Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat betekent het loonakkoord (0% + 750 EUR premie) nu eigenlijk voor iemand die eigenlijk onder het marktgemiddelde zit?

Door omstandigheden zit ik momenteel aan een loon dat zeker 700,- EUR bruto onder mijn marktwaarde (= concrete aanbiedingen van andere werkgevers) zit. Enerzijds omdat mijn werkgever een zeer mooi voordeel (alle overuren uitbetaald) heeft afgeschaft, anderzijds omdat de winstparticipatie die altijd verkocht werd als deel van het loon momenteel zeer laag uitvalt. Ja, een deel daarvan is mijn eigen naïviteit, maar bon. Vanaf nu is't voor mij ook simpel: bruto of het fucking telt niet.

Mijn baas geeft toe dat ze echt wel onder het marktgemiddelde zitten en dat ze moeite hebben om nieuwe profielen aan te werven omdat de salarissen zonder de winstparticipatie gewoon niet aantrekkelijk zijn. "HR werkt eraan".

Ik werk er graag, doe m'n job graag, hou van de samenwerking met de collega's. Maar stilaan bereik ik een kantelpunt — stilaan begint de kloof gewoon groot te worden, en begint het echt wel een serieuze impact te hebben op wat ik kan bereiken in m'n leven (vastgoed kopen, kosten betalen, vrije tijd).

Vooraleer ik de onderhandelingen aanvat, wil ik nu wel weten hoe dat zit met het loonakkoord. Mijn werkgever kan mij dus gewoon geen opslag geven? Ook al willen ze de situatie recht trekken. Of zit die loonnormering nog wat complexer in elkaar?

Wat zijn de alternatieven? Gewoon jobhoppen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de loonmatiging dat die werknemers van werkgever wisselen als enige mogelijkheid geeft om een rechtvaardiger loon te verkrijgen?

Vooraleer ik de onderhandelingen aanvat, wil ik nu wel weten hoe dat zit met het loonakkoord. Mijn werkgever kan mij dus gewoon geen opslag geven? Ook al willen ze de situatie recht trekken. Of zit die loonnormering nog wat complexer in elkaar?
Individueel wel, collectief niet.

Een auto fabriek met 3 shiften van 1000 man gaat niet 1 per 1 Jan en pietje opslag geven.

waar denk je dat die grens van 0% (en vroeger 0,4% en 1,1%) om draait? Om de collectieve loonsopslag. Die is voor veel mensen de enige loonsopslag die ze zien.

Veel bedrijven dus :)

Hmmm... Misschien ligt het aan het soort werk dat ik altijd al gedaan heb (bediendenwerk) maar ik heb altijd al geweten dat opslagen 1-op-1 gecommuniceerd werden en niet altijd algemeen.

Ofwel is dit gewoon zo een wet die gewoon zwaar in het nadeel is van Jan en Pietje arbeider waar de hoger opgeleiden minder last van hebben.

Hmmm... Misschien ligt het aan het soort werk dat ik altijd al gedaan heb (bediendenwerk) maar ik heb altijd al geweten dat opslagen 1-op-1 gecommuniceerd werden en niet altijd algemeen.

Ofwel is dit gewoon zo een wet die gewoon zwaar in het nadeel is van Jan en Pietje arbeider waar de hoger opgeleiden minder last van hebben.
De barema's van verpleegkundigen, ambulanciers, laboranten,... In de private sector liggen lager dan die in ziekenhuizen. Die worden -collectief en heel stapsgewijs- gelijk geschakeld. Bedienden dus die loonopslag krijgen. 😉
Toen ik starte scheelde dat 400 bruto voor een hooggeschoolde schoolverlater. Ziekenhuizen geven dan ook nog eens meer extralegale voordelen. Gevolg is natuurlijk dat instellingen makkelijker aan personeel raakten dan private zorgverleners.

Welk bedrijf geeft er nu een collectief opslag? Heb dat nog nooit geweten. Het is voldoende om 1 iemand geen opslag te geven en dat is voldoende om aan de wet te ontsnappen?
Ik was gisteren eens op de HR pagina van mijn vrouw haar werk aan het kijken. Ze is een manager in PC224. In haar bedrijf werken ze met loonschalen van 1 tot 45. Tussen 1 en 13 krijgt men ieder jaar een vaste opslag, tussen 13 en 30 om de 2 jaar en tussen 30 en 45 om de 3 jaar. Het wordt dus wel effectief gedaan en niet enkel in een autofabriek.

