Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bwah laag loon. Ik zit nu bij een autonome overheidsinstelling waar ik als starter ook al direct 2800/2900 netto heb (+ maaltijdcheques).
De vette cheques van 5000 netto ga je daar niet snel rapen (of je moet al een mandaat hebben als topmanager of al 30 jaar in een A3/A4-functie), daarvoor moet je al minstens middenkader of een doorwinterde consultant bij één of andere Amerikaanse multinational zijn. Maar stel dat je een A2 bent bij de federale overheid: je begint bij +/- 2800 netto, wat na een aantal jaar dienst al 3100+€ is. Weinig prestatiedruk en veel vakantie. Ik zie niet in wat daar een slechte deal aan is. In de privé verdien je na een aantal jaar wel wat meer (zeker in finance of engineering), maar dat betaal je wel met meer werkdruk en -stress.

Waar ik nu werk word ik zelf ambetant van de traagheid waarmee alles verloopt (ik kan eigenlijk probleemloos 3 dagen 'snel' werken en 2 dagen gewoon thuis liggen niksen). Het heeft natuurlijk wel z'n charme dat 'rustig werken', en waarschijnlijk ben ik te ambitieus om nu al echt vast voor de overheid te gaan werken (want ik leer hier nu niet echt veel bij buiten het netwerken met wat ngo's en andere bedrijven in de "EU bubble"), maar moest ik een gezin hebben en niet meer de nood hebben om veel bij te leren, zie ik mij echt wel een rustige overheidsjob van 3000 netto hebben. Werken om te leven eh, dat ze in de privé dan 1000€ meer verdienen maar veel minder mentale rust hebben, ze mogen het hebben.

Als niet-master bij de overheid werken lijkt me wel een slechte deal.

A2 starter is normaal geen 2.800 netto.
2711 euro netto in theorie.
Maar die "autonome instellingen" geven snel iets extra's. Die kunnen extra's geven dat normaal niet voorkomt bij "normale overheid".

Maar A2 is wel de sweetspot bij de overheid en het is voor een reden waarom sommige zeggen dat de A2 lonen te hoog zijn bij de overheid volgens de reële marktsituatie. (terwijl niveau B's - niet-master redelijk onder het marktgemiddelde zitten.)

Qua IT is er een nood aan generalistische profielen met kennis van AD, Azure, networking, ... "Den IT'er" die voor de KMO/lokale overheid/school/... de helpdesk doet, den boel draaiende houdt én ook een stuk strategisch mee kan sturen, al dan niet in samenspraak met een externe partner voor de meer complexe zaken. Alleen leveren de hogescholen vooral programmeurs af.

Daarnaast is de combo technische skills + strategische visie gewoon zeldzaam en zoekt iedereen die witte raven. IT schuift ook steeds meer op van die puur technische skills naar die strategie, architectuur uittekenen enzoverder. Policies uittekenen Azure & co of zaken als (hybrid) cloudoplossingen vragen andere skills en denkwijzen dan in commandline een VLAN instellen op een netwerkpoort, om maar iets te zeggen.
Klopt, ik heb zelf dat profiel en laat ons zeggen dat er aan jobaanbiedingen geen tekort is.

Voila, hier hebben we al het voorbeeld van de war on talent. Bachelor EM van nog geen 30 tikt tegen de 6K bruto, wie gaat er hier nu nog afkomen dat 4,2K bruto voor een ing van 32 conform is.

Je bedoelt een sales agent met stevige technische bagage heeft een loon van 6.000 bruto.
Hoeveel vind je daarvan?

Als je tegen een ingenieur zegt, "wil je sales doen?" dan verstopt 90% van de ingenieurs zich direct onder hun bureau :p.

Je bedoelt een sales agent met stevige technische bagage heeft een loon van 6.000 bruto.
Hoeveel vind je daarvan?
Dat bedoel ik met war on talent. Sommigen lieten uitschijnen dat dit plots voorbij zou zijn, maar dat lijkt mij nog niet het geval.
Als je tegen een ingenieur zegt, "wil je sales doen?" dan verstopt 90% van de ingenieurs zich direct onder hun bureau :p.
Het is wel een feit dat veel ingenieurs communicatief niet zo sterk zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de producten die @ArmaldoG verkoopt/ vertegenwoordigt...

Echte ingenieurs kijken neer op verkopers. De vraag stelt zich dan ook of onze verkoper wel een echte ingenieur is. :fingerguns:
Ik vind het altijd grappig als mensen neerkijken op verkopers.

