Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Kluizenaar? Ik heb laag energieverbruik en een vaste lening. Twee zware kosten in mijn leven die dus al amper impact hadden door de inflatie.
En daarnaast is het ook allemaal relatief aan je inkomen. Of je nu 2k bruto hebt of 5k bruto, in het laatste geval is je netto een pak meer gestegen puur door index en het is niet per se zo dat die met 5k veel meer kosten heeft.

Ik ben blij met het systeem aangezien ik een werknemer ben met een mooi loon. Maar ik snap evengoed de gebreken van dat systeem langs de werkgeverszijde.
De index dient dan ook om de gemiddelde levensstandaard op pijl te houden. Niet om uw uitgaven naar basisuitgaven op peil te houden.
Het blijft een imperfecte tool. Maar liever deze imperfecte tool dan geen tool.

Voor de rest zou het onwerkbaar worden indien je voor elk individu een andere versie zou voorzien.

Voor een werkgever maakt dat niet uit, een kost is een kost. Net zoals prijsstijgingen voor consumenten ook gewoon prijsstijgingen zijn en er niet enkel van prijsstijging gesproken wordt als iets meer dan het gemiddelde stijgt.

Ik zeg toch nergens dat het geen kost is? Alleen moeten werkgevers/managers het dan niet verkopen als loonopslag. Het is gewoon zorgen dat je koopkracht op niveau wordt gehouden, dus dat je niet blijft verderwerken voor minder (reëel) geld.
En werkgevers zijn de eersten om hun prijzen te verhogen in de tijd, dan kan er zeker wel een beetje van die steeds hogere markup naar hogere lonen?

Kluizenaar? Ik heb laag energieverbruik en een vaste lening. Twee zware kosten in mijn leven die dus al amper impact hadden door de inflatie.
En daarnaast is het ook allemaal relatief aan je inkomen. Of je nu 2k bruto hebt of 5k bruto, in het laatste geval is je netto een pak meer gestegen puur door index en het is niet per se zo dat die met 5k veel meer kosten heeft.

Ik ben blij met het systeem aangezien ik een werknemer ben met een mooi loon. Maar ik snap evengoed de gebreken van dat systeem langs de werkgeverszijde.

Ik had het met "kluizenaar" niet op jou, dus als je je aangesproken voelt is dat op eigen conto. 😂

Ik zeg alleen dat de CPI een soort van gemiddeld uitgavepatroon is. Quasi biemand consumeert exact dezelfde goederen-/dienstenbundel als die index, dus iedereen zit er ofwel boven ofwel onder. Vooral als je nogal bourgondisch leeft voel je de prijsstijgingen wel. Al de rest wrs veel minder.

Ik sluit me aan bij @Nineshots. Zoals hij zegt zal gemiddeld genomen de woonkost en energiekost 2 van de 3 grootste kosten zijn in een huishouden (naast voeding/leefmiddelen). En deze twee zijn inderdaad de kosten die je niet echt voelt stijgen als je een woonkrediet hebt en je bovendien energiezuinig hebt gebouwd of vooral verbouwd (zonnepanelen met batterij, wartmepomp, etc...).

Bij ons is de woonlast bvb. 1.5k per maand, energiekost ca. 200 EUR per maand en voeding/leefmiddelen 600 EUR per maand. Pak dat anno 2021 dit respectievelijk 1.5k per maand, 150 EUR per maand en 500 EUR per maand was. Oftewel voor inflatie 2.150 EUR en na inflatie 2.300 EUR. Er is met andere woorden 7% stijging van onze grootste kosten geweest maar inmiddels wel loonstijgingen van 14% oftewel het dubbele (aan de gemiddelde indexeringen want in realiteit is ons inkomen helemaal veranderd).

Dat klinkt al verdraaid maar wordt nog meer verdraaid als je niet procentueel vergelijkt maar in effectieve euro's. Ons netto inkomen dd. 2021 was ca. 5.000 EUR, dat zou nu ca. 5.700 EUR geweest zijn. Oftewel stijging van onze vaste kosten van 150 EUR en netto inkomensstijging van 700 EUR. Ik begrijp dat onze situatie wel bovengemiddeld is, behoud onze kosten echter met een gemiddeld gezinsinkomen dat van 4.000 EUR netto voor inflatie stijgt naar 4.560 netto na inflatie, dan heb ne nog altijd een scheefgetrokken verhoging.