Die opslag is dus op basis van anciënniteit. Voor elk van die 45 schalen zijn er dan ook nog eens 9 categorieën waarin je kan opschuiven op basis van performance/functieniveau

Individueel wel, collectief niet.
Maar barema's waarin opslag vast ligt mag dan weer wel

Als ze echt veel willen bijgeven aan iemand is dacht ik simpelste manier om die andere functie te geven (geen idee of dat openstaande vacature moet zijn), dan wordt het niet als opslag aanzien.

Maar barema's waarin opslag vast ligt mag dan weer wel

Als ze echt veel willen bijgeven aan iemand is dacht ik simpelste manier om die andere functie te geven (geen idee of dat openstaande vacature moet zijn), dan wordt het niet als opslag aanzien.
Klopt. Maar Jan aan de band (of Deborah aan de kassa), daar kan je niet zo vlot een andere functie voor verzinnen.

Het zijn die mensen die door zo'n loonwet getroffen worden.

Daar ben ik héél bewust van… Dat woon-werkverkeer is echt het grootste nadeel en vooral omdat er in de trein geen stabiele internetverbinding is. Hierdoor kan je dus ook niet echt productief zijn aangezien alles via het internet werkt.

Ik betwijfel dat ik 4 dagen per week thuis mag werken, maar dit kan ik na een tijd vragen. Maar dit woon-werk ga ik ook geen 5 jaar doen (denk ik). Mijn plan is om na een 2 tal jaar terug rond te kijken. Vanaf een 2 tal jaar ervaring wordt een persoon pas interessant op de arbeidsmarkt.
Misschien op termijn eens vragen naar een 5G data abonnement zodat je gemakkelijk/snel op de trein ook kan werken en niet afhangd van de NMBS WiFi, denk dat dit bij Proximus 50 EUR/maand kost.

Misschien op termijn eens vragen naar een 5G data abonnement zodat je gemakkelijk/snel op de trein ook kan werken en niet afhangd van de NMBS WiFi, denk dat dit bij Proximus 50 EUR/maand kost.
er is jammer genoeg niet overal deftige 4G/5G coverage als je met de trein reist :(

Zie ik niet echt als "werk" uren. Je bent ook niet verplicht om aan alles deel te nemen, maar als je gratis kunt gaan karten of padel spelen en je hebt tijd, why not?
Na 5-10j+ werken en intussen al wat verder in het leven staan, minder tijd hebben voor allerhande zaken ga je blij zijn om gewoon je uren te kunnen doen en het werk af te sluiten en achter je te laten.
Hoe leuk het ook is met je collega's of na het werk.. :laugh:

er is jammer genoeg niet overal deftige 4G/5G coverage als je met de trein reist :(
Dat scheelt overigens héél sterk van de lijn. Tussen Ieper en Kortrijk heb ik enkel soms nog in Komen geen verbinding, tussen Kortrijk en Gent heb ik altijd vlotte verbinding, maar tussen Gent en Brussel is er één plaats waar ik normaal even geen verbinding heb. En de laatste tijd lukt het in Brussel-Zuid ook maar af en toe, wat wel vreemd is.

De lijn Kortrijk-Brussel via Oudenaarde, is overigens een slechte verbinding voor 4G/5G (bij Proximus).

Oei, ik neem zeer zelden de trein maar daar verschiet ik toch even van, kan anno 2023 toch niet eigenlijk?

Na 5-10j+ werken en intussen al wat verder in het leven staan, minder tijd hebben voor allerhande zaken ga je blij zijn om gewoon je uren te kunnen doen en het werk af te sluiten en achter je te laten.
Hoe leuk het ook is met je collega's of na het werk.. :laugh:
Ik werk nu een 12-tal jaar, heb twee dochters en denk meermaals per week "waarom heb ik toch geen tijd?", voor mij is die ervaring totaal anders. Het feit dat ik op mijn werkplek ook tijdens de lunchpauze of geregeld bij een kantooractiviteit/vrijdag na de uren nog een half uurtje/uurtje kan lachen en zwanzen met een pint in de hand zorgt er toch voor dat de sfeer op die werkplek onverbeterbaar is. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet anders willen, motivatie (ook van andere collega's) zou een serieuze deuk krijgen als we enkel nog onze 40u doen en dan rap rap naar huis sjeezen.

