Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Heeft vaak impact op het nettoloon.

Iemand die wettelijk samenwonend is met een partner die geen/weinig inkomsten heeft of Iemand met kinderen ten laste, heeft vaak een hoger nettoloon voor hetzelfde brutoloon.
Ja uiteraard, dat is logisch.
Maar ik heb het echt op de opmerking:
Veel alleenstaanden die het moeilijk hebben tegenwoordig, maar gij hebt goe uw best gedaan om niet in die situatie te landen.
 
Ja uiteraard, dat is logisch.
Maar ik heb het echt op de opmerking:
Er staat toch echt wel samenwonend in zijn post.
My bad.

En heeft veel impact eh. Kinderen zijn sowieso een grote kost & een partner is een grote besparing als het op de centen aan komt.
De vaste kosten zijn nl. nauwelijks lager voor een koppel dan voor iemand die alleen woont.

Als je dan nog samen van de woonbonus geniet, etc.

Basically ... 't is niet enkel fiscaal.
 
Laatst bewerkt:
My bad.

En heeft veel impact eh. Kinderen zijn sowieso een grote kost

Heel af en toe jaag ik daarmee mensen eens de gordijnen in wanneer men zegt dat kinderen een grote kost zijn, volgens de statistieken zijn namelijk gezinnen met kinderen de 2de rijkste groep (na de gepensioneerden), dus wie rijk wil worden ... oud worden gaat vanzelf :)
 
Heel af en toe jaag ik daarmee mensen eens de gordijnen in wanneer men zegt dat kinderen een grote kost zijn, volgens de statistieken zijn namelijk gezinnen met kinderen de 2de rijkste groep (na de gepensioneerden), dus wie rijk wil worden ... oud worden gaat vanzelf :)
Daar is weliswaar geen rechtstreekse correlatie/oorzakelijk verband e. ;)

Het is een feit dat kinderen een kost zijn, dat kan je niet ontkennen. Tenzij je ze opsluit in een kelder, zonder kledij, eten & drinken.
Maar kom, de zot die dat graag deed zit nog altijd opgesloten in een klein kot nu.

Annyway ... zo kan je uiteindelijk veel zaken uitvinden die geen oorzakelijk verband hebben, maar toevallig wel correlatie blijken te tonen.

Logischerwijs is het eerder omgekeerd lijkt mij, althans met mensen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel.
Nl. eens je een bepaald niveau bereikt dat je uw kinderen van een goei leven kunt voorzien kiest ge om kinderen te krijgen. Althans minimum hun voorzien van hun basis behoeften (eten, drinken, onderdak, niet in 't gevang zitten, ...).
Dus ... ge kiest voor kinderen omdat ge geld genoeg hebt om ze op te voeden. :thinking: (yeah I know, discriminatie tegen armere gedeelte van de maatschappij zeker)
 
Is de reden voor de correlatie niet gewoon dezelfde als deze voor gepensioneerden, namelijk hoe ouder je bent hoe meer je waarschijnlijk al hebt kunnen sparen. Door gezinnen met kinderen te pakken filter je er vooral de jonge en dus vaak armste gezinnen uit dus is het logisch dat die hoger eindigen.
 
Het is een feit dat kinderen een kost zijn, dat kan je niet ontkennen. Tenzij je ze opsluit in een kelder, zonder kledij, eten & drinken.
Maar kom, de zot die dat graag deed zit nog altijd opgesloten in een klein kot nu.
Wacht tot ze gaan studeren. Dan worden ze pas echt duur.
Hier twee kinderen tegelijkertijd op kot gehad. Ik schat dat in op zo'n 20 000 EUR per jaar.
 
Wacht tot ze gaan studeren. Dan worden ze pas echt duur.
Hier twee kinderen tegelijkertijd op kot gehad. Ik schat dat in op zo'n 20 000 EUR per jaar.
Op kot gaan is natuurlijk een keuze ook he 😉 en de reden waarom zoveel adolescenten niet op kot zitten, is natuurlijk het prijskaartje.
Een gemiddeld kot kost rond de 350 euro per maand. Als jij aan 20.000 zit (dus 16000 kot, 4000 aan inschrijvingsgeld, cursussen, materialen,...) voor 2 kinderen spreken we al meer over een appartement/ volwaardige studio dan over een kot....
 
