Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vermoed van niet gezien hij het nog apart rekent en ook vermeldt dat er zoveel mogelijk via CAO 90 wordt geoptimaliseerd, wat meteen wordt uitbetaald, zou dan denken dat het overige gedeelte van ca. 13.500 ook gewoon wordt uitbetaald via de winstpremie en warrants (en dus niet wordt opgepot).
Neen ik bedoel dat er ter waarde van die bonus ook nog wat wordt bijgeteld.

Neen ik bedoel dat er ter waarde van die bonus ook nog wat wordt bijgeteld.
Dertiende maand en vakantiegeld zit mee in de berekening van de groepsverzekering maar alle soorten extralegale verloningen (inclusief bonussen) niet dacht ik, ben wel niet 100% zeker gezien dat niet echt mijn "expertise" is... Die eerste 2 was ik wel vergeten dus dat maakt de verhouding al iets kleiner maar nog steeds een 20-25% bijdrage zelfs rekening houdend met die 2 zaken.

Pensioen is ook een deel eigen bijdrage (momenteel 115 euro netto de maand), die opsplitsing heb ik er bij gezet. De projectie is gebaseerd op 2.5% loongroei per jaar en 39jaar te gaan, de projectie is van een aantal maanden terug. Het "typisch" rendement is gerekend met een in mijn ogen wel hoge inschatting, vandaar de aanhalingstekens.

Ben toch ook wel eens benieuwd naar de details van die groepsverzekering, als je rekening houdt met een nog te doorlopen carrière van 38j komt het "typisch" rendement neer op een maandelijkse extra bijdrage van de werkgever van ca. 54% van het eigen bruto inkomen (defined benefit indexeert normaal gezien mee met het loon van de werknemer). Dat is een % werkgever dat ik nog nooit gezien heb op ca. 13j tijd... Is dit zeker zonder eigen bijdrage? Zelfs met de samengestelde intrest vermoed ik dat de werkgever nog aan 25-30% bijdrage zal moeten zitten...

Zeer mooi pakket overigens, vakantiedagen ook effectief 20 + 30?
Is met eigen bijdrage nog, ik heb het verduidelijkt. Vakantie is effectief 50 dagen.

Heb even een rudimentaire Excel gemaakt vertrekkende vanuit een bruto loon van 5.700 EUR bruto, jaarlijkse loonindexatie van 2,5% en gemiddeld jaarlijks rendement op de groepsverzekering van tevens 2,5% dan bedraagt de bijdrage werkgever ongeveer 19% van het brutoloon (incl. vakantiegeld en dertiende maand) wat zeer sterk is. Natuurlijk als ze stellen dat ze in een "typisch rendement" 4% halen dan moet de bijdrage werkgever slechts 14% zijn...

-edit- Ff herberekenen met eigen bijdrage.

Met de netto eigen bijdrage van maandelijks 115 EUR (tevens jaarlijks aan 2,5% geïndexeerd) zou de bijdrage werkgever ongeveer 17% zijn indien de groepsverzekering 2,5% haalt voor het typisch rendement oftewel 12% indien het typisch rendement op 4% wordt gezet.

Soit, zeer mooi pakket met mooie groepsverzekering en extralegale voordelen (vooral vakantiedagen) waarvan we met de meeste maar van kunnen dromen, goed gedaan :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Defined benefits plannen; ze zijn niet breed (meer) gezaaid, maar ze zijn het wel waard :).

Ik heb er nog zo eentje lopen van mijn beginjaren, waar er tegen pensioensleeftijd ook gegarandeerd al een 200k in zit, zelfs al ben ik daar intussen al 10 jaar weg.
Enkel opletten met overlijdensvoorwaarden; waar de meeste defined contributions gewoon aan nabestaanden uitbetalen bij overlijden, is dat bij defined benefit niet noodzakelijk zo, en kan dat al wel eens komen te vervallen.