Allemaal goed en wel hé, mijn partner pikt er ook lekker de vruchten van maar heel de uitleg van "dat is wel nodig om de levensstandaard te behouden" is dikke quatsch. Om nu te zeggen dat er een beter systeem is zal je mij niet horen zeggen. Het is een imperfect systeem maar geen slecht systeem. Alternatief zou zijn om wel degelijk rekening te gaan houden met werknemer per werknemer, zij die huren, zij die een woonkrediet hebben (en dan nog rekening gaan houden met of je een vast of variabel krediet hebt en hoe variabel precies), etc.... Wat natuurlijk onbegonnen werk is en allicht niet eens de helft van Vlaanderen/België mee akkoord zou gaan.

-edit- ik besef dat niet heel België beschikt over firmawagens, mijn boodschap zou dus allicht nog wat aangepast moeten worden met een grotere kost en stijging onder energievoorzieningen. Moraal van het verhaal zal 9 van de 10 echter onveranderd blijven. Al zeker als we kijken naar de gemiddelde BG'er die eerder meer wel dan niet over een firmawagen beschikt.

Met al wat hierboven gezegd wordt ben ik dus wel voorstander van een beperking van de automatische indexatie boven een bepaald bedrag, bvb 2500 bruto (om maar iets te zeggen). Want de basiskosten zijn dan maar een fractie van de totale uitgaven. De singles zijn dan weer in de zak gezet, maar de loonindexering is niet de plek om dat aan te pakken.
Als je veel verdient en dan nog er niet uit geraakt met de beperkte indexering, tja, dan ga je zoals "het plebs" ook maar moeten cutten in comfort.

Ik sluit me aan bij @Nineshots. Zoals hij zegt zal gemiddeld genomen de woonkost en energiekost 2 van de 3 grootste kosten zijn in een huishouden (naast voeding/leefmiddelen). En deze twee zijn inderdaad de kosten die je niet echt voelt stijgen als je een woonkrediet hebt en je bovendien energiezuinig hebt gebouwd of vooral verbouwd (zonnepanelen met batterij, wartmepomp, etc...).

Bij ons is de woonlast bvb. 1.5k per maand, energiekost ca. 200 EUR per maand en voeding/leefmiddelen 600 EUR per maand. Pak dat anno 2021 dit respectievelijk 1.5k per maand, 150 EUR per maand en 500 EUR per maand was. Oftewel voor inflatie 2.150 EUR en na inflatie 2.300 EUR. Er is met andere woorden 7% stijging van onze grootste kosten geweest maar inmiddels wel loonstijgingen van 14% oftewel het dubbele (aan de gemiddelde indexeringen want in realiteit is ons inkomen helemaal veranderd).

Dat klinkt al verdraaid maar wordt nog meer verdraaid als je niet procentueel vergelijkt maar in effectieve euro's. Ons netto inkomen dd. 2021 was ca. 5.000 EUR, dat zou nu ca. 5.700 EUR geweest zijn. Oftewel stijging van onze vaste kosten van 150 EUR en netto inkomensstijging van 700 EUR. Ik begrijp dat onze situatie wel bovengemiddeld is, behoud onze kosten echter met een gemiddeld gezinsinkomen dat van 4.000 EUR netto voor inflatie stijgt naar 4.560 netto na inflatie, dan heb ne nog altijd een scheefgetrokken verhoging.

Allemaal goed en wel hé, mijn partner pikt er ook lekker de vruchten van maar heel de uitleg van "dat is wel nodig om de levensstandaard te behouden" is dikke quatsch. Om nu te zeggen dat er een beter systeem is zal je mij niet horen zeggen. Het is een imperfect systeem maar geen slecht systeem. Alternatief zou zijn om wel degelijk rekening te gaan houden met werknemer per werknemer, zij die huren, zij die een woonkrediet hebben (en dan nog rekening gaan houden met of je een vast of variabel krediet hebt en hoe variabel precies), etc.... Wat natuurlijk onbegonnen werk is en allicht niet eens de helft van Vlaanderen/België mee akkoord zou gaan.

