polar bear
Well-known member
Ik heb een vraag in verband met opslag vragen.
Maar aangezien het hier het brutoloontopic is toch eens de situatie schetsen:
Ik ben 36 jaar en ik ben tot mijn 18e naar school geweest in een technische richting.
Dan de bouw in gegaan waar ik me opgewerkt heb tot ploegbaas van een 6 tal man.
6 jaar terug veranderd naar mijn huidige werkgever in een bediende functie als werfleider.
kleine kmo 15 man.
bedrijf draait jaar op jaar 500.000€ winst en baas factureert maandelijks 28.000€ naar zijn prive bv.
1 baas
2 bedienden (waaronder mezelf dus), 12 man personeel en een 5tal freelance zelfstandigen.
we zitten in een nichemarkt (ik zal ze niet vertellen want anders vind je ze direct om een beetje privacy te behouden)
momenteel heb ik net geen 4.000€ bruto en 250€ netto extralegale voordelen (thuiwerk, gsm, carwash,... gewoon een goedkope bonus eigenlijk) en een basis volkswagen transporter camionnette als bedrijfsvoertuig want ik moet soms materiaal van en naar de werven brengen.
Ik ben daar begonnen in een functie (70% buiten, 30% bureua) die nog niet bestond, ik programmeer de machines en heb mezelf eigenlijk grotendeels alles aangeleerd.
Ik ben de enige in de firma die dit kan, zelf de baas kent er niets van. Dus eens een dagje conge nemen is soms onmogelijk.
ik heb zeer wisselende uren en moet soms al om 3u opstaan om een werf op te starten. Soms trekken ze hun plan maar dan kan ik wel om 4u wakker gebeld worden.
Ik werk met een bediende contract waar de uitleg bij aanvang was, de kalme winter compenseert de drukke zomer. Maar na 1 jaar bleek de winter druk te zijn en de zomer super druk dan heb ik erover gepraat en die 250€ extralegale voordelen gekregen.
Sindsdien niets meer gevraagd of gekregen van voordelen of opslag.
Enkele maanden terug gevraagd voor een nieuwe camionette aangezien dit werd beloofd na 5 jaar. Ik vroeg deze keer een camionette met dubbele cabine en dit leek ok te zijn.
Na offertes te hebben gekregen heb ik eens samen gezeten met de baas.
Wat bleek de dubbele cabines worden momenteel niet gemaakt, dus hij stelt een volkswagen amarok voor die 10.000€ duurder is, maar en nu komt de aap uit de mouw, hij zou dan wel die 250€ voordelen laten vallen. Wat wil zeggen dat hij eigenlijk profijt en winst zal halen uit die auto na minder dan 4 jaar. Dit is serieus in het verkeerde keelgat geschoten bij mij. Nu ja ik heb het laten zijn en gezegd dat ik ging wachten tot die dubbele cabines wel te koop zouden komen.
2 weken terug bij toeval gaf hij de verkeerde loonfiche aan mezelf en kon ik zien dat mijn collega bediende bruto 200€ meer heeft dan mezelf en 450€ extra legale bonus krijgt voor een job die wel mooie 9to5 uren heeft en hij heeft al een volkswagen tiguan dus op alle vlakken scoort hij financieel en materieel beter.
Ik heb gemaild naar de baas dat ik de verkeerde loonfiche heb gekregen maar dat we hebben gewisseld, gewoon om te laten weten dat ik nu dus ook wist hoeveel mijn dichtste collega verdient maar hier kwam geen reactie op.
Al die dingen samen hebben me doen besluiten om begin deze week eens op de tafel te gaan kloppen bij hem.
Ik heb vriendelijk mijn volledige uitleg gedaan maar wel kordaat verteld dat ik het schandalig en zelf crapuleus vind dat hij dit voorstel van die amarok gedaan heeft, dat dit zeer diep bij mij zit dat hij eigenlijk nog extra winst ging maken op mijn kap. Altijd alles voor de grote schijn, ik zou rondrijden in een dikke bak en iedereen zou het zien en denken hoe goed ik het daar heb maar in feite maak ik er mezelf armer door.
