Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
A5a-A5b is inderdaad een zeer mooie loonschaal voor dit soort functies. Je loon stijgt nog van €6421 naar €7941, wat echt wel zeer netjes is, zeker voor de context waarin je werkt.
Heb je ook nog ambitie om algemeen/financieel/adjunct directeur te worden? Dan ga je wellicht meteen boven de €10.000 bruto, en eindig je afhankelijk van de grootte van je lokaal bestuur tussen de €11.000 à €15.000 bruto.

Ik werkte zelf tot enkele maanden geleden als projectleider A2a bij een kleine stad. Mijn leidinggevende was diensthoofd A2a, en de sectormanager daarboven zat in loonschaal A4a. Mijn sectormanager verdiende (ceteris paribus) slechts €160 netto meer dan ik, wat ik een te kleine loonspanning vond voor het verschil in verantwoordelijkheid, stress en werkuren. Ik werkte als projectleider namelijk effectief 37 uren per week met tijdsregistratie, de ene week dus misschien 42 uur, maar de andere dan ook maar 32 uur. Als sectormanager is dat vanzelfsprekend niet mogelijk.
Laat ons zeggen dat ik stilaan begin rond te kijken voor vacatures van "algemeen directeur" bij een lokaal bestuur in de omgeving. Probleem is dat ik merk dat ik nogal kieskeurig ben (ik ga echt niet bij iedere gemeente die in een straal van 30km ligt mij kandidaat stellen) en dergelijke functies nu ook niet bepaald iedere week gelanceerd worden. Maar de tijd is wel rijp om die stap te zetten.

Financieel zit ik binnen lokale besturen al bij de (relatieve) grootverdieners (de " A's" worden van nature al een beetje scheef bekeken merk ik, of toch met enige negatieve bijklank, het vijfde niveau is al helemaal "stil gefluister" bij momenten. ). Met mijn wedde kan ik me binnen de lokale besturen dan ook al niet meer erg gaan verbeteren. Wat in sé ook niet hoeft want ik verdien meer dan genoeg. Incentive blijft dus jobinhoud en beleidsbetrokkenheid wat ik enkel maar hoger zie worden als algemeen directeur of eventueel een directeursfunctie bij een centrumgemeente. Als algemeen directeur ga je inderdaad wel nog wat stijgen in verloning maar de ervaring leert dat de belasting op gezin en privé leven proportioneel nog veel meer zal stijgen. Puur voor de ducaten kiezen lijkt me dan ook een slechte incentive.

Een stille stem in mijn achterhoofd durft ook wel eens te poneren "blijf gewoon op je stoel zitten", die N-1 positie is net ideaal. Maar soit, nog een jaar of 27 op die positie, gaan we ook niet doen.

Het onderscheid a4 - a5 is inderdaad wel vrij groot. Zie je ook in de loonschalen en de evolutie. Finaal is een A4 gewoon een A3 die heel beperkt wat sneller doorschaalt maar op het einde van de rit hebben ze evenveel. Zo een A4 loonschaal is wat mij betreft dan ook wat zand in de ogen gooien.

Ik kreeg gisteren een voorstel van een andere werkgever. In het vetgedrukt = voorwaarden nieuwe werkgever. Wat denken jullie van het totaalpakket?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketing/Communicatie
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 ==> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 ==> Onbekend

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200 ==> 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2184 ==> 2850 (voorstel is geldig na 1 januari 2023..dus indexatie zit hier al in)
Nettovergoedingen: 150 ==> 580 (vraag me niet hoe dit zelfs mogelijk is..)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig ==> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (+abo)+Laptop ==> Staat niet in het contract..hoewel mijn werk wel een laptop zou vereisen
Maaltijdcheques: ja, 8€ ==> Neen
Ecocheques: / ==> Ja, 250€/jr
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen ==> Ja, 1,25% vh Brutoloon
Hospitalisatieverzekering: Neen ==> Ja
Andere voordelen: Thuisinternet betaald door WG en onbeperkt thuiswerk en zéér flexibele werkuren. Kan gedurende mijn werkuren gaan en staan waar ik wil..zolang het werk maar af is. ==> Voorlopig nog geen voordelen niet bekend. Alleszins is telewerk niet mogelijk. Flexibele uren ook niet en geen thuisinternet betaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luik ==> Antwerpen (dagelijks file)
Afstand woon/werk in km's: 200km (dagelijks indien op kantoor..wat toch 4x/week is) ==> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 1u30 ==> 1u20 zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, 1-reeks 118€ VAA ==> Zelfde wagen, alleen benzine. Zij rekenen 190€VAA..online vind ik bedragen van 250€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8 ==> 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Grote meerderheid zijn vaste dagen ivm bouwverlof ==> Idem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, starten tussen 7-10u30 smorgens. ==> Neen, om 8u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen stress tot weinig stress ==> Geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, maar eerder omdat ik het werk graag doe en het niet als "werken" zie. ==> Geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar ik moet er zelf pro-actief mee afkomen. ==> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, onbeperkt..maar ik wissel graag eens af. Soms eens 3 dagen per week..soms niet. ==> Niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ==> Neen

