Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Dave Eggers - The circle

3/5

Ik vond hem zo traag op gang komen. En helemaal niet verrassend. Toch wil ik ook nog het vervolg lezen. Zo ben ik dan wel.
Ik heb deze lang geleden gelezen en vond dit echt een superstom, slecht boek. Zo'n makke 'commentaar' op het toen nog opkomende social media gebeuren maar zo op een manier geschreven dat het overduidelijk geschreven was door iemand die totaal niet mee was met de nieuwe technologie. Verder dan de clichés ging het niet... Black Mirror deed hetzelfde thema op een veel subtieler, veelzeggender, meergelaagde manier. Ik heb nadien nooit nog een boek van Eggers willen vastpakken, bah. :-p

OT: Hanya Yanagihara - Notities uit de jungle

Goede, erg meeslepend geschreven roman met een interessante structuur : de (fictieve) memoires van een wetenschapper die door een bevriende collega zijn uitgegeven en aangevuld met vele voetnoten die dan tesamen een completer beeld vormen van de geschiedenis. Het is wel een boek in het thema van de onbetrouwbare verteller, dus je moet ook wat tussen de lijntjes door lezen. De grote 'twist' wordt eigenlijk van meet af aan al weggegeven, maar expliciet gemaakt in de slotscene. Dat vond ik wat minder, want het einde had beter wat meer ambiguë gebleven voor mij...

Het boek is door de structuur van de memoires vrij episodisch. Het middenstuk waarbij hij afreist naar een onontgonnen eiland in Micronesia om een tot dan onbekende mensenstam te bestuderen is wel een echte pageturner. Heel goed gedaan.

Laatst bewerkt:
Dark Matter - Blake Crouch
Phieuw, what a ride. Deze kwam op mijn radar danzij de serie die mijn aandacht trok. Heb ik uiteindelijk niet bekeken, maar meteen voor het origineel gegaan. :biglaugh:

Het bleek een intense pageturner, met een geweldig plot! Had ik de tijd gehad, ik had em gewoon in één ruk uitgelezen. Aanrader, en best met zo weinig mogelijk voorkennis instappen. Het is een combinatie van scifi/thriller/actie/liefdesverhaal. Heerlijk boek.

Laatst bewerkt:
Phieuw, what a ride. Deze kwam op mijn radar danzij de serie die mijn aandacht trok. Heb ik uiteindelijk niet bekeken, maar meteen voor het origineel gegaan. :biglaugh:

Het bleek een intense pageturner, met een geweldig plot! Had ik de tijd gehad, ik had em gewoon in één ruk uitgelezen. Aanrader, en best met zo weinig mogelijk voorkennis instappen. Het is een combinatie van scifi/thriller/actie/liefdesverhaal. Heerlijk boek.

Wat vond je van het einde? Heb ook geweldig genoten van het boek, maar dat einde vond ik zo'n typische Hollywood cop out.

The Blooding (Master of War #1) - David Gilman
Tijdens het lezen had ik constant het gevoel dat ik de volgende boeken in de serie niet zou oppikken.
The Blooding voelde gewoon heel erg average aan, een historisch fictie boek in de duizenden.
Toch kan ik nu ik het boek uit heb, me niet ontdoen van het gevoel dat er meer in het verhaal van Thomas Blackstone zit.
#2 zal dus ook wel binnen komen, maar aangezien het een serie is van ondertussen 8 boeken, zal het nog afwachten blijven hoelang de mosterd blijft pakken.

The Kindly Ones - Jonathan Littell

Je krijgt een inkijk in het brein van een fictieve SS-topman die met zijn memoire wil aantonen hoe eenderwie tot schrikwekkende daden in staat zou zijn. Het is een verwerpelijk individu en ook niet geheel overtuigend in zijn relaas, maar dat maakt deze roman juist zo sterk. Vooral de stukken over de complexe relatie met zijn zus en moeder zijn intrigerend weergegeven en schetsen de nodige context over de mismaakte ontwikkeling van dit individu.
Ik ben er ook recent aan begonnen. Ik heb jaren geleden een poging ondernomen en iets over de helft gestopt omdat het me niet me niet helemaal aanstond. Deze keer ga ik ‘m wel proberen uit te lezen.

