Nee, ander merk, maar zelfde werking.Monteur van watergenius? Dat zou raar zijn, gezien hun eigen zout ook losse kristallen zijn... het tegenovergestelde aanraden lijkt mij dan raar...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, ander merk, maar zelfde werking.Monteur van watergenius? Dat zou raar zijn, gezien hun eigen zout ook losse kristallen zijn... het tegenovergestelde aanraden lijkt mij dan raar...
Welk model heb je?Bwa, toch wel. Dat draait nu al sinds 2017, zonder problemen. Wel raden ze aan om om de 2 jaar een onderhoudsbeurt te doen, die eerst 120 euro kostte, en nu iets van een 150 euro dacht ik. Als ze iets moeten vervangen is het nog iets meer. Maar ja, elk toestel dat met zouten werkt heeft iets van onderhoud nodig zeker? En al je andere toestellen en kranen gaan zoveel langer mee...
Vraag: ik zie dat iedereen waterontharders koopt met zout. Maar waarom gebruikt niemand toestellen zoals dit:
![]()
App. anticalcaire Micromet 75 (250 L/jour)
Pugh Micromet Nr 75 (250 liter/dag) Het principe is het water door het Pugh Micromet toestel te laten circuleren om de aanslag van de aanwezige calciumcarbonaat kristaldeeltjes te voorkomen.In geen enkel geval veranderen wij de samenstelling van het water.shop.pugh.be
of deze
![]()
In Frankrijk zie je ze meer dan hierbijvoorbeeld... Oké ze zullen anders werken maar het zijn toch ook antikalk toestellen?
Die magnetische dingen zijn larie en apekoolm maar die polyfosfaat en minimax ontkalkers zorgen er wel gewoon voor dat je toestellen/leidingen niet/minder aankalken.Geen idee hoe die Nanofix werkt, maar die Pugh werkt met polyfosfaten waarvan redelijk wat bronnen toch aangeven dat de werking onvoldoende wetenschappelijk bewezen is. De kalk zou ook gewoon in opgeloste vorm in het water blijven waardoor je minder snel kalkaanslag hebt, maar het zou dus maar een gedeeltelijke oplossing zijn ipv een ontharder op basis van zout die bij correcte regeling effectief de kalk uit het water haalt (chemische reactie).
Af en toe zie je ook eens "magnetische ontharders" en ondanks dat die al jaren verkocht worden, hebben die geen enkel effect op kalkaanslag in je leidingen en apparaten.
België is ook een land waar aannemers op zo goed als alle vlakken conservatief zijn als de pest.Lijkt niet overeen te komen met een echte test door testaankoop:
pdf zit achter paywall: https://www.test-aankoop.be/-/media/ta/resources/paper publications/testaankoop/2019/647/nl/aa_647_052054.pdf?rev=a12dc9c2-ecf3-4838-b74e-e5a8fcac7083
samenvatting met tabel uit pdf: https://www.waterontharderhuis.nl/blog/waterontharder-test/
Ik had vroeger een plek met een pdf van het echte artikel maar die vind ik natuurlijk niet meer terug nu (heb de pdf zelf nog wel ergens liggen dacht ik). Als je googlet op "aa_647_052054.pdf" vind je wel iemand die de originele TestAankoop pdf heeft geupload op een ander forum.
Ik had toendertijd ook een onderzoek (met effectief boilervat) van een unief of ingenieurslabo (oh nee labo omstandigheden!) die dus een hele tijd een systeem liet werken zoals normaal en dan de kalkaanslag bestudeerde na afloop van de testperiode met de verschillende onthardermogelijkheden.
Persoonlijk zou ik de polyfosfaten (micromet in de testaankoop test) of template korrels (oneflow in de testaankoop test) systemen bekijken naast een klassieke ontharder. Zo'n CO2 systeem lijkt me nog altijd vrij kostelijk en "involved" naar onderhoud toe (CO2 canisters bestellen en vervangen etc.).
Ik zal nog eens kijken of ik het tweede onderzoek ook nog ergens vind.
Gewoon magneetje is belachelijk en dan kan je beter een plakker tegen GSM straling gaan halen bij je apotheker, dat onthard je water even goed. Maar zeggen dat de deftige alternatieve systemen niet werken om kalkaanslag tegen te gaan is volgens wat ik vind gewoon incorrect. Dat je water niet superzacht aanvoelt daarmee kan ik wel in komen. Maar dan is de vraag wat je juist wil: efficient je leidingen en toestellen beschermen of extreem zacht aanvoelend water.