Andere opmerkingen: Momentaal doe ik naast mijn huidige job ook een flexijob waar ik +-400€ netto per maand mee verdien.
Dus als ik het huidig loon (met 10% indexatie vanaf januari) + MC + flexijob bereken, zit ik met de huidige job richting 2300€ netto + 160€ mc + 400€ flexijob ==> 2860€ netto.
Het is niet zeker dat ik de flexijob nog ga kunnen combineren met de nieuwe job.

Enige reden waarom ik zou ingaan op het nieuwe job ==> Huidige werkgever (zoals iedereen in de sector) heeft het heel moeilijk met de verkoop en ze dreigen met ontslagen.
De sfeer zit/zat (tot het nieuws over mogelijke ontslagen) heel goed. Heel open sfeer en leuk werken. Het werk wordt ook openlijk gewaardeerd, wat op mentaal vlak vaak een boost geeft en u een boost geeft nog extra te werken.
- Amper iets meer in loon
- Geen glijdende uren
- Geen maaltijdcheques meer
- Geen telewerk
Als je echt op zoek bent kijk nog eens verder en hap niet meteen toe

Ik kreeg gisteren een voorstel van een andere werkgever. In het vetgedrukt = voorwaarden nieuwe werkgever. Wat denken jullie van het totaalpakket?

[...]
Niet doen. Je werkt er duidelijk graag, alleen zit je bedrijf nu in een moeilijke periode. Blijf je goed inzetten, en de kans dat ze jou ontslaan is klein. Als dat ontslag toch zou komen, heb je wel enkele maanden tijd om iets nieuws te vinden. Met een positieve aanbeveling van je huidige werkgever lukt dat eens zo gemakkelijk.

Geregeld afterworks, vrijdagnamiddag pint pakken, ... Daarvoor wil ik gerust 200-300 bruto per maand inleveren.
Ik wil gerust 200-300 bruto per maand inleveren om dat niet te moeten doen. Dat blijft toch voor mij 'werken' en niet hetzelfde als met m'n vrienden of familie iets doen.

Gaat het om dezelfde job?
Op zich geen slecht voorstel maar vergeleken met wat je nu hebt zie ik weinig tot geen verbetering, integendeel... Waar hecht jij persoonlijk het meeste belang aan? Geld, sfeer, flexibiliteit/telewerk, flexijob, ...?

Bijvoorbeeld je flexijob verliezen is op zich geen groot probleem aangezien je meer netto hebt, tenzij je de flexijob graag doet, da's persoonlijk

Hoe makkelijk makkelijk kreeg je dit voorstel? Hoe moeilijk zou het dus zijn om effectief nieuw werk te vinden als je ontslagen wordt?
Het gaat +- om dezelfde job. Nu doe ik algemene marketing: het creatieve deel alsook het meer technische aspect (doelgroepen online targetten ed). Zit ook regelmatig bij klanten, werfbezoeken ed.
De nieuwe job zou puur het technisch aspect zijn. En we spreken hier over een "simpele" uitvoerende job. Geen managersfunctie.
Geen flexibiliteit zou al een no-go voor mij betekenen.
De reden om te veranderen (bang om ontslagen te worden) is ook niet de juiste drijfveer.
Als 3800 bruto het reeds geindexeerde loon in januari is is het amper een verhoging tov je huidig loon.

