clercqie
Well-known member
Ik heb deze lang geleden gelezen en vond dit echt een superstom, slecht boek. Zo'n makke 'commentaar' op het toen nog opkomende social media gebeuren maar zo op een manier geschreven dat het overduidelijk geschreven was door iemand die totaal niet mee was met de nieuwe technologie. Verder dan de clichés ging het niet... Black Mirror deed hetzelfde thema op een veel subtieler, veelzeggender, meergelaagde manier. Ik heb nadien nooit nog een boek van Eggers willen vastpakken, bah.Dave Eggers - The circle
3/5
Ik vond hem zo traag op gang komen. En helemaal niet verrassend. Toch wil ik ook nog het vervolg lezen. Zo ben ik dan wel.

OT: Hanya Yanagihara - Notities uit de jungle
Goede, erg meeslepend geschreven roman met een interessante structuur : de (fictieve) memoires van een wetenschapper die door een bevriende collega zijn uitgegeven en aangevuld met vele voetnoten die dan tesamen een completer beeld vormen van de geschiedenis. Het is wel een boek in het thema van de onbetrouwbare verteller, dus je moet ook wat tussen de lijntjes door lezen. De grote 'twist' wordt eigenlijk van meet af aan al weggegeven, maar expliciet gemaakt in de slotscene. Dat vond ik wat minder, want het einde had beter wat meer ambiguë gebleven voor mij...
Het boek is door de structuur van de memoires vrij episodisch. Het middenstuk waarbij hij afreist naar een onontgonnen eiland in Micronesia om een tot dan onbekende mensenstam te bestuderen is wel een echte pageturner. Heel goed gedaan.
Laatst bewerkt: