Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
The Princess Bride by William Goldman: Abridged version

Lang geleden dat ik nog een boek er door jaagde in een paar dagen. De eerste 25 pagina's was even wennen maar naar gelang je in het boek verder apprecieer je het wel ;)

8,5/10

Hoe bevalt die Mishima je?
Ondertussen al enkele dagen geleden uitgelezen en ik vond het moeilijk om m'n gedachten erover op een rijtje te zetten. Oppervlakkig gezien vond ik het gewoon een goed geschreven, maar nogal sinister verhaal over eer en kreeg ik al het gevoel dat er wat meer parallellen en symboliek in zaten dan ik zo meteen kon oppikken. Erna ben ik er wat over gaan opzoeken en dan krijgt het boek toch nog een extra dimensie met de strijd van Japan voor en na WO2, de oude tradities tegenover de modernisering. Zeker als je de levensloop van Mishima (en z'n tragisch einde) kent, wint het boek aan gewicht en complexiteit. Ik zou het graag ooit nog eens willen herlezen nu ik die hele context en symboliek wat ken, maar het was gelukkig niet nodig om het boek goed te vinden.

Ondertussen ook Jesus' Son opnieuw uitgelezen en ik ben nu begonnen aan Demonen van de Middag van Andrew Solomon, een kijk op depressie waar het informatieve wordt gekoppeld aan het personele, door veel te focussen op specifieke getuigenissen van mensen, waaronder van de auteur zelf.

Laatst bewerkt:
A train in winter van Caroline Moorehead. Het eerste deel, waarin je kennismaakt met een grote variëteit aan Franse vrouwen is interessant maar het tweede deel… Gebleit dat ik heb. De enige trein met Franse verzetsvrouwen die naar de kampen gegaan is. Dat tweede deel heb ik het dikwijls te kwaad gehad. Ik dacht dat ik al veel gehoord en gezien had over de oorlogen… but this one hit different.

Train Dreams van Denis Johnson. Echt wel goed! Een episch verhaal in een notendop. Héél warm aanbevolen is toch wel Look Homeward, Angel (1929) en het nog monumentalere Of Time and the River (1935) van Thomas Wolfe. Episch verhaal, maar niet in een notendop. Prachtig taalgebruik en ik bleef van begin tot einde geboeid. Allicht begeesterd door zoveel taalvirtuositeit. Werkelijk literatuur om te degusteren.

The Marriage Plot - Jeffrey Eugenides

Was zo-zo, heel erg grijs en middle-of-the-road. Niet überslecht geschreven, maar blinkt ook helemaal nergens in uit. Deze zal ik over een paar weken wellicht alweer grotendeels zijn vergeten.

Train Dreams van Denis Johnson. Echt wel goed! Een episch verhaal in een notendop. Héél warm aanbevolen is toch wel Look Homeward, Angel (1929) en het nog monumentalere Of Time and the River (1935) van Thomas Wolfe. Episch verhaal, maar niet in een notendop. Prachtig taalgebruik en ik bleef van begin tot einde geboeid. Allicht begeesterd door zoveel taalvirtuositeit. Werkelijk literatuur om te degusteren.
Blij dat je Train Dreams kon appreciëren! Ik denk dat je die andere twee hier ook al eens aangeraden had, maar toen dacht ik dat het over Tom Wolfe van o.a. The Bonfire of the Vanities ging... Ga ze op mijn te lezen lijst zetten, maar dat is voor de zeer lange baan.

Was zo-zo, heel erg grijs en middle-of-the-road. Niet überslecht geschreven, maar blinkt ook helemaal nergens in uit. Deze zal ik over een paar weken wellicht alweer grotendeels zijn vergeten.
Ben hier ooit aan begonnen en een honderdtal bladzijden ver geraakt, tot ik waarschijnlijk afgeleid werd door andere boeken en een tijdje met The Marriage Plot gestopt ben. En dan ging er te veel tijd over om 'm weer makkelijk te kunnen oppikken. Maar na dit te lezen, ga ik het herbeginnen aan het boek niet hoog op mijn leesplanning zetten.