Onlangs hoorde ik een verpleegkundige in mijn familie zoiets zeggen. “Ik heb toch niet zo zwaar zitten studeren om dan in de verkoop te gaan”

Dit ging over een verpleegkundige die medische apparatuur verkoopt.
Die zal het wellicht zeer erg vinden dat “echte” verpleegkundigen op hem neerkijken. Ik zag hem zijn tranen afvegen met zijn commissie cheques in zijn dikke bedrijfswagen.

Laatst bewerkt:

Onlangs hoorde ik een verpleegkundige in mijn familie zoiets zeggen. “Ik heb toch niet zo zwaar zitten studeren om dan in de verkoop te gaan”

Die zal het wellicht zeer erg vinden dat verpleegkundigen op hem neerkijken. Ik zag hem zijn tranen afvegen met zijn commissie cheques in zijn dikke bedrijfswagen.

Een verkoper = iemand die alles uit de kast haalt om mensen te overtuigen om de shit van henzelf (indien zelfstandige) of hun werkgever (indien loontrekker) te kopen.
Als je het objectief bekijkt is het dus begrijpelijk dat er niet naar wordt opgekeken eh. :oi22:

Die zal het wellicht zeer erg vinden dat “echte” verpleegkundigen op hem neerkijken. Ik zag hem zijn tranen afvegen met zijn commissie cheques in zijn dikke bedrijfswagen.
Dat is nu wel een uitzondering denk ik, en ik kan me bedenken dat een verpleegkundige die effectief met enige idealisme is begonnen om mensen te helpen dat ook niet de droomjob vindt. Geld is niet alles, en ik denk (maar kan verkeerd zijn) dat voor de typische ingenieur de stap naar sales ook niet zo'n goudmijn is?

Verder ja, verkoper is een brede term hé. De gladjanus die oude mensen een 3000 cc wagen aanpraat om rond de kerk te rijden is een verkoper, de persoon die in ziekenhuizen over de vloer komt om een nieuwe MRI te verkopen ook. Als wij wetenschappelijke apparatuur aankopen komen we ook in contact met iemand van de sales, die duidelijk geen technische achtergrond heeft en hoewel sympathiek ook een geweldige mouwveger is. De mensen die er wel wat van kennen, die zitten daarachter en zijn geen sales.

Dat is nu wel een uitzondering denk ik, en ik kan me bedenken dat een verpleegkundige die effectief met enige idealisme is begonnen om mensen te helpen dat ook niet de droomjob vindt. Geld is niet alles, en ik denk (maar kan verkeerd zijn) dat voor de typische ingenieur de stap naar sales ook niet zo'n goudmijn is?

Verder ja, verkoper is een brede term hé. De gladjanus die oude mensen een 3000 cc wagen aanpraat om rond de kerk te rijden is een verkoper, de persoon die in ziekenhuizen over de vloer komt om een nieuwe MRI te verkopen ook. Als wij wetenschappelijke apparatuur aankopen komen we ook in contact met iemand van de sales, die duidelijk geen technische achtergrond heeft en hoewel sympathiek ook een geweldige mouwveger is. De mensen die er wel wat van kennen, die zitten daarachter en zijn geen sales.
Hangt volledig af van het bedrijf en hun verkoopstrategie. Bij ons heeft iedere verkoper een labo achtergrond. Een paar zelf een PhD.

Gefeliciteerd. Vooral die bonus erbij zal deugd doen.
Ja telt inderdaad dik door. Vooral het feit dat er bij deze werkgever commercieel meer mogelijkheden zijn was de beslisssende factor om te switchen.
Hoeveel vind je daarvan?

Dit dus exact. Ik heb ook een master statistiek gevolgd tot in het laatste jaar maar niet afgemaakt.
Dat bedoel ik met war on talent. Sommigen lieten uitschijnen dat dit plots voorbij zou zijn, maar dat lijkt mij nog niet het geval.

Het is wel een feit dat veel ingenieurs communicatief niet zo sterk zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de producten die @ArmaldoG verkoopt/ vertegenwoordigt...
Ik ben technisch minstens even sterk als een ing. als ik het hier intern vergelijk. Dit in combinatie met een sterke commerciële aanpak maakt het gewoon een zeer uniek profiel, het is vaak ofwel techniek ofwel klassieke account manager rol. Ik doe zelf de pre-engineering/ontwerpfase, zelf calculatie, vaak vanaf een wit blad. Bijkomend ook nog eens alle onderhandelingen en contracten nalezen en aanpassen. Omzet zit tussen de 5 en 6 miljoen voor mijzelf op jaarbasis. Kleine projectjes verkopen allemaal goed en wel, maar zo komen we niet aan 5 miljoen. Mijn klanten zijn vooral grote industriële boiten waar er vaak een leger aan mensen op het voortraject worden losgelaten (vaak in het Engels, Frans of Duits) en waar wij dus van alle stukken van een project op de hoogte van moeten zijn.

