Wat doe jij om het klimaat te redden?

Het probleem is dat binnen een kapitalistische visie het moeilijk op te lossen valt. Anti-kapitalistisch is een grotere gok, maar zal op zijn beurt meer onstabiliteit op korte termijn met zich meebrengen. En daar is geen draagvak of vraag voor. Dat zal ook altijd met bewuste inkrimping van economie door het stopzetten van overconsumptie, overproductie en overadvertising. In feite voor andere ethische redenen misschien het overwegen waard, maar los daarvan denk ik dat het klimaat ook kan opgelost worden binnen een kapitalistische visie. Maar het is trickier en moeilijker. Dat zal ook wel zo zijn, anders was het natuurlijk allang opgelost.

Deel daarvan is natuurlijk dat onze impact op milieu & klimaat, niet enkel klimaat dus, gewoon wordt onderschat door heel veel mensen. En dat weinig mensen slachtoffer willen worden van de crisis. Het houdt vaak in dat iemand de prijs zal moeten betalen. Zelfs al geef je de rekening door aan bedrijven, dan zullen die op hun beurt de kosten doorrekenen aan de klant. Op bepaalde vlakken zal op termijn door uitputting van (en dat is nu deels al zo) sowieso wel de stap richting groene energie gezet worden. Het brengt niet alleen ongemak met zich mee, het is ook een opportuniteit voor velen.

Inzetten op technologie als het gaat om mitigeren van milieu & klimaat lijkt mij wel essentieel, en het meest belangrijke aspect te zijn om klimaatverandering te beperken (CO²-capture, alternatieve energiebronnen (thoriumcentrales, waterstof, andere types van kernenergie, etc.), in extreme gevallen: andere vormen van geo-engineering: in feite is CO² uitstoot ook al geo-engineering (maar zonder dat we die intentie hebben).

Een ander aspect en dat blijft heel belangrijk is correcte informatie verspreiden, en open daarover zijn. Dat is niet zo eenvoudig, door de emoties die hoog oplopen, door de zaken die verspreid worden die niet verkeerd zijn, uit de context getrokken worden of niet opgaan tegenover andere argumenten - soms van beide kanten zelfs. Maar bij de ene kant wordt dat begrijpelijk gedaan omdat correct zijn te complex zal zijn in veel gevallen, waardoor veel mensen die de tijd niet hebben om zich erin te verdiepen, of te sceptisch zijn of niet het vermogen hebben om het te begrijpen, je die moeilijker kan bereiken. Dat is de reden waarom men niet altijd volledig is (als klimaatproponent of -alarmist). Het informeren over het aanpassen van je levensstijl hoort daar ook bij, maar in dit geval is het belangrijker om te hameren op kleine stapjes (en daar ook bij te helpen), en niet plots drastische dingen voorstellen zoals geen citytrips meer, geen reizen, geen vlees, geen dit en geen dat want dat heeft een niet gewenst effect. Wat is beter bijvoorbeeld: wel om bvb. recycleerbare zakjes meer in te zetten, of recycleerbare peukzakjes, waarbij je de peuk in de recycleerbare zak kan steken (en dat dan bij restafval). En bijvoorbeeld bij acties dat ook aan mensen gratis kan geven (bvb. als je een pak sigaretten koopt). Meer openbare vuilbakken in steden en gemeentes is een ander voorbeeld.

Derde punt is inzetten op relatief kostenloze positieve net gain van biomassa en inzetten op milieuprojecten (uitbreiden natuurgebieden, heraanplanten van bossen (en ook stoppen van ontbossing), maar ook ingenieuzere plannen zoals meer groen in de stad zelf, en niet door alleen maar parken, maar ook in het straatbeeld door daar inventief mee om te gaan. Veel ingenieurs die wel iets zullen weten trachten daarmee te doen. Niet alleen horizontaal, maar ook verticaal (in de lucht dus, of op platte daken). Als je mensen uitlegt dat dit andere voordelen heeft zoals het dempen van iets meer verkeersgeluid in drukke regio's, dan zullen veel mensen daar zeker voor zijn.
 
On a related note:

Niet vaak geweten maar de historiek van klimaatverandering gaat eigenlijk al veel verder terug dan de jaren '80, hoewel er dan natuurlijk nog niet de consensus is die er vandaag is.

6182633d350a4.jpg


UIt 1957

6182870a7ec50.png


Uit 1932


Uit 1912 hebben we nog dit artikel:

Remarkable weather of 1911
The Effect of the Combustion of Coal on the Climate - What Scientists Predict for the Future

Heel interessant artikel


En dit artikel gaat over de eerste climate change believer Svante Arhennius, op basis van wat hij schreef en onderzocht en gepubliceerd werd in 1896 (!). Leuk weetje: diezelfde Svante Arrhenius is familie van Greta Thunberg. Greta is een achternicht van Svante Arrhenius en haar vader Svante Thunberg is genoemd naar Arrhenius, een voormalige nobelprijswinnaar van de Scheikunde ook.

Ik weet niet of dit het juiste topic was, maar ik wou dit wel eens delen.

Het is triest dat we in 1957 al mensen hadden die door hadden hoe de vork in de (klimaat)steel zat. Het is op een geheel andere manier evenzeer triest dat we in 1957 al HLN-stijl commentaren van de redactie bij dit soort wetenschappelijke vaststellingen zien.
 
Het is triest dat we in 1957 al mensen hadden die door hadden hoe de vork in de (klimaat)steel zat. Het is op een geheel andere manier evenzeer triest dat we in 1957 al HLN-stijl commentaren van de redactie bij dit soort wetenschappelijke vaststellingen zien.
Dat artikel dat je bedoeld is uit 1932. Ja ik had het misschien erboven moeten zetten, maar ik heb de uitleg er telkens vanonder gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi

Kijk, wat doe jij om het klimaat te redden. En dan lees je dit...


Na de "how dare you" van 2 jaar geleden de "blah blah blah" van vandaag. Het is niet echt diplomatisch, en ik stoorde me een beetje dat ze weer het negatieve aanhaalt, maar de andere kant is het ook grotendeels negatief. Ik vind twee aspecten heel storend. 1. Ik begrijp volkomen dat een wereldcrisis tijd vraagt. Rome is niet op 1 dag gebouwd. En iets als het klimaat is erg complex (zeker in verhouding met economie ed). Maar wat ik wel storend vind, is dat het voor een pandemie zoals corona allemaal plots wel kan. Dan kan alles wijken: onze burgervrijheden, de economie. Dan kan het plots wel. Ik heb niet het gevoel dat thema's als milieu en klimaatverandering serieus genomen wordt, ook door wereldleiders, zowel links als rechts.

Punt 2: Ja, ik begrijp de "don't shoot the messenger", maar ik ga het toch doen, because people will say anything and do nothing. Zoals in dit artikel goed wordt geformuleerd, niet elke leider kan omwille van veiligheidsrisico's en dergelijke een passagierslijnvlucht nemen (zoals bvb. Biden). Maar... als je dan leest dat Boris Johnson zijn privèjet neemt voor een etentje in Londen, na eerst even de pretentie te hebben de redder van de wereld te zijn met zijn klimaatgerichte oplossingen. Neen, dat gaat er bij mij niet in.

En hoewel Thunberg's no compromise approach me dan stoort, sluit ik me dan toch weer bij haar aan, want die twee punten halen wederom wel aan dat ze eigenlijk wel gelijk heeft.

De hypocrisie van veel klimaatproponenten en vooral dat veel v/d zogezegde oplossingen onbetaalbaar zijn voor de modale mens storen me over het algemeen wel. En het is niet dat een elektrische auto milieuvriendelijk is als uw net nog vervuilend is, en transport van gas uit Rusland bevat. Meer dingen hier sluiten, betekent veel meer importeren en onafhankelijker worden van die landen, alsook dat je ook nog eens energie besteedt aan transport van uw energie (en bij pijpleidingen verzilting v/d bodem).

Het laatste dat men moet doen is tegen Jan met de pet op beginnen guiltshamen omdat hij eens een citytrip wil doen. Want daar krijg ik het echt van. Maar echt hé. Dan ben je een even slechte persoon als de grootste sluikstorter van Vlaanderen, des te meer omdat diezelfde personen vaak een grotere ecologische voetafdruk hebben dan diezelfde Jan met de pet op. En dan zeg ik: bol het af.

Klimaatverandering mag nooit een reden zijn om ongelijkheid te rechtvaardigen.
 
Laatst bewerkt:
Belgie mag zelfs co2 neutraal worden, leve groen en hun belachelijke milieubelastingen (trouwens k vind dat die milieubelastingen 100% moeten gebruikt worden voor het milieu) , denken jullie dat dit iets zal uitmaken?
Zolang de grootste vervuilers (China, Rusland,...) niets of weinig doen zal er niets aanveranderen. Dat groen eens in China van hun oren maken..
 
Het probleem is dat binnen een kapitalistische visie het moeilijk op te lossen valt. Anti-kapitalistisch is een grotere gok, maar zal op zijn beurt meer onstabiliteit op korte termijn met zich meebrengen.
Ironisch genoeg zijn het de westerse, kapitalistische landen die de meeste inspanningen leveren en vooruitgang boeken (als de co2 uitstoot cijfers kloppen toch) terwijl de (ex-)communistische landen Rusland, China en Oost-Europa uitblinken in afwezigheid van klimaatbesef of -ambities. Dan kan er moeilijk naar het kapitalisme gewezen worden.

Ik denk dat we als Europese individuen nu al tot op ons tandvlees zitten om de klimaatdoelstellingen te halen. De nieuwe ambities en maatregelen lijken mij voor veel mensen in combinatie met het herstel van de coronacrisis financieel zeer moeilijk haalbaar. Er gaat daar geen draagvlak voor zijn.

Bv. vanaf 2027 enkel nog elektrische wagens mogen kopen -> Lydia Peeters klopt zich nu al op de borst hoe we ons daarmee enkel laten voorafgaan door Noorwegen. Ze vergeet erbij te zeggen dat de gemiddelde nettolonen voor een gezin met 2 kinderen in Noorwegen 50% hoger liggen dan in België (93k vs. 64k). Die deadline is daarnaast ook louter gebaseerd op de veronderstelling dat een elektrische wagen binnen 5 jaar nog maar even duur zal zijn als een benzine of diesel. Iets wat we, als ik mij vaag herinner, 5 jaar geleden ook al ooit gehoord hebben. Tesla Model 3, ooit aangekondigd in 2016 als 'de eerste mainstream EV', die betaalbaar zou voor het grote publiek, kost momenteel wat ... ronde de 50k? :unsure:

Alleen Dacia slaagt er momenteel in om een EV aan te bieden die nipt onder de 20k euro kost en waarin plaats is voor 4 inzittenden. Alle andere mid-range automerken starten met hun EV tussen 20-30k en dan heb je maar een twingo melkbus of fiat 500 waar je geen gezin mee kan vervoeren.

Niet alleen heeft deze maatregel het risico om de economie en tewerkstelling in ons land volledig te ontwrichten aangezien je om de meeste jobs te kunnen beoefenen, nog steeds nood hebt aan individueel vervoer. Het dreigt daarnaast ook een gigantische nul operatie in wording aangezien de averechtse keuze tot een kernuitstap maakt dat deze EV's zullen rijden op elektriciteit opgewekt door co2-uitstotende gascentrales. Uiteindelijk heb je als maatschappij dan collectief veel geld moeten investeren in wat eigenlijk niets meer is dan een centralisatie van de co2 vervuiling iplv. een verlaging.
En om het al helemaal cynisch te maken weet je de kosten om dit project mogelijk te maken door de extra co2 uitstoot weg te moffelen onder de mat (ETS), de installatie van laadpalen en uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk door Fluvius op ons energiefactuur fors doorgerekend zal worden als verhoging van de vaste beheerskosten.

