DogFacedGod
Well-known member
Bwah laag loon. Ik zit nu bij een autonome overheidsinstelling waar ik als starter ook al direct 2800/2900 netto heb (+ maaltijdcheques).
De vette cheques van 5000 netto ga je daar niet snel rapen (of je moet al een mandaat hebben als topmanager of al 30 jaar in een A3/A4-functie), daarvoor moet je al minstens middenkader of een doorwinterde consultant bij één of andere Amerikaanse multinational zijn. Maar stel dat je een A2 bent bij de federale overheid: je begint bij +/- 2800 netto, wat na een aantal jaar dienst al 3100+€ is. Weinig prestatiedruk en veel vakantie. Ik zie niet in wat daar een slechte deal aan is. In de privé verdien je na een aantal jaar wel wat meer (zeker in finance of engineering), maar dat betaal je wel met meer werkdruk en -stress.
Waar ik nu werk word ik zelf ambetant van de traagheid waarmee alles verloopt (ik kan eigenlijk probleemloos 3 dagen 'snel' werken en 2 dagen gewoon thuis liggen niksen). Het heeft natuurlijk wel z'n charme dat 'rustig werken', en waarschijnlijk ben ik te ambitieus om nu al echt vast voor de overheid te gaan werken (want ik leer hier nu niet echt veel bij buiten het netwerken met wat ngo's en andere bedrijven in de "EU bubble"), maar moest ik een gezin hebben en niet meer de nood hebben om veel bij te leren, zie ik mij echt wel een rustige overheidsjob van 3000 netto hebben. Werken om te leven eh, dat ze in de privé dan 1000€ meer verdienen maar veel minder mentale rust hebben, ze mogen het hebben.
Als niet-master bij de overheid werken lijkt me wel een slechte deal.
A2 starter is normaal geen 2.800 netto.
2711 euro netto in theorie.
Maar die "autonome instellingen" geven snel iets extra's. Die kunnen extra's geven dat normaal niet voorkomt bij "normale overheid".
Maar A2 is wel de sweetspot bij de overheid en het is voor een reden waarom sommige zeggen dat de A2 lonen te hoog zijn bij de overheid volgens de reële marktsituatie. (terwijl niveau B's - niet-master redelijk onder het marktgemiddelde zitten.)
.

Ik droog mijn tranen met dollars. De loonschijven bij ons zijn het hoogste voor marketing (samen met project mgmt). Pas daarna R&D (en die staan op zelfde hoogte als de ondersteunende rollen zoals QA). En daarna de manufacturing en gelijkaardige rollen.
tho) is er nog altijd veel vraag, maar voor andere zaken toch wat minder heb ik de indruk. Transfer pricing is het enige wat precies wel steeds blijft toenemen, maar is natuurlijk heel niche terwijl het voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt.
) om mensen vrijblijvend op gesprek uit te nodigen. We schreeuwen om mensen en vinden ze niet.