Wat doe jij om het klimaat te redden?

Politiek gezien ben ik eigenlijk geen groene jongen. En toch denk ik dat ik best klimaatbewust leef.

Wat ik reeds doe:

- Auto (diesel) x-aantal jaren terug weggedaan om in de stad te gaan wonen. Never looked back....Ik doe sindsdien werkelijk alles te voet of met het openbare vervoer (in Barcelona, dus helaas op geen enkel vlak te vergelijken met België :unsure:).

- Extreem letten op elektriciteitsverbruik (voornamelijk onder invloed van mijn vriendin) , dit met name tijdens het koken of bij het opzetten van de wasmachine/vaatwasser. Die laatste twee zetten we vaak na 1u s'nachts op. Besparen op ovengebruik (koken op de plaat wanneer het kan) of nooit lichten aanlaten zonder reden e.d. doen we ook. Tijdens de winter zitten we ook eerder met extra dekens/badjas aan dan de verwarming op te zetten. Voor mij echt geen probleem, is best gezellig. Ik vind het tenslotte ook wel belangrijk om bij een leverancier te zitten die 100 % duurzame energie verschaft (voor zover dit natuurlijk allemaal klopt)

- Geen nieuwe kleding kopen zolang er in de oude geen gaten inzitten.

- Overgeschakeld in 2020 naar digitale ipv fysieke games.

- Beperken van rood vlees (1x per week) en meer vis eten. Ik ga wel niet zover om terug vegetariër te worden, want dat was toen niet echt oké voor de gezondheid. Mijn vriendin koopt ook altijd Bio indien voorhanden, maar ik betwijfel of dat echt zoveel effect heeft.

- Alle lampen thuis zijn LED's.

Wat er nog moet gebeuren:

- Minder vliegreizen.... Nja, om mijn familie regelmatig te zien, zijn er helaas weinig alternatieven voorhanden. Wachten op het nieuwe EU trein netwerk maar zeker?

- Minder vinyl kopen (is probably not gonna happen :unsure:)
 
Is er hier iemand die zonnepanelen - batterij - warmtepomp - zonneboiler heeft en zijn ervaringen wil delen?

Vooral de combinatie wil ik weten en niet enkel pannelen..

Vooral verwarmen in de winter.
Ik heb:
Huis van 2017 k14 E -4.
Zonneboiler van 400l
Wp L/W van 5kw ( was toen de kleinste van Vaillant)
6160kwp PV.
Sinds 2 maand Tesla model 3.

Accu bekeken maar veel te duur voor mij.
Wp staat een 6-8maand uit. Zonneboiler zorgt dan voor warmwater. In huis is het door de goede isolatie warm genoeg dan.

Ik kwam voor dat ik mijn model 3 had een 500kwh per jaar te kort om alles zelf te voorzien.

Dit is uiteraard theorie. In de zomer zet ik terug op het net en nu haal ik eraf.
Mijn factuur voor elektriciteit hangt meer af van wanneer ze meterstand komen ophalen.

Eerste opzet was op zonneboiler van 1000l te zetten die dan de VVW mee voorzag. In combinatie met de WP.
Ik kon maar 3 panelen zetten dus voor 400l gegaan.

Bedoeling is om nu na de zomer te zien of ik nog maximaal PV bij leg. Maar dan heb ik digitale meter. Ik heb wat schrik van mijn factuur dan. Doordat ik wp heb zal ik wel wat hoge pieken in de winter hebben.

Ik ben momenteel aan het rondzien voor kleine windturbine of molen. Achter mijn huis is 2 hectare weide dus veel wind.
Als ik zo wat lees lijkt het niet rendabel. Maar dat zal de tijd en energieprijzen uitwijzen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan