Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nee, de persoonlijke bijdragen zijn in de detailfiche de sociale zekerheidsbijdragen. De VAA wordt van het nettoloon (bruto minus voorheffing minus soc. zekerheidsbijdragen = netto. Daar gaat dan nog eens VAA, eigen bijdrage MC van af enz.) afgetrokken.
Da's voor gene meter ni juust.

VAA wordt OPGETELD in de berekening van uw belastbaar loon. Dan wordt uw belasting berekend 'as usual'. Dan gaat het VAA bedrag er gewoon weer af.
VAA in de volksmond verwijst regelmatig naar dat bruto bedrag (om het zo te noemen), maar eigenlijk is dat het bedrag waarop het VAA (de belasting die je betaald dus) berekend wordt.

VAA zal NOOIT van uw 'nettoloon' worden afgetrokken.
Een eigen bijdrage is netto, dus dat gaat van uw netto loon.

Da's voor gene meter ni juust.

VAA wordt OPGETELD in de berekening van uw belastbaar loon. Dan wordt uw belasting berekend 'as usual'. Dan gaat het VAA bedrag er gewoon weer af.
VAA in de volksmond verwijst regelmatig naar dat bruto bedrag (om het zo te noemen), maar eigenlijk is dat het bedrag waarop het VAA (de belasting die je betaald dus) berekend wordt.

VAA zal NOOIT van uw 'nettoloon' worden afgetrokken.
Een eigen bijdrage is netto, dus dat gaat van uw netto loon.
Ik zie nu idd dat VAA wordt opgeteld ifv belastbaar loon. En op t einde in de berekening wordt de VAA, samen met bvb eigen bijdrage MC, terug afgetrokken van netto loon. Finaal kom je dan bij bottom line netto loon. Dus zal wel kloppen vermoedelijk?

Ale dan ... het verwachte scenario heeft zich afgespeeld. De traditioneel jaarlijkse loonrondes zijn gekomen & gegaan en ... jah ... 0,0% dit jaar want 11% 'opslag' in 't begin van 't jaar.
Ze gaan bij ons toch ook die koopkracht premie geven die hier eerder vermeld werd, mor soit ... da's nu ook de grootste vetpot niet eh. :whistle:

Verder groeit het bedrijf verder & vanaf volgend jaar veranderd alles qua aanpak. 't Zullen dus ook de laatste traditioneel jaarlijkse zomer loonrondes geweest zijn.

Ale dan ... het verwachte scenario heeft zich afgespeeld. De traditioneel jaarlijkse loonrondes zijn gekomen & gegaan en ... jah ... 0,0% dit jaar want 11% 'opslag' in 't begin van 't jaar.
Ze gaan bij ons toch ook die koopkracht premie geven die hier eerder vermeld werd, mor soit ... da's nu ook de grootste vetpot niet eh. :whistle:

Verder groeit het bedrijf verder & vanaf volgend jaar veranderd alles qua aanpak. 't Zullen dus ook de laatste traditioneel jaarlijkse zomer loonrondes geweest zijn.
Index wordt verkocht als opslag dus?

Hoppaa weer 6% erbij dankzij loonindexering.
Met al onze bonuses en multipliers op de uurlonen vertaalt dit zich naar 9 tot 11% erbij per dag.
Dit is toch iets dat BE wel in orde heeft voor werknemers.
Degenen in ons bedrijf met een non-BE contract mogen om de zo veel tijd telkens opnieuw gaan onderhandelen, smeken en krijgen vaak minder opslag dan de inflatie.

Alleen het soort management dat het verschil tussen nominaal en reëel loon niet snapt.
Dat reëel loon is natuurlijk ook maar afhankelijk van welke producten die je consumeert die ook in die indexkorf aanwezig zijn. Wij zijn bijvoorbeeld er netto serieus op vooruit gegaan, onze kosten zijn totaal geen 11% gestegen terwijl onze lonen dat wel zijn.