Op kot gaan is natuurlijk een keuze ook he 😉 en de reden waarom zoveel adolescenten niet op kot zitten, is natuurlijk het prijskaartje.
Een gemiddeld kot kost rond de 350 euro per maand. Als jij aan 20.000 zit (dus 16000 kot, 4000 aan inschrijvingsgeld, cursussen, materialen,...) voor 2 kinderen spreken we al meer over een appartement/ volwaardige studio dan over een kot....
Neen, geen 'volwaardige' studio of appartement. Kinderen hadden allebei een kot van tegen de 400 EUR aan, wel 12 maanden te betalen; dan heb je in Leuven echt geen studio. Inschrijvingskost, PC, leefgeld,...
Let wel, dat kan zeker nog wat goedkoper, maar ik stel vast dat we toen gewoon een primair saldo hadden dat 20 000 EUR lager lag dan nu. En onze lonen zijn niet zoveel veranderd.
 
ik verbaas mij niet over 20k. Wat wel is, is dat kosten zoals eten, zakgeld, kleren, etc er sowieso zouden zijn, studies of niet, kot of niet. Ik wil maar zeggen dat die 20k niet de MEERkost is van op kot te zitten (niet dat Ugar dat impliceerde)... allez ik hoop het toch, anders moet ik dringend beginnen sparen :unsure:.
 
ik verbaas mij niet over 20k. Wat wel is, is dat kosten zoals eten, zakgeld, kleren, etc er sowieso zouden zijn, studies of niet, kot of niet. Ik wil maar zeggen dat die 20k niet de MEERkost is van op kot te zitten (niet dat Ugar dat impliceerde)... allez ik hoop het toch, anders moet ik dringend beginnen sparen :unsure:.
Idem. Ik dacht dat ik kon sparen voor mijn midlife crisis maar ik vrees dat dat dus eerst naar de kinderen zal gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Neen, geen 'volwaardige' studio of appartement. Kinderen hadden allebei een kot van tegen de 400 EUR aan, wel 12 maanden te betalen; dan heb je in Leuven echt geen studio. Inschrijvingskost, PC, leefgeld,...
Let wel, dat kan zeker nog wat goedkoper, maar ik stel vast dat we toen gewoon een primair saldo hadden dat 20 000 EUR lager lag dan nu. En onze lonen zijn niet zoveel veranderd.
In mijn tijd, vier jaar geleden nog, had ge voor 400euro wel een premium kot ivm de gewone. Douche op de kamer enal :p

Uiteindelijk betaal je dus iets minder dan 500per maand per kind voor leefgeld, boeken, kleren,...? Serieus leefgeld voor de cafeuitbaters op de oude markt en de restauranthouders errond!
 
Wacht tot ze gaan studeren. Dan worden ze pas echt duur.
Hier twee kinderen tegelijkertijd op kot gehad. Ik schat dat in op zo'n 20 000 EUR per jaar.
Bij mij is dat een pak goeikoper geweest. Op kot gaan was geen optie & buiten de initiële kosten het eerste jaar (inschrijving, trein, boeken) stond ik in feite gewoon volledig zelf in voor de kosten voor de rest van het jaar (& de jaren die daarop volgden heb ik ook zelf moeten cashflowen).
Tot het middagmaal toe. 's Avonds stond er thuis wel eten klaar natuurlijk.

Op dagen dat ik geen les had in de middag ging ik werken. Tijdens 't weekend ging ik werken. Tijdens 't groot verlof ging ik werken.
Basically ... mijne pa is er redelijk goeikoop vanaf geraakt.

Nu ... dat kot ... daar kies je zelf voor eh. Een trein abbo van enkele 100en euro's is een eenmalige kost, komt nergens in de buurt van de kost van dat kot. Wordt zelfs deels gesubsidieerd (dikke korting voor studenten abbo's bij den NMBS).
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: secundair economie talen / avondonderwijs boekhouding (hoger onderwijs niet afgemaakt, gestart in marketing)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT
Huidige functie: Projectverantwoordelijke/Consultant/Developer
Anciënniteit: 3jaar helpdesk/ 12jaar full time consultant /4 jaar projectverantwoordelijke/consultant/developer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +- 4000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 100% werkgever
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijkse bonus op basis van groei bedrijf en klantentevredenheid

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Ieper
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 15-20min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VAA 190 euro, met tankkaart geldig in EU.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen ADV
Vakantiedagen (andere extra): overuren zijn volledig in verlof te recupereren
Vrijheid om verlof te nemen: vrije keuze, wel rekening houden met lopende projecten
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress bij opstart projecten en bij "leuke" projecten ... maar doorheen de jaren kan ik die stress heel makkelijk van me af zetten
Hoe vaak overuren te presteren: zelf te kiezen, bij opstart projecten is dit meestal een noodzaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 6 dagen / jaar vrije keuze
Telewerk (buiten corona-periode): neen, meestal toch bij klanten ter plaatse
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, binnen project
 
Nu ... dat kot ... daar kies je zelf voor eh. Een trein abbo van enkele 100en euro's is een eenmalige kost, komt nergens in de buurt van de kost van dat kot. Wordt zelfs deels gesubsidieerd (dikke korting voor studenten abbo's bij den NMBS).
goh, hangt er vanaf, hé. Je kiest er zelf voor als je voldoende studiemogelijkheden hebt. Maar als je vanuit Ieper élke dag moet pendelen naar Brugge/Gent en zeker Brussel of Antwerpen (laatste noodzakelijk voor bepaalde opleidingen), dan versta ik best dat je dit je kinderen niet aandoet. Want je hebt niet enkel de trein, maar ook traject station - klas. Bovendien zijn de treinverbindingen (hier 1x/uur behalve enkele spitstreinen) vaak niet afgestemd op lesuren en wisselen die in de week.

