Dat laatste via een soort masterclass en dat heeft me wel geholpen.

De Oudheid (en latere tijdperken) zit vol boeiende verhalen, maar de bronteksten zijn soms hermetisch om te lezen of je zit met soms twijfelachtige vertalingen als je de brontaal niet machtig bent (zoals ik). Dan helpt het wel om een gids te leren kennen die als een geweldige verhalenverteller fungeert om die boeiende wereld te openbaren.
Zowel mijn vriendin als ik hebben wel interesse in Griekse mythen en sagen en hebben daar bijgevolg wel wat boeken over.
Zelf heb ik de Fry boeken nog niet gelezen maar zij ondertussen alle drie al wel. Haar bevinding bevestigt jouw idee: Fry is een goede verteller en dat is een grote troef.

Ik heb nog wel een paar aanraders maar die heb ik van m'n grootvader geërfd, dus geen idee of die nog wel vlot te verkrijgen zijn.

On topic: terug opnieuw begonnen in a Gentlemen in Moscow. Wegens wat drukte niet aan lezen toegkomen en het boek laten liggen. Nu terug wat meer tijd en omdat ik de draad wat kwijt was, opnieuw gestart. Zit halverwege maar ik kan het nu al aanraden. Echt een enorm tof boek. Zal later, wanneer ik hem uit heb, wel een uitgebreidere review posten.

Zoals hier al gezegd, hij is een leuke verteller en ze lezen daardoor enorm vlot. Het zijn hapklare 'moderne' verhalen die hij ervan gemaakt heeft, maar dat is mogelijks ook het nadeel voor sommige. Soms miste ik wat de "oudheid" van de verhalen omdat ze net zo hapklaar en simpel gemaakt zijn, al zou dat enorm moeilijk te mengen zijn met het idee om een mythologie toegankelijk te maken. Als ik er wat verder bij nadenk lijkt het me ook enorm moeilijk om de legende/sage/mythe/geschiedenis van Troy toegankelijk te vertellen, zoveel losse verhalen die in mekaar verstrengeld geraken...

Ik had ooit eens een boek over de Noorse mythologie gelezen uit 1950 ofzo, en daar werden de verhalen verteld en nadien ook kanttekeningen uitgelegd. Zou eens moeten opzoeken hoe dat boek terug heette (lag in het magazijn van de bib hier) maar dat vond ik eigenlijk de perfecte mix van verhalen en bijkomende uitleg.

@Creeping Death : je mag de aanraders gerust eens hier droppen of PM-en, ben er wel in geïnteresseerd!

Ik heb zowel de prozaversie van de Odyssee als de Ilias gelezen en ik moet zeggen dat ik de Ilias nogal nevenschikkend vond, terwijl het verhaal van Oysseus me van begin tot einde boeide. Beide gelezen in een vertelling van 1959, dus wat archaïscher van leeservaring.

Verwacht je wel niet aan te veel verhaal. De eerste twee bv zijn eerder encyclopedisch. Maar mij heeft dat nooit gestoord.

Qau Nederlandse vertaling vond ik deze wel goed:

Imme Dros heeft ook een algemeen boek over mythen: https://www.goodreads.com/book/show/7632200-griekse-mythen
Maar die heb ik nog niet gelezen.

Nog een Japans meesterwerkje uitgelezen ondertussen:

Yuko Tsushima - Domein van licht

Sober, eenvoudig maar zeer fraai relaas van een alleenstaande moeder die met haar dochtertje een bestaan probeert op te bouwen na een echtscheiding. Een mooi kleinood van ca. 187 pagina's. Heel anders om te lezen dan de wat bombastische Mishima, maar ook een heel andere soberheid dan Tanizaki of Kawabata.

Nu wat non-fictie, ter afwisseling: De Koreaanse oorlog van Max Hastings. Standaardwerk over een iet of wat vergeten oorlog. Ik ken er wel wat van en kijk ernaar uit om wat gaten in mijn historische kennis op te vullen. Mogelijk lees ik tussendoor nog wat in De Grote beschavingsoorlog van Robert Fisk om de conflicten van het Midden-Oosten wat beter te begrijpen.

W.J. Maryson - Fiander (MeesterMagier #4)

Gaat verder op zijn elan, blijft aangenaam leesvertier. Geen nieuwe personages ditmaal, dus we konden verder vertrouwd geraken aan de scheepslading uit het vorige boek.
Wel een aantal continuiteitsfoutjes en af en toe een paar vreemde dingen, maar niets echt te storend omdat ik ook geen zware verwachtingen heb.

W.J. Maryson - Rastoth (MeesterMagier #5)

Voorlaatste boek in de serie. Verhaal nadert het einde dus een aantal plotpunten worden afgerond en anderen culmineren, maakt het iets aangenamer om te volgen.
Ik heb genoeg Fantasy gelezen waarin een veelvoud van PoVs gehanteerd worden, maar Maryson doet het niet zo geweldig. Sommige personages (waaronder de Zwarte personages) komen te weinig aanbod en anderen teveel, waardoor de synchronisatie een beetje spaak loopt en de motivatie van sommigen lijkt vreemd en eerder puur om het plot naar bepaalde punten te brengen.
Wel een van de betere boeken in de serie tot dusver omwille van de increase in actie.
1 punt is dat er sinds boek 2 gewag gemaakt wordt van een verrader, en het lijkt al van dat punt vrij duidelijk te zijn wie het is. Nu na boek 5 wordt er nog altijd gesproken over de verrader, maar niemand kan uitdokteren wie het is. Dus ofwel heeft Maryson een slechte job gedaan, of hij is een meester in de deceptie en het creeeren van valse sporen. We zullen zien, ik ben gelijk aan het laatste boek begonnen.