Neem daarbij dan ook nog eens de verplichte energierenovaties voor bestaande woningen, verdere verstrengingen voor nieuwbouw en je hebt een recept voor een extreme verarming van onze manier van leven. De dealines gaan toch nog serieus wat naar voor geschoven moeten worden (zoals we al 20 jaar doen).
 
Mwah, dat heeft niets met communisme vs kapitalisme te maken. En landen als VSA zijn ook geen voorbeeld. Canada heeft ook Alberta met oil. Rusland is ex-communistisch, en ook kapitalistisch nu. China is ook kapitalistisch, tenzij je dingen als Huawei enzovoort niet erkent. Waar het in verschilt is het democratische proces. Maar die landen zijn ook "tweede wereld landen", en gebruiken dat argument om te zeggen dat zij wel nog het recht hebben om uit te stoten, en wij niet door de deficit die ze hebben opgebouwd in de voorbije jaren omdat ze later konden ontwikkelen. Deels hebben ze een punt, maar het is geen correcte redenering.

Redeneren dat wij niet CO2 neutraal moeten worden, omdat we maar een klein land zijn ivgl met China, USA, India is dat trouwens ook niet. Ieder land kan een simpel excuus vinden om niets te doen, maar wat we over het hoofd zien is dat simpele ingrepen en klimaatbewuste acties ondernemen, wel economisch voordelig kunnen zijn (zoals het plan om de Sahara vol te zetten met zonnepanelen bvb.). Als je als bedrijf dat doet, heb je misschien wel een monopolie van energie in uw handen. En dat zal kassa, kassa, kassa zijn.

Uw punt over de elektrische auto's klopt volledig. Het is bovendien hypocriet omdat een groot deel van ons elektriciteitsnet al quasi overbelast is, energie duur is voor de moment, en veel energie komt door pijpleidingen vanuit Rusland en niet zo ecovriendelijke energiebronnen. Als uw net volledig groen is, ja dan is het groen, maar nu is dat absoluut niet het geval. Dus een rijke of klimaatbewuste mens met een elektrische auto moet niet beginnen afkomen met "ik ben milieuvriendelijker dan jou, want ik heb een elektrische auto", of in de krant zetten van "wat doe je voor het klimaat". 3 puntjes waarvan 1 ervan: "heeft een elektrische auto of heeft twee elektrische auto's". Geen probleem als je er één hebt, en het zal wel beter zijn dan een andere, maar ik vind dat geen punt waard. En zolang dat niet goedkoper is dan een gewone, en je kan het je niet permitteren moet je het niet doen. Doe het dan elders, want je kan met veel kleine aanpassingen veel meer bereiken (voorlopig). Er zal een punt komen waarop dat de elektrische auto een pak beter is.

Als je het je kan permitteren, doe het dan. Als je het niet kan, ja dan kan je het niet. Daar moet je niets van schaamte ofzo voor hebben. Dat is het punt. Maar het maakt u niet bewust klimaatvuiler dan de personen die het wel kunnen permitteren (voorlopig).

Aandeel groene energie is nog te klein. Maar meer op kernenergie inzetten als tussenstap kan dat wel snel doen veranderen toch, maar dat is 5 tot 10 jaar voor ons uit nog allemaal.

Beste is gewoon dat zonnepanelenproject in de Sahara maar niemand doet dat. Als 1/30ste volgebouwd is met zonnepanelen, kan je de hele wereld al voorzien als de zon schijnt daar (en geen dust storms wat zeldzaam is), dan is elke andere vorm v. energie niet meer nodig (enkel als back-up) Al hebben we het dan wel enkel over energie, want er zijn andere factoren die bijdragen tot milieu- en klimaatproblemen. En ben je dan ook erg afhankelijk daarvan, dus spreiding is misschien voorlopig nog beter, ook qua waar je de zonnepanelen zet. Al zijn we nu ook afhankelijk van Rusland bvb. Zelfs 1/100ste volbouwen zou het al helemaal doen bijna door de al aanwezige bronnen die er zijn, en dan opbouwen tot 1/50ste van de Sahara volzetten.
 