Focus is koeling maar bij ons gaat dat echt tot in de breedste zin van het woord.

1. PERSONALIA
Leeftijd:31 ->32
Opleiding: master industrieel - elektromechanica + master in het management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :6+ project engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:alleenstaand
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: project engineer
Anciënniteit:7
Officiële aantal uren tewerkstelling:40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto):3636 -> 4550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):2700
Nettovergoedingen:100
13e maand (volledig/gedeeltelijk):volledig
BedrijfsGSM/laptop:gsm + werk laptop
Maaltijdcheques:ja
Ecocheques:neen
Groepsverzekering (deel werkgever%):neen
Hospitalisatieverzekering:ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):neen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen:neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):Bedrijfswagen VAA=189 + tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):12
Vakantiedagen (andere extra):0
Vrijheid om verlof te nemen:ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:neen
Glijdende werkuren:ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: niet gangbaar
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel niet rechtstreeks (project verantwoordelijk)

Wat denken jullie?
Update, ik denk bij jobhop richting 5000 - 5500 mogelijk is. Wat denken jullie?

Ik heb de getallen eens opgezocht, werkgever deel 5% over de eerste ~50k, 10% over de tweede 50k en 15% over de rest. Eigen deel 0 tot 6% ifv anciënniteit en loon.
De rekenvoorbeelden zijn met 2% "inflatie" (die 50k trappen schalen daar met mee) en 2.5% loonsgroei per jaar. Rendement minimum gegarandeerd 1.75% en "typisch" 5.x %.

Veel zit hem in de tijdsfactor, bijna 40 jaar is nog lang. (en met 2% inflatie is een euro van nu 2.2 euro dan) Dus twee keer zo veel verdienen als tijdens de werk carrière is het niet.

(@Vega zie hierboven de details van de groepsverzekering)

Mja, dat is gewoon mensen fopperij. Er zijn zoveel parameters die dat getal bepalen uiteindelijk. Dan moeten ze gewoon zeggen "je zult tussen de 200k en 2M hebben".

Ik heb 8k per maand en 4% eigen bijdrage en 8% werkgever bijdrage. Dat lijkt me meer te zijn dan bij jou en in "MyPension" staat dat het verwachte kapitaal bij pensioen 270k is (en bij overlijden 600k). Wat total BS is, want alleen de werkgeverbijdrages zonder index/loonstijging en 0% rendement zijn al meer dan die 270k...

Ik deel grotendeels die mening, maar eigen kapitaal kunnen ze evengoed aanzitten als de pensioen pot. Bv in Nederland betaal je in box 3 ook gewoon taxen op kapitaal.

True, maar eigen kapitaal kun je zelf beslissen en proactief actie ondernemen. Zo'n pensioen pot van werknemer n-2 of n-1, dat is maar een zak geld die daar ligt te rotten en een weerloos slachtoffer is van taxatie vrienden in brussel.

Kan ook nog een deel in winstpremie. Bij mij is een 10k bruto bonus effectief 8300 netto.

Ja, zover is onze HR nog niet...

----------

Echte ingenieurs kijken neer op verkopers. De vraag stelt zich dan ook of onze verkoper wel een echte ingenieur is. :fingerguns:

Ik ben paar jaar geleden van R&D naar marketing verhuisd. Ik werd in het begin ook uitgelachen "een echte ingenieur doet geen marketing" en "Marketing is voor gefaalde ingenieurs" en variatie op het thema. Ik heb 20+ artikels gepubliceerd, patenten, commerciele producten ontwikkeld etc. Been there, done that. Als ik met social gehandicapten wil blijven werken, dan had ik wel in R&D gebleven :laugh: Ik droog mijn tranen met dollars. De loonschijven bij ons zijn het hoogste voor marketing (samen met project mgmt). Pas daarna R&D (en die staan op zelfde hoogte als de ondersteunende rollen zoals QA). En daarna de manufacturing en gelijkaardige rollen.

Laatst bewerkt:
Mja, dat is gewoon mensen fopperij. Er zijn zoveel parameters die dat getal bepalen uiteindelijk. Dan moeten ze gewoon zeggen "je zult tussen de 200k en 2M hebben".

Ik heb 8k per maand en 4% eigen bijdrage en 8% werkgever bijdrage. Dat lijkt me meer te zijn dan bij jou en in "MyPension" staat dat het verwachte kapitaal bij pensioen 270k is (en bij overlijden 600k). Wat total BS is, want alleen de werkgeverbijdrages zonder index/loonstijging en 0% rendement zijn al meer dan die 270k...