Dus voor ieder wat anders denk ik :biglaugh:

Dat scheelt overigens héél sterk van de lijn. Tussen Ieper en Kortrijk heb ik enkel soms nog in Komen geen verbinding, tussen Kortrijk en Gent heb ik altijd vlotte verbinding, maar tussen Gent en Brussel is er één plaats waar ik normaal even geen verbinding heb. En de laatste tijd lukt het in Brussel-Zuid ook maar af en toe, wat wel vreemd is.

De lijn Kortrijk-Brussel via Oudenaarde, is overigens een slechte verbinding voor 4G/5G (bij Proximus).
Oei, ik neem zeer zelden de trein maar daar verschiet ik toch even van, kan anno 2023 toch niet eigenlijk?

Ik werk nu een 12-tal jaar, heb twee dochters en denk meermaals per week "waarom heb ik toch geen tijd?", voor mij is die ervaring totaal anders. Het feit dat ik op mijn werkplek ook tijdens de lunchpauze of geregeld bij een kantooractiviteit/vrijdag na de uren nog een half uurtje/uurtje kan lachen en zwanzen met een pint in de hand zorgt er toch voor dat de sfeer op die werkplek onverbeterbaar is. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet anders willen, motivatie (ook van andere collega's) zou een serieuze deuk krijgen als we enkel nog onze 40u doen en dan rap rap naar huis sjeezen.

Dus voor ieder wat anders denk ik :biglaugh:

Het hangt precies ook af van andere factoren. Welke trein, de snelheid van de trein, hoeveel metaal er rond je zit (In Zuid vaak effekes ook geen connectie. Waarschijnlijk door al die sporen en draden.)
De ene maand in geslaagd om 8 giga te verbruiken op de trein voor hotspot op te zetten en te werken dus dat was een maand met goeie stabiliteit op de trein.
Andere periodes heb je 25% van de tijd geen verbinding op de trein.

Ik merk niet veel verschil tussen providers. MV, Orange, Proximus,

Ik kreeg gisteren een voorstel van een andere werkgever. In het vetgedrukt = voorwaarden nieuwe werkgever. Wat denken jullie van het totaalpakket?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketing/Communicatie
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 ==> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 ==> Onbekend

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200 ==> 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2184 ==> 2850 (voorstel is geldig na 1 januari 2023..dus indexatie zit hier al in)
Nettovergoedingen: 150 ==> 580 (vraag me niet hoe dit zelfs mogelijk is..)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig ==> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (+abo)+Laptop ==> Staat niet in het contract..hoewel mijn werk wel een laptop zou vereisen
Maaltijdcheques: ja, 8€ ==> Neen
Ecocheques: / ==> Ja, 250€/jr
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen ==> Ja, 1,25% vh Brutoloon
Hospitalisatieverzekering: Neen ==> Ja
Andere voordelen: Thuisinternet betaald door WG en onbeperkt thuiswerk en zéér flexibele werkuren. Kan gedurende mijn werkuren gaan en staan waar ik wil..zolang het werk maar af is. ==> Voorlopig nog geen voordelen niet bekend. Alleszins is telewerk niet mogelijk. Flexibele uren ook niet en geen thuisinternet betaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luik ==> Antwerpen (dagelijks file)
Afstand woon/werk in km's: 200km (dagelijks indien op kantoor..wat toch 4x/week is) ==> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 1u30 ==> 1u20 zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, 1-reeks 118€ VAA ==> Zelfde wagen, alleen benzine. Zij rekenen 190€VAA..online vind ik bedragen van 250€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8 ==> 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Grote meerderheid zijn vaste dagen ivm bouwverlof ==> Idem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, starten tussen 7-10u30 smorgens. ==> Neen, om 8u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen stress tot weinig stress ==> Geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, maar eerder omdat ik het werk graag doe en het niet als "werken" zie. ==> Geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar ik moet er zelf pro-actief mee afkomen. ==> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, onbeperkt..maar ik wissel graag eens af. Soms eens 3 dagen per week..soms niet. ==> Niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ==> Neen

Andere opmerkingen: Momentaal doe ik naast mijn huidige job ook een flexijob waar ik +-400€ netto per maand mee verdien.
Dus als ik het huidig loon (met 10% indexatie vanaf januari) + MC + flexijob bereken, zit ik met de huidige job richting 2300€ netto + 160€ mc + 400€ flexijob ==> 2860€ netto.
Het is niet zeker dat ik de flexijob nog ga kunnen combineren met de nieuwe job.

