Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Verkeerd? Ik denk dat je 10 jaar achter loopt met je 2800 euro. Toen ik afstudeerde lag het startloon op 2800, we zijn ondertussen 12 jaar verder. Hoeveel indexering is er ondertussen niet bijgekomen?

Iemand met een bachelor krijgt bij ons op school 3800 bruto als startloon (praktijklector barema 316), dat is de wedde voor een 22-jarige. Onderwijs is geen privé en betaalt doorgaans slechter.
Een ingenieur bij de Vlaamse overheid start aan 3796 bruto, dat is dan met andere voordelen, maar meestal zonder wagen.

De regel is dat de privé doorgaans hoger betaalt, dus waarom zou een starter aan 1000 bruto minder moeten starten in de privé?
De prive betaalt zeker niet altijd hoger in puur brutoloon dan overheid, in tegendeel. Prive komen er gewoon een hoop andere voordelen bij, met de grootste de wagen.

Startloon van leerkrachten, puur bruto bekeken, die een masterdiploma gehaald hebben is meestal hoger dan het bruto startloon van een industrieel ingenieur (al is het totaalpakket van een industrieel ingenieur wel hoger wegens de extralegale voordelen). Prive haal je dit meestal wel snel in.

Maar 4200 euro als startloon voor een industrieel ingenieur: enkele die met grootste onderscheiding zijn afgestudeerd en bedrijven aanspreken die daarop kicken.

De prive betaalt zeker niet altijd hoger in puur brutoloon dan overheid, in tegendeel. Prive komen er gewoon een hoop andere voordelen bij, met de grootste de wagen.

Als er 1 ding is waar iedereen het over eens is: de overheid is de slechtst mogelijke betaler is, laag loon, 0,0 voordelen aangevuld met een karrevracht vakantie, een pensioen om U tegen te zeggen en het feit dat je betaald wordt om aanwezig te zijn (al is dat met work @ home fel gebeterd - nu moet je gewoon nog thuis zijn en binnen de 4h reageren op een e-mail of op zijn minst een teken van leven geven). Er zijn nu ook voorstellen die het mogelijk maken om work @ Caraiben - een testfase heeft uitgewezen dat er geen onderscheid op te merken viel.

En kom nu niet zeggen dat de realiteit genuanceerder is hé

Voila, en dat ligt in lijn met cijfers uit 2022 en 2023 van salarisenquêtes van jobat, vacature, enz.

Dus nee, bedrijven hebben niet zomaar de index volledig doorgetrokken naar starterslonen:
- relatieve verdubbeling van het aantal bedrijfswagens voor ingenieurs in de laatste 10 jaar; ze gaan zo'n wagens ook niet geven als een extra bovenop een sterk geïndexeerd loon, maar eerder het loon vlak houden of verlagen
- die jobs werken ook niet met barema's dus bedrijven zijn vrij om te kiezen in welke mate ze de starterslonen laten mee evolueren met de index; dat zag je ook in vorige periodes met relatief hoge indexatie, en dan was er nog bijlange geen sprake van 10% op een jaar tijd
- meer anekdotisch, maar toch al van ing's en ir's gehoord in best een aantal grote bedrijven: bepaalde jobs voor startende ingenieurs lager inschalen dan een paar jaar geleden, waardoor het referentieloon ook ineens een stuk lager ligt

Verkeerd? Ik denk dat je 10 jaar achter loopt met je 2800 euro. Toen ik afstudeerde lag het startloon op 2800, we zijn ondertussen 12 jaar verder. Hoeveel indexering is er ondertussen niet bijgekomen?

Iemand met een bachelor krijgt bij ons op school 3800 bruto als startloon (praktijklector barema 316), dat is de wedde voor een 22-jarige. Onderwijs is geen privé en betaalt doorgaans slechter.
Een ingenieur bij de Vlaamse overheid start aan 3796 bruto, dat is dan met andere voordelen, maar meestal zonder wagen.

De regel is dat de privé doorgaans hoger betaalt, dus waarom zou een starter aan 1000 bruto minder moeten starten in de privé?
Een 22 jarige bachelor met 3800 bruto als lector? Wtf dat is toch absurd hoog?

