Waterontharder

Ik heb 5 jaar geleden 1800 euro all in betaald voor het exemplaar in mijn appartement, dus dat lijkt mij wel de prijs ja. In dit geval vind ik het ook niet onbelangrijk dat het de loodgieter is die dit plaatst. Bij eventuele miserie met eender welk sanitair deel, blijft hij verantwoordelijk ipv dat hij met de vinger naar een derde partij (onthardingsfirma) kan wijzen. Ik zou dus gewoon voor peace of mind kiezen in die opbrengsteigendom en het door de loodgieter laten doen.

Ik had ook al eens gegoogled en kwam rond die prijs uit, dusja.

Zal hem ketel en ontharder samen laten installeren, bespaart wat op installatie kosten. Die ketel is wat relatieve bummer aangezien de schouw niet direct naar buiten gaat maar op een interne/gedeeld schouw komt. De schouw moet wat aangepast worden met koppelstukken die blijkbaar ook paar honderd euro kosten en nogal tijdsrovende geknutsel is.

Zal ergens tussen de 5000 en 6000 uitkomen voor alles samen...

Die loodgieter woont 2 straten verder van appartement, dus inderdaad dikke plus als er ooit problemen zijn.

Hier is die ook door de loodgieter geplaatst, dat was een paar honderd euro duurder dan de bekende firma's maar de loodgieter neemt dan om de zo veel jaar het onderhoud mee samen met het onderhoud van de ketel. Er is wat discussie hierboven maar onze loodgieter is ook van mening dat je daar de eerste jaren niet moet naar kijken, dus bv. om de 4 jaar eens alles nakijken samen met het 2-jaarlijks onderhoud van de ketel. Het is inderdaad ook gewoon een gemak om één aanspreekpunt te hebben voor gans de sanitaire installatie. Hier was het in 2023 2100ish euro incl. 21% btw.

In het appartement dat ik verhuur toch ook wel een farce met hard water.

Dat appartement is nu kleine 15y oud. Ik denk dat elke kraan/douchekop ondertussen al 4x vervangen is.

Week of 2 geleden is de gasketel volledig naar de knoppen gegaan door de kalk. Heb de foto's van de loodgieter gezien, de buis met warm water die uit de ketel ging was gewoon volledig toe. Daar zaten kalkkorsten in van 1 cm dik. Veiligheidsklep volledig kapotgekalkt en kapot.

Ketel kan hersteld worden maar is paar honderd euro en gepruts omdat de wisselstukken niet meer bestaan terwijl een nieuwe 2000 euro kost. Dus die zal gewoon vervangen worden. Aangezien ik de farce met het hard water beu ben, ook een waterontharder er tussen steken.

Loodgieter spreekt van ~1500 euro + ~500 euro installatie voor waterontharder. Lijkt dat een OK prijs ?
7 jaar geleden 1595 eur betaald incl. plaatsing.

Ik denk dus dat je zeker goed zit met die prijs.

Ik heb zo een testkit gekocht om de waterhardheid te meten en ik kom op 12 franse graden.
Dus de logica zegt dat we geen waterontharder nodig hebben.

Toch zijn alle kranen (chrome) bedekt met kalk, de drinkwaterkan kan je elke week uitwassen gezien deze gelig wordt, en de douchekoppen spuiten elke ochtend alle kanten uit.

Zou een ontharder dan toch helpen?
Ik heb hier nog niet zelf gemeten maar volgens de testen van de Watergroep is het niet nodig.
Wij hebben altijd eentje gehad, enkele weken geleden afgekoppeld en ik merk heel hard het verschil.

Ik zou het dus sowieso doen, zeker als je het toch merkt dat er kalk is.

