Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik hoor precies mijn partner spreken, het kan toch niet dat van alle werkplekken in België waar je zou kunnen werken jouw job de enige is waar je een lagere werkdruk hebt? Dat is gewoon het risico-averse in je dat spreekt "het zal op een ander wel niet beter zijn" zonder dat je daar enige informatie van hebt wat dan ook...

Ik zou toch gaan solliciteren, lijkt me voor de functie/ervaring/... dat je gewoon niet top betaald wordt...
Werkdruk is waarschijnlijk het verkeerde woord. Ik bedoelde eerder de vaste uren waarbij er van 'overuren' amper/geen sprake is, terwijl dat bij de concullega's wel eens anders is...

Werkdruk is waarschijnlijk het verkeerde woord. Ik bedoelde eerder de vaste uren waarbij er van 'overuren' amper/geen sprake is, terwijl dat bij de concullega's wel eens anders is...
2

Ik zit in dezelfde sector als @Vega zijn wederhelft, vorige week ook contact met recruiters gehad waarbij ik +25% meer werd aangeboden.

Ze hamerden nogal op het feit dat overuren nog extra uitbetaald worden en verstonden precies niet dat ik niet toehapte.
Nu zijn overuren bij mij vrij zeldzaam, wanneer ze daar dan over blijven doorbomen gaan er bij mij alarmbellen af.
Ook 12 ADV-dagen, maar nu heb ik werkweken van 38u i.p.v. 40u, dan heb ik meer aan die 2u vroeger stoppen op vrijdag.
Waar ik nu werk ken ik alles al 14 jaar en werk ik quasi met mijn ogen dicht, dat ga ik niet zomaar opgeven.

Ik heb van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om bij mijn huidige werkgever over opslag te onderhandelen en daar heb ik positieve reactie op gekregen, dus er is geen nood meer om te switchen.

Laatst bewerkt:
Minder tevreden over het financieel aspect van de job. HR laat ook bitter weinig van zich horen qua functioneringsgesprekken.
Op een ander solliciteren zal waarschijnlijk wel leiden tot een hoger loon maar zal ook leiden tot een hogere werkdruk.
Wagen staat ook niet in verhouding tot de functie maar gezien deze aangekocht worden deze gewoonlijk pas na 7 jaar vervangen...
Nooit gedacht aan overheid, nmbs-infrabel,

m.b.t. De wagen, ik zal ooit met een oldtimer rijden bij huidige werkgever :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
2

Ik zit in dezelfde sector als @Vega zijn wederhelft, vorige week ook contact met recruiters gehad waarbij ik +25% meer werd aangeboden.

Ze hamerden nogal op het feit dat overuren nog extra uitbetaald worden en verstonden precies niet dat ik niet toehapte.
Nu zijn overuren bij mij vrij zeldzaam, wanneer ze daar dan over blijven doorbomen gaan er bij mij alarmbellen af.
Ook 12 ADV-dagen, maar nu heb ik werkweken van 38u i.p.v. 40u, dan heb ik meer aan die 2u vroeger stoppen op vrijdag.
Waar ik nu werk ken ik alles al 14 jaar en werk ik quasi met mijn ogen dicht, dat ga ik niet zomaar opgeven.

Ik heb van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om bij mijn huidige werkgever over opslag te onderhandelen en daar heb ik positieve reactie op gekregen, dus er is geen nood meer om te switchen.
Voila, dan zijn uw werkgever en de huidige van mijn vriendin alvast 2 werkgevers zonder de "vereiste" van overuren te presteren :P Zullen er vast nog meer zijn.

"Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus max 10% van jaarloon, waarvan 3.948 € fiscaal geoptimaliseerd via CAO90"

Wat wilt dit juist zeggen?
Bij bv een premie van 6000euro bruto is daar 3948€ dat maar aan 13.07% belast wordt? En wat met dat resterend bedrag?

Ik ga ervan uit dat de werkgever in de communicatie vertrok van een verwachte loonsevolutie.

Als je 27 bent, wat is dan de verwachte loonsevolutie. Naar CEO of gewoon zelfde functie blijven? lijkt me rendementen voorspiegelen gebaseerd of fantasy veronderstellingen. Is HR in staat dat te berekenen ?