Een 22 jarige bachelor met 3800 bruto als lector? Wtf dat is toch absurd hoog?
Dit is trouwens de laagste weddeschaal voor onderwijzend personeel in het hoger onderwijs.

Een master die les geeft aan een hogeschool krijgt volgende weddeschaal:

Al moet ik er wel bij zeggen dat er ook mensen zijn die geen les geven en dergelijke wedde hebben. Steeds meer en meer personeel doet andere zaken dan les geven.
Minstens 20% meer in de privé, aangevuld met een X5 - en ge moogd uw verlof zelf kiezen. :ROFLMAO:
Nu ook niet overdrijven, maar er moet toch ergens een motivatie zijn om in de privé te werken? Je moet dan toch niet met een 2010-salaris afkomen?
War on talent, maar het mag niks kosten zeker?

Dat is gewoon een debiele groepsverzekering.

Ik vind de mijne al retarded. De eigen bijdrage is gewoon geld wegpissen. De bedrijfsbijdrage is gewoon geld wegpissen. Ik zou veel liever mijn centen nu hebben ipv te mogen wachten tot mijn 60+. Zeker in de wetenschap dat de politiek de koffer toch nog zal leeg roven.

De mijne is al ~300 eigen bijdrage + 600 bedrijfsbijdrage. En dit zit verre van 750k-1.5M. One can only wonder hoeveel geld (en vooral waarom) ze in dat pensioenplan storten.

I mean. je hebt een loon van 3500 netto. Dat is 2300 of zo netto pensioen. 1M, pak dat je 4% daar op haalt. Dat is 40k per jaar, 3333 per maand extra. Dan zit je al aan 5600 pensioen. Dan nog wat pensioenplannen van jezelf.... Het is toch niet de bedoeling dat je op je pensioen 2x zoveel verdient als tijdens je werkcarriere ?? :laugh: Zoals bij mij, waarschijnlijk een multinational die niet doorheeft dat ze in belgie een wettelijk pensioen hebben en gewoon overal dezelfde pensioenplannen financieren...
Ik heb de getallen eens opgezocht, werkgever deel 5% over de eerste ~50k, 10% over de tweede 50k en 15% over de rest. Eigen deel 0 tot 6% ifv anciënniteit en loon.
De rekenvoorbeelden zijn met 2% "inflatie" (die 50k trappen schalen daar met mee) en 2.5% loonsgroei per jaar. Rendement minimum gegarandeerd 1.75% en "typisch" 5.x %.

Veel zit hem in de tijdsfactor, bijna 40 jaar is nog lang. (en met 2% inflatie is een euro van nu 2.2 euro dan) Dus twee keer zo veel verdienen als tijdens de werk carrière is het niet.

(@Vega zie hierboven de details van de groepsverzekering)

Daarom: hoe minder geld je naar pensioensparen en groepsverzekering laat vloeien, hoe beter. Een rendement om bij te bleiten, en een overheid die dan op het einde nog eens langskomt om een groot stuk terug af te pakken. Tenzij je de keuze niet hebt, gewoon die bijdrage (en het geld dat je naar een pensioenspaarfonds stuurt) zelf beleggen. Gewoon zien dat je tegen uw pensioen een serieuze (privé)buffer hebt opgebouwd ("4e pijler"). Uw laag inkomen tijdens uw pensioen is dan alleen maar een voordeel, zo kan je nog gebruik maken van allerhande sociale voordelen.
Ik deel grotendeels die mening, maar eigen kapitaal kunnen ze evengoed aanzitten als de pensioen pot. Bv in Nederland betaal je in box 3 ook gewoon taxen op kapitaal.
Volle pot belast boven de cutoff.
Kan ook nog een deel in winstpremie. Bij mij is een 10k bruto bonus effectief 8300 netto.

Laatst bewerkt:
Jij hebt het over starters; op wat witte raven na, spreek je daar al zelden over dé talenten waar die war concreet over gaat.
En nu even serieus - anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat "de war om talent" vaak synoniem is met "de war om iemand" - ook in de markt van vacatures is de wet van vraag en aanbod van toepassing. De echte witte raven zullen dan gewoon nog beter betaald worden - maar zelfs dat is geen garantie meer om er te vinden - er zit namelijk ook een eindpunt - zowel qua loon als voor beschikbare mensen.

