Wat doe jij om het klimaat te redden?

famtam

Well-known member
In een draad over klimaat en reizen viel me op dat de meeste participanten niet echt hun gedrag significat aanpassen om bv een verminderde CO2 uitstoot te bewerkstelligen.
Zijn wij, ondanks de dagelijkse rethoriek van (vrijwel) alle politici dat het nu echt 5 over 12 is, en ondanks de druk bezochte klimaatmarsen, gewoon niet echt van zins fundamenteel ons gedrag te wijzigen qua reizen, wonen, levenstijl, aantal kinderen en werken, ten einde een kleinere eco voetafdruk op de aarde achter te laten?

Wat doe jij om het klimaat te redden?
Of geloof je er niet in?
Of na jou de zondvloed?

Schieten maar!
 
Zoals bij alles (zie maar naar Covid) zullen de mensen pas iets doen als het hen persoonlijk treft.

Persoonlijk doe ik zelf ook niets specifiek om het klimaat te redden.
 
In een draad over klimaat en reizen viel me op dat de meeste participanten niet echt hun gedrag significat aanpassen om bv een verminderde CO2 uitstoot te bewerkstelligen.
Zijn wij, ondanks de dagelijkse rethoriek van (vrijwel) alle politici dat het nu echt 5 over 12 is, en ondanks de druk bezochte klimaatmarsen, gewoon niet echt van zins fundamenteel ons gedrag te wijzigen qua reizen, wonen, levenstijl, aantal kinderen en werken, ten einde een kleinere eco voetafdruk op de aarde achter te laten?

Wat doe jij om het klimaat te redden?
Of geloof je er niet in?
Of na jou de zondvloed?

Schieten maar!
Mensen met verouderde verwarmingsinstallaties overtuigen om een nieuwe zuinigere em minder vervuilende installatie te plaatsen.
 
Mijn CO-2 voetafdruk compenseren bij een aankoop indien die optie beschikbaar is (en het duidelijk is dat dat effectief naar klimaatgerelateerde zaken gaat), verder niet echt iets.
 
Meer vegetarisch proberen te eten dan vroeger.
Die vegan falafel, linzenburgers, nuggets van colruyt zijn nog wel OK en goedkoop. Wel jammer van de plastic verpakking + kartonnen omhulsel lol, maar zal nog wel beter dan een koe te moeten slachten
 
Op persoonlijk vlak.
-Geen kinderen.
-Vliegreizen vermijden. (41 jaar 8 keer gevlogen.)
-Belgisch proberen kopen qua eten. Je moet de CO2 gehalte van een kiwi maar eens opzoeken... Geen boontjes uit peru, scampis van vietnam hoef ik ook niet etc...
-Aankopen. Impulsaankopen proberen te vermijden en repareren waar mogelijk. Reeds gerepareerd. TV's, smartphones, koptelefoons, regenwaterpomp, Afgebroken of kapotte plastic onderdelen print ik met 3d printer.
-Elektrisch rijden momenteel (dank u baas)

Werk gerelateerd.
Bouwheren aanporren om toch de groene weg te kiezen. Onze projecten verbruiken gemiddeld nog 10-15% voor eenzelfde gebouw/functie in de jaren 80. We zijn nogal fervente aanhanger van de Trias energetica. Ik denk dat het 5 jaar geleden is dat ik nog eens een project met fossiele brandstoffen gedaan heb.
Al bij al denk ik dat de co2 reductie via mijn werk een factor of 1000 groter is dan wat ik ooit zelf persoonlijk zou kunnen verwezenlijken.
 