Voor mij persoonlijk speelt ook het milieuaspect mee. Niet zozeer de waterverspilling, maar eerder het zoute spoelwater wat wel voor verontreiniging zorgt (zeker als je niet aangesloten bent op een gesloten rioleringssysteem.
Omdat ik liever geen chemische stoffen extra in mijn water krijg. (Polyfosfaten in het eerste geval; in het 2de geval staat het er niet bij).Vraag: ik zie dat iedereen waterontharders koopt met zout. Maar waarom gebruikt niemand toestellen zoals dit:
![]()
App. anticalcaire Micromet 75 (250 L/jour)
Pugh Micromet Nr 75 (250 liter/dag) Het principe is het water door het Pugh Micromet toestel te laten circuleren om de aanslag van de aanwezige calciumcarbonaat kristaldeeltjes te voorkomen.In geen enkel geval veranderen wij de samenstelling van het water.shop.pugh.be
of deze
![]()
In Frankrijk zie je ze meer dan hierbijvoorbeeld... Oké ze zullen anders werken maar het zijn toch ook antikalk toestellen?
Die magnetische dingen zijn larie en apekoolm maar die polyfosfaat en minimax ontkalkers zorgen er wel gewoon voor dat je toestellen/leidingen niet/minder aankalken.
Testaankoop heeft dat eens in de praktijk getest zoals ik al eerder had vermeld, hoewel er hardnekkige tegenstand blijft tegen zoutloze systemen
België is ook een land waar aannemers op zo goed als alle vlakken conservatief zijn als de pest.
Lijkt me dat het hierin ook niets anders is (als je het hebt over de alternatieven die effectief iets doen, dus niet de magneetjes want da's gewoon niveau anti-stralingsticker: https://www.nieuwsblad.be/cnt/gbc242obp)
@Bimmer is dat een Van Marcke (Compact Eco Maxi) waterverzachter die ik daar zie staan? Content van?Worst case, kun je dat eens laten bypassen om te testen. Maar snap ook goed dat je daar niet sta voor te springen.
Een tijd terug nog een youtube filmpje gezien, waar ze een "heat pump rescue" gingen doen.
Die doen dat wel vaker, naar installatie gaan dat niet goed werken en proberen te verbeteren. Wel eens leuk om te zien.
Daar zat een evenwichtsfles en 1 pompgroep tussen. Die hebben ze dan gebypast om eens te testen (was een oudere woning, hun hadden geen zicht op hoe groot de leidingen waren voorzien.)
Conclusie: interne circulatie pomp was voldoende. Dus evenwichtsfles en pompgroep de vuilbak in.
Als ze de leidingen wel kunnen zien, dan haalde ze zelfs alles er al uit zonder te testen.
Bij 1 project was het zelfs geloof ik buffervat van 200L en 4 pompgroepen weg, dat had een waarde van net geen €3000.
Ik zou het bij mij nog eens moeten testen, maar ik geloof dat mijn pomp op 40% voldoende debiet geeft om de max flow die ik wil in de kringen te halen.
Zoals reeds gezegd gaat het dan over zo'n 300m² netto oppervlakte vloerverwarming (zou het nog eens deftig moeten bekijken) en dat verdeelt over 3 verdiepingen. Ik heb dan ook nog eens een monoblock, dus dat water circuleert tot aan mijn buitenunit.
Als je mijn installatie ziet, is dat ook zeer eenvoudig. Deze staat in de kelder.
Je ziet een binnen-unit/expansie vaten /boiler vat van 290L
Rode pijl= naar buiten-unit
Groene pijl= collector gelijkvloers
Blauwe pijl= collector 1ste verdiep
oranje pijl = collector leefkelder
![]()
Klopt.@Bimmer is dat een Van Marcke (Compact Eco Maxi) waterverzachter die ik daar zie staan? Content van?
Mijn installateur stelt dat model hier voor. Hij stelt doorgaans geen brol voor maar de prijs is ook wel aan de hogere kant dus vandaar dat ik even pols.

Werkt niet.Iemand ervaring hiermee? Vergt geen onderhoud en zonder zout of andere shit![]()
Calcéo belgïe
De NT- en NT-F-technologie van CALCEO is het resultaat van 33 jaar (sinds 1989) Europese research naar waterengineering en ervaring in ecologische kalkverwijdering voor particulieren, flatgebouwen en bedrijven.www.calceo.be
Oei, en deze werd ons aangeraden.wij hebben zelf een ontharder staan van Water genius. Ik vind dat er toch nog zeer veel aanslag overal terechtkomt op kraanwerk, doucheglas,... had daar meer van verwacht eigenlijk.