Laatst bewerkt:

Er zijn meerdere goede redenen waarom van die ideeën als "laten we een woestijn volbouwen met zonnepanelen" niet werken of op andere gebieden problematisch zijn. Het kan ongetwijfeld een deeltje van de oplossing zijn met beperkte installaties, maar een wonderoplossing is het zeker niet.
 
Ironisch genoeg zijn het de westerse, kapitalistische landen die de meeste inspanningen leveren en vooruitgang boeken (als de co2 uitstoot cijfers kloppen toch) terwijl de (ex-)communistische landen Rusland, China en Oost-Europa uitblinken in afwezigheid van klimaatbesef of -ambities. Dan kan er moeilijk naar het kapitalisme gewezen worden.

Ik denk dat we als Europese individuen nu al tot op ons tandvlees zitten om de klimaatdoelstellingen te halen. De nieuwe ambities en maatregelen lijken mij voor veel mensen in combinatie met het herstel van de coronacrisis financieel zeer moeilijk haalbaar. Er gaat daar geen draagvlak voor zijn.µ

"tot op ons tandvlees"

dan moet je toch echt helemaal los van de realiteit zijn.
 
Bv. vanaf 2027 enkel nog elektrische wagens mogen kopen -> Lydia Peeters klopt zich nu al op de borst hoe we ons daarmee enkel laten voorafgaan door Noorwegen. Ze vergeet erbij te zeggen dat de gemiddelde nettolonen voor een gezin met 2 kinderen in Noorwegen 50% hoger liggen dan in België (93k vs. 64k).

En jij vergeet er dan bij te zeggen dat een heel basis naakte BMW 3 serie 51k kost in Noorwegen en 36k in België. Dus die verhouding is ongeveer gelijk.

Ja de lonen zijn hier hoger, de meeste consumptiegoederen in Belgie zijn in vergelijking heel goedkoop natuurlijk aangezien er minimaal taksen op zijn.
 
En jij vergeet er dan bij te zeggen dat een heel basis naakte BMW 3 serie 51k kost in Noorwegen en 36k in België. Dus die verhouding is ongeveer gelijk.

Ja de lonen zijn hier hoger, de meeste consumptiegoederen in Belgie zijn in vergelijking heel goedkoop natuurlijk aangezien er minimaal taksen op zijn.
Da's ook geen juiste vergelijking he. Het basismodel in Noorwegen is de 330e als ik bmw.no mag geloven. Die kost hier 53.000 zonder opties...
 
Zolang de grootste vervuilers (China, Rusland,...) niets of weinig doen zal er niets aanveranderen. Dat groen eens in China van hun oren maken..
Deels mee akkoord. Maar dit is ook een deel van het probleem.

Amerika zegt bijvoorbeeld: Omdat China en Rusland niets doen, doe ik niks.
China en Rusland zeggen: Amerika zevert véél maar doen in praktijk juist niks. Ah dan doen wij niks!
Europa zegt: Waarom zijn wij al die inspanningen aan het doen? Want de rest van de wereld doet niet mee.

Het gevolg? ... right ..

Dus iemand moet er wel aan beginnen anders gebeurt er juist niks.

Het laatste dat men moet doen is tegen Jan met de pet op beginnen guiltshamen omdat hij eens een citytrip wil doen. Want daar krijg ik het echt van. Maar echt hé. Dan ben je een even slechte persoon als de grootste sluikstorter van Vlaanderen, des te meer omdat diezelfde personen vaak een grotere ecologische voetafdruk hebben dan diezelfde Jan met de pet op. En dan zeg ik: bol het af.
Volledig mee eens.
 