- Minder met de wagen rijden (in 2019 150 keer met de fiets naar 't werk (2 x 50 km) + elektrische wagen . Vanaf volgende maand terug twee dagen per week naar 't werk met de speedbike, één dag met de wagen en twee dagen thuis.
- Geen vliegtuigreizen
- Reizen met de trein indien dat een optie is.
- Minder vlees eten (meerdere dagen vegetarisch eten, kleinere porties indien we vlees eten en wanneer we vlees eten voornamelijk kip). Eergisteren en gisteren waren vegetarisch, vandaag 200 gr ham voor 4 volwassenen...
- Systematisch kiezen voor energie-efficiënte toestellen.
- Ik koop ook bewust dingen van kwaliteit, indien mogelijk made in Europe. Dat kost wel wat meer, maar gaat langer mee.

Maar alles is nog lang niet perfect. Energieverbruik van de woning ligt nog te hoog. Schrijnwerk, dak en vloer zijn nu zeer goed geïsoleerd, gevels staat op de agenda voor over twee jaar.
 
Ik ben wel redelijk groen, maar ik kies er voor om soms toch ook voor de gemakkelijkste oplossing te gaan. Geen " Groene moraalridder" die alle andere keuzes veroordeelt dus.
Vb: flexitarier (eet ongeveer 3x per week vlees), ik rij met een kleine stadswagen wat perfect past bij mijn profiel (90% van mijn verplaatsingen zijn binnen de 15km, maar omwille van fysieke problemen en tijd kan ik die absoluut niet allemaal met de fiets doen), bewust ervoor gekozen om dicht bij openbaar vervoer te wonen, energiezuinige elektrotoestellen én ook de woning energiezuinig houden/maken (binnen budget), thermostaat met doordachte tijdzones ingesteld per dag zodat het hier geen 21 graden wordt als er urenlang niemand thuis zal zijn, dochter heeft uitsluitend wasbare luiers gedragen, heel doorgedreven sorteren, biologische voeding voor de hond en redelijk wat voor de dochter (en mezelf dus) ook, redelijk wat tweedehandskledij-en speelgoed,...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het inderdaad eerder pas zal zijn als al onze zomers 40° gaan zijn, dat mensen echt gaan zeggen ‘oesje’.
Ik zit hier nu bijvoorbeeld te denken ‘wat doe ik?’ en dat antwoord is ‘heel weinig’. Maar als ik dan doordenk ‘wat zou ik kunnen doen’ dan blijft mij het antwoord ook uit. Nochtans ben ik net als de meeste sinds de jaren 80 op de hoogte van This Body Is In Danger en hoe klimaatopwarming werkt/wat de gevaren zijn. Maar zelf deel uitmaken van de oplossing, daarvoor is er dus heel weinig blijven plakken. Het shock-effect is weg / blijft uit. Wat vreemd is gezien de toch wel duidelijke urgentie.
 
Het laat me zeker niet koud, maar het beheerst zeker ook mijn leven niet. Het zou zeker nog een stuk beter kunnen. En dan bekijk ik het niet alleen puur op CO2 uitstoot, maar ook wel naar duurzaamheid in het algemeen.

- Op vlak van transport ga ik altijd met de fiets naar het werk. Al is dat in de eerste plaats eigenlijk om files te vermijden en toch mijn dagelijkse beweging te hebben. Het aantal vliegtuigreizen dat ik in mijn leven gedaan heb, is zeer beperkt. We hebben hier thuis maar één auto, waar we jaarlijks zeker mee onder de 10.000 km blijven. Op vlak van transport denk ik dat de voetafdruk dus nog wel meevalt, al zouden we de auto zeker nog wat meer aan de kant kunnen laten.

- Kuisproducten, wasproducten, ... daarbij kijk ik altijd wel meer naar de ecologische merken. De vraag is natuurlijk altijd hoeveel ecologischer dat daadwerkelijk is. Ik doe dat ook vooral vanuit het idee dat het 'gezonder' zou zijn voor mijzelf en mijn gezin. Nu ja...