Nu hebben we afgesproken om volgende week samen te zitten en hij vertelde dat hij reeds naar het sociaal bureau gebeld had daarover.
Nu mijn vraag: ik weet eigenlijk niet tot hoever ik nu kan gaan. Hoeveel opslag zou je kunnen/durven vragen nu je mijn situatie wat kent?
Ok,Ik ben van plan om het vervolg hier wel eens neer te schrijven maar voorlopig ben ik op reis en op een smartphone de boel volledig uit te leggen is wat te veel en vorige week (mijn eerste week vakantie) had ik totaal geen goesting om er veel over na te denken, te babbelen of te schrijven. Laat ons zeggen dat de boel nog niet afgehandeld is en dus lopende.
Tot be continued.
We zijn ondertussen een 2tal maanden verder.
Ik ben 2 weken later opnieuw op gesprek geweest met de baas (de week voor het verlof) ik was daar met als doel een (mooie) opslag te bekomen en was eigenlijk redelijk positief dat dit gemakkelijk ging gaan aangezien ik de laatste maanden (en eigenlijk jaren)mij meer dan ingezet heb voor het bedrijf en nu en dan al eens meer dan een overuur had gedraaid en dat weet hij maar al te goed. En ik bovendien in de 6 jaar nog nooit opslag gekregen had.
Hij had alles eens bekeken en wat documenten afgedrukt en naast elkaar gelegd.
Mijn collega bediende verdient inderdaad netto iets meer dan mezelf maar die kreeg net een nieuwe auto voorgesteld waar hij op toegezegd heeft en daardoor ook 300€ extralegale voordelen moet ingeven daarvoor waardoor ons nettoloon nu ongeveer in dezelfde lijn zal liggen.
Ik stond aan de grond genageld dat mijn collega daar met zijn open ogen recht ingelopen heeft en 300€ wil inleveren om van een tiguan naar een nieuwe A6 te gaan.
Daarnaast had hij ook nog een tabel met de 3 arbeiders die momenteel het meest verdienen en een berekening gemaakt als zij 9u doen (wat ik nu ook minstens doe) en mijn loon waar uit bleek dat ik met die berekening +-100€ meer verdien dan deze 3 gasten en dat ik ook nog een camionnette had. Zijn conclusie was kort en bondig, jij verdient momenteel genoeg, dit is mijn plafond en niemand gaat daar boven. Op dat moment heb ik gewoon de klik gemaakt in mijn hoofd, ok dit was het dus ik zoek ander werk.
De dag erop mijn collega bediende er over aangesproken dat hij blijkbaar een nieuwe wagen gaat krijgen.
Hij vertelde dat het klopte maar dat hij er geen goed gevoel bij heeft, alles was in kannen en kruiken en de auto werd besteld en pas nadien vertelde de baas dat hij die 300€ ging afhouden bij hem en dat hij dat maar normaal vond. Die gast wist ook niet wat gezegd en voelt zich nu ook serieus in de zak gezet. Soit wat nogmaals een bevestiging is van mijn besluit dat ik ga vertrekken. De mentaliteit in het bedrijf is er één van 50 jaar terug waar de baas alles kan en mag ten opzichte van de werknemers. Ik kan hier 10tallen voorbeelden geven wat hij allemaal uitgestoken heeft enkel en alleen om zichzelf te verrijken en heer en meester te spelen.
De eerste weken niet direct gezocht maar 2 weken terug kwam er via via iets op mijn pad dat me wel aansprak en veel kans dat ik volgende week teken en mijn opzeg zal beginnen. Ik kijk er naar uit naar een nieuw begin!
Laatst bewerkt:
. Wij zijn zelf agressief aan het rekruteren, zoeken medewerkers op alle niveaus, zelf management assistenten krijgen momenteel van dag 1 een bedrijfswagen. Je mag gerust altijd een pm sturen als je meer informatie wenst. Wij hebben eveneens een kantoor in Gent.