Laat ons zeggen dat ik stilaan begin rond te kijken voor vacatures van "algemeen directeur" bij een lokaal bestuur in de omgeving. Probleem is dat ik merk dat ik nogal kieskeurig ben (ik ga echt niet bij iedere gemeente die in een straal van 30km ligt mij kandidaat stellen) en dergelijke functies nu ook niet bepaald iedere week gelanceerd worden. Maar de tijd is wel rijp om die stap te zetten.A5a-A5b is inderdaad een zeer mooie loonschaal voor dit soort functies. Je loon stijgt nog van €6421 naar €7941, wat echt wel zeer netjes is, zeker voor de context waarin je werkt.
Heb je ook nog ambitie om algemeen/financieel/adjunct directeur te worden? Dan ga je wellicht meteen boven de €10.000 bruto, en eindig je afhankelijk van de grootte van je lokaal bestuur tussen de €11.000 à €15.000 bruto.
Ik werkte zelf tot enkele maanden geleden als projectleider A2a bij een kleine stad. Mijn leidinggevende was diensthoofd A2a, en de sectormanager daarboven zat in loonschaal A4a. Mijn sectormanager verdiende (ceteris paribus) slechts €160 netto meer dan ik, wat ik een te kleine loonspanning vond voor het verschil in verantwoordelijkheid, stress en werkuren. Ik werkte als projectleider namelijk effectief 37 uren per week met tijdsregistratie, de ene week dus misschien 42 uur, maar de andere dan ook maar 32 uur. Als sectormanager is dat vanzelfsprekend niet mogelijk.
Financieel zit ik binnen lokale besturen al bij de (relatieve) grootverdieners (de " A's" worden van nature al een beetje scheef bekeken merk ik, of toch met enige negatieve bijklank, het vijfde niveau is al helemaal "stil gefluister" bij momenten. ). Met mijn wedde kan ik me binnen de lokale besturen dan ook al niet meer erg gaan verbeteren. Wat in sé ook niet hoeft want ik verdien meer dan genoeg. Incentive blijft dus jobinhoud en beleidsbetrokkenheid wat ik enkel maar hoger zie worden als algemeen directeur of eventueel een directeursfunctie bij een centrumgemeente. Als algemeen directeur ga je inderdaad wel nog wat stijgen in verloning maar de ervaring leert dat de belasting op gezin en privé leven proportioneel nog veel meer zal stijgen. Puur voor de ducaten kiezen lijkt me dan ook een slechte incentive.
Een stille stem in mijn achterhoofd durft ook wel eens te poneren "blijf gewoon op je stoel zitten", die N-1 positie is net ideaal. Maar soit, nog een jaar of 27 op die positie, gaan we ook niet doen.
Het onderscheid a4 - a5 is inderdaad wel vrij groot. Zie je ook in de loonschalen en de evolutie. Finaal is een A4 gewoon een A3 die heel beperkt wat sneller doorschaalt maar op het einde van de rit hebben ze evenveel. Zo een A4 loonschaal is wat mij betreft dan ook wat zand in de ogen gooien.

. Maar denk dat iedereen hier hetzelfde denkt..had gewoon graag de bevestiging gehad dat ik de juiste keuze ging maken
. Wie weet zag ik iets over het hoofd..en dan is jullie mening wel waardevol in deze!