De prive betaalt zeker niet altijd hoger in puur brutoloon dan overheid, in tegendeel. Prive komen er gewoon een hoop andere voordelen bij, met de grootste de wagen.Verkeerd? Ik denk dat je 10 jaar achter loopt met je 2800 euro. Toen ik afstudeerde lag het startloon op 2800, we zijn ondertussen 12 jaar verder. Hoeveel indexering is er ondertussen niet bijgekomen?
Iemand met een bachelor krijgt bij ons op school 3800 bruto als startloon (praktijklector barema 316), dat is de wedde voor een 22-jarige. Onderwijs is geen privé en betaalt doorgaans slechter.
Een ingenieur bij de Vlaamse overheid start aan 3796 bruto, dat is dan met andere voordelen, maar meestal zonder wagen.
De regel is dat de privé doorgaans hoger betaalt, dus waarom zou een starter aan 1000 bruto minder moeten starten in de privé?
Startloon van leerkrachten, puur bruto bekeken, die een masterdiploma gehaald hebben is meestal hoger dan het bruto startloon van een industrieel ingenieur (al is het totaalpakket van een industrieel ingenieur wel hoger wegens de extralegale voordelen). Prive haal je dit meestal wel snel in.
Maar 4200 euro als startloon voor een industrieel ingenieur: enkele die met grootste onderscheiding zijn afgestudeerd en bedrijven aanspreken die daarop kicken.

Zoals bij mij, waarschijnlijk een multinational die niet doorheeft dat ze in belgie een wettelijk pensioen hebben en gewoon overal dezelfde pensioenplannen financieren...
tho) is er nog altijd veel vraag, maar voor andere zaken toch wat minder heb ik de indruk. Transfer pricing is het enige wat precies wel steeds blijft toenemen, maar is natuurlijk heel niche terwijl het voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt.
).