-edit- ik besef dat niet heel België beschikt over firmawagens, mijn boodschap zou dus allicht nog wat aangepast moeten worden met een grotere kost en stijging onder energievoorzieningen. Moraal van het verhaal zal 9 van de 10 echter onveranderd blijven. Al zeker als we kijken naar de gemiddelde BG'er die eerder meer wel dan niet over een firmawagen beschikt.
Da's niet echt gewenst denk ik omdat je die lonen niet alleen voor de huidige situatie indexeert maar ook voor de toekomst. Wat als kinderen hebben duurder wordt maar je krijgt je eerste pas binnen een jaar? Wat als de intresten stijgen terwijl je een huis aan het zoeken bent maar jouw loon niet geïndexeerd wordt omdat je nu nog huurt en de huur niet gestegen is?

Die indexering is ook cumulatief, als je bijvoorbeeld 10 jaar indexering hebt meegepakt omdat je huurde en de huur over die periode een grote prijsstijging kende en je dan een huis koopt, moet je loon dan opnieuw verlaagd worden om 10 jaar extra indexering die je nu niet meer nodig hebt uit te wissen?

Zo'n systeem zou kunnen leiden tot een situatie met nog extremere winnaars en verliezers.

Met al wat hierboven gezegd wordt ben ik dus wel voorstander van een beperking van de automatische indexatie boven een bepaald bedrag, bvb 2500 bruto (om maar iets te zeggen). Want de basiskosten zijn dan maar een fractie van de totale uitgaven. De singles zijn dan weer in de zak gezet, maar de loonindexering is niet de plek om dat aan te pakken.
Als je veel verdient en dan nog er niet uit geraakt met de beperkte indexering, tja, dan ga je zoals "het plebs" ook maar moeten cutten in comfort.
Ik ook, maar ik zou dan wel indexeren tot een iets hoger bedrag dan 2500 EUR.

We hebben hier samen onze maandelijkse wedde met bijna 2000 EUR bruto zien stijgen door indexaanpassingen ( 6 x 2% = 12.6% cumulatief), en neen, we hebben dat bedrag echt niet nodig om de levensduurte te counteren...

Ik snap dus perfect dat mijn werkgever dit jaar en volgend jaar zeer zuinig gaat zijn met weddeaanpassingen

Hoppaa weer 6% erbij dankzij loonindexering.
Met al onze bonuses en multipliers op de uurlonen vertaalt dit zich naar 9 tot 11% erbij per dag.
Dit is toch iets dat BE wel in orde heeft voor werknemers.
Degenen in ons bedrijf met een non-BE contract mogen om de zo veel tijd telkens opnieuw gaan onderhandelen, smeken en krijgen vaak minder opslag dan de inflatie.
Dat heeft de staat idd goed voor elkaar want merendeel is voor hun

Da's niet echt gewenst denk ik omdat je die lonen niet alleen voor de huidige situatie indexeert maar ook voor de toekomst. Wat als kinderen hebben duurder wordt maar je krijgt je eerste pas binnen een jaar? Wat als de intresten stijgen terwijl je een huis aan het zoeken bent maar jouw loon niet geïndexeerd wordt omdat je nu nog huurt en de huur niet gestegen is?

Die indexering is ook cumulatief, als je bijvoorbeeld 10 jaar indexering hebt meegepakt omdat je huurde en de huur over die periode een grote prijsstijging kende en je dan een huis koopt, moet je loon dan opnieuw verlaagd worden om 10 jaar extra indexering die je nu niet meer nodig hebt uit te wissen?