Enige reden waarom ik zou ingaan op het nieuwe job ==> Huidige werkgever (zoals iedereen in de sector) heeft het heel moeilijk met de verkoop en ze dreigen met ontslagen.
De sfeer zit/zat (tot het nieuws over mogelijke ontslagen) heel goed. Heel open sfeer en leuk werken. Het werk wordt ook openlijk gewaardeerd, wat op mentaal vlak vaak een boost geeft en u een boost geeft nog extra te werken.

Ik kreeg gisteren een voorstel van een andere werkgever. In het vetgedrukt = voorwaarden nieuwe werkgever. Wat denken jullie van het totaalpakket?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketing/Communicatie
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 ==> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 ==> Onbekend

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200 ==> 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2184 ==> 2850 (voorstel is geldig na 1 januari 2023..dus indexatie zit hier al in)
Nettovergoedingen: 150 ==> 580 (vraag me niet hoe dit zelfs mogelijk is..)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig ==> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (+abo)+Laptop ==> Staat niet in het contract..hoewel mijn werk wel een laptop zou vereisen
Maaltijdcheques: ja, 8€ ==> Neen
Ecocheques: / ==> Ja, 250€/jr
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen ==> Ja, 1,25% vh Brutoloon
Hospitalisatieverzekering: Neen ==> Ja
Andere voordelen: Thuisinternet betaald door WG en onbeperkt thuiswerk en zéér flexibele werkuren. Kan gedurende mijn werkuren gaan en staan waar ik wil..zolang het werk maar af is. ==> Voorlopig nog geen voordelen niet bekend. Alleszins is telewerk niet mogelijk. Flexibele uren ook niet en geen thuisinternet betaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luik ==> Antwerpen (dagelijks file)
Afstand woon/werk in km's: 200km (dagelijks indien op kantoor..wat toch 4x/week is) ==> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 1u30 ==> 1u20 zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, 1-reeks 118€ VAA ==> Zelfde wagen, alleen benzine. Zij rekenen 190€VAA..online vind ik bedragen van 250€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8 ==> 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Grote meerderheid zijn vaste dagen ivm bouwverlof ==> Idem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, starten tussen 7-10u30 smorgens. ==> Neen, om 8u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen stress tot weinig stress ==> Geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, maar eerder omdat ik het werk graag doe en het niet als "werken" zie. ==> Geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar ik moet er zelf pro-actief mee afkomen. ==> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, onbeperkt..maar ik wissel graag eens af. Soms eens 3 dagen per week..soms niet. ==> Niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ==> Neen

Andere opmerkingen: Momentaal doe ik naast mijn huidige job ook een flexijob waar ik +-400€ netto per maand mee verdien.
Dus als ik het huidig loon (met 10% indexatie vanaf januari) + MC + flexijob bereken, zit ik met de huidige job richting 2300€ netto + 160€ mc + 400€ flexijob ==> 2860€ netto.
Het is niet zeker dat ik de flexijob nog ga kunnen combineren met de nieuwe job.

Enige reden waarom ik zou ingaan op het nieuwe job ==> Huidige werkgever (zoals iedereen in de sector) heeft het heel moeilijk met de verkoop en ze dreigen met ontslagen.
De sfeer zit/zat (tot het nieuws over mogelijke ontslagen) heel goed. Heel open sfeer en leuk werken. Het werk wordt ook openlijk gewaardeerd, wat op mentaal vlak vaak een boost geeft en u een boost geeft nog extra te werken.

Gaat het om dezelfde job?
Op zich geen slecht voorstel maar vergeleken met wat je nu hebt zie ik weinig tot geen verbetering, integendeel... Waar hecht jij persoonlijk het meeste belang aan? Geld, sfeer, flexibiliteit/telewerk, flexijob, ...?

Bijvoorbeeld je flexijob verliezen is op zich geen groot probleem aangezien je meer netto hebt, tenzij je de flexijob graag doet, da's persoonlijk

Hoe makkelijk makkelijk kreeg je dit voorstel? Hoe moeilijk zou het dus zijn om effectief nieuw werk te vinden als je ontslagen wordt?

Laatst bewerkt:
Geen flexibiliteit zou al een no-go voor mij betekenen.
De reden om te veranderen (bang om ontslagen te worden) is ook niet de juiste drijfveer.
Als 3800 bruto het reeds geindexeerde loon in januari is is het amper een verhoging tov je huidig loon.

Wat is de reden dat je om 8u moet beginnen? Je staat niet aan een band die om 8u begint te lopen. Lekker elke ochtend stressen om niet te laat aan te komen? Of een half uur op voorhand onbetaald er al zijn? Zwaar allergisch ben ik aan dat soort situaties.

Terug
Bovenaan