De roman werd in Europa bijna unaniem lovend onthaald maar één van de hardste critici was Laurent Binet, de schrijver van HhhH (geweldige roman). Hij had eigenlijk een kritiek van The Kindly Ones in HhhH willen steken maar mocht mogelijk niet van z’n uitgever. Heb het zelf nog niet gelezen om geen invloed ervan te hebben tijdens het lezen.

https://themillions.com/2012/04/exclusive-the-missing-pages-of-laurent-binets-hhhh.html

Summier over mijn oktober:
Planet of exile (Hainish cycle) - Ursula Le Guin
Kort boek over hoe een strijd tussen een nomadenvolk en hoog intelligente wezens evolueert naar samenwerking dankzij externe dreigingen.
Niets bijzonders.

City of Illusions (Hainish cycle) - Ursula Le Guin
Het hoofdpersonage ontwaakt met een compleet geheugenverlies en dus ook zonder eigen identiteit. Na een aantal jaren start ie een zoektocht naar zijn verleden.
Fijn boek dat vlot las en goed werd opgebouwd. Smaakt naar meer Le Guin, zeker als ik haar vooruitgang als schrijver van de twee genoemde boeken zie (planet of exile = 1966, city of illusions = 1967).

De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
Een jongen obsedeert over een boek en diens schrijver. Zijn zoektocht naar meer informatie verloopt echter niet vlot en hij ondervindt tegenwind van verschillende kanten.
Re-read. Ben ditmaal minder lovend omdat het verhaal en het mysterie me niet meer boeiden i.t.t. de Franco-periode die in de achtergrond speelt. Niettemin geweldig verteld, een fantastische titel (bonuspunten :biglaugh:) en een sterke vertaling.

The way of kings (the Stormlight Archive #1) - Brandon Sanderson
Typische fantasy. Boeiende verhaallijnen van de hoofdpersonages en goede worldbuilding, maar ik blijf op mijn honger zitten; het boek gaf me voorlopig geen zin om het volgende boek te kopen of te lezen.

The Stand - Stephen King
The Gunslinger (the Dark Tower #1) - Stephen King

Ik begin stilaan te denken dat King mij niet ligt. It, the stand, the gunslinger ... zeker goed geschreven en respect voor zijn creativiteit en voor hoe hij pagina's kan vullen maar helaas laten de verhalen, plots en personages mij onverschillig achter. Ondertussen begonnen met 11/22/63, misschien ligt me dat beter.

Hyperion - Dan Simmons
Geweldig. De lof voor dit boek op BG is terecht.

Plaats ik op mijn to-read lijst:
Zee van rust - Emily St. John Mandel
Wauw. Ge-wél-dig boek. Ze wordt steeds beter. Ik hield al enorm van haar schrijfstijl (Station Elf en Het Glazen Hotel), maar deze keer is het verhaal ook écht 100% mijn ding. Mijn favoriet boek van dit jaar denk ik.
Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)

De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.

Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.

Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome. @Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?

Binnen is het warmer van Nico Kennes.

Normaal lees ik niet echt fictie. Maar als mijn beste vriend een roman schrijft waarin ikzelf een bijrol heb ja dan wil ik het wel weten ja :)
Synopsis: Coming of age roman van een 30 jarige jongeman in Brussel, met heel wat vrouwen, heel wat drank en op zoek naar de zin in het leven. Goe gelachen, natuurlijk zeer veel dat herkenbaar is voor mij. Maar ik denk dat het ook grappig is voor onbekenden.

Iedereen ga die boek kopen in de standaard boekhandel of op bol.com! Is een 200 tal pagina's, op 1 dag volle bak lezen ben je erdoor.
Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden
Ik heb hem vandeweek meegepikt op Boektopia! Paar hoofdstukjes ver, leest wel lekker weg. Ben jij dan "Barry"? :unsure:

Ondertussen begonnen met 11/22/63, misschien ligt me dat beter.
Als die je ook onverschillig laat, dan heb je een hart van steen kan je beter stoppen met King te lezen ja.

Hyperion - Dan Simmons
Geweldig. De lof voor dit boek op BG is terecht.
En deze komt weer wat hoger op mijn to-read lijst. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik ben er ook recent aan begonnen. Ik heb jaren geleden een poging ondernomen en iets over de helft gestopt omdat het me niet me niet helemaal aanstond. Deze keer ga ik ‘m wel proberen uit te lezen.

