Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 188 48,1%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,8%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 114 29,2%

  • Totaal aantal stemmers
    391
Wat bedoel je met op jouw gemak zitten? Ik ken persoonlijk niemand die voor de overheid werkt, dus ik weet daar amper iets van

Bediende bij De Lijn hier. Dus semi overheid.

44 dagen verlof, geen al te hoge werkdruk, glijdende uren, het zelf bepalen binnen uw normen hoeveel je werkt... Dat bedoelen ze met op uw gemak te zitten.

Heb je eens een baaldag? Geen probleem, doe dan wat minder uren die dag. Je bepaald dit allemaal zelf, en geen haan dat er om kraait hoelang je nu wel of niet aanwezig ben binnen je maandnorm/dagnorm.
 
Bediende bij De Lijn hier. Dus semi overheid.

44 dagen verlof, geen al te hoge werkdruk, glijdende uren, het zelf bepalen binnen uw normen hoeveel je werkt... Dat bedoelen ze met op uw gemak te zitten.

Heb je eens een baaldag? Geen probleem, doe dan wat minder uren die dag. Je bepaald dit allemaal zelf, en geen haan dat er om kraait hoelang je nu wel of niet aanwezig ben binnen je maandnorm/dagnorm.
Voila dat bedoel ik, ik heb kort bij de VO gewerkt, daar werd gewoon niet veel gewerkt, een beetje,maar niet veel. Ik reed gewoon om 14u naar huis als ik wou, niemand die iets zei.
 
Met die ingesteldheid ga je niet binnen geraken bij de overheid. Meestal is dat loon inleveren of op zijn minst een wagen inleveren. Je loon ligt vast volgens barema's, men kan jou niet onbeperkt ervaring bijgeven. Overheid doe je om op je gemak te zitten, niet voor het loon...
lol, zegt een ingenieur die uitvoerend werk doet omdat het anders te stressvol wordt.

Mijn ervaring is heel anders, zeer druk maar mooi loon in de plaats.
Maar je zal wel plaatsen vinden waar het er nog zoals vroeger aan toe gaat.
 
lol, zegt een ingenieur die uitvoerend werk doet omdat het anders te stressvol wordt.

Mijn ervaring is heel anders, zeer druk maar mooi loon in de plaats.
Maar je zal wel plaatsen vinden waar het er nog zoals vroeger aan toe gaat.

De overheid is ook (te :tongue:) groot dus er zijn wel grote verschillen. Ik ken mensen bij de overheid die echt wel veel werken, en andere die al klagen als ze eens een lange dag hadden, lees in hun geval een half uur langer dan gewoonlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb een korte periode als consultant gewerkt bij de provincie (ik laat even ter zijde welke) en ik kan je zeggen dat er heel wat mensen geen kloot doen en dan heb je enkele die wel hard warken. Ik kreeg ook de opmerking van een collega om niet te snel te werken. Zelf had ik ook amper iets te doen en snapte niet eens waarom ze nog iemand inhuurde naast de vaste mensen.
 
Blijkbaar is het u dan toch grotendeels om het loon te doen en is de overheid misschien niet voor u.
Op wat baseer jij je stelling ? Ik ben die sollicitatie begonnen puur omwille van de jobinhoud en met geen verwachtingen. Natuurlijk als je dan zo relax meedoet met al die rondes loopt het goed en krijg je de job ... :). Nu moet ik beslissen. Mijn auto ben ik kwijt maar netto wil ik ongeveer evenveel als ik nu heb. Ik zit nog goed op mijn huidige job, ik hoef ook niet weg. De jobinhoud is super maar ik heb een gezin te onderhouden dus ik kan niet enkel voor mezelf deze keuze maken. Als ik nu de job aanneem en ik verdien 2-300 euro netto minder en ik zeg tegen mijn vrouw dat ze minder geld moet opdoen ... ja .... :).
 
Indien ze u ervaring moeten geven voor jaren die je niet hebt, dan is dat om eerlijk te zijn niet echt evident - allez ik heb er nog nooit van gehoord dat dit kan.