Er is in de economie van vandaag geen 'war on talent' meer. Het is een werkgevers-markt momenteel, geen werknemers markt. Veel grote multinationals waar er hiring freezes zijn, waar er ontslagen vallen, kosten onder controle houden ipv groeien, ...
Denk dat je hier serieus fout bent, misschien dat dit van toepassing is in jouw sector maar er is nog altijd een ferme war on talent in zoveel sectoren hoor...

Er is in de economie van vandaag geen 'war on talent' meer. Het is een werkgevers-markt momenteel, geen werknemers markt. Veel grote multinationals waar er hiring freezes zijn, waar er ontslagen vallen, kosten onder controle houden ipv groeien, ...
Het lijkt mij tegenwoordig eerder dubbel te zijn, kosten lopen op, besparingen zijn nodig maar tegelijkertijd vinden bedrijven niemand meer om de cruciale vacatures in te vullen.

Voelt aan als een recipe for disaster.

Denk dat je hier serieus fout bent, misschien dat dit van toepassing is in jouw sector maar er is nog altijd een ferme war on talent in zoveel sectoren hoor...
Ik ben actief in IT recruitment.
Veel consultancy bedrijven hebben momenteel moeite om opdrachten te vinden voor hun bench.
Hiring stops in de sector.
En ik kom ook veel junior profielen tegen met top diplomas ( TEW, Ing, HW..) die in Juni afgestudeerd zijn en nog altijd op zoek zijn, mensen die vroeger al een contract zouden hebben nog voor het afstuderen.

Als er 1 ding is waar iedereen het over eens is: de overheid is de slechtst mogelijke betaler is, laag loon, 0,0 voordelen aangevuld met een karrevracht vakantie, een pensioen om U tegen te zeggen en het feit dat je betaald wordt om aanwezig te zijn (al is dat met work @ home fel gebeterd - nu moet je gewoon nog thuis zijn en binnen de 4h reageren op een e-mail of op zijn minst een teken van leven geven). Er zijn nu ook voorstellen die het mogelijk maken om work @ Caraiben - een testfase heeft uitgewezen dat er geen onderscheid op te merken viel.

En kom nu niet zeggen dat de realiteit genuanceerder is hé

Bwah laag loon. Ik zit nu bij een autonome overheidsinstelling waar ik als starter ook al direct 2800/2900 netto heb (+ maaltijdcheques).
De vette cheques van 5000 netto ga je daar niet snel rapen (of je moet al een mandaat hebben als topmanager of al 30 jaar in een A3/A4-functie), daarvoor moet je al minstens middenkader of een doorwinterde consultant bij één of andere Amerikaanse multinational zijn. Maar stel dat je een A2 bent bij de federale overheid: je begint bij +/- 2800 netto, wat na een aantal jaar dienst al 3100+€ is. Weinig prestatiedruk en veel vakantie. Ik zie niet in wat daar een slechte deal aan is. In de privé verdien je na een aantal jaar wel wat meer (zeker in finance of engineering), maar dat betaal je wel met meer werkdruk en -stress.

Waar ik nu werk word ik zelf ambetant van de traagheid waarmee alles verloopt (ik kan eigenlijk probleemloos 3 dagen 'snel' werken en 2 dagen gewoon thuis liggen niksen). Het heeft natuurlijk wel z'n charme dat 'rustig werken', en waarschijnlijk ben ik te ambitieus om nu al echt vast voor de overheid te gaan werken (want ik leer hier nu niet echt veel bij buiten het netwerken met wat ngo's en andere bedrijven in de "EU bubble"), maar moest ik een gezin hebben en niet meer de nood hebben om veel bij te leren, zie ik mij echt wel een rustige overheidsjob van 3000 netto hebben. Werken om te leven eh, dat ze in de privé dan 1000€ meer verdienen maar veel minder mentale rust hebben, ze mogen het hebben.

Als niet-master bij de overheid werken lijkt me wel een slechte deal.

Veel consultancy bedrijven hebben momenteel moeite om opdrachten te vinden voor hun bench.
En ik kom ook veel junior profielen tegen met top diplomas ( TEW, Ing, HW..) die in Juni afgestudeerd zijn en nog altijd op zoek zijn, mensen die vroeger al een contract zouden hebben nog voor het afstuderen.