- Op vlak van voeding zou het zeker beter kunnen. Niet dat ik voortdurend exotisch fruit/groenten koop (dat probeer ik altijd wel zoveel mogelijk Belgisch of lokaal te houden), maar op vlak van vlees is het hier vrij dramatisch ... Misschien moet ik op zijn minst al eens beginnen met 'deel een koe' ofzo :p

- Eigenlijk komt er ook hier nog wat teveel 'goedkope rommel' binnen op verschillende vlakken (zeker sinds we kinderen hebben). Ik denk dat we toch nog een stuk minder afval zouden kunnen creëren...

- Voor het overige denk ik dat we best nog wel een 'zuinige' woning hebben met ook veel 'zuinige' apparaten. Niet echt uitspattingen op dat vlak.
 
Niks speciaals, eerder oppertunistisch. Gezien dat multinationals meer voetafdruk hebben dan de kleine druppel die ik in mijn leven kan bijdragen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat ik door drastisch mijn leven om te gooien echt zoveel impact ga maken, enfin meer in mijn eigen vel snijden terwijl de echte zware vervuilers ongestoord verder gaan.

Op persoonlijk vlak verder dan mijn heel kot te bouwen volgens de BEN normen ga ik niet echt.

Enfin ik probeer zoveel mogelijk vliegen te vermijden, gewoon omdat ik dat een serieus gedoe vind. Ik huiver gewoon van vliegvakanties. Zulke vakanties zijn meestal een platvloerse toeristen-vliegenval waar ik feitelijk meer gestresseerd dan uitgerust van terug kom. En af en toe eens ne keer wat minder vlees eten, maar dat is gewoon meer wegens mentaliteitswijziging en wat rondzoeken van "wat eten we vandaag weer". Dat er zo eens veggi op het bord komt. Dat hele ouwbollige vlees-patatten-groenten is toch moeten plaats maken voor een alternatieve meer pragmatische manier van koken waar veggi ook een plaatsje in krijgt.

Voor de rest, ik draag mijn onderbroeken tot er een gat in zit. Ik pas heel hard op met "fast fashion". Om een voorbeeld te geven: in mijn kast hangt een hemd dat 11 jaar oud is. Qua kleding pik ik er blijkbaar de merken en dingen uit die quasi onverwoestbaar zijn. Ik Weet niet of dat ook kan meetellen. Als mijn madam aan de jaarlijkse uitmesting begint van haar kleerkast maak ik dat ik niet thuis ben of ik word zot.

De volgende wagen zal ook wel elektrisch worden en vanaf dat er iets interessants van batterijen op de markt komt dan smijt ik mijn (toekomstige) garage vol. Ik hoop ergens om in de toekomst toch veel van mijn energie behoeften te kunnen oplossen met batterijen en zonnepanelen. Of dit effectief gaat lukken, geen idee.

Persoonlijk zou ik ook liever een pak minder plastic verpakking zien rondom mijn eten. Want jezus, kookt eens ne keer dan is uw hele vuilbak vol afval.
 
Laatst bewerkt:
Bitter weinig eigenlijk. Ik ben van mening dat België het in het algemeen wel redelijk doet. Vele mensen doen wel een inspanning volgens hun eigen kunnen enzo. Dat ze op wereldniveau eerst eens de grootvervuilers aanpakken of sensibiliseren. Dat zal al een pak schelen. In België zitten ze enkel in uw zakken als ze weer eens over groene-ecologische maatregelen beginnen.
 
Wat doe jij om het klimaat te redden?
Of geloof je er niet in?
Ik geloof er zelf niet in, maar ik leef gewoon met een relatief lage CO2 afdruk (ik doe bijna alles met de fiets, heb een hybride wagen waarmee ik zoveel mogelijk elektrisch doe, ...).
Vlees eet ik minder en minder met de jaren, ik vind het relatief duur voor wat het is en de smaak is ook niets bijzonders. Als kind at ik bijv. dagelijks vlees en wekelijks steak. Nu hoogstens nog 4x jaar een steak en af toe wat vlees bij een schotel.
 