Waarom kunnen elektrische wagens niet van stroom voorzien worden door kerncentrales? Waarom moeten dat stinkende gascentrales zijn? Ik ben niet echt mee. Dat is toch gewoon WANbeheer van onze roverheid ??? Of mis ik iets? :unsure:

Dat ze eens beginnen met te investeren in kleinere Thorium kerncentrales. Die stoten géén CO2 uit, zijn tot 40x minder radioactief dan uranium kerncentrales, en je kan met dat type kerncentrales ook géén kernwapens maken (dus als ne minister dan plots schreeuwt: Gevaar voor kernwapens! Dan weet die mens géén onderzoek gedaan naar dat type kerncentrale).

En ja natuurlijk krijg je dan die zever dat: Ja maar er is nog véél onderzoek nodig voor we veilig Thorium kerncentrales kunnen bouwen! Heu ja en dan? Die onderzoeken hadden ze allang afgerond moeten hebben, maar ja ...

Beste is gewoon dat zonnepanelenproject in de Sahara maar niemand doet dat. Als 1/30ste volgebouwd is met zonnepanelen, kan je de hele wereld al voorzien als de zon schijnt daar (en geen dust storms wat zeldzaam is), dan is elke andere vorm v. energie niet meer nodig (enkel als back-up) Al hebben we het dan wel enkel over energie, want er zijn andere factoren die bijdragen tot milieu- en klimaatproblemen. En ben je dan ook erg afhankelijk daarvan, dus spreiding is misschien voorlopig nog beter, ook qua waar je de zonnepanelen zet. Al zijn we nu ook afhankelijk van Rusland bvb. Zelfs 1/100ste volbouwen zou het al helemaal doen bijna door de al aanwezige bronnen die er zijn, en dan opbouwen tot 1/50ste van de Sahara volzetten.
Ja dat is ook een goeie oplossing voor het klimaatprobleem. Maar ja eenzelfde verhaal met Thorium centrales. Het komt er maar niet van.


Er zijn meerdere goede redenen waarom van die ideeën als "laten we een woestijn volbouwen met zonnepanelen" niet werken of op andere gebieden problematisch zijn. Het kan ongetwijfeld een deeltje van de oplossing zijn met beperkte installaties, maar een wonderoplossing is het zeker niet.
Een combo is het beste hé. Meerdere projecten goed en correct uitvoeren ..
 
Laatst bewerkt:
- Ik heb geen kinderen.
- Ga nooit op reis (de eerste en enige keer dat ik in een vliegtuig zat was in een toestel van Sobelair).
- Blijf ook in de weekends meestal thuis, dus blijft de auto dan ook in de garage staan (laatste keer dat ik meer van 50 km van huis was moet 7 of 8 jaar geleden zijn...).
- Eénmaal per week met de (gewone) fiets naar het werk.
- Ik eet geen rundvlees.
- Tenzij het 's winters echt vriest gaat de verwarming slechts om de andere dag aan, en dan meestal voor slechts een paar uur...in de weekends wat langer.
- Huis zal op het einde van het jaar volledig geïsoleerd zijn als alles volgens plan verloopt.
- In totaal zo'n 120 jonge én oude bomen op mijn perceel en dan nog ettelijke meters beukenhaag plus nog wat struiken.
 
Ik heb ook geen kinderen. Maar ik doe dat niet bewust om het "klimaat te redden". Daarnaast vind ik dat niet de juiste redenering. Als je geen kinderen hebt om andere redenen: te jong, komt er niet van, geen behoefte aan, eigen keuze. Dan is dat niet omdat je het klimaat wilt redden, maar gewoon omwille van die redenen (wat uw goed recht is verder).

Als er geen volgende generatie is, heeft het ook weinig zin om het klimaat te redden, want we redden het klimaat juist voor die generaties. In Belgie is er amper nog bevolkingsgroei. De enige reden dat de bevolking nog effectief groeit is door migratie. Ik zie ook niet in hoe je met het onthouden van het hebben van kinderen het klimaat kunt redden. De oplossingen liggen niet bij het inperken van de bevolking. Ze liggen eerder bij andere zaken, zoals onze manier van leven. Niet het leven zelf zodat we toch onze manier v. leven kunnen behouden. Elders kan bevolkingsgroei al flink beperkt worden door (sex) education, toename v. welvaart en het verminderen v. taboe rond abortus door religie bijvoorbeeld. En door in te zetten op voorbehoedsmiddelen en veilige seks, wat sowieso al goed is voor de bevolking in bepaalde delen v/d wereld door de AIDS pandemie (en andere SOA's).