Onze HR heeft by the way totally no clue - elke vraag die ik stel over de verzekering wordt een ticketje bij AG dat nooit beantwoord wordt :LOL:

Tegen dan? Neen. Zou mezelf niet verbazen dat het over 20-30 jaar een negatieve impact gaat hebben op het wettelijke pensioen.

Yep

"Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus max 10% van jaarloon, waarvan 3.948 € fiscaal geoptimaliseerd via CAO90"

Wat wilt dit juist zeggen?
Bij bv een premie van 6000euro bruto is daar 3948€ dat maar aan 13.07% belast wordt? En wat met dat resterend bedrag?
Volle pot belast boven de cutoff.

Als je 27 bent, wat is dan de verwachte loonsevolutie. Naar CEO of gewoon zelfde functie blijven? lijkt me rendementen voorspiegelen gebaseerd of fantasy veronderstellingen. Is HR in staat dat te berekenen ?
Een gemiddelde, op basis van Hay scores voor ingenieurs.
Toen ik bij mijn werkgever startte gaf de CEO aan dat indien ik goed was, ik mijn salaris zou verdubbelen in 10 jaar, hij zat er niet zo heel ver van af eigenlijk.

Gouden kooi en meer werkdruk op een ander weet je natuurlijk pas achteraf.

Op mijn vorig werk dacht ook niemand dat ze zich konden verbeteren kwa loon want we zaten bij de grootste (in de sector).
Zowel ik als 2 ex collega's die nog hetzelfde werk doen zijn zowel kwa inkomen, sfeer en vrijheid er fameus op vooruit gegaan.
4 andere collega's die op hetzelfde moment zijn weggegaan en naar een andere sector zijn er kwa algemeen geluk fameus op vooruit gegaan.

Het gras is soms veel groener op een ander maar dit merk je pas als je de sprong durft te nemen.

Ik heb er allesinds van geleerd nooit meer ergens te lang tegen mijn goesting te blijven en te durven springen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Industrieel ingenieur bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Projectingenieur
Anciënniteit: 9
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Werkverdeling + aansturen van 8 a 10 collega's

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ±4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ±2700
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250 / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, werkgeversbijdrage 1%
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Genre BMW 1 / A3 / A-klasse incl. tankkaart (VAA ±165)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):/
Vrijheid om verlof te nemen: enkel 6 dagen vrij te kiezen, overige ligt vast.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: niet nodig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zelden
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel: 8 a 10 personen aansturen

Minder tevreden over het financieel aspect van de job. HR laat ook bitter weinig van zich horen qua functioneringsgesprekken.
Op een ander solliciteren zal waarschijnlijk wel leiden tot een hoger loon maar zal ook leiden tot een hogere werkdruk.
Wagen staat ook niet in verhouding tot de functie maar gezien deze aangekocht worden deze gewoonlijk pas na 7 jaar vervangen...
Dat lage loon is wel een beetje eigen aan de bouw. Om marktconform te zijn zou er 1000 euro bij moeten. 4200 is eerder een startloon of juniorloon voor een ingenieur.

Solliciteren kan deuren openen, maar kan ook nuttig zijn om je marktwaarde te bepalen.

Ik solliciteerde afgelopen zomer (lees eens polsen met een opgesmukte cv), omdat ik eigenlijk nooit echt zeker ben van mijn tewerkstelling voor het volgend academiejaar, of toch pas op het allerlaatste moment.

Conclusie: op een ander was het loon significant hoger. Het grootste probleem in mijn geval is het verlof + thuiswerk, dus toch maar in het onderwijs gebleven, voor wat lager loon en meer verlof.

Nooit gedacht aan overheid, nmbs-infrabel,
Neen, ik heb nog geen nood aan een bore-out...

Dat lage loon is wel een beetje eigen aan de bouw. Om marktconform te zijn zou er 1000 euro bij moeten. 4200 is eerder een startloon of juniorloon voor een ingenieur.

Solliciteren kan deuren openen, maar kan ook nuttig zijn om je marktwaarde te bepalen.

Ik solliciteerde afgelopen zomer (lees eens polsen met een opgesmukte cv), omdat ik eigenlijk nooit echt zeker ben van mijn tewerkstelling voor het volgend academiejaar, of toch pas op het allerlaatste moment.