The Butterfly Effect: How Kendrick Lamar Ignited The Soul Of Black America - Marcus J. Moore

Aanrader voor de fans van Kendrick, ook al is het al vroeg om een halve biografie te schrijven. Veel leuke details over zijn invloeden en betekenissen achter zijn teksten. Ook heel cool om dieper in te gaan op het productieproces van To Pimp A Butterfly.

Grand Hotel Europa - Ilja Leonard Pfeijffer

Vond ik overrated, kon gerust de helft korter, zonder het seksistische machismo en de Dan Brown zoektocht naar Carvaggio. Bij momenten heel sterke stukken over de impact van toerisme op Europa, maar zodanig veel filler dat ik het niet aan iemand zou aanraden.
Desalniettemin ben ik fan van zijn schrijfstijl, zolang hij niet begint over kutjes en tietjes.

De Bourgondiërs - Bart Van Loo

Nummer twee in het rijtje "je bent Vlaming en je moet dit gelezen hebben". Zeer behapbaar en goed uitgewerkt voor geschiedenisleken als mezelf.

American Pastoral - Philip Roth

Na mijn tegenvallende ervaring met 'The Plot Against America' toch nog eens begonnen met een boek van Philip Roth. Deze vond ik al een pak beter. Wat ik me afvraag is of al zijn boeken zo sterk met innerlijke monoloog is? Want wat me hier weer begon te storen was het eindeloze doordrammen en piekeren over 'wat als', 'hoe denkt die', 'ben ik goed', ... Ik kon dat hier al veel beter plaatsen dan bij het kind in TPAA, daar wou ik die soms een klets geven. :unsure:

In Europa - Geert Mak

Ik ben er wel doorgeraakt @shiftyke ! Vond dit wel heel fijn weglezen en heb meteen de opvolger gekocht.

Dune - Frank Herbert

Eerste keer dat ik erdoor ga en ik zou een enorm lange review kunnen schrijven, maar heb geen tijd en zin daarvoor. :unsure: Terecht een classic, ik was volledig meegezogen in het verhaal. Het enige dat ik me afvraag is het de moeite is om het vervolg te lezen, want daar zijn de meningen sterk over verdeeld?

Tot zover 2021, liggen momenteel klaar:
The Fifth Season - N.K. Jemisin
Mo' Meta Blues: The World According To Questlove - Questlove

Brian Tracy - Eat That Frog!

Best goed, ik ben er in het verleden al eens begonnen en toen vond ik 'm ook goed maar in praktijk heb ik er niet zoveel van gebruikt. Nu heb ik de eerste 7 hoofdstukken nog eens grond gelezen + de oefeningen erbij gemaakt en ik ga het deze week proberen toe te passen.

Stephen King - Duma Key
Stephen King - Later

Duma Key was niet goed, echt niet mijn ding. Later is wel beter, maar nog altijd niet in de buurt van zijn echte topwerken.

Brian Tracy - Eat That Frog!

Best goed, ik ben er in het verleden al eens begonnen en toen vond ik 'm ook goed maar in praktijk heb ik er niet zoveel van gebruikt. Nu heb ik de eerste 7 hoofdstukken nog eens grond gelezen + de oefeningen erbij gemaakt en ik ga het deze week proberen toe te passen.
Die titel heb ik eventjes opgezocht om te weten waar het over ging (procrastinatie dus?) :p

W.J. Maryson - Het Boek van Kennis (MeesterMagier #6)

Laatste boek uit de serie, feedback is dus gedeeltelijk voor de serie in het algemeen. Leuk om wat deftige Nederlandstalige High Fantasy te lezen. Wel iets te geinspireerd door LotR met momenten, al zitten er ook een hoop originele dingen in, gelukkig maar.
In de review van boek 5 sprak ik al over een verrader die al ettelijke boeken opgevoerd wordt als "oooh mysterieus, wie is het toch?????" terwijl het al vrij duidelijk was van boek 2 wie dat juist was. In dit laatste boek is effectief bevestigd dat het die persoon is, dus helaas geen mega twist van formaat maar een vrij grote teleurstelling.
Ik denk uiteindelijk dat 6 boeken (ondanks de relatieve korte lengte ervan) iets teveel was en dat dit ook in 4 boeken kon gebeuren. Als ik terugkijk naar sommige gebeurtenissen in de eerdere boeken, dan hadden die weggelaten kunnen worden zonder grote problemen voor het plot of het einde.
Over het einde gesproken, toch ondermaats eigenlijk. De build-up aan de kant van de protagonist was goed, en ook de boss battle en de gevolgen waren goed. Waar ik een probleem mee heb, is dat de antagonist eigenlijk dagenlang, bijna 1 of 2 weken gewoon op een bepaald punt wacht voor de protagonist om op te dagen, that's it. In heel die tijd doet die niks, hij bereidt niks voor (geen boobytraps of wat dan ook). Maryson had beter wat meer aandacht gegeven aan de bad boys.

Al bij al goed dat ik het herlezen heb als volwassene, maar denk niet dat ik dit ooit nog zal teruglezen.

Terug
Bovenaan