Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
En ik heb dan een heel andere mening 😅 ik heb die 4.5/5 gegeven enkele jaren terug. Ik had wel moeite met The Secret History. Ik raakte daar totaal niet in meegesleurd. Al wil ik graag nog eens een poging wagen.

Ik moet wel toegeven dat ik wel fan ben van Dark Academia dus ik heb wel een zwak voor zulke boeken.
Wow das een ander uiterste. Wat vond je er dan zo goed aan?

Christopher Ruocchio - Demon in White (The Sun Eater #3)

Amaikes, wat een topserie is me dit tot dusver zeg. Af en toe wat meanderende, trage stukjes maar het leidt wel altijd ergens toe en meestal zijn dat uiterst epische scenes om van te likkebaarden. Het zijn epische scenes van het genre Wheel of Time, Malazan Book of the Fallen, en Stormlight Archive. Heerlijk.
Proza blijft bekoren, het mysterie over het buitenaards leven blijft intrigeren, het hoofdpersonage blijft begeesteren. Toegegeven, de side characters zijn met momenten wat flets uitgewerkt, maar ik ken maar weinig boeken in 1e persoonsvorm waarbij dat niet het geval is.

5/5, op naar de volgende.

Wow das een ander uiterste. Wat vond je er dan zo goed aan?

Tis ondertussen al meer als twee jaar sinds ik het gelezen heb, en ik schrijf niet echt reviews, dus das een moeilijke vraag. Misschien moet ik toch eens beginnen om dat heel kort te doen.

Ik herinner mij nog goed dat de atmosfeer mijn hard aansprak. Shakespeare, drama-studenten, het found family aspect...

Misschien moet ik hem nog eens herlezen. Al heb ik nog genoeg ongelezen boeken mijn kast staan .

Ik moet ook toegeven dat ik helemaal niet streng of kritisch ben. Ik lees tegenwoordig puur voor ontspanning en entertainment. Als een boek mij niet aanstaat om welke reden ook, dan lees ik het niet uit. En als ik het niet uitleest, zal ik het ook geen rating geven en ga ik er ook niet vaak over praten.
En als een boek elementen of tropes heeft die ik heel leuk vind dan moet de uitvoering al heel slecht zijn geweest voor mij om het niet leuk te vinden :P

Ik vind bv Fourth Wing een super leuk boek hoewel ik weet dat er vanalles mis mee is en het eigenlijk kwalitatief niet zo fantastisch is. Dat heeft mij echter nooit genoeg geërgerd dat het mijn leesplezier verstoorde.

Het ultieme geheim van Dan Brown uitgelezen. In mijn beleving het minste boek van al wat ik reeds heb gelezen. Ik heb me er wat door moeten sleuren. Waar ik in zijn andere boeken de neiginghad om nog een hoofdstuk te lezen, had ik dit hier nu niet. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog/ te gekleurd door recent enkele werken van Steve Berry te lezen.

Skeleton Crew - Stephen King
Zal nooit een geweldige fan worden van short stories maar in deze collectie van King zitten wel een aantal toppers:
The Raft, Mrs Todds Shortcut, The Jaunt en The Reach allemaal van genoten. The Raft en The Jaunt zelfs bij het meest lugubere dat King ooit geschreven heeft vind ik.
Raft & Jaunt zijn steengoed idd.
The Road Virus goes North, Room 1408, Stationary Bike zijn nog enkele steengoede kortverhalen.

Christopher Ruocchio - Kingdoms of Death (The Sun Eater #4)

Kerel blijft maar voortdenderen op dat hoge niveau van de vorige boeken. Ja, de Commonwealth is iets te stereotiep/karikaturaal, maar op zich was dat maar een klein aspect van het ganse boek dus boeit met dat niet zoveel. Wat me dan wel stoorde, was hoe het eindigevecht tussen de goeie en de slechte zich ontwikkelde. Daar vond ik het toch iets te DEM, wat me een klein beetje met een wrange nasmaak achter liet.

Los daarvan voor de rest wel episch in het kwadraat, geen saai moment. En zoveel dooi mensen in dat eindgevecht, alsof het de finale scene van de serie betrof! Maar neen, we zijn pas net over de helft. Wat staat me nog allemaal te wachten... :drool:

Tis ondertussen al meer als twee jaar sinds ik het gelezen heb, en ik schrijf niet echt reviews, dus das een moeilijke vraag. Misschien moet ik toch eens beginnen om dat heel kort te doen.

Ik herinner mij nog goed dat de atmosfeer mijn hard aansprak. Shakespeare, drama-studenten, het found family aspect...

Misschien moet ik hem nog eens herlezen. Al heb ik nog genoeg ongelezen boeken mijn kast staan .

Ik moet ook toegeven dat ik helemaal niet streng of kritisch ben. Ik lees tegenwoordig puur voor ontspanning en entertainment. Als een boek mij niet aanstaat om welke reden ook, dan lees ik het niet uit. En als ik het niet uitleest, zal ik het ook geen rating geven en ga ik er ook niet vaak over praten.
En als een boek elementen of tropes heeft die ik heel leuk vind dan moet de uitvoering al heel slecht zijn geweest voor mij om het niet leuk te vinden :p

Ik vind bv Fourth Wing een super leuk boek hoewel ik weet dat er vanalles mis mee is en het eigenlijk kwalitatief niet zo fantastisch is. Dat heeft mij echter nooit genoeg geërgerd dat het mijn leesplezier verstoorde.
The Secret History vond ik top, net zoals The goldfinch van Donna Tartt. (wel +/- 10 jaar geleden).

If we were Villains en de Fourth wing serie zijn geen literaire meesterwerken, maar ik vond ze allebei heel ontspannend om te lezen. Beiden teren meer op sfeer en verhaal dan de vorm en dat is helemaal ok als dat uw ding is. Er zijn - naar mijn mening - inderdaad véél te veel boeken om u doorheen te "sleuren", tenzij het om professionele redenen is. Er is uiteindelijk toch ook allemaal veel subjectieve smaak bij gepaard hé.

Zo heb ik onlangs het ook wat gehyped boek the secret life of Addie Larue van V.E. Schwab na +/- 200 paginas weggelegd. Vicious van V.E. Schwab vond ik dan wel weer goed.

Rendezvous with Rama - Arthur C. Clarke

Nu pas deze classic ontdekt. Verdient dik terecht zijn status als één van de all time greats.
Interessante wetenschappelijke onderbouwing, coole world building, het mysterie blijft een mysterie. Op het eind wordt een tipje van de sluier opgelicht, net genoeg om wat inzicht te geven maar niet alles wordt je op een presenteerblaadje gegeven.

Goeie stijl ook: ik hou wel van de korte hoofdstukken waarbij een probleem opduikt en dan één of twee hoofdstukken later is dat afgehandeld, dat houdt de vaart er lekker in.

De personages spelen een bijrol, geen enkel wordt echt uitgediept maar dat is zeker niet storend. Rama is hét hoofdpersonage.

Stephen King - The Dead Zone 4/5

Zoals altijd een geweldige worldbuilding en een verhaal dat traag op gang komt met een coole climax. Ook een wending die je niet verwacht in het eerste deel vh boek. Hier en daar een hoofdstuk over een personage dat pas in het 2e deel vh boek belangrijk wordt en een subplot of 2 dat eigenlijk enkel dient als background en "aanleiding" maar voor heel toffe afwisseling zorgt. Tof verhaal tout court.

Matt Diniman - Dungeon Crawler Carl (audio) 4.5/5

D&D the video game: the book.
Pure fun! Geen literair meesterwerk maar heel onderhoudend. Bij momenten compleet over the top maar ook heel geestig en stampvol puns en knipogen naar allerlei geeky dingen. Ik ga sowieso het volgend deel ook in huis halen.
Extra puntje voor de gewéldige narrator.

Christopher Ruocchio - Ashes of Man (The Sun Eater #5)

Mijn favoriete boek in deze serie tot dusver. Om duimen en vingers bij af te likken.
Emotioneel en zeer gelaagd boek, met aandacht voor het mentale welzijn van hoofdpersonages die traumatische ervaringen ondergaan.
En dan een zinderende finale natuurlijk.

Arrow's Flight - Mercedes Lackey (Heralds of Valdemar #2)
Een boek dat lijdt onder acuut middelste-boek-syndroom. Een boek dat vrijwel volledig dient om de wereld, karakters verder uit te diepen zonder veel pay-off of spanning.
Ons hoofdpersonage moet haar gave leren ontwikkelen maar dat gaat zo wat als de processie van Echternach: 1 stap naar voren, 2 stappen terug, wat leidt tot een onaangename leeservaring waar het boek maar blijft aanslepen.
Dit had gerust een extra 100 pagina's in het eerste boek kunnen zijn in plaats van 1 extra boek van 300 paginas.

Andy Weir - The Martian

Na de vele goede reviews, ook op dit forum, uiteindelijk de twee verfilmde werken van hem aangeschaft. Maar voor een of andere reden hebben gehypet boeken een niet zo goede uitwerking op mij. Dit viel nog goed mee, zeker vanaf men merkt dat het hoofdpersonage zich nog op Mars bevindt. Ik had voor het einde ook wel iets meer verwacht.

Keihard aan 't genieten van het Compromis van Long Island van Taffy Brodesser-Akner. Had ervoor ook al genoten van Fleishmann zit in de problemen maar deze is nog beter.

Helemaal mijn ding, dat soort literatuur. Over een joodse welgestelde familie in de VS die een totale implosie kent, en waarbij iedereen zo zijn problemen heeft.

Keihard aan 't genieten van het Compromis van Long Island van Taffy Brodesser-Akner. Had ervoor ook al genoten van Fleishmann zit in de problemen maar deze is nog beter.

Helemaal mijn ding, dat soort literatuur. Over een joodse welgestelde familie in de VS die een totale implosie kent, en waarbij iedereen zo zijn problemen heeft.
Dan is The Corrections van Jonathan Franzen misschien ook wel iets voor jou. :)

Golden Son - Pierce Brown

Serieuze step up t.ov. de voorganger Red Rising. Grotere scope en interessantere personages (of de al gekende personages krijgen meer diepgang). Er zat altijd wel weer een verrassing om de hoek en er was geen gebrek aan actie. Stevige cliffhanger ook, dus benieuwd naar het vervolg.

Rendezvous with Rama - Arthur C. Clarke

Nu pas deze classic ontdekt. Verdient dik terecht zijn status als één van de all time greats.
Interessante wetenschappelijke onderbouwing, coole world building, het mysterie blijft een mysterie. Op het eind wordt een tipje van de sluier opgelicht, net genoeg om wat inzicht te geven maar niet alles wordt je op een presenteerblaadje gegeven.

Goeie stijl ook: ik hou wel van de korte hoofdstukken waarbij een probleem opduikt en dan één of twee hoofdstukken later is dat afgehandeld, dat houdt de vaart er lekker in.

De personages spelen een bijrol, geen enkel wordt echt uitgediept maar dat is zeker niet storend. Rama is hét hoofdpersonage.
Ook recent uitgelezen, terecht een klassieker inderdaad. Niets te complex maar constant intrigerend. Loved it.

Terug
Bovenaan