Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dertiende maand ontvangen, blijft nauwelijks 9k over van iets minder dan 21k bruto. Er moet echt niemand nog zitten zeiken dat de hoogste inkomens niet genoeg bijdragen.
Ach ja. Mijn pa heeft in zijn carrière miljoenen bijgedragen aan de staat. En neen, ik overdrijf hier niet. Wat ga je er aan doen?

Lijkt me een mooi pakket, wel 1 grote maar (en dat is er 1 van jewelste), het woon-werkverkeer, al is dat wel maar 2 dagen per week maar dan nog... 3,5u per dag heen en terug onderweg is toch wel wat veel van het goeie... 7u per week ben je dus onderweg van/naar je job, dat is meer dan de gemiddelde werknemer doet die voltijds op het bedrijf moet gaan werken. Mogelijkheid om op termijn 4 van de 5 dagen thuis te werken? Of gezien je met de trein naar het werk gaat, mogelijkheid om de tijd die je in de trein spendeert reeds te werken en dus zo tijd besparen?

Dit is iets dat meestal wel pas op termijn ambetant begint te worden en voor jonge(re) werknemers nog te doen is, toch in't oog houden...
Nu als je niet inside sales bent, en al die klanten moet gaan bezoeken ben je heel de week op de baan.
Je zou kunnen stellen dat je inside sales volledig vanuit thuis kunt doen, maar connectie met het team is toch wel belangrijk. 2 dagen per week lijkt me ideaal eerlijk gezegd.

Nu als je niet inside sales bent, en al die klanten moet gaan bezoeken ben je heel de week op de baan.
Je zou kunnen stellen dat je inside sales volledig vanuit thuis kunt doen, maar connectie met het team is toch wel belangrijk. 2 dagen per week lijkt me ideaal eerlijk gezegd.
Dat is inderdaad zo. Ik had een gelijkaardig aanbod (Project Engineer met een stukje sales) in Zaventem met ook ongeveer 120 km (enkel) woonwerk verkeer. Aan 3500 + wagen (voor een 24-jarige) met 3 dagen thuiswerk. Heb uiteindelijk het aanbod afgewezen, naast het feit dat het voor die 2 dagen op kantoor lang pendelen was, vond ik ook dat ik het teamgevoel zou missen in de job en zeker voor een 24-jarige vind ik dit zeer belangrijk. Nu werk ik in een team van +-20 man, allemaal jonge mensen en kan overal met mijn vragen terecht. Geregeld afterworks, vrijdagnamiddag pint pakken, ... Daarvoor wil ik gerust 200-300 bruto per maand inleveren.

Net uit interesse eens MyMinFin gecheckt en een leuke verassing ontdekt. Ik krijg 3500 euro terug van de belastingen.
Ik snap eigenlijk niet goed hoe dat kan. Was mijn eerste jaar werken, en heb maar 7 maanden gewerkt. Totaal netto inkomen 16000 euro. 3500 euro ernaast zitten op een bedrag van 16000 lijkt me toch wel sterk. Of is dit normaal het eerste jaar werken?

Als er in 2022 nog niks is aangepast qua belasting wordt het aanslagbiljet volgend jaar ook tof, zit al aan 35000 netto dit jaar zonder de maand december en 13de maand.

Laatst bewerkt:
Net uit interesse eens MyMinFin gecheckt en een leuke verassing ontdekt. Ik krijg 3500 euro terug van de belastingen.
Ik snap eigenlijk niet goed hoe dat kan. Was mijn eerste jaar werken, en heb maar 7 maanden gewerkt. Totaal netto inkomen 18619 euro. 3500 euro ernaast zitten op een bedrag van 18619 lijkt me toch wel sterk. Of is dit normaal het eerste jaar werken?

Als er in 2022 nog niks is aangepast qua belasting wordt het aanslagbiljet volgend jaar ook tof, zit al aan 35000 netto dit jaar zonder de maand december en 13de maand.
Is normaal eerste jaar werken.

Dertiende maand ontvangen, blijft nauwelijks 9k over van iets minder dan 21k bruto. Er moet echt niemand nog zitten zeiken dat de hoogste inkomens niet genoeg bijdragen.
Tuurlijk wel, jij betaalt het gelag doordat er anderen zijn die het fiscaal geoptimaliseerd doen.

Uiteindelijk is het allemaal niet zo simpel. Je hebt x uitgaven waarvoor er gekozen werd om ze te doen. En daar tegenover staan dus x aantal inkomsten die er moeten gevonden worden. Zolang als dat niet in balans is, ga je pluimen waar je ze kunt pluimen.

En U kunnen ze pluimen. Net zoals ze mij ook nog een beetje kunnen pluimen. Maar degenen die geen nagel aan hun achterste hebben die gaan men niet kunnen pluimen. Ook onder de noemer dat als je hen niets meer zou geven, het nog altijd beter is dat ze u pluimen, dan dat die groep der nagellozen het bij u en mij persoonlijk komen halen.

En zelfs met 9000€ over kunnen we enkel zeggen dat er nog minstens 5000-6000€ ruimte is om te komen halen. Al zou het interessanter zijn dat men de werkenden met rust zou laten, en die uitzonderingsmaatregelen voor de zelfstandigen of andere inkomstenbronnen eerst eens zou herbekijken... aangezien 57.2% belasting eigenlijk wel voldoende is. Al is dat natuurlijk niet de volledige belastingsdruk die effectief op deze brede schouders staan.