Ja topic van 17 pagina's doornomen en hier in Varsenare bij Brugge zeer hard water 30 volgens chatgpt.
Ik wil een kopen en heb al veel nuttige tips geleerd.
Weinig waterverbruik
Simpel model
Wifi voor zout.
Ik ben gescheiden en heb co ouderschap arm maar dat kan veranderen.
KInnen jullie hier nog eens de best bang for the buck merken posten?
Dan
nog een betrouwbare loodgieter zoeken en dat hij er maar snel komt. Mijn water wordt niet meer warmer dan 38.. overal kalk Enz al veel langer moeten nemen.
Wc en wasmachine zitten op regenwater. Eigenlijk juist vandaag leeg 😜

Vorig jaar al wat offertes gekregen van waterontharders die -al dan niet met gegoochel met kortingen en onderhoudscontracten- op het einde van de rit toch vrij duur zijn voor wat het uiteindelijk maar is. Ergens weet je op voorhand ook dat die bedrijven een forse marge pakken als die allemaal tijd over hebben om een verkoper langs te sturen om één kleine installatie te bespreken.

Nu we gingen sowieso nog even wachten tot ons waterinstallatie effectief gekeurd was. Misschien goed ook want we hadden achteraf gezien al genoeg gezeik met die controleur & onze sanitair installateur over een Hansgrohe inbouwkraan die ons Villeroy Oberon bad vult langs de overloop, ondanks Belgaqua gekeurd en in België gekocht van Facq... Sindsdien is het er lange tijd niet meer van gekomen om daarmee verder te doen.

Ik heb afgelopen weekend eens bij onze buren van Tweakers gezien en daar komt een instapmodelletje van Aqmos (R2D2 reeks) geregeld naar voren. Zou -met zelfinstallatie (zal mij denk ik wel lukken om een stuk vaste buis te vervangen door de voorziene flexibels en messing koppelstukken te voorzien)- en met installatiemateriaal voor uiteindelijk nog geen €500 gesteld zijn voor een ontharder met 12l hars. Geen fancy features zoals 2 aparte harsfilters voor continu operatie (ik gebruik meestal geen drinkwater om 2u 's nachts :unsure:) en naar zoutverbruik misschien niet de efficientste, maar qua prijs lijkt mij dat redelijk onklopbaar als dat ding het een kleine 10 jaar zou uithouden. Zelfs als die al vóór 5 jaar moet vervangen worden dan is dat nog steeds goedkoper dan veel van die waterontharders waarvan je reclame ziet. :shutup:

Nog een weekje wachten op black friday week om wie weet nog wat extra korting mee te pakken. :smile:

Ja topic van 17 pagina's doornomen en hier in Varsenare bij Brugge zeer hard water 30 volgens chatgpt.
Ik wil een kopen en heb al veel nuttige tips geleerd.
Weinig waterverbruik
Simpel model
Wifi voor zout.
Ik ben gescheiden en heb co ouderschap arm maar dat kan veranderen.
KInnen jullie hier nog eens de best bang for the buck merken posten?
Dan
nog een betrouwbare loodgieter zoeken en dat hij er maar snel komt. Mijn water wordt niet meer warmer dan 38.. overal kalk Enz al veel langer moeten nemen.
Wc en wasmachine zitten op regenwater. Eigenlijk juist vandaag leeg 😜

Wijzelf van Sint-Andries, en hier ook enorm hard water.

Onze architect zei destijds best meteen een waterontharder te plaatsen, want eens er kalk in de leiding zit gaat die in principe niet meer weg...

Swat, wijzelf hebben een Vercalo en zijn er tevreden van. Zonder WiFi, maar staat hier gewoon in de berging, om de maand kijk ik er eens naar en je ziet direct als zout bijna moet aangevuld worden.

Wijzelf van Sint-Andries, en hier ook enorm hard water.

Onze architect zei destijds best meteen een waterontharder te plaatsen, want eens er kalk in de leiding zit gaat die in principe niet meer weg...

Swat, wijzelf hebben een Vercalo en zijn er tevreden van. Zonder WiFi, maar staat hier gewoon in de berging, om de maand kijk ik er eens naar en je ziet direct als zout bijna moet aangevuld worden.

Hier de andere kant van Brugge (St-Kruis), hier valt het nog relatief mee. Maar nu we ook aan het verbouwen zijn, hebben we meteen ook een waterontharder besteld. Ook een Vercalo, op aanraden van de loodgieter.

Iemand die graag tipgever (100€) wilt zijn voor een installatie van Ecowater, reageer hier maar met quote en dan pm ik.