Klopt, heb ik ook gemerkt. Vrienden die vorig jaar afgestudeerd waren hadden allemaal al heel snel werk (ik kom uit hir, dus consulting is een common startplaats), terwijl het dit jaar precies wat moeilijker verloopt. Heb zelfs de indruk dat Big 4, BDO, McKinsey en andere groten ook minder massaal aanwerven. Voor audit (🤮 tho) is er nog altijd veel vraag, maar voor andere zaken toch wat minder heb ik de indruk. Transfer pricing is het enige wat precies wel steeds blijft toenemen, maar is natuurlijk heel niche terwijl het voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt.

IT is natuurlijk maar 1 van de zovele sectors, finance (alles wat met banking, verzekeringen, accountancy, ... te maken heeft), zorgsector, onderwijs, overheid, transportsector, horeca, .... zijn allemaal sectoren waar er een duidelijke nood is aan sterke profielen.

Maar klopt dat in de sector van de gemiddelde BG'er (ook bvb. farma mss?) dit stilaan wat minder aan het worden is (hou er wel rekening mee dat 90% van België niet de gemiddelde BG'er is).

IT is natuurlijk maar 1 van de zovele sectors, finance (alles wat met banking, verzekeringen, accountancy, ... te maken heeft), zorgsector, onderwijs, overheid, transportsector, horeca, .... zijn allemaal sectoren waar er een duidelijke nood is aan sterke profielen.

Maar klopt dat in de sector van de gemiddelde BG'er (ook bvb. farma mss?) dit stilaan wat minder aan het worden is (hou er wel rekening mee dat 90% van België niet de gemiddelde BG'er is).
Bij ons (IT) is het de voorbije 10 jaar toch nog een vrij constante nood geweest om nieuwe mensen aan te werven & er zijn zeker en vast momenten geweest dat we niet genoeg volk hadden, dat ik in feite dubbel shiften draaide om het op te vangen, maar nieuwe mensen vinden alles behalve vlot ging (oh how young I was back then :sneaky: ).
Anyway, ook op vandaag, denk dat er deze en de komende maanden een 10-tal mensen zullen zijn gestart.

Ben zelf wel niet meer actief bezig met de recruitment mensen, dus 'k weet nu niet of het nog steeds zo moeilijk is om volk te vinden anno 2023 dan pakweg enkele jaren geleden.
En natuurlijk, de noden van 1 KMO zullen uiteraard niet doorwegen op 't globale beeld of zelfs op die grote consultancy firma's.

Qua IT is er een nood aan generalistische profielen met kennis van AD, Azure, networking, ... "Den IT'er" die voor de KMO/lokale overheid/school/... de helpdesk doet, den boel draaiende houdt én ook een stuk strategisch mee kan sturen, al dan niet in samenspraak met een externe partner voor de meer complexe zaken. Alleen leveren de hogescholen vooral programmeurs af.

Daarnaast is de combo technische skills + strategische visie gewoon zeldzaam en zoekt iedereen die witte raven. IT schuift ook steeds meer op van die puur technische skills naar die strategie, architectuur uittekenen enzoverder. Policies uittekenen Azure & co of zaken als (hybrid) cloudoplossingen vragen andere skills en denkwijzen dan in commandline een VLAN instellen op een netwerkpoort, om maar iets te zeggen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29 - > 30
Opleiding: bachelor EM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6.5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201
Huidige functie: Technical Sales HVAC -> Sales, ga niet te specifiek zijn :)
Anciënniteit: 6.5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5230 - > 5800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050 - > 3.400 gok ik
Nettovergoedingen: 125 -> 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop:ja, beide
Maaltijdcheques:ja, 8e/dag -> geen MCs meer, cafetariaplan 8.4k
Ecocheques:ja, 250 per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): niks -> bonus 30k bij halen van target, groepsverzekering

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Kempen -> Vlaanderen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: meestal, enkel wat aanwezigheid op bureau nodig binnen Team -> gedeelte vast verlof
Glijdende werkuren: ja
Hoe vaak overuren te presteren: zit in Sales dus is wat cyclisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): 1 à 2 dagen per week mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: onrechtstreeks
Update, nieuwe job

Terug
Bovenaan