Zo'n systeem zou kunnen leiden tot een situatie met nog extremere winnaars en verliezers.
Da's waar, had ik zelfs nog niet over nagedacht.
*zucht* Belgische staat zou niet indexeren => Klootzakken, hoe durven ze zo de mensen in de kou te laten staan. Belgische staat indexeert => Klootzakken, hoe durven ze zo nóg meer inkomsten via belastingen te verkrijgen?

En zo kan je ook nooit goed doen.

Net zoals dat met uw vorige loon ook al was, hoor. Het is nogal logisch dat wanneer uw loon stijgt, je ook meer belastingen betaalt. Zou nogal lachwekkend zijn moest elke indexering vrijgesteld worden van belastingen. Zo zouden veel mensen nog altijd werken aan pakweg 800 bruto (hetzelfde zoals in de jaren 70), maar dan wel 1000€ of zo aan netto 'inflatievergoeding'? 😂

Zit het hier vol met werkgevers, of worden jullie betaald door Voka? Want als werknemer is die automatische indexering toch enkel maar goed.
"Bedrijven actief in België worden dan minder concurrentieel". Ja, maar dat is vooral te danken aan veel andere zaken.

Door de inflatie is over het algemeen alles toch duurder geworden. Ik vind het wat te eng om enkel naar uw energiekosten/ maandelijkse boodschappen en woning te kijken.

Restaurant, frietjes van de frituur, werken in uw woning/tuin, brandverzekering, kledij, reizen, internet, elektronica, dierenartsbezoek, hobby’s etc etc
Moest je de volledige optelsom maken zal de ‘winst’ beperkt zijn. Mensen onderschatten vaak waar hun loon allemaal naartoe gaat.
Dat zit niet allemaal vervat in de index maar het leven is over het algemeen wel gevoelig duurder geworden.

Iedereen indexeert hun prijzen, maar weinigen bieden van’t jaar ruimte voor opslag of bonussen. De koek voor de aandeelhouders moet jaarlijks blijven groeien, maar de mensen die die koek mogelijk maken moeten tevreden zijn met een index die hun levensstandaard status quo houdt.. ik ben het daar niet mee eens. Het wordt meer dan duidelijk dan heel dat corporate circus niet meer werkt.

Door de inflatie is over het algemeen alles toch duurder geworden. Ik vind het wat te eng om enkel naar uw energiekosten/ maandelijkse boodschappen en woning te kijken.

Restaurant, frietjes van de frituur, werken in uw woning/tuin, brandverzekering, kledij, reizen, internet, elektronica, dierenartsbezoek, hobby’s etc etc
Moest je de volledige optelsom maken zal de ‘winst’ beperkt zijn. Mensen onderschatten vaak waar hun loon allemaal naartoe gaat.
Dat zit niet allemaal vervat in de index maar het leven is over het algemeen wel gevoelig duurder geworden.

Iedereen indexeert hun prijzen, maar weinigen bieden van’t jaar ruimte voor opslag of bonussen. De koek voor de aandeelhouders moet jaarlijks blijven groeien, maar de mensen die die koek mogelijk maken moeten tevreden zijn met een index die hun levensstandaard status quo houdt.. ik ben het daar niet mee eens. Het wordt meer dan duidelijk dan heel dat corporate circus niet meer werkt.

Niet reclameren, maar investeren.

Als bedrijven zo inflatie resistent zijn, smijt er je spaarcenten in en print money.

Ik ben exact 20 jaar ouder dan jou. Ik kan je verzekeren dat de levensstandaard er de voorbije 30-40 jaar gigantisch op vooruitgegaan is.
En we maken ons zelf het leven ook een pak duurder trouwens...
Dat is een hele andere discussie, niemand die hier in de discussie aangaf dat de koek van de aandeelhouders moet blijven groeien.

We hebben hier samen onze maandelijkse wedde met bijna 2000 EUR bruto zien stijgen door indexaanpassingen ( 6 x 2% = 12.6% cumulatief), en neen, we hebben dat bedrag echt niet nodig om de levensduurte te counteren...

Ik snap dus perfect dat mijn werkgever dit jaar en volgend jaar zeer zuinig gaat zijn met weddeaanpassingen
Dat klinkt als een ronduit verschrikkelijk plan.
Zo nivelleer je toch alle lonen tot dezelfde grootte na vele indexeringen?