Ik snap eigenlijk niet goed hoe dat kan. Was mijn eerste jaar werken, en heb maar 7 maanden gewerkt. Totaal netto inkomen 18619 euro. 3500 euro ernaast zitten op een bedrag van 18619 lijkt me toch wel sterk. Of is dit normaal het eerste jaar werken?

Simpel gesteld: je wordt afgehouden als voltijds medewerker (die een volledig jaar werkt, met bijhorend totaalinkomen en belastingsschijven), maar doordat je maar 7 maanden gewerkt hebt ligt je totale inkomen voor het kalenderjaar lager dan een vol jaar werken, en moet dus ook in totaal minder belast worden.

Dus je trekt veel terug :)

Das iets dat ik ook van iedereen hoorde toen ik begon met werken, ik mocht 300 euro bijbetalen :sarcastic: Dus tis niet in elk scenario waar :p
Hangt wat van uw inkomsten af eh. BE belastingstelsel werkt uiteindelijk nog steeds met schijven en de laagste schijf betaald zo goed als niets.
Eens je begint te werken belast men u gewoon als 'normaal' (maandelijkse inhouding is uiteindelijk gewoon een voorschot berekend op het verwachte bedrag eh).

Maar als op 't einde van 't jaar blijkt dat uw totaal inkomsten in schijf 1 vallen, maar je uiteindelijk belasting betaald hebt op 1, 2 & 3 ... jah ... dan trek je veel terug eh.
-> Natuurlijk kan het in uw geval ook zo zijn geweest dat uw WG al opdracht had gegeven aan 't sociaal secretariaat om uw 'schatting' correcter te maken o.b.v. 't feit dat het uw eerste jaar was & dat het pakweg al maand X was (waardoor je gewoon maandelijks al veel minder afgedragen had).

En natuurlijk, zoals je hier wel gelezen hebt de laatste paar posts ... hoe hoger de schijf, hoe belachelijker het cijfer wordt.
En dan zijn ze verbaasd dat men alternatieven (lees: fiscale optimalisatie) zoekt om geen 60% belasting te dokken. :sneaky:

Ik snap eigenlijk niet goed hoe dat kan. Was mijn eerste jaar werken, en heb maar 7 maanden gewerkt. Totaal netto inkomen 16000 euro. 3500 euro ernaast zitten op een bedrag van 16000 lijkt me toch wel sterk. Of is dit normaal het eerste jaar werken?

Wees gerust. Volgend jaar zul je wel 2000 euro mogen betalen ;)

de eerste persoon die 60% belastingen betaalt op zijn loon, gelieve zich te melden, want dan is zijn loon verkeerd berekend.
Als je het totaalplaatje bekijkt inclusief werkgeversbijdrage wat onlosmakelijk vasthangt aan een werknemer, moet je daar toch wel in de buurt van kunnen komen als hoge bruto verdienende alleenstaande zonder aftrekposten.

Als je het totaalplaatje bekijkt inclusief werkgeversbijdrage wat onlosmakelijk vasthangt aan een werknemer, moet je daar toch wel in de buurt van kunnen komen als hoge bruto verdienende alleenstaande zonder aftrekposten.
Vergeet ook de reeks aan extralegale voordelen niet, deze zijn vaak veel minder belast. Als het weinig belast is mag het ook gezegd worden - waarmee ik niet zeg dat de belastingen niet te hoog zijn voor alle duidelijkheid.

Mooi pakket. Zeer gelijkaardig aan het mijne als account manager, alleen heb ik uiteraard een bedrijfswagen. Incentive plan is ook 25% van jaarsalaris bij mij. Hoe ziet het eruit bij overperformance?
Tijdens het solliciteren zei mijn manager iets van dat ik tot 200% kon gaan. Dus 100% targets is 25% van het bruto jaarsalaris en tot 200% zou betekenen tot 50% van bruto jaarsalaris.

Lijkt me een mooi pakket, wel 1 grote maar (en dat is er 1 van jewelste), het woon-werkverkeer, al is dat wel maar 2 dagen per week maar dan nog... 3,5u per dag heen en terug onderweg is toch wel wat veel van het goeie... 7u per week ben je dus onderweg van/naar je job, dat is meer dan de gemiddelde werknemer doet die voltijds op het bedrijf moet gaan werken. Mogelijkheid om op termijn 4 van de 5 dagen thuis te werken? Of gezien je met de trein naar het werk gaat, mogelijkheid om de tijd die je in de trein spendeert reeds te werken en dus zo tijd besparen?

Dit is iets dat meestal wel pas op termijn ambetant begint te worden en voor jonge(re) werknemers nog te doen is, toch in't oog houden...
Daar ben ik héél bewust van… Dat woon-werkverkeer is echt het grootste nadeel en vooral omdat er in de trein geen stabiele internetverbinding is. Hierdoor kan je dus ook niet echt productief zijn aangezien alles via het internet werkt.

Ik betwijfel dat ik 4 dagen per week thuis mag werken, maar dit kan ik na een tijd vragen. Maar dit woon-werk ga ik ook geen 5 jaar doen (denk ik). Mijn plan is om na een 2 tal jaar terug rond te kijken. Vanaf een 2 tal jaar ervaring wordt een persoon pas interessant op de arbeidsmarkt.

Terug
Bovenaan