Heeft iemand ervaring in weekendploeg (weekendshift) van 2x12 als ingenieur of technieker (of een technische job in het algemeen)? E wat zijn de maanlonen voor deze ploeg ongeveer?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Venture Capital/Private Equity
Huidige functie: Analyst
Anciënniteit: 6 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2270 (excl. MC)
Nettovergoedingen: 150euro/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop
Maaltijdcheques: 8euro/dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja werkgeversbijdrage 9%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus 14e maand...): bonus max 10% van jaarloon waarvan 3.948 € fiscaal geoptimaliseerd via CAO90

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget Tankkaart?): Volvo EX30 extended range in bestelling (nu tijdelijk Opel Corsa)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: afhankelijk van deal flow maar tot nu toe zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja max 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Sommige details weg gelaten i.v.m. anonimiteit aangezien er niet zoveel VC/PE's zijn in BE.

Voorlopig zeer tevreden met deze job! Inhoudelijk heel interessant werk en weinig 'bullshit' taken (in vergelijking met vorige job in Consulting). Krijg hier ook de kans om een erg interessant netwerk op te bouwen en tastbare skills te leren.

Verloning zou beter kunnen maar momenteel ligt mijn focus op learning ipv earning.

Heeft iemand ervaring in weekendploeg (weekendshift) van 2x12 als ingenieur of technieker (of een technische job in het algemeen)? E wat zijn de maanlonen voor deze ploeg ongeveer?
Hangt af van je sector en profiel, daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.

Ja die groepsverzekering is echt wel heel ferm.
Zelfs beter dan die van @cege ?

Dat is gewoon een debiele groepsverzekering.

Ik vind de mijne al retarded. De eigen bijdrage is gewoon geld wegpissen. De bedrijfsbijdrage is gewoon geld wegpissen. Ik zou veel liever mijn centen nu hebben ipv te mogen wachten tot mijn 60+. Zeker in de wetenschap dat de politiek de koffer toch nog zal leeg roven.

De mijne is al ~300 eigen bijdrage + 600 bedrijfsbijdrage. En dit zit verre van 750k-1.5M. One can only wonder hoeveel geld (en vooral waarom) ze in dat pensioenplan storten.

I mean. je hebt een loon van 3500 netto. Dat is 2300 of zo netto pensioen. 1M, pak dat je 4% daar op haalt. Dat is 40k per jaar, 3333 per maand extra. Dan zit je al aan 5600 pensioen. Dan nog wat pensioenplannen van jezelf.... Het is toch niet de bedoeling dat je op je pensioen 2x zoveel verdient als tijdens je werkcarriere ?? :laugh: Zoals bij mij, waarschijnlijk een multinational die niet doorheeft dat ze in belgie een wettelijk pensioen hebben en gewoon overal dezelfde pensioenplannen financieren...

Dat is gewoon een debiele groepsverzekering.

Ik vind de mijne al retarded. De eigen bijdrage is gewoon geld wegpissen. De bedrijfsbijdrage is gewoon geld wegpissen. Ik zou veel liever mijn centen nu hebben ipv te mogen wachten tot mijn 60+. Zeker in de wetenschap dat de politiek de koffer toch nog zal leeg roven.

De mijne is al ~300 eigen bijdrage + 600 bedrijfsbijdrage. En dit zit verre van 750k-1.5M. One can only wonder hoeveel geld (en vooral waarom) ze in dat pensioenplan storten.

I mean. je hebt een loon van 3500 netto. Dat is 2300 of zo netto pensioen. 1M, pak dat je 4% daar op haalt. Dat is 40k per jaar, 3333 per maand extra. Dan zit je al aan 5600 pensioen. Dan nog wat pensioenplannen van jezelf.... Het is toch niet de bedoeling dat je op je pensioen 2x zoveel verdient als tijdens je werkcarriere ?? :laugh: Zoals bij mij, waarschijnlijk een multinational die niet doorheeft dat ze in belgie een wettelijk pensioen hebben en gewoon overal dezelfde pensioenplannen financieren...

Alsof die op het einde van zijn carrière nog aan dat loon gaat werken.
Een Ir die wat carrière maakt doet toch iets van een x3-x4 tov startloon
En mypension geeft aan dat ik van mijn pensioenfonds 0.26% return per maand mag rekenen, die rekenen dus met 3.1% rendement.