Hoe kan je dan nog personeel vinden voor topjobs waarvoor er hard gewerkt moet worden voor een hoog loon?
Gaan we ze hard laten werken voor een basisloon zoals iedereen?
De belastingsschijven in BE kapen nu al het leeuwendeel van het loon weg van degenen met een hoger loon.

Dat klinkt als een ronduit verschrikkelijk plan.
Zo nivelleer je toch alle lonen tot dezelfde grootte na vele indexeringen?

Hoe kan je dan nog personeel vinden voor topjobs waarvoor er hard gewerkt moet worden voor een hoog loon?
Gaan we ze hard laten werken voor een basisloon zoals iedereen?
De belastingsschijven in BE kapen nu al het leeuwendeel van het loon weg van degenen met een hoger loon.
Wel, niets belet een werkgever om bij mensen met een”topjob” de verdere aanpassing van hun verloning te baseren op hun performantie, niet op basis van levensduurte. Het huidige systeem is gewoon ronduit verschrikkelijk. Ik heb hier mensen idie dit jaar automatisch 12.6% verhoging van hun wedde hebben gehad terwijl ze al rijkelijk verloond worden en nog komen eisen voor echte opslag.

Net zoals dat met uw vorige loon ook al was, hoor. Het is nogal logisch dat wanneer uw loon stijgt, je ook meer belastingen betaalt. Zou nogal lachwekkend zijn moest elke indexering vrijgesteld worden van belastingen. Zo zouden veel mensen nog altijd werken aan pakweg 800 bruto (hetzelfde zoals in de jaren 70), maar dan wel 1000€ of zo aan netto 'inflatievergoeding'? 😂

Zit het hier vol met werkgevers, of worden jullie betaald door Voka? Want als werknemer is die automatische indexering toch enkel maar goed.
"Bedrijven actief in België worden dan minder concurrentieel". Ja, maar dat is vooral te danken aan veel andere zaken.
Nee in veel landen gaat er pak minder van opslag naar overheid.

Niet reclameren, maar investeren.

Als bedrijven zo inflatie resistent zijn, smijt er je spaarcenten in en print money.
Dit is geen reclamatie. Maar een verduidelijking dat zijn berekening niet volledig klopte ;).

Ik ben zelfstandige, ik indexeer eveneens mijn prijzen, voor mij speelt heel die discussie zelf niet.

Je moet dan ook niet enkel kijken naar de standaard uitgaven. De indexatie dient ook om naast de noodzakelijke uitgaven (eten, drinken, huur, naft, wagen/fiets/OV, TV, internet, water, energie,...) te betalen ook de minder standaard zaken te betalen die je u voor de inflatie kon veroorloven (dus de "luxe").

En dus om uw uitgavepatroon in grote lijnen gelijk te kunnen houden. Wat dan ook zorgt voor een minder zware schok / correctie op het consumentenvertrouwen en dus in het verlengde de dienstensector.

Is die correctie perfect. Neen. Maar een correcte versies zal nooit bestaan. Iedereen die zijn uitgaven disproportioneel uitgeeft tov de samenstellingsmatrix van die indexkorf. Die zal in reële termen monetair voor- of nadeel doen aan een indexatie.
Op macro niveau zal dat grotendeels zich wel uitmiddelen.

En als het voor de zwakkere in de maatschappij mogelijks toch disproportioneel zou zijn, dan zijn er andere maatregelen om dat aan te pakken dan de afschaffing of aftopping van de indexatie. Daarvoor hebben we al een enorm progressieve belastingsbasis.
Als je dan ook de loonindexatie gaat afschaffen of beperken dan krijg je nog meer een nivellering van de looncurve. Waarbij enkel de sectoren waar je werknemer STERK staat zijn koopkracht kan in stand houden of versterken. Terwijl de sectoren waar de werknemer zwak staat die er naar kan gaan fluiten.