Conclusie: op een ander was het loon significant hoger. Het grootste probleem in mijn geval is het verlof + thuiswerk, dus toch maar in het onderwijs gebleven, voor wat lager loon en meer verlof.
4200 als startloon voor een ingenieur in de bouw lijkt me wel compleet van de pot gerukt. Sta me toe om dit met een hele schep zout te nemen.
Dat er bij mij wel een stuk bij kan is me wel duidelijk hoor.

Neen, ik heb nog geen nood aan een bore-out...

4200 als startloon voor een ingenieur in de bouw lijkt me wel compleet van de pot gerukt. Sta me toe om dit met een hele schep zout te nemen.
Dat er bij mij wel een stuk bij kan is me wel duidelijk hoor.
Klopt inderdaad. Hij zit gewoon te zeveren. 4200 bruto + wagen en andere voordelen is in bijna geen enkele ingenieursbranche een startersloon, en in de bouwkunde al zeker niet. Daar is het nog veel minder.

€ 4200 is zeker geen standaard startersloon voor een ingenieur, er zijn maar een beperkt aantal bedrijven die dat bieden, daarmee zou je qua startersloon bij de top 5% of zo zitten. Laat staan met een auto erbij.

Het gemiddelde ligt nu rond de €3000 voor burgerlijk ingenieurs, waarbij 60% ook een bedrijfswagen heeft. Voor industrieel ingenieurs ligt dat typisch €200 lager. Vooral door de opkomst van bedrijfswagens en in mindere mate andere netto voordelen is dat gemiddeld startersloon de afgelopen 10-15 jaar verrassend traag gestegen: 10 jaar geleden was dat al €2700 voor een ir., maar had ongeveer 30% een bedrijfswagen.
Je hebt altijd bedrijven die een stuk meer betalen dan het gemiddelde, maar die zitten meestal niet in de bouwsector.

De mediaan voor industrieel ingenieurs met 10 jaar ervaring zal eerder rond de €4200 liggen...

Waarom verspreid je verkeerde info? Doe je dit bewust?
Je hebt blijkbaar geen flauw idee van de verloning van een jonge ingenieur.

Je pakt het loon van enkele specifieke bedrijven/sectoren en je trekt het door naar heel de populatie jonge ingenieurs..

Waarom verspreid je verkeerde info? Doe je dit bewust?
Je hebt blijkbaar geen flauw idee van de verloning van een jonge ingenieur.

Je pakt het loon van enkele specifieke bedrijven/sectoren en je trekt het door naar heel de populatie jonge ingenieurs..
Verkeerd? Ik denk dat je 10 jaar achter loopt met je 2800 euro. Toen ik afstudeerde lag het startloon op 2800, we zijn ondertussen 12 jaar verder. Hoeveel indexering is er ondertussen niet bijgekomen?

Iemand met een bachelor krijgt bij ons op school 3800 bruto als startloon (praktijklector barema 316), dat is de wedde voor een 22-jarige. Onderwijs is geen privé en betaalt doorgaans slechter.
Een ingenieur bij de Vlaamse overheid start aan 3796 bruto, dat is dan met andere voordelen, maar meestal zonder wagen.

De regel is dat de privé doorgaans hoger betaalt, dus waarom zou een starter aan 1000 bruto minder moeten starten in de privé?

Verkeerd? Ik denk dat je 10 jaar achter loopt met je 2800 euro. Toen ik afstudeerde lag het startloon op 2800, we zijn ondertussen 12 jaar verder. Hoeveel indexering is er ondertussen niet bijgekomen?

Iemand met een bachelor krijgt bij ons op school 3800 bruto als startloon (praktijklector barema 316), dat is de wedde voor een 22-jarige. Onderwijs is geen privé en betaalt doorgaans slechter.
Een ingenieur bij de Vlaamse overheid start aan 3796 bruto, dat is dan met andere voordelen, maar meestal zonder wagen.

De regel is dat de privé doorgaans hoger betaalt, dus waarom zou een starter aan 1000 bruto minder moeten starten in de privé?

De ervaring leert me toch ook dat 4200€ als startloon voor een industrieel ing gewoon compleet ridicuul is, zeker als daar dan nog een auto en andere zaken bijkomt...

Mea culpa- ik loop achter, de index heeft er zwaar op ingehakt en rekening houdend met de hongerlonen bij de overheden zal het startloon vandaag de dag eerder 4200 a 4500 zijn - aangevuld met een reeks voordelen want die zijn ook bij overheden aan het inburgeren.

Terug
Bovenaan