Wat is de reden dat je om 8u moet beginnen? Je staat niet aan een band die om 8u begint te lopen. Lekker elke ochtend stressen om niet te laat aan te komen? Of een half uur op voorhand onbetaald er al zijn? Zwaar allergisch ben ik aan dat soort situaties.
Die flexibiliteit is het zure in het verhaal. Bij de huide werkgever begin ik eens wat later en ga ik eerst naar de dokter/winkel/whatever zonder daar verlof voor te hoeven nemen.
Het bedrijf opent om 8u en iedereen moet er dan zijn. Nu de locatie is dan ook weer zo'n aspect. De rit is Leuven-Boom/aartselaar/schelle. Heb er TOTAAL geen idee van hoe erg de files er zijn. Er zijn er, dat weet ik..maar zit ik daar in het ergst mogelijke hororscenario qua file?
Niet doen. Je werkt er duidelijk graag, alleen zit je bedrijf nu in een moeilijke periode. Blijf je goed inzetten, en de kans dat ze jou ontslaan is klein. Als dat ontslag toch zou komen, heb je wel enkele maanden tijd om iets nieuws te vinden. Met een positieve aanbeveling van je huidige werkgever lukt dat eens zo gemakkelijk.
De kans dat ik rap een job vind is eigenlijk groot. Afgelopen jaren vaak uitgenodigd geweest door bedrijven en ik doorloop dan vaak heel de procedure uit nieuwsgierigheid. En ik zat altijd minstens bij de 2 laatste kandidaten (ook voor managersfuncties). Het loon daarentegen..Ik heb nog nooit zoveel aangeboden gekregen.
En een nettovergoeding waar je je kan afvragen of ze die niet van de ene op de andere dag kunnen schrappen aangezien je niet weet op wat die gebaseerd is.
Ja in de mail heb ik het terug eens bekeken.
Dagvergoeding: 17€/dag (340/mnd)
Kosten eigen aan werkgever: 205 euro/maand (125 euro bureau kosten, 50 euro garage kosten, 15 euro parkingkosten en 15 euro carwash kosten) , dat zijn netto onkosten

Kosten eigen aan werkgever: 205 euro/maand (125 euro bureau kosten, 50 euro garage kosten, 15 euro parkingkosten en 15 euro carwash kosten) , dat zijn netto onkosten
Je zegt dat het over een technische job gaat met doelgroepen, dus wss een eerder interne/volledig interne job?

Zoals hier al een paar keer gezegd.
Veel minder flexibiliteit, weinig tot geen bruto opslag er bij. (de huidige indexprognose is 10.84%)
Elke dag file naar Antwerpen
Als het een interne job is kan dit niet (en is dit dus gefoefel dat wel eens kan uitkomen) Vergeet ook niet, vakantie of ziek dan krijg je deze niet...
Het bedrijf opent om 8u en iedereen moet er dan zijn. Nu de locatie is dan ook weer zo'n aspect. De rit is Leuven-Boom/aartselaar/schelle. Heb er TOTAAL geen idee van hoe erg de files er zijn. Er zijn er, dat weet ik..maar zit ik daar in het ergst mogelijke hororscenario qua file?
Veel geluk :evil:
Google maps geeft +/- 30 min extra file aan per dag boven het traject (heb nu wel leuven centrum tot boom centrum genomen)
De realiteit zoals ze de laatste weken is (slecht weer en donker) is 45 min bovenop de tijd zonder file zeer realistisch.

8h beginnen dat is daar om 17h vertrekken? Dus weer de volle avond spits :help:

Misschien op termijn eens vragen naar een 5G data abonnement zodat je gemakkelijk/snel op de trein ook kan werken en niet afhangd van de NMBS WiFi, denk dat dit bij Proximus 50 EUR/maand kost.
Zoals de mede-BG'ers al hebben vermeld, de mobiele verbinding in een trein is niet bepaald indrukwekkend.
Ik gebruik privé Telenet en via het werk een Orange abbo en beiden bieden helaas geen stabiele verbinding...

Het gaat +- om dezelfde job. Nu doe ik algemene marketing: het creatieve deel alsook het meer technische aspect (doelgroepen online targetten ed). Zit ook regelmatig bij klanten, werfbezoeken ed.
De nieuwe job zou puur het technisch aspect zijn. En we spreken hier over een "simpele" uitvoerende job. Geen managersfunctie.

Die flexibiliteit is het zure in het verhaal. Bij de huide werkgever begin ik eens wat later en ga ik eerst naar de dokter/winkel/whatever zonder daar verlof voor te hoeven nemen.

De kans dat ik rap een job vind is eigenlijk groot. Afgelopen jaren vaak uitgenodigd geweest door bedrijven en ik doorloop dan vaak heel de procedure uit nieuwsgierigheid. En ik zat altijd minstens bij de 2 laatste kandidaten (ook voor managersfuncties). Het loon daarentegen..Ik heb nog nooit zoveel aangeboden gekregen.