De roman werd in Europa bijna unaniem lovend onthaald maar één van de hardste critici was Laurent Binet, de schrijver van HhhH (geweldige roman). Hij had eigenlijk een kritiek van The Kindly Ones in HhhH willen steken maar mocht mogelijk niet van z’n uitgever. Heb het zelf nog niet gelezen om geen invloed ervan te hebben tijdens het lezen.

https://themillions.com/2012/04/exclusive-the-missing-pages-of-laurent-binets-hhhh.html
Voor mij is het veel meer een psychologische roman dan een historische roman - de accuraatheid van de gebeurtenissen was voor mij dan ook minder belangrijk dan wat de auteur ermee aanvangt. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen die een grote interesse vertonen in de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust zich er meer aan storen als de auteur een loopje neemt met de feiten. De kritiek dat de verteller haast emotieloos is en het dan weinig meerwaarde heeft om voor een ik-verteller te kiezen, daar ben ik het niet mee eens. De verteller kraamt veel ongeloofwaardige onzin uit, maar dat en die ogenschijnlijke"objectieve rationaliteit" waarmee hij zijn geschiedenis vertelt dien je als lezer juist te doorprikken.

Als ik zelf een punt van kritiek mag uiten: voor mij waren de toevoegingen van de historische figuren als directe personages in de roman zelfs niet nodig. Dat voegde eigenlijk weinig toe, en kwam meer over als een sensationele manier om te namedroppen op de achterflap van het boek en zo meer interesse te wekken.

Dimitri Verhulst - Bechamel Mucho

Leest zeer vlot weg, paar keren moeten lachen en enkele herkenbare verhalen. Had er wel wat meer van verwacht na de zeer lovende commentaren, die lost het echter niet helemaal in.

Ben Kane - Lionheart (Richard the Lionheart #1)
Ben Kane - Crusader (Richard the Lionheart #2)
Ben Kane - King (Richard the Lionheart #3)

Historische fictie trilogie over Richard Leeuwenhart, ofte Richard I. Een monarch einde 12e eeuw die af en toe een cameo maakt in Robin Hood-legendes, maar hier de focus toegedeeld krijgt.
We volgen Rufus/Ferdia (Engelse naam vs Ierse naam), de zoon van een Ierse baron die in opstand was gekomen en die als prijs daarvoor zijn zoon als gijzelaar dient af te staan om zijn goed gedrag te verzekeren. Deze Rufus komt via omstandigheden terecht bij Richard als schildknaap en later als beste vriend en ridder. Door zijn ogen word je blootgesteld aan het leven van Richard I en wat die man allemaal meemaakte en gedaan kreeg.
Een heel chaotische periode waarin de Engelse monarchen, ten gevolge van de succesvolle Normandische invasie in Engeland een dikke 100 jaar eerder, meer Frans dan Engels waren en ook heeldere gebieden in Frankrijk bezaten. Veel opstanden, veel politieke onwil, veel backstabbery en ook nog eens de Kerk die iedereen maar bleef oproepen om ten strijde te trekken tegen de Saracenen die Jeruzalem net veroverd hadden.
Afgaande op de titel van boek2, kan iedereen waarschijnlijk wel opmaken dat Richard I daar op ingegaan is.

Bon, drie boeken lang dus het wel en wee van Richard en in mindere mate ook dat van Rufus zelf. Kane laat in zijn nawoord uitschijnen zich heel sterk aan de historische realiteit gehouden te hebben, somt een hoop bronnen op en verklaart ook waar hij wel/niet is afgeweken en waarom. Wel interessant en kan ik apprecieren. De (politieke en maatschappelijke) situatie destijds werd knap en boeiend beschreven, de actiescenes en veldslagen werden zeer levendig voorgesteld en de kunsten van Richard I als krijgsheer werden goed overgebracht. Mijn enige minpunt met deze trilogie was dat de personages, zeker in de eerste twee boeken, weinig diepgang toegemeten kregen. Ik kon mij maar weinig vereenzelvigen met Rufus en hij kwam zo oppervlakkig over dat ik schrik had hem te vergeten na een week of twee. In boek 3 werd dat wat ongedaan gemaakt en kreeg hij eindelijk wat meer diepgang als een echt personage.

Al bij al goed van genoten. Geen meesterlijke boekenserie, maar entertainend en leerrijk. Meer hoeft dat niet altijd te zijn.

Ah Ben Kane! Grote fan van zijn Romeinse boeken en momenteel bezig in zijn Eagles reeks.
De Richard Lionheart trilogie moet ik nog lezen maar
Geen meesterlijke boekenserie, maar entertainend en leerrijk. Meer hoeft dat niet altijd te zijn.
doet mij al vermoeden dat ik er mij mee ga amuseren.