Wat ik wel al eens heb gehoord is dat men u in een hogere schaal zet op basis van de schaalanciënniteit / graadanciënniteit die je normaal zou gehad hebben indien je al die jaren exclusief voor de overheid hebt gewerkt. Wat dan ook nog een verschilletje kan maken. Ter voorbeeld federaal omdat ik die loonbarema's beter ken. Je bent een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dus start je ofwel in de A21 of de A11 maar dan met 20 jaar anciënniteit. Het alternatief is dat men u in de NA25 of de NA15. En dat is dan al vlot een verschil van 1000€ bruto indien men dat doet.
Goh eerlijk, het leven is niet eerlijk. Als ze mij echt willen dan doen ze een inspanning en anders gaan ze naar de 2de in de lijst.
Ik ben een heel gegeerd profiel in de IT. Eigenlijk is het een buitenkansje dat ze mij kunnen aannemen :).
Ik wil de job heel heel graag omwille van de inhoud. Ik ga er echt heel veel voldoening uithalen. Dat mis ik nu enorm in mijn huidige job.
 
Goh eerlijk, het leven is niet eerlijk. Als ze mij echt willen dan doen ze een inspanning en anders gaan ze naar de 2de in de lijst.
Ik ben een heel gegeerd profiel in de IT. Eigenlijk is het een buitenkansje dat ze mij kunnen aannemen :).
Ik wil de job heel heel graag omwille van de inhoud. Ik ga er echt heel veel voldoening uithalen. Dat mis ik nu enorm in mijn huidige job.
de vraag is of ze iemand nodig hebben die competent is of iemand nodig hebben die méér competent is dan wat ze zoeken. Als die 2e ook competent is, dan hebben ze misschien daarmee voldoende. En die misschien zal afhangen van hoeveel jij méér vraagt.

Een té geschoolde heeft overigens het risico dat je daar te weinig uitdaging kan voor bieden of dat hij ambitities heeft (leidinggevende, ...) die je nog niet kan aanbieden in de korte toekomst.
 
Goh eerlijk, het leven is niet eerlijk. Als ze mij echt willen dan doen ze een inspanning en anders gaan ze naar de 2de in de lijst.
Ik ben een heel gegeerd profiel in de IT. Eigenlijk is het een buitenkansje dat ze mij kunnen aannemen :).
Ik wil de job heel heel graag omwille van de inhoud. Ik ga er echt heel veel voldoening uithalen. Dat mis ik nu enorm in mijn huidige job.
Het draait niet om inspanning. Het draait rond het feit of dit wettelijk kan. En daar ben ik gewoon niet zeker van... De overheid kan enkel doen waarvoor er regels voorzien zijn. De privé heeft interne regels, maar zoals jij zegt als ze u echt willen dan kunnen ze van die interne regels afstappen. De overheid kan dat niet. Net zoals ze ook niet kunnen zeggen van kijk sé den Jos is al jaren aan een stuk een goede werkracht, en die werkt boven zijn niveau. Awel we maken hem zonder boe of bah A3 of A4. Neen daar moet dan altijd een procedure voor gemaakt worden. En den Jos moet dan als beste uit die procedure komen waarbij andere internen ook moeten kunnen meedoen en de regels niet voor Jos specifiek mogen geschreven zijn.

Het heeft ook al lang geduurd om erdoor te krijgen dat men 20 jaar ervaring kon valideren. Dat is er bij mijn weten ook nog maar kortelings.

Maar zoals je zegt, dan moeten ze maar de 2de nemen. Wat je echter ook kunt doen, is kijken naar de progressie die je normaal gezien kunt maken. Ergo bij federale na 3 jaar ga je naar de volgende rang of je haalt 2 keer exceptioneel achtereenvolgens en dan komt er grofweg een 300€ bruto zo bij (dan ga je naar de volgende subrang (dus vb NA22)). 5 jaar later hetzelfde (of 4 exceptioneels achtereenvolgens), en 5 jaar later weer,... En dit is de normale progressie.

Als de inhoud u echt aanstaat, zou je het eventueel op die manier nog kunnen justifiëren dat je met minder tevreden bent. Maar, dat bepaal je uiteindelijk zelf natuurlijk.
 
Na 10 maanden gewerkt te hebben als service technieker heb ik (min of meer) dezelfde functie aangeboden gekregen bij een ander bedrijf.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Bachelor landbouwmechanisatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Service technieker/10 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Reinigingsmachines
Huidige functie: Service technieker
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): nog niet helemaal duidelijk, ik vermoed tussen de 40 en de 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3150 + een vaste commissie van 300 euro per maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Volgens berekeningen op internet 2250
Nettovergoedingen: 50 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide mogen prive gebruikt worden
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 100% betaald door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie, pensioensparen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Over het hele land, altijd van thuis vertrekken
Afstand woon/werk in km's: -
Afstand woon/werk in tijd: -
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: -
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen mag prive gebruikt worden, moet geen VAA betalen, tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Vrij weinig denk ik
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag in de week mag ik thuis werken om administratie in orde te maken
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, wel moet ik al mijn werk zelf in plannen en regelen met de klanten.