Blij dat je Train Dreams kon appreciëren! Ik denk dat je die andere twee hier ook al eens aangeraden had, maar toen dacht ik dat het over Tom Wolfe van o.a. The Bonfire of the Vanities ging... Ga ze op mijn te lezen lijst zetten, maar dat is voor de zeer lange baan.
Ik had die inderdaad al aangehaald, maar ze deden me wel wat denken aan Train Dreams. Toch zeker de historische setting en een blik op small town America, weg van de grote steden. Daarom haal ik ze nog eens aan, ook omdat die zo geweldig goed geschreven zijn.

The Once and Future Witches - Alix E. Harrow

Het verhaal gaat over drie zussen die naar hekserij grijpen om vrouwen die onderdrukt en gediscrimineerd te worden, te helpen. Speelt zich af in 1893.

Ik vond het een prachtig geschreven boek met boeiende hoofdpersonages. Helaas gaat het boek soms traag vooruit en voelen sommige stukken een beetje lang getrokken. Er zijn ook een hele hoop neven personages die ik amper uit elkaar kon houden. Wat minder maar dan wel meer uitgewerkte nevenpersonages had beter geweest. Het verhaal zelf vond ik wel leuk om te lezen en ik ben een paar mooie citaten tegengekomen (die ik helaas niet heb opgeschreven).

Robin Hobb - Assassin's Quest (Farseer Trilogy #1)

Volgende Fantasy-reeks in het Jaar der Rereads. Nog beter dan dat ik me kon herinneren.
Ik kan geen slecht punt opnoemen. Sommige reviewers zeggen dat het verhaal traag op gang komt, maar ik vind net dat er veel gebeurt. Het is een kleine, beperkte omgeving waarin we zitten dus uiteraard gaan er geen grote veldslagen plaatsvinden, maar in de scope en setting van het verhaal, vind ik dat er genoeg vaart en actie in het verhaal zit om me te boeien.
Sterke en geloofwaardige personages, humor, intriges en een mysterieus plot. Ik denk dat ik weinig Fantasy ga (her)lezen dit jaar dat beter zal zijn.

Robin Hobb - Assassin's Quest (Farseer Trilogy #1)

Volgende Fantasy-reeks in het Jaar der Rereads. Nog beter dan dat ik me kon herinneren.
Ik kan geen slecht punt opnoemen. Sommige reviewers zeggen dat het verhaal traag op gang komt, maar ik vind net dat er veel gebeurt. Het is een kleine, beperkte omgeving waarin we zitten dus uiteraard gaan er geen grote veldslagen plaatsvinden, maar in de scope en setting van het verhaal, vind ik dat er genoeg vaart en actie in het verhaal zit om me te boeien.
Sterke en geloofwaardige personages, humor, intriges en een mysterieus plot. Ik denk dat ik weinig Fantasy ga (her)lezen dit jaar dat beter zal zijn.
Hobb's boeken zijn idd slow burners, maar de boeken van de zieners en de nar zijn geweldig.

Haar andere trilogiën vond ik dan net weer wat minder. Spijtig :(

Vuurdoop (Witcher Saga) - Andrzej Sapkowski

Alez, we zitten bijna door de saga. Na jaren geen Fantasy boek gelezen te hebben blijf ik dit een enorm amusante reeks vinden. Vermoedelijk ga ik in de toekomst vaker eens iets ertussen nemen van Fantasy, puur ter ontspanning en wegdromen. @Général Zantas : Met die Robin Hobb hebt ge me precies wel nieuwsgierig gemaakt, ga ik eens op men to-read lijst zetten.

Nu begonnen -op aanraden van een collega- aan Stad Der Blinden van José Saramago. Deze middag me in het zonnetje gezet en ik heb nu al het gevoel dat ik hierdoor ga vliegen...

Do androids dream of electric sheep - Philip K Dick

Een klassieker dat nog op mijn lijstje stond, na ‘Flow my tears the Policeman said’ ben ik er eigenlijk met wat terughoudendheid aan begonnen maar was aangenaam verrast door de vlotheid van lezen.

Niet voor iedereen geschikt, toch een must read imho: 7,5/10

Next in line: the three body problem!

Een klassieker dat nog op mijn lijstje stond, na ‘Flow my tears the Policeman said’ ben ik er eigenlijk met wat terughoudendheid aan begonnen maar was aangenaam verrast door de vlotheid van lezen.