Alsof die op het einde van zijn carrière nog aan dat loon gaat werken.
Een Ir die wat carrière maakt doet toch iets van een x3-x4 tov startloon
En mypension geeft aan dat ik van mijn pensioenfonds 0.26% return per maand mag rekenen, die rekenen dus met 3.1% rendement.

En dan zal die bijdrage mee naar boven gaan en het verwachte zakje groepsverzekering nog een pak groter zijn.

Vraag is alleen of je uw groepsverzekering nog in een eenmalige som uitgekeerd zal krijgen.
overheid draait al jaren als een aasgier rond dit privé-geld.

En dan zal die bijdrage mee naar boven gaan en het verwachte zakje groepsverzekering nog een pak groter zijn.
Ik ga ervan uit dat de werkgever in de communicatie vertrok van een verwachte loonsevolutie.
Vraag is alleen of je uw groepsverzekering nog in een eenmalige som uitgekeerd zal krijgen.
Tegen dan? Neen. Zou mezelf niet verbazen dat het over 20-30 jaar een negatieve impact gaat hebben op het wettelijke pensioen.

Daarom: hoe minder geld je naar pensioensparen en groepsverzekering laat vloeien, hoe beter. Een rendement om bij te bleiten, en een overheid die dan op het einde nog eens langskomt om een groot stuk terug af te pakken. Tenzij je de keuze niet hebt, gewoon die bijdrage (en het geld dat je naar een pensioenspaarfonds stuurt) zelf beleggen. Gewoon zien dat je tegen uw pensioen een serieuze (privé)buffer hebt opgebouwd ("4e pijler"). Uw laag inkomen tijdens uw pensioen is dan alleen maar een voordeel, zo kan je nog gebruik maken van allerhande sociale voordelen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Industrieel ingenieur bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Projectingenieur
Anciënniteit: 9
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Werkverdeling + aansturen van 8 a 10 collega's

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ±4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ±2700
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250 / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, werkgeversbijdrage 1%
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Genre BMW 1 / A3 / A-klasse incl. tankkaart (VAA ±165)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):/
Vrijheid om verlof te nemen: enkel 6 dagen vrij te kiezen, overige ligt vast.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: niet nodig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zelden
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel: 8 a 10 personen aansturen

Minder tevreden over het financieel aspect van de job. HR laat ook bitter weinig van zich horen qua functioneringsgesprekken.
Op een ander solliciteren zal waarschijnlijk wel leiden tot een hoger loon maar zal ook leiden tot een hogere werkdruk.
Wagen staat ook niet in verhouding tot de functie maar gezien deze aangekocht worden deze gewoonlijk pas na 7 jaar vervangen...

Van operator naar shift leader

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: ASO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 105
Huidige functie: shift leader
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Afhankelijk van werkschema

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 6410 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3600 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/Laptop: beide
Maaltijdcheques: 8 euro zelf 1,12 euro bij te dragen
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5,2%
Hospitalisatieverzekering: DKV + tandverzekering, ook voor gezinsleden betaald door WG
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus CAO90 (3000 euro vorig jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 10
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: woon-werk

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij te kiezen
Ploegarbeid (shiften)/dagwerk: 5 ploegen
Glijdende werkuren: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Soms, keuze tussen recupereren/uitbetalen

...
Op een ander solliciteren zal waarschijnlijk wel leiden tot een hoger loon maar zal ook leiden tot een hogere werkdruk.
...
Ik hoor precies mijn partner spreken, het kan toch niet dat van alle werkplekken in België waar je zou kunnen werken jouw job de enige is waar je een lagere werkdruk hebt? Dat is gewoon het risico-averse in je dat spreekt "het zal op een ander wel niet beter zijn" zonder dat je daar enige informatie van hebt wat dan ook...

Ik zou toch gaan solliciteren, lijkt me voor de functie/ervaring/... dat je gewoon niet top betaald wordt...

Terug
Bovenaan