Het blijft in theorie altijd een eigen keuze voor een kot, je kan ook een andere richting kiezen dichter bij huis (Kortrijk, slechts 40 minuten trein en 20 minuten overstap/verplaatsing met de bus/...). Maar die eigen keuze is relatief als je een kind 3-5 uur verplaatsing per dag naar Gent/... kan besparen. (en imho vooral ook de springuren, die zijn het ergerlijkst én het kostelijkst :p)

Het verschil in kost tussen elke dag pendelen en een kot is vanuit Ieper, een stuk kleiner :)

(en ik pendel normaal 3-4 dagen per week naar Brussel, dus ik kan wel tegen een treinritje)
 
Neen, geen 'volwaardige' studio of appartement. Kinderen hadden allebei een kot van tegen de 400 EUR aan, wel 12 maanden te betalen; dan heb je in Leuven echt geen studio. Inschrijvingskost, PC, leefgeld,...
Let wel, dat kan zeker nog wat goedkoper, maar ik stel vast dat we toen gewoon een primair saldo hadden dat 20 000 EUR lager lag dan nu. En onze lonen zijn niet zoveel veranderd.
I concur, mijn vriendin betaalde 325 EUR per maand en dat was echt geen royaal kot ofzo.
Als je in Leuven betaalbaar wil verblijven dan moet je al met 3-4 een huis of groot appartement delen.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: ASO WeWi, unief niet lang volgehouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech PC200
Huidige functie: SW Test Engineer
Anciënniteit: 4j IT
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +- 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2130
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, vergoeding voor BYOD gsm, wel abo
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (4% wg, 2% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus op basis van doelstellingen, hardship compensation door corona (50/maand)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 60
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): CLA 250e SB, VAA 152 euro, tankkaart in EU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Nee
Vrijheid om verlof te nemen: Flexibel, hangt af van moment in project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress, niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: Weinig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Voor corona, 1 dag/week. Nu, altijd
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ik ben er goed op vooruit gegaan door intern te solliciteren bij het bedrijf waar ik geplaatst was. 4 Jaar geleden ben ik als consultant begonnen in IT door een VDAB opleiding te volgen in samenwerking met Cronos, waar het brutoloon even hoog was als het nettoloon dat ik nu krijg.
 
I concur, mijn vriendin betaalde 325 EUR per maand en dat was echt geen royaal kot ofzo.
Als je in Leuven betaalbaar wil verblijven dan moet je al met 3-4 een huis of groot appartement delen.
Klopt! 320 euro was 10 jaar geleden al niet vet in Leuven, het zal er ondertussen niet beter op geworden zijn. Het wordt wel moeilijker om samen een huis te delen. Stad Leuven probeert dit actief te verhinderen om zo betaalbare huisvesting voor gezinnen te behouden.
 
Maar betaalbare huisvesting voor studenten dat is natuurlijk bijzaak. De stad verkoopt met veel jolijt grote gebouwen aan bv Globiss, die daar dan een "kot" in maken ter grote van de gemiddelde cel van leuven centraal. Huurprijs is dan 475 tot 650 EUR per maand, exclusief kosten.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33j
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Automatisatie PC200
Huidige functie: Business expert
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2650
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja/ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus variabel tot 10% van brutojaarloon, hospitalisatie gezin, goede reisvergoeding

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: nu 100% thuis. Anders vaak naar klanten in buitenland
Afstand woon/werk in km's: 10 meter
Afstand woon/werk in tijd: 5 sec
Eigen auto nodig voor het werk: normaal vóór lockdown: ja
Verplaatsingsvergoedingen: geen kilometervergoeding, wel aparte reisvergoeding buitenland.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, Mercedes C300de met tankkaart. VAA 160/maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): ancienniteit 2
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: in buitenland vaker dan nu
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Netto groeit nog weinig in deze schalen. Blijer met andere voordelen dan hoger loon.
Geen reisvergoeding van gemiddeld 500-1000 netto per maand extra laat de spaarreserves minder snel aangroeien. Er is een andere rijkdom: de lockdown geeft meer tijd om mijn pasgeboren zoontje te verwennen.
 
Terug
Bovenaan