True, maar eigen kapitaal kun je zelf beslissen en proactief actie ondernemen. Zo'n pensioen pot van werknemer n-2 of n-1, dat is maar een zak geld die daar ligt te rotten en een weerloos slachtoffer is van taxatie vrienden in brussel.

Ja, zover is onze HR not niet...

----------

Ik ben paar jaar geleden van R&D naar marketing verhuisd. Ik werd in het begin ook uitgelachen "een echte ingenieur doet geen marketing" en "Marketing is voor gefaalde ingenieurs" en variatie op het thema. Ik heb 20+ artikels gepubliceerd, patenten, commerciele producten ontwikkeld etc. Been there, done that. Als ik met social gehandicapten wil blijven werken, dan had ik wel in R&D gebleven :laugh: Ik droog mijn tranen met dollars. De loonschijven bij ons zijn het hoogste voor marketing (samen met project mgmt). Pas daarna R&D (en die staan op zelfde hoogte als de ondersteunende rollen zoals QA). En daarna de manufacturing en gelijkaardige rollen.
woody-harrelson-tallahasee.gif

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Boekhoudkantoor, PC 200
Huidige functie: ICT Consultant Azure ( IOT, Integration, Containerization, ... )
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3800€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2550€
Nettovergoedingen: 155€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14de maand, winstpremie (~1200€ netto)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 55 km
Afstand woon/werk in tijd: 45 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja VAA 170€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: Met team te bespreken
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk met wachtdienst (wordt je voor vergoed)
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Tijdens wachtdients
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Zelf te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Weet niet of dit momenteel nog marktconform is? iemand enig idee

Klopt, heb ik ook gemerkt. Vrienden die vorig jaar afgestudeerd waren hadden allemaal al heel snel werk (ik kom uit hir, dus consulting is een common startplaats), terwijl het dit jaar precies wat moeilijker verloopt. Heb zelfs de indruk dat Big 4, BDO, McKinsey en andere groten ook minder massaal aanwerven. Voor audit (🤮 tho) is er nog altijd veel vraag, maar voor andere zaken toch wat minder heb ik de indruk. Transfer pricing is het enige wat precies wel steeds blijft toenemen, maar is natuurlijk heel niche terwijl het voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt.
Stuur die dan maar naar ons. Wij nemen voornamelijk HIR/TEW/HW/economische bachelors aan en hebben dit jaar onbegrijpelijk geen starters (wel in onze andere kantoren maar niet regio Brussel). Hebben zelf niet 1 sollicitatie binnengekregen. Niemand begrijpt het. Voor ons net een teken dat het nog steeds een harde war on talent is. Wij hebben nu een excellijst van HR gekregen met een tabblad per ervaringsniveau (zelf een blad schoolverlaters). Wij moeten dagelijks een half uur mensen persoonlijk aanschrijven op linkedin en actief tiktoks maken (doe ik niet aan mee :wtf:) om mensen vrijblijvend op gesprek uit te nodigen. We schreeuwen om mensen en vinden ze niet.
We hebben zelf net het traineeship ingevoerd om actiever jong talent te lokken. Bij ons traineeship mogen starters kennis maken met al onze business lines (audit/accounting/consulting/tax/corporate finance), ze wisselen om de 6 weken van business line en kiezen erna waar ze vast willen starten.

Eerlijk gezegd ga ik niet minder of meer op/neerkijken op basis van hoeveel iemand verdient.

Een verkoper heeft nu eenmaal een negatieve bizs omdat zijn job eruit bestaat om mensen/bedrijven dingen te doen kopen die ze standaard niet zouden doen. In een consumptiegerichte maatschappij is dat dan vaak nogal opdringerig/veel wind-latend als het over 'typische' verkopers aan particulieren gaat in sectoren zoals meubels, huis aan huis-sales, bouw,...

In een B2B-omgeving is dat al vaak anders, omdat daar het vaker over technische profielen gaat. Maar ook daar heb je veel wijn-verkopers (MSS nauwelijks in je niche). En ja, die job kan heel uitdagend zijn en ook heel waardevol, maar door de show die verkocht moet worden kan het soms wat overkomen als dat de verkoper zijn ziel verkocht heeft aan de duivel (weten dat hij liegt, maar toch die verkoop maar realiseren).

Ik zou eerlijk gezegd ook niet trots zijn als mijn dochter verkoper zou worden, tenzij het écht over een mooi profiel van product gaat en ze die verkoop evengoed in een slordige jeans mag doen (= het product moet zich verkopen via kennis van de verkoper, niet de looks/show)

Terug
Bovenaan