Ga er ongeveer 250 euro netto op vooruit ten opzichte van mijn huidige job, ook zal ik hier veel regelmatigere uren hebben en moet ik minder overuren maken. Wel vallen mijn maaltijdcheques (6euro per dag) en ecocheques weg, maar ik krijg dan weer wel een auto die ik prive mag gebruiken.

Denk wel dat dit voor mij een heel mooi loon is aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Na 10 maanden gewerkt te hebben als service technieker heb ik (min of meer) dezelfde functie aangeboden gekregen bij een ander bedrijf.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Bachelor landbouwmechanisatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Service technieker/10 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Reinigingsmachines
Huidige functie: Service technieker
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): nog niet helemaal duidelijk, ik vermoed tussen de 40 en de 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3150 + een vaste commissie van 300 euro per maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Volgens berekeningen op internet 2250
Nettovergoedingen: 50 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide mogen prive gebruikt worden
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 100% betaald door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie, pensioensparen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Over het hele land, altijd van thuis vertrekken
Afstand woon/werk in km's: -
Afstand woon/werk in tijd: -
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: -
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen mag prive gebruikt worden, moet geen VAA betalen, tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Vrij weinig denk ik
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag in de week mag ik thuis werken om administratie in orde te maken
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, wel moet ik al mijn werk zelf in plannen en regelen met de klanten.


Ga er ongeveer 250 euro netto op vooruit ten opzichte van mijn huidige job, ook zal ik hier veel regelmatigere uren hebben en moet ik minder overuren maken. Wel vallen mijn maaltijdcheques (6euro per dag) en ecocheques weg, maar ik krijg dan weer wel een auto die ik prive mag gebruiken.

Denk wel dat dit voor mij een heel mooi loon is aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb.
Dat kan niet.
Tenzij je eigen bijdrage betaald die groter is dan de VAA of ze fraude plegen.

En 40u effectief werken op papier betekend ook normaal 12 extra dagen verlof aangezien wettelijk 38u is
 
Dat kan niet.
Tenzij je eigen bijdrage betaald die groter is dan de VAA of ze fraude plegen.

En 40u effectief werken op papier betekend ook normaal 12 extra dagen verlof aangezien wettelijk 38u is
Is een utilitair voertuig, dan kan het wel (denk ik toch haha).

Kan ook zijn dat het 38 uren week is, dat weet ik niet precies aangezien ik toch niet per uur betaald wordt haha.
 
Het draait niet om inspanning. Het draait rond het feit of dit wettelijk kan. En daar ben ik gewoon niet zeker van... De overheid kan enkel doen waarvoor er regels voorzien zijn. De privé heeft interne regels, maar zoals jij zegt als ze u echt willen dan kunnen ze van die interne regels afstappen. De overheid kan dat niet. Net zoals ze ook niet kunnen zeggen van kijk sé den Jos is al jaren aan een stuk een goede werkracht, en die werkt boven zijn niveau. Awel we maken hem zonder boe of bah A3 of A4. Neen daar moet dan altijd een procedure voor gemaakt worden. En den Jos moet dan als beste uit die procedure komen waarbij andere internen ook moeten kunnen meedoen en de regels niet voor Jos specifiek mogen geschreven zijn.

Het heeft ook al lang geduurd om erdoor te krijgen dat men 20 jaar ervaring kon valideren. Dat is er bij mijn weten ook nog maar kortelings.

Maar zoals je zegt, dan moeten ze maar de 2de nemen. Wat je echter ook kunt doen, is kijken naar de progressie die je normaal gezien kunt maken. Ergo bij federale na 3 jaar ga je naar de volgende rang of je haalt 2 keer exceptioneel achtereenvolgens en dan komt er grofweg een 300€ bruto zo bij (dan ga je naar de volgende subrang (dus vb NA22)). 5 jaar later hetzelfde (of 4 exceptioneels achtereenvolgens), en 5 jaar later weer,... En dit is de normale progressie.

Als de inhoud u echt aanstaat, zou je het eventueel op die manier nog kunnen justifiëren dat je met minder tevreden bent. Maar, dat bepaal je uiteindelijk zelf natuurlijk.
Reken ong 450 bruto ipv 300 , premies kunnen ook interessant zijn. Als je een permanentie moet doen ofzo..
 