Hoppaa weer 6% erbij dankzij loonindexering.
Met al onze bonuses en multipliers op de uurlonen vertaalt dit zich naar 9 tot 11% erbij per dag.
Dit is toch iets dat BE wel in orde heeft voor werknemers.
Degenen in ons bedrijf met een non-BE contract mogen om de zo veel tijd telkens opnieuw gaan onderhandelen, smeken en krijgen vaak minder opslag dan de inflatie.

Het risico is dat je jezelf uit de (wereld)markt prijst.

Bij de volgende herstructurering wellicht vooral in BE voelbaar.

Wij hadden een complex index systeem, dat met enige vertraging werkte, maar het werkte wel goed.

Ze hebben dat dan veranderd naar een "index" die jarenlang quasi op nul stond (terwijl ons ouw systeem nog wat lage percentages uitspuwde)

de hervorming was er just op tijd door. Die index is sindsdien door het dak gegaan en we krijgen nu (veel) meer dan in het oude systeem.

Zalig, manageurs die het principe "reverting to the mean" niet kennen noch begrijpen.

Dat reëel loon is natuurlijk ook maar afhankelijk van welke producten die je consumeert die ook in die indexkorf aanwezig zijn. Wij zijn bijvoorbeeld er netto serieus op vooruit gegaan, onze kosten zijn totaal geen 11% gestegen terwijl onze lonen dat wel zijn.

Tja, ze kunnen moeilijk een indexering doorvoeren die voor iedereen anders is eh. Die CPI is dan ook maar een gewogen gemiddelde. De inflatie zit momenteel vooral nog bij voeding, brandstoffen en, ik geloof, ook nog 'horecadiensten'. Als je een letterlijke kluizenaar bent die overleeft op kraantjeswater en nooit buitenkomt, voor die mensen is die 11% nominale loonstijging een reëele loonstijging van rond de 7-8%.
Maar als je daarentegen relatief veel uitgeeft aan voeding, die mensen gaan er reëel echt niet op vooruit, misschien zelfs nog op achteruit.

Alleen het soort management dat het verschil tussen nominaal en reëel loon niet snapt.
Voor een werkgever maakt dat niet uit, een kost is een kost. Net zoals prijsstijgingen voor consumenten ook gewoon prijsstijgingen zijn en er niet enkel van prijsstijging gesproken wordt als iets meer dan het gemiddelde stijgt.

Voor een werkgever maakt dat niet uit, een kost is een kost. Net zoals prijsstijgingen voor consumenten ook gewoon prijsstijgingen zijn en er niet enkel van prijsstijging gesproken wordt als iets meer dan het gemiddelde stijgt.
Anderzijds, van alle goederen, diensten, raamcontracten met contractors etc vindt een bedrijf het doodnormaal dat die indexeren. Maar voor de loonmassa van het eigen personeel is dat plots iets raar en kunnen ze dat niet meer los zien van het concept "merit increase"?

Als een deel van uw hr beleid is dat je goede prestaties beloont met meer opslag (zijnde: merit increase) is het eigenlijk niet normaal dat je dat plots niet meer doet in een jaar dat de inflatie hoger ligt.
(En ik weet ook wel dat het courant overal zo gebeurt, maar daarmee hoef je dat niet normaal te vinden)

Anderzijds, van alle goederen, diensten, raamcontracten met contractors etc vindt een bedrijf het doodnormaal dat die indexeren. Maar voor de loonmassa van het eigen personeel is dat plots iets raar en kunnen ze dat niet meer los zien van het concept "merit increase"?

Als een deel van uw hr beleid is dat je goede prestaties beloont met meer opslag (zijnde: merit increase) is het eigenlijk niet normaal dat je dat plots niet meer doet in een jaar dat de inflatie hoger ligt.
(En ik weet ook wel dat het courant overal zo gebeurt, maar daarmee hoef je dat niet normaal te vinden)
Ik denk niet dat bedrijven dat zo normaal vinden voor andere zaken dan lonen. Ook bij andere kosten dan lonen gaan bedrijven gaan die prijsstijging enkel maar slikken als ze door de markt daartoe gedwongen worden (of in het geval van lonen de wet), en voor heel wat producten is dat niet zo.