Niets speciaal:
- ik heb geen kinderen (maar milieu was daar niet de reden voor)
- nu ik alleen ben ga ik niet meer op reis (maar ook dat is niet vanwege het klimaat, maar gewoon omdat ik liever thuis achter mijn pc zit.)

Geloof ik dan niet dat het vijf voor twaalf is: jawel. Vind ik het erg? Ja
Ga ik mijn leven aanpassen? Neen.
Waarom niet?
1/ Omdat het niet uitmaakt. De enige manieren waarop het klimaat kan gered worden:
- wetenschappers die oplossingen vinden voor vervuiling en die alternatieven uitvinden voor verpakking en productiematerialen. (en dan moet de wil er zijn van bedrijven om de kost te doen om het te implementeren)
- het uitroeien van alle mensen.
- een reset van de markteconomie naar tijd van paard en kar en lokale handel ipv globale.
Geen een van deze 3 opties zal uitgevoerd worden, dus het is toch hopeloos verloren
2/ Het moderne leven u voor een stuk dwingt om gewoon verder te doen.

Trek ik het me aan? Ja en neen. Ik kom kwaad van de vervuiling te zien en de achteloosheid waarmee sommige mensen hun vuil in de natuur of op het straat laten belanden. Maar ik kom ook kwaad van geweld en onrecht te zien. Dus ik trek het me aan. Maar langs de andere kant ook niet aangezien ik niet in de mens geloof. Zelfs al zou de mensheid verdeeld zijn in 50% goede mensen en 50% slechte of zelfs respectievelijk 70-30 dan nog komt het niet goed.
En uiteindelijk gaan we allemaal dood. Dus maakt het ook echt iets uit als we het zo naar de knoppen helpen dat nieuw leven niet meer mogelijk is? Er gaat dan niemand meer zijn om er wakker van te liggen.
 
Dit is even ecologisch als mac-bc die online de klimaatridder komt uithangen. In beiden gevallen help je het milieu geen zier vooruit.
Integendeel, op bevolkingsniveau is dit dé manier om verandering te bekomen.
Zelf uit individueel initiatief in uw eigen bubble uw pipi recycleren is een mooi initiatief, maar is verwaarloosbaar. (tenzij het andere mensen overtuigt van de zaak en ze daardoor ook hun stemgedrag gaan aanpassen).

Voor partijen stemmen die klimaat als een prioriteit zien en dit rationeel willen aanpakken in samenwerking met Europa is net wat structureel helpt.
 
Geen een van deze 3 opties zal uitgevoerd worden, dus het is toch hopeloos verloren
Waarom?
Als we via innovatie de co2 kunnen stoppen tegen 2050, is het niet hopeloos en moeten we helemaal niet terug naar de tijd van paard en kar.

Billy Gates probeert met zijn vrienden bijvoorbeeld elke wereldwijde subsector die co2 uitstoot, naar een 0-uitstoot te brengen via steun aan honderden cutting edge innovatieve bedrijven:


Als door massaproductie de kost dan lager wordt dan het gebruik van fossiele brandstof, dan gaan ook China en opkomende markten mee want goedkoper wil iedereen wel.
 
Innovatie is trouwens ook de enige realistische oplossing.
Want door de co2 met 20% te laten dalen (méér dan tijdens de wereldwijde lockdown in april 2020), stellen we de klimaatproblemen toch gewoon met een 10-20 jaar uit. Daarna is het weer hetzelfde liedje want de co2 blijft er in absolute cijfers wel bij komen, ondanks de gigantische reductie in uitstoot.

De enige logische oplossing voor het klimaatprobleem op lange termijn is toch een reductie naar 0? Hoe zou dit anders kunnen dan via 100% inzetten op innovatie en technologie?

Maar dit is wat offtopic aan het worden. De vraag was "wat doe jij om het klimaat te helpen" ;)
 
Terug
Bovenaan