Sinds t weekend twijfel ik of ik al dan niet een waterontharder zou nemen.
Toen we huis kochten, eigenares was bijna 80j, stond er een waterontharder in de kelder (die niet werkte).
Mijn regendouche heeft witte uitslag, van de kalk of iets dergelijks.

Ik heb 2 keer de test gedaan met de druppels tot een groene kleur en ik zou 22 a 23 Franse graden hebben.
Wat zouden jullie doen/overwegen? Een wateronderharder plaatsen of niet?

Als je er last van hebt, moet je het doen. De spreekwoordelijke druppel kan ook komen nadat je boiler defect gaat, maar dan is het eigenlijk al te laat omdat die kosten vermeden hadden kunnen worden met een ontharder.

Toeval wil dat ik vorige week offertes heb gehad van het merk Watergenius, en die brengen het standaard terug naar een resthardheid van 7 Franse graden.

Los daarvan heeft Watergenius ook een productlijn die AI-aangedreven is (echt waar). :wtf:
Ik hoop alvast dat die met een camion (onthardings)zout komen, want een korreltje zout is te weinig voor mij om dat gegeven te verwerken. :laugh:

Ik heb 2 weken geleden Aquasoft laten komen. Beste aankoop aan het huis tot nu toe. Erg hard water hier, last van droge huid ook. Nu zeer zacht. Aanrader

Als je er last van hebt, moet je het doen. De spreekwoordelijke druppel kan ook komen nadat je boiler defect gaat, maar dan is het eigenlijk al te laat omdat die kosten vermeden hadden kunnen worden met een ontharder.

Toeval wil dat ik vorige week offertes heb gehad van het merk Watergenius, en die brengen het standaard terug naar een resthardheid van 7 Franse graden.

Los daarvan heeft Watergenius ook een productlijn die AI-aangedreven is (echt waar). :wtf:
Ik hoop alvast dat die met een camion (onthardings)zout komen, want een korreltje zout is te weinig voor mij om dat gegeven te verwerken. :laugh:
K zal het moeten bekijken want we vullen onze vijver bij met stadswater en onthard water is niet goed voor de vijver.
K denk dat t niet simpel zal zijn om een extra leiding te plaatsen, voor de waterontharder, naar de garage.

K zal het moeten bekijken want we vullen onze vijver bij met stadswater en onthard water is niet goed voor de vijver.
K denk dat t niet simpel zal zijn om een extra leiding te plaatsen, voor de waterontharder, naar de garage.
De meeste ontharders (zelfs alle denk ik) worden geplaatst met een bypass systeem waardoor je tijdelijk de ontharder niet gebruikt dus dat kan geen probleem vormen.

De meeste ontharders (zelfs alle denk ik) worden geplaatst met een bypass systeem waardoor je tijdelijk de ontharder niet gebruikt dus dat kan geen probleem vormen.
Dus zonder een extra leiding te moeten plaatsen naar de garage ?
Dus een soort systeem waar je de waterontharder tijdelijk kunt uitschakelen?

Dus zonder een extra leiding te moeten plaatsen naar de garage ?
Dus een soort systeem waar je de waterontharder tijdelijk kunt uitschakelen?
Ja, inderdaad.
Ik heb bv een Ecowater ontharder. Achteraan zit een hendel die je kan schuiven naar links (of is het rechts?) en ervoor zorgt dat het water niet meer via de ontharder passeert. Invoer waterontharder gaat dan rechtstreeks naar uitvoer ontharder. Als je dan bijvoorbeeld een zwembad wil vullen, moet dat water niet allemaal ontkalkt worden en dus niet de ontharder passeren. Dat bespaart je heel wat ontharde liters.
Dus geen extra leiding, geen extra opties, gewoon hendel schuiven.

Zo ziet dat normaal gezien uit :)
61esaD2aUkL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Zit je ecowater gebonden om het zout bij hen te kopen? Ok voor het jaarlijks of 2 jaarlijks onderhoud maar t zou koop ik toch liever ergens goedkoper

Terug
Bovenaan