Reken ong 450 bruto ipv 300 , premies kunnen ook interessant zijn. Als je een permanentie moet doen ofzo..
Ja, heb het niet echt uitgerekend wat de exacte sprong was, gewoon voorzichtig cijfer gegeven :p van het principe. Ook omdat dit wijzigt in functie van in welke klasse dat je zit.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Secundair
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): Grondwerken: Overkoppelingen en meters digitaliseren/4 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Onderaannemer/Bouw
Huidige functie: Technieker
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40? Het is afhankelijk. Bij elk nieuw dossier is er altijd veel werk. Is het dossier klaar, dan is het even wachten op een nieuw dossier. Dan is het een korte rustperiode met af en toe telewerk.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2300 (Binnen 6 maanden 40% commissie mogelijk, bovenop normaal loon)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1850
Nettovergoedingen: €50
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Ja/Laptop van Fluvius
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (100%)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Elke 2-3 maanden: ± €400 (Koper van oude elektriciteit en gasleidingen)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Momenteel werven in Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 5km
Afstand woon/werk in tijd: 8min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Bijzitter: ± €30
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Momenteel geen. Voor augustus een bedrijfsvoertuig voor zowel werk & privé: Geen VAA. Budget €30.000, incl. tankkaart.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Indien tijdig vermeld is het aantal onbetaalde vakantiedagen vrij te kiezen, tot een maximum van 120 dagen.
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (shiften?)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Enkel bij telewerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig tot geen stress
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Uitzonderlijk opleidingen aangeboden door Fluvius
Telewerk (buiten corona-periode): Bij einde dossier of slecht weer
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Edit: Wel 13e maand i.p.v. niet
 
Laatst bewerkt:
Da's nu al den 2en die af komt met 'geen VAA' op een bedrijfsvoertuig dat je privé gebruikt.

Met andere woorden ... er wordt blijkbaar nog veel fraude gepleegd met die bedrijfswagens voor bepaalde sectoren.
Een 'werk camionette' of iets dergelijks, kan enkel VAA-loos zijn indien je die 's ochtends gaat ophalen op kantoor & 's avonds weer afzet op kantoor.

Als je er na uw uren privé mee moogt bollen ... dan is het geen dienstvoertuig meer, maar gewoon een bedrijfswagen.
Ik zou als verkeersflik ook graag naar huis gaan met pakweg die'n dikken Audi/BMW, maar uiteraard ... dienstwagens zijn enkel te gebruiken tijdens hun uren. Dus met een beetje pech komen zij toe met een Fiat Panda, stappen dan in die'n dikken A6, om dan weer naar huis te bollen in de Panda. :sneaky:

In dit geval 'bedrijfsvoertuig 30K incl. tankkaart' ... yeah ... dat klinkt ook niet echt als dienstvoertuig, dus kan niet zonder de belastingen er op te betalen eh.
 
Da's nu al den 2en die af komt met 'geen VAA' op een bedrijfsvoertuig dat je privé gebruikt.

Met andere woorden ... er wordt blijkbaar nog veel fraude gepleegd met die bedrijfswagens voor bepaalde sectoren.
Een 'werk camionette' of iets dergelijks, kan enkel VAA-loos zijn indien je die 's ochtends gaat ophalen op kantoor & 's avonds weer afzet op kantoor.

Als je er na uw uren privé mee moogt bollen ... dan is het geen dienstvoertuig meer, maar gewoon een bedrijfswagen.
Ik zou als verkeersflik ook graag naar huis gaan met pakweg die'n dikken Audi/BMW, maar uiteraard ... dienstwagens zijn enkel te gebruiken tijdens hun uren. Dus met een beetje pech komen zij toe met een Fiat Panda, stappen dan in die'n dikken A6, om dan weer naar huis te bollen in de Panda. :sneaky:

In dit geval 'bedrijfsvoertuig 30K incl. tankkaart' ... yeah ... dat klinkt ook niet echt als dienstvoertuig, dus kan niet zonder de belastingen er op te betalen eh.
Geen VAA is omdat hij nog geen bedrijfswagen heeft hé. Die kan pas gekozen worden in augustus. Dus ik ga er vanuit dat hij dan nog VAA mag gaan betalen.

Al vraag ik mij wel af hoe het zit met die commissie. 40% commissie maar op wat? Als je als technieker een nieuwe werf aanbrengt of...
 
Terug
Bovenaan