Dus kost voor thuiswerk dat je niet mag doen van hen en kost voor garage en parking -> parkeerticketjes dus zelf te betalen

Je zegt dat het over een technische job gaat met doelgroepen, dus wss een eerder interne/volledig interne job?
Het is een overkoepelende organisatie die allemaal kleine KMO's opkoopt. En voor elke KMO wordt er één marketeer verantwoordelijk gesteld die het volledige plan uitwerkt. De KMO die ik zou krijgen is een mega technisch product en B2B gericht. Dus echt creativiteit (zoals ne Coca-Cola ofzo) komt er niet aan te pas.
Het is inderdaad 100% intern
Dus kost voor thuiswerk dat je niet mag doen van hen en kost voor garage en parking -> parkeerticketjes dus zelf te betalen
Klopt. Hoewel parking/garage..werk is intern en ze hebben een eigen parking. Dus vermoed als er eens extern iets te doen is, dat ik het dan wel inderdaad zelf moet betalen :). Maar denk dat iedereen hier hetzelfde denkt..had gewoon graag de bevestiging gehad dat ik de juiste keuze ging maken :tongue: . Wie weet zag ik iets over het hoofd..en dan is jullie mening wel waardevol in deze!
Btw..voor iemand die de job zou willen..pm me maar ha. Denk niet dat ze een andere kandidaat hebben...

Het is een overkoepelende organisatie die allemaal kleine KMO's opkoopt. En voor elke KMO wordt er één marketeer verantwoordelijk gesteld die het volledige plan uitwerkt. De KMO die ik zou krijgen is een mega technisch product en B2B gericht. Dus echt creativiteit (zoals ne Coca-Cola ofzo) komt er niet aan te pas.

Klopt. Hoewel parking/garage..werk is intern en ze hebben een eigen parking. Dus vermoed als er eens extern iets te doen is, dat ik het dan wel inderdaad zelf moet betalen :). Maar denk dat iedereen hier hetzelfde denkt..had gewoon graag de bevestiging gehad dat ik de juiste keuze ging maken :tongue: . Wie weet zag ik iets over het hoofd..en dan is jullie mening wel waardevol in deze!
Btw..voor iemand die de job zou willen..pm me maar ha. Denk niet dat ze een andere kandidaat hebben...
Kosten terugbetaalt voor garage betekent dat wagen bij u thuis in garage dient te staan

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Service Manager
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

Maand salaris (bruto): 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2800
Nettovergoedingen: 180
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Abo gsm + Laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Bonus +/-1200 euro

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van files 1u-1u30
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW iX3, VAA 200euro, laadpas inbegrepen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: rapporteren op C-level kan soms stresserend zijn
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, +/-30-40 mensen, P&L verantwoordelijkheid

Binnen het bedrijf zal er geen ruimte voorzien zijn voor extra opslag naar volgend jaar toe bovenop de index. Index in rekening genomen zal ik ongeveer op 5000 euro bruto uitkomen. Zeer goeie beoordeling gehad en dit is net het vervelende aan het verhaal, zowel mindere performers als top performers zullen de indexatie krijgen maar geen extra 'performance' opslag. Hoe zit dit in andere bedrijven? Ze vragen mij hoe ik hier tegenover sta. Vind het ergens ook moeilijk om te zeggen dat ik bovenop de 10-11% index nog extra loon wil, heb vorig jaar 500 euro opslag gekregen buiten de index om. Aan de andere kant ben ik veeleisend en ambitieus en wil ik ook ieder jaar groeien (zowel qua kennis/vaardigheden alsook in loon). Ik heb namelijk heel wat extra business gegenereerd, hetgeen het bedrijf ook weer extra omzet oplevert en mijn P&L is ook gezond.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Service Manager
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

Maand salaris (bruto): 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2800
Nettovergoedingen: 180
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Abo gsm + Laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Bonus +/-1200 euro

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van files 1u-1u30
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW iX3, VAA 200euro, laadpas inbegrepen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: rapporteren op C-level kan soms stresserend zijn
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, +/-30-40 mensen, P&L verantwoordelijkheid

Binnen het bedrijf zal er geen ruimte voorzien zijn voor extra opslag naar volgend jaar toe bovenop de index. Index in rekening genomen zal ik ongeveer op 5000 euro bruto uitkomen. Zeer goeie beoordeling gehad en dit is net het vervelende aan het verhaal, zowel mindere performers als top performers zullen de indexatie krijgen maar geen extra 'performance' opslag. Hoe zit dit in andere bedrijven? Ze vragen mij hoe ik hier tegenover sta. Vind het ergens ook moeilijk om te zeggen dat ik bovenop de 10-11% index nog extra loon wil, heb vorig jaar 500 euro opslag gekregen buiten de index om. Aan de andere kant ben ik veeleisend en ambitieus en wil ik ook ieder jaar groeien (zowel qua kennis/vaardigheden alsook in loon). Ik heb namelijk heel wat extra business gegenereerd, hetgeen het bedrijf ook weer extra omzet oplevert en mijn P&L is ook gezond.