The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared - Jonas Jonasson
De Zweedse klassieker die iedere Zweed of iedereen die Zweeds leert gelezen moet hebben blijkbaar. Ik vond het eigenlijk maar een saai boek en ik snap de hype niet goed. Eentje om snel te vergeten dus.

The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared - Jonas Jonasson
De Zweedse klassieker die iedere Zweed of iedereen die Zweeds leert gelezen moet hebben blijkbaar. Ik vond het eigenlijk maar een saai boek en ik snap de hype niet goed. Eentje om snel te vergeten dus.
Heb ik járen geleden ook gelezen. Begon nog wel leuk, maar kabbelde al snel maar wat voort inderdaad. Of zo herinner ik het mij toch. Kan me verder maar weinig van het verhaal herinneren, behalve
dat constant geforceerde 'ik was bij een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis'.

Heb ik járen geleden ook gelezen. Begon nog wel leuk, maar kabbelde al snel maar wat voort inderdaad. Of zo herinner ik het mij toch. Kan me verder maar weinig van het verhaal herinneren, behalve
dat constant geforceerde 'ik was bij een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis'.
100% akkoord met jouw spoiler :biglaugh:

Gods eigen muziek - Yves Petry

Dit is één van de vroegere werken van Petry, voordat hij De Maagd Marino had uitgebracht (die roman over waarbij de ene man aan de ander vroeg om hem te castreren, dood te laten bloeden en vervolgens op te eten; over kannibalisme dus). Mijn verwachtingen waren wat minder hoog, omdat ik reeds gelezen had in recensies dat De Maagd Marino een soort culminatiepunt was in het oeuvre van Petry tot nu toe. Maar ik werd aangenaam verrast. Het is een ideeënroman met personages die verschillende filosofische getinte standpunten in nemen, zoals Dostojevski ook deed. Het is een combinatie van bijtende observaties, dialogen waar personages elkaar lijken te bekampen, en een uitzonderlijke stijl. Dit boek had ik in een mum van tijd uit. Conclusie: ook Petry's eerder werk is top.

Laatst bewerkt:
Gods eigen muziek - Yves Petry

Dit is één van de vroegere werken van Petry, voordat hij De Maagd Marino had uitgebracht (die roman over waarbij de ene man aan de ander vroeg om hem te castreren, dood te laten bloeden en vervolgens op te eten; over kannibalisme dus). Mijn verwachtingen waren wat minder hoog, omdat ik reeds gelezen had in recensies dat De Maagd Marino een soort culminatiepunt was in het oeuvre van Petry tot nu toe. Maar ik werd aangenaam verrast. Het is een ideeënroman met personages die verschillende filosofische getinte standpunten in nemen, zoals Dostojevski ook deed. Het is een combinatie van bijtende observaties, dialogen waar personages elkaar lijken te bekampen, en een uitzonderlijke stijl. Dit boek had ik in een mum van tijd uit. Conclusie: ook Petry's eerder werk is top.
Ik zal hem noteren, nog niets van gelezen dus daar zal ik verandering in moeten brengen.

The Books of Jacob - Olga Tokarczuk

Mijn liefste duizendpoot waagt zich dit keer aan een historische roman. Jacob Frank wierp zich in de 18de eeuw op tot Poolse cultleider en Joodse messias, en Tokarczuk beschrijft vanuit wisselende perspectieven de intriges en absurditeiten die rond deze figuur zweemden. Het is een flinke kluif van een roman, maar met zoveel intelligentie en verrassend guitige humor geschreven dat het steeds een plezier bleef om erin verder te lezen. Tokarczuk is zich snel tot mijn favoriete nog levende auteur aan het ontpoppen, al mag zeker niet onderschat worden hoeveel geluk ze heeft om met een fantastische vaste vertaalster (Jennifer Croft) samen te werken.

The Moviegoer - Walker Percy

Ik heb al wat meer klassieke Amerikaanse romans in het genre van de middle-class-middle-of-the-road-midlife-crisis-man gelezen, dus intussen heb ik wel al wat referentiemateriaal om mee te vergelijken. Mijn maatstaf is Babbitt van Sinclair Lewis, en daar kan deze lang niet aan tippen. Zo vergeetbaar dat ik nu al mijn geheugen moet harken naar personages en gebeurtenissen.

Terug
Bovenaan