Benieuwd naar The Three Body Problem! Ik lees zo goed als geen science fiction, maar dat boek kom ik om de zoveel tijd wel ergens tegen, meestal vergezeld van veel lof. Daardoor wil ik het toch wel eens lezen.

Obligatoire vraag voor eenieder die dit boek leest: heb je ook de verfilming (Bladerunner) gezien? Vind jij zoals de meesten dat de film in dit geval beter is dan het boek?

Ik ben wel fan van de sfeer die in Bladerunner werd gecreërd (die Aziatische touch is een geniale ingeving wat mij betreft), maar vond het altijd spijtig dat de humor uit het boek compleet afwezig is in de verfilming.

Obligatoire vraag voor eenieder die dit boek leest: heb je ook de verfilming (Bladerunner) gezien? Vind jij zoals de meesten dat de film in dit geval beter is dan het boek?

Ik ben wel fan van de sfeer die in Bladerunner werd gecreërd (die Aziatische touch is een geniale ingeving wat mij betreft), maar vond het altijd spijtig dat de humor uit het boek compleet afwezig is in de verfilming.
Nice question:

Ik heb de eerste Blade Runner 2 keer bekeken, de eerste keer stoorde ik me mateloos aan (eigenlijk dingen die voor die tijd wel baanbrekend waren) de omni-aanwezige synth geluiden, de brakkige CGI en de eindeloos lijkende donkere scènes die ik bekeek op klaar lichte dag.
Waarschijnlijk was het niet één van mijn beste dagen, ik had dan ook beslist om dit later nog eens een kans te geven

De tweede keer was al een héél stuk beter, dit keer had ik een 80's mindset ^^
Alle factoren die mijn kijk genot hadden naar beneden gehaald waren deze keer minimaal aanwezig.

Zoals je zegt is de sfeer gewoon out-of-this-world --> ik vond de integratie van Aziatische cultuur gewoon mega (kijk zelf nog altijd anime) en volgens mij ook geen onrealistisch toekomstbeeld. Ze lieten er wel een aantal factoren uit dat ik precies had verwacht in de film (zoals de scène met de spin, alé komaaaaaaan + Mercer?)

Wat mij betreft persoonlijk was eindigt het boek toch nét onder de film, close call though!
Will read again sometime :)

Cool, blij om dit te lezen. Ik heb dat boek al lang liggen in mijn kast maar nog niet toe gekomen.

Zelf heb ik net Geoff Dyers Zona uitgelezen. Geweldig entertainend en verhelderend leesvoer, een shot-by-shot commentaar en kritiek op Andrei Tarkovsky's meesterlijke Soviet sci-fi(ish) film Stalker door een obsessieve en zeer Britse fan.

Robin Hobb - Royal Assassin (The Farseer Trilogy #2)

Bij de bespreking van boek 1 zei ik al dat ik weinig Fantasydacht te lezen dit jaar dat beter zou zijn. Wel, boek 2 is alvast niet beter dan boek 1. In tegenstelling tothet eerste boek, is het haast voelbaar hoe traag het gaat. Niet gelijk een negatief punt, want de aandacht gaat voornamelijk naar de karakters en Hobb doet daar een geweldige job. Maar ik kan me inbeelden dat anderen er geen fan van zijn.
Wat mij vooral tegen de borst stootte was een deel van het plot, het leek mij niet echt logisch te zijn gelet op de omstandigheden uit boek 1 en hoe bepaalde personages in mekaar steken. Toevallig was dit deel van het plot de rode draad doorheen het verhaal, dus het was met momenten moeilijk om te lezen omdat ik me er zo aan moest ergeren. Ik kreeg de indruk dat het enkel "toegelaten" werd, om het verhaal tot een bepaald punt te krijgen wat Hobb niet op een andere, natuurlijkere manier kon.
Klein minpuntje, voor de rest genoten van het boek en gelijk aan het afsluitende deel begonnen.

De gebroeders Karamazov - Fjodor Dostojevski

Met momenten een strijd om uit te lezen, al viel dat om eerlijk te zijn best wel mee. Er komen bijzonder veel thema's aan te pas, maar ik heb helaas het licht nog niet gezien; er zal binnen x aantal jaar nog een herlezingen volgen.

Terug
Bovenaan