Sprekende vanuit de wekgeverkant: hoge inflatie is een pest. Die 11% heeft een gigantische impact op kost (logisch) en die 11% krijg je ook niet in dezelfde mate doorgeduwd bij klanten. Die zitten immers ook met hoge gestegen kosten en spelen vaak heel hard naar leveranciers.
Bijkomend kan indexering van rates soms maar op bepaalde tijdstippen en/of wordt dan bvb de Agoria index gevolgd die niet in de buurt komt van de gezondheidsindex.

Veel liever lage inflatie zodat we ook echte opslagen kunnen geven, maar bij een inflatie van 11% is het normaal dat bedrijven daar heel erg voorzichtig mee zijn.

Jammer, maar het is niet anders.

Sprekende vanuit de wekgeverkant: hoge inflatie is een pest. Die 11% heeft een gigantische impact op kost (logisch) en die 11% krijg je ook niet in dezelfde mate doorgeduwd bij klanten.
De loonkost is dan voor de meeste producerende bedrijven ook niet zo dat die inflatie van 11% een op een moet worden doorgerekend...
Dienstenbedrijven uitgezonderd, en dan nog, het zal nooit 100% zijn. En die buitenlands geproduceerde hardware zal niet onderworpen zijn aan de Belgische loonindexering.

Dat het niet leuk is, tuurlijk. Maar voor de werknemer is het ook niet leuk om de waarde van zijn inkomen te zien verdampen.

Ik denk niet dat bedrijven dat zo normaal vinden voor andere zaken dan lonen. Ook bij andere kosten dan lonen gaan bedrijven gaan die prijsstijging enkel maar slikken als ze door de markt daartoe gedwongen worden (of in het geval van lonen de wet), en voor heel wat producten is dat niet zo.
Leuk niet, normaal wel. (en in het geval van interne lonen gaat het toch over lonen?)

Raamcontracten en onderhoudscontracten bevatten altijd clausules voor indexatie. Als wij kostenschattingen maken voor projecten, en de tijdslijn beslaat meerdere jaren, dan passen we altijd een geschatte indexatie toe op de toekomstige jaren. Catalogusprijzen van vendors indexeren jaarlijks (vorig jaar eerder per kwartaal) binnen de afspraken van globale contracten (die indexatie clausules bevatten).
Mijn punt is dat indexatie in budgettering geen exotisch gegeven is, behalve als het over de lonen van intern personeel gaat. Dan is het ineens niet meer vanzelfsprekend en moet dat afgedwongen worden via onderhandelingen (buitenland) of de wet (in Belgie) en is het plots één pot nat met merit increase (terwijl in jaren met hogere inflatie, er de facto helemaal geen merit increase is en iedereen sit te surplacen qua effectieve verloning).

Laatst bewerkt:
Tja, ze kunnen moeilijk een indexering doorvoeren die voor iedereen anders is eh. Die CPI is dan ook maar een gewogen gemiddelde. De inflatie zit momenteel vooral nog bij voeding, brandstoffen en, ik geloof, ook nog 'horecadiensten'. Als je een letterlijke kluizenaar bent die overleeft op kraantjeswater en nooit buitenkomt, voor die mensen is die 11% nominale loonstijging een reëele loonstijging van rond de 7-8%.
Maar als je daarentegen relatief veel uitgeeft aan voeding, die mensen gaan er reëel echt niet op vooruit, misschien zelfs nog op achteruit.
Kluizenaar? Ik heb laag energieverbruik en een vaste lening. Twee zware kosten in mijn leven die dus al amper impact hadden door de inflatie.
En daarnaast is het ook allemaal relatief aan je inkomen. Of je nu 2k bruto hebt of 5k bruto, in het laatste geval is je netto een pak meer gestegen puur door index en het is niet per se zo dat die met 5k veel meer kosten heeft.

Ik ben blij met het systeem aangezien ik een werknemer ben met een mooi loon. Maar ik snap evengoed de gebreken van dat systeem langs de werkgeverszijde.

Terug
Bovenaan