Als je redeneert dat het hebben van geen kinderen beter is voor het klimaat, dan kan je via dezelfde redenering ook redeneren dat het bewust ontnemen van je eigen leven ook beter is voor het klimaat. Ik moet er geen tekening bijmaken dat niemand daar een voorstander van is, en ik denk ook niet dat je daar iemand mee helpt. Je doet dan meer door bijvoorbeeld bij te dragen aan het klimaat, of kennis rond milieu & klimaat te verspreiden. Daarmee zal je ook een grotere impact hebben als je veel mensen daarmee bereikt en het debat vorm geeft, hoe klein dat ook is. Met kennis door te geven over milieu & klimaat aan uw kinderen, doe je voor mij meer, dan bewust niet te kiezen voor kinderen omwille van het klimaat.

Ik vind het persoonlijk niet onschuldig als je zegt dat je geen kinderen hebt voor het milieu & klimaat, omdar je dan - onbewust of bewust - er voor kiest om andere mensen een schuldgevoel op te dringen omdat zij kinderen hebben. Ik vind dat niet correct omdat in veel gevallen zij dat al voor andere redenen doen en dus juist niet die keuze gemaakt hebben, en twee omdat je het debat dan absoluut niet begrijpt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze week een big whopper gegeten 'plant based'. (Ja ik heb dit echt gedaan) Voila het milieu is nu gered. ;)

Dat smaakt best wel goed. Het ligt ook minder stevig op de maag dan een vleesburger. Het nadeel is dan weer de NAsmaak, dat smaakt naar mmm ik weet niet juist wat, maar het smaakt naar iets van 'groenten'. :tongue:

Ik ga er géén problemen mee hebben minder vlees te eten en meer 'plant' based te gaan. Maar wat ik niet ga eten zijn wormen, insecten enzovoorts. Ik heb dat 1x geprobeerd en ik heb gewoon letterlijk overgegeven. Dat smaakte niet goed en ik was er achteraf ook ziek van. I know: Dat is mentaal. Het is (misschien) wel gezond, maar mentaal kan ik dat niet aan. Laat mij maar planten eten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze week een big whopper gegeten 'plant based'. (Ja ik heb dit echt gedaan) Voila het milieu is nu gered. ;)

Dat smaakt best wel goed. Het ligt ook minder stevig op de maag dan een vleesburger. Het nadeel is dan weer de NAsmaak, dat smaakt naar mmm ik weet niet juist wat, maar het smaakt naar iets van 'groenten'. :tongue:
Nu ben ik wel benieuwd naar de Veggie Whopper. Ik heb vroeger altijd een enorme degout gehad van vleesvervangers (en quornburgers of vegetarische burgers), totdat ik de Beyond Meat burger heb geprobeerd, die was echt geweldig. Dat zou ik elke dag kunnen eten.
 
Ik heb ook geen kinderen. Maar ik doe dat niet bewust om het "klimaat te redden". Daarnaast vind ik dat niet de juiste redenering. Als je geen kinderen hebt om andere redenen: te jong, komt er niet van, geen behoefte aan, eigen keuze. Dan is dat niet omdat je het klimaat wilt redden, maar gewoon omwille van die redenen (wat uw goed recht is verder).
Op zich heb je natuurlijk gelijk als je de vraag letterlijk neemt. Maar dan zou dat ook gelden voor ALLES wat hier vernoemd wordt. Immers, als je nooit op reis gaat omdat je een huismus bent, doe je dat ook niet voor het klimaat. Als je met de fiets gaat omdat je geen auto kan betalen doe je dat ook niet voor het klimaat. En als je geen rundvlees eet omdat je het niet lust, doe je het ook niet voor het klimaat. Maar even goed heeft het wél een positief effect, hoe klein ook. Daarom dat ik de vraag eerder interpreteerde als 'Op welke manier draag jij - bewust of onbewust - je steentje bij voor het klimaat'. Ik wilde dit topic zien als iets positiefs, waardoor mensen zich toch goed kunnen voelen over de kleine of grote dingen die ze wél goed doen, na steeds in de media te moeten horen hoe hopeloos het allemaal is en hoe we nooit genoeg doen. Op de manier waarop je een rommelige garage opruimt: je begint met een paar kleine dingetjes op te ruimen, je geeft jezelf een schouderklopje, en dat motiveert je om er mee verder te gaan. Maar positief denken, mag dat nog als het gaat om het klimaat?