Leuk salaris.
Ik weet niet of we het kunnen vergelijken.
Want jij zit waarschijnlijk thuis of op kantoor.
Ik zit vaak op de baan, maar service manager met een master en 30 fte’s rapporterend aan C niveau is mijn branche richting 6 figures. (Life science).

Ik werk momenteel als Service Engineer (27j) en verdien ~€5000 bruto pre-index (PC200), je bonus is redelijk mager imo voor een manager die 30-40 fte’s heeft.
Mijn bedrijfswagen is wel een klasse of 2 lager.

Wetende dat je direct rapporteert aan C niveau zit je in een middelgrote KMO?
Je kunt altijd verder kijken naar een grote multinational.

Laatst bewerkt:
Dan frauderen ze met die dagvergoeding en de bureaukosten. Nooit aannemen

[...]

Dat is eerder eigen aan België en iets waarvoor je kiest als je in België werkt: iedereen wordt gelijk behandeld en er is minder verschil tussen top performers en mindere performers qua opslag.

Om te relativeren, in andere landen (Duitsland, Nederland, etc) bestaat geen indexering en zou je kunnen rekenen op 0-2% opslag als mindere performer en mogelijks 2-6% opslag als betere performer met 10-20% opslag bij een promotie. Misschien heb je nog een handvol bedrijven die een toegeving doen en een paar % algemene opslag geven "tegen de inflatie" maar verwacht je zeker niet aan een 10-11% indexering van het salaris.

Je kan zeggen dat je de index los ziet van je persoonlijke performance en dat dit geen 'opslag' is. (Dat is het ook niet maar ja zo zien de bedrijven het meestal niet)
Wat maakt het anders uit dat jij zo'n goed werk doet en je volledig inzet?

Zeer goeie beoordeling gehad en dit is net het vervelende aan het verhaal, zowel mindere performers als top performers zullen de indexatie krijgen maar geen extra 'performance' opslag. Hoe zit dit in andere bedrijven?
Je moet een onderscheid maken tussen puur Belgische ondernemingen waar iedereen gelijk is en dus iedereen diezelfde indexering krijgt en multinationals waar je als Belg het "geluk" hebt om deze keer automatische indexering te krijgen waar je collega's uit andere landen dat niet zomaar krijgen.

Uiteindelijk als je goed presteert en een beetje mondig bent zal je altijd wel aan een marktconform loon geraken, en die "zwakkere elementen" die eigenlijk geen opslag verdienen die eindigen uiteindelijk in de situatie waar ze té veel verdienen voor wat ze waard zijn en dus gevangen zitten in hun job en niet op een ander kunnen gaan solliciteren omdat ze hun loon niet waard zijn.

Meestal in bedrijven heeft elke manager een "potje" om loonsopslag uit te betalen -> dat maakt dat je vaak de situatie gaat hebben dat 1 persoon wat meer opslag/bonus kan krijgen, 1 persoon "laag" scoort en (bijna) niets krijgt, en de rest van het team een gemiddelde bonus/opslag krijgt.

Mijn ervaring leert dat je eigenlijk van functie (of bedrijf) moet veranderen om echt een deftige opslag te krijgen. Om een goeie bonus te krijgen helpt het dikwijls als jij meegeholpen hebt om je n+1, 2 ,3 ... ceo zijn targets te doen halen :biglaugh:

Dat is eerder eigen aan België en iets waarvoor je kiest als je in België werkt: iedereen wordt gelijk behandeld en er is minder verschil tussen top performers en mindere performers qua opslag.

Om te relativeren, in andere landen (Duitsland, Nederland, etc) bestaat geen indexering en zou je kunnen rekenen op 0-2% opslag als mindere performer en mogelijks 2-6% opslag als betere performer met 10-20% opslag bij een promotie. Misschien heb je nog een handvol bedrijven die een toegeving doen en een paar % algemene opslag geven "tegen de inflatie" maar verwacht je zeker niet aan een 10-11% indexering van het salaris.

In die andere landen is er geen automatische indexatie, maar wordt er wel loonsverhoging vastgelegd per sector ifv inflatie. Voor sommige sectoren gaat dit ook naar 10% of meer, maar vaak wat minder.

Dit wordt toch vaak vergeten in dit topic.

Terug
Bovenaan