WAT ook exact de reden is waarom indexaties voorzien zijn. Niet voor de persoon die 6k bruto heeft. Maar voor de persoon die in de supermarkt,... werkt voor 2 - 4k en die zonder dat indexatiemechanisme kon fluiten naar zijn koopkrachtaanpassing van zijn loon. Want allez ja de werkgever zegt toch dat we allemaal een tandje moeten bijsteken aangezien de winstmarge door de andere kostenstijgingen toch wel zwaar onder druk staan.

Wel, niets belet een werkgever om bij mensen met een”topjob” de verdere aanpassing van hun verloning te baseren op hun performantie, niet op basis van levensduurte. Het huidige systeem is gewoon ronduit verschrikkelijk. Ik heb hier mensen idie dit jaar automatisch 12.6% verhoging van hun wedde hebben gehad terwijl ze al rijkelijk verloond worden en nog komen eisen voor echte opslag.

Ik zie niet in waarom dat het logisch was om iemand 3 jaar geleden 5% opslag te geven, en nu te klagen dat die voor zijn werk eigenlijk rijkelijk betaald werd. Dan had je DIE verhoging niet moeten geven. Niet bij de indexatieaanpassing die gewoon zijn loon zet op het equivalent van het loon dat ie ervoor had, naar algemene koopkracht toe.

De indexatie zorgt niet voor een groter percentage van de koek. Het percentage blijft hetzelfde (allez toch na een jaar). Het bedrag in absolute waarde is enkel groter. Maar de uitgaven van de overheid, zijn tengevolge van de indexatie (pensioenen, werkloosheidsuitkeringen, gezondheidszorg, onderwijs, loon ambtenaren, infrastructuurinvesteringen,...) ook gewoon gestegen in absolute termen.
Indien de overheid dan ook zijn inkomsten NIET zou indexeren, zou er dan ook gewoon een gat in de begroting gecreëerd worden. Wat als resultaat zou hebben dat je MINDER kan doen dan ervoor.

En uiteindelijk hebben we als maatschappij bepaald dat we het toch wel leuk vinden dat we dat allemaal doen.
En als dat onze keuze is, dan is dat het gevolg. Wil men dat niet meer, dan moet men maar de politiekers kiezen die de wet aanpassen zodanig dat de uitgaven niet geïndexeerd worden en vb de mensen die nu een pensioen krijgen dan ook geen indexatie krijgen van hun pensioen en de volgende 20 jaar ermee maar moeten rondkomen. Of...

Laatst bewerkt:
De loonkost is dan voor de meeste producerende bedrijven ook niet zo dat die inflatie van 11% een op een moet worden doorgerekend...
Dienstenbedrijven uitgezonderd, en dan nog, het zal nooit 100% zijn. En die buitenlands geproduceerde hardware zal niet onderworpen zijn aan de Belgische loonindexering.

De kost van een laptop, toebehoren, en een smartphone vallen echt in het niets bij de loonkost hoor. Gerommel in de marge. Autokosten vormen al een groter aandeel, en die zijn ook serieus de hoogte ingegaan.

Het hoeft ook niet per sé een totaalstijging qua kost van 11% te zijn he. 10% is ook veel. Krijg je ook heel moeilijk doorgepusht naar klanten, dus los van exact hoeveel de totale kosten in de hoogte zijn gegaan is dit gewoon tricky.

Dat het niet leuk is, tuurlijk. Maar voor de werknemer is het ook niet leuk om de waarde van zijn inkomen te zien verdampen.

Maar dat doet het niet, door de indexatie, toch?

Ik ben geen voorvechter voor de afschaffing van de indexatie he, ik wou gewoon even nuchter en eerlijk de impact aan de kant van de werkgever meegeven en waarom die bij zo'n indexeringen enorm voorzichtig zijn met "echte" opslagen.

Dat heeft te maken met onze torenhoge belastingvoeten, niet met die indexatie.
En de gevolgen van hun eigen wanbeleid doorschuiven naar werkgevers is idd veel makkelijker
Nu goed mij niet gelaten ik heb hoger brutoloon (en minder nettovoordelen) tov collega's dus hoe meer indexatie hoe beter!

Terug
Bovenaan