Ik vind het persoonlijk niet onschuldig als je zegt dat je geen kinderen hebt voor het milieu & klimaat, omdar je dan - onbewust of bewust - er voor kiest om andere mensen een schuldgevoel op te dringen omdat zij kinderen hebben. Ik vind dat niet correct omdat in veel gevallen zij dat al voor andere redenen doen en dus juist niet die keuze gemaakt hebben, en twee omdat je het debat dan absoluut niet begrijpt.

Dan lijkt het me dat de meeste klimaatactivisten (althans diegenen die in de media steeds aan het woord komen) het debat niet begrijpen want laat mensen een schuldgevoel aanpraten nu nét datgene zijn wat ze steeds doen. Immers:
- Als Anuna de Wever zegt dat ze nooit meer zal vliegen en kritisch is voor vluchten binnen Europa, praat ze dan niet mensen die eens goedkoop op citytrip willen gaan omdat ze het hele jaar in een krap appartementje moeten zitten een schuldgevoel aan?
- Als Frank Deboosere zegt dat mensen maar maximum twee kinderen zouden mogen krijgen, praat hij dan niet kroostrijke gezinnen en mensen die graag veel kinderen willen een schuldgevoel aan?
- Als Jill Peeters zegt dat de klimaatcrisis de schuld is van mannen, praat ze dan niet de halve wereldbevolking een schuldgevoel aan?

Om maar te zeggen: dat mensen een schuldgevoel zouden krijgen doordat ik als simpel Limburgs arbeidertje op een afgesloten gedeelte van een gamingforum zeg dat ik geen kinderen heb (en al helemaal niet zeg wat anderen moeten doen) lijkt me wel héél sterk.
No one can make you feel inferior without your consent. Maar als je dat écht denkt kan je misschien voorstellen om een 'trigger warning' bij dit topic te zetten.

Nog één ding: ik vind het wel frappant dat je het hebt over 'zichzelf het leven benemen'. Want om eerlijk te zijn: met al de negativiteit, het doemdenken en het cynisme vraag ik me vaak af hoe lang het nog gaat duren vooraleer we geconfronteerd gaan worden met collectieve zelfmoorden. Als ik bijvoorbeeld Extinction Rebellion zie, met die stoet in het rood geklede vrouwen met witte gezichten, dan zie ik geen mensen die problemen willen oplossen en ergens hun schouders onder willen zetten. Wat ik zie is een dodencultus: de flagellanten van de 21ste eeuw.
Want dat krijg je natuurlijk als je steeds maar herhaalt hoe hopeloos het is, dat het nooit genoeg is, dat we er allemaal aangaan en de wereld onleefbaar wordt: enerzijds depressie en lethargie, of anderzijds hedonisme.

En daar is het klimaat ook niet mee geholpen...
 
Amai, hier zijn een paar mensen die hun persoonlijke keuzes gebruiken / misbruiken om dan te zeggen dat ze het doen voor het klimaat 🤣

‘Ik heb geen kinderen’


Alsof je dat niet hebt, om JOUW steentje bij te dragen 🤣


Ik neem ook geen of amper een vliegtuig meer. Maar dat is omdat ik al heel veel gezien heb van deze wereld (reizen beu)

No way dat ik dit ooit zal gebruiken als mijn persoonlijke bijdrage.
 
Terug
Bovenaan