Wat doe jij om het klimaat te redden?

We moeten gewoon die kernfusie onder de knie krijgen. Echter is dit steeds 30 jaar in de toekomst en dat sinds de jaren 70....😐
Ik had het hier al eens gepost in een of ander topic maar Afrika gaat 2050 China voorbijsteken qua bevolkingsgroei. Rekenend dat een gemiddeld Afrikaan evenveel elektriciteit als de koelkast van een West-Europeaan verbruikt is dit gewoon een onvermijdbare ramp als Afrika economisch gaat boomen (en dat gaat het zeker doen). Dus hup... all in op kernfusie!
 
Zelf doe ik weinig zaken specifiek voor het klimaat, meestal is dat eerder een soort bonus
  • Ik eet veel meer kip (i.p.v. varken/rund) tegenover vroeger, maar dat is vooral omdat het minder vet bevat (wannabe sporter zijnde)
  • plugin-hybride, in de eerste plaats omwille van de fiscaliteit. Ik probeer er wel zoveel mogelijk elektrisch mee te rijden, dat is in de eerste plaats wel voor het klimaat. Maar dus zonder de fiscaliteit had ik gewoon een diesel gekozen.
  • af en toe zal ik wel bio of eco producten kopen, maar dat is dan eerder een "ingeving" van het moment. Het is niet dat ik op zoek ga naar een bio of eco variant als ik iets nodig heb
  • kleding draag ik ook tot het op de draad versleten is, dat is meestal ook een process: eerst is dat "goede" kleding (werk, uitgaan, ...) daarna wordt dat "kleding voor thuis" en uiteindelijk "slechte" kleding (voor in de tuin, aan fiets te werken, verven) of als vod. Maar dat is niet speciaal voor het klimaat of zo, ben zo opgegroeid.
  • Ik heb wel zonnepanelen gelegd, daar speelde klimaat wel een factor in. (al ga ik er van uit dat ik er ook winst ga aan doen. maar in de eerste plaats was het van: het gaat me niets kosten en het is goed voor het klimaat, dus waarom niet)
Waarschijnlijk ben ik er onbewust meer mee bezig dan ik denk, een aantal vrienden zijn daar mee bezig en je neemt soms al is gewoonten over die je anders niet zou doen. Dus door meer/betere informatie heb ik waarschijnlijk mijn gedrag al wel verandert, zonder daar specifiek aandacht aan te besteden.
 
Shell & andere energiebedrijven: verbergen al 40 jaar waardevolle informatie over de klimaatveranderingen
Tech & elektro bedrijven: zetten in op planned obsolesence om hun winsten te vergroten, verzetten zich tegen right to repair
3M: vervuilt Belgische grond & water, heeft de champagne al koud staan om te vieren dat het schandaal in de doofpot zit
Werkgevers: zitten klaar om te eisen dat werknemers weer naar kantoor komen omdat ze WFH niet vertrouwen

famtam: wat doe jij om het klimaat te redden?
 
Niks specifiek, maar wanneer ik goed kan doen voor het milieu, en dat ook nog goed is voor mijn portemonnee en/of mijn conditie, dan is het 2 vliegen in 1 klap

- af en toe met de fiets naar het werk (vooral sporadisch, wanneer het droog is), dat is natuurlijk meer omwille van de tijdswinst (met de auto gaan is tijdverlies - met de fiets duurt het niet zo veel langer, de tijd dat ik anders ga sporten wordt dus "gecoverd" door mijn pendeltijd met de fiets)/fietsvergoeding, win-win dus. Met de fiets gaan ontstresst ook, terwijl ik van in de file te staan al stress krijg voor ik nog maar moet beginnen met werken
- zonnepanelen
- ik doe liever een trui meer aan dan de verwarming 2°C hoger te zetten - fuck mensen die altijd 23°C moeten hebben, doe eens een pull meer aan.
- (grotendeels) verwarmen met airco: minder CO2 uitstoot dan aardgas/mazout en het verbruikt 1/3 tot 1/4 van gewoon elektrisch verwarmen (in principe zelfs geen CO2 uitstoot maar het hangt natuurlijk allemaal af van hoe de elektriciteit is opgewekt)
-printen doe ik heel zelden, tegenwoordig kan je toch uw plan overal trekken met QR-codes op de smartphone
-thuiswerk: af en toe eens een dag van thuis werken is toch ook een dag dat ik al niet de auto moet nemen: 't is tijdswinst, minder files en hoe meer er van thuis wordt gewerkt, hoe beter voor het milieu ook
-af en toe voor een kleine boodschap neem ik ook de fiets
-oude koelkast onlangs vervangen door een nieuwer, zuiniger model, ik zou wel zoveel mogelijk energiezuinige toestellen kopen als ze moeten vervangen worden (edit: het was wel nodig want er scheelde iets aan waardoor die extreem veel verbruikte, volgens mijn wattmeter meer dan 700KW op een jaar)
-bijna altijd douchen ipv een bad (ik sport veel dus moet me eigenlijk bijna alle dagen douchen)
-kraantjeswater drinken
 
Laatst bewerkt:
Heb deze lente mijn dak geisoleerd , om zo mijn gasverbruik te reduceren , zal ook nog nieuwe kachels steken en nog een berging isoleren . Naast de woning denk ik niet dat mijn autoverbruik zo hoog is (ben geen verkoper) , en zal er geen vliegreis voor laten(ook al 2 jaar geleden eigl). Vegetarisch is imo te weinig gepromoot nog . Erg aantrekkelijk ligt dat toch niet in die rekken, met alle plastiek en karton errond . Dat kan imo beter .
 
-Onze wagen wordt gedeeld op het moment dat we deze zelf niet gebruiken.
- Een beetje groen investeren. Mijn pensioensparen is omgezet naar een SRI fonds.
- Al een jaar of 10 vegetariër en ondertussen al een 3tal jaar vegan.
- Ervoor gekozen om onze accumulatie verwarming te vervangen door een warmtepomp.
 
Chapeau aan iedereen boven mij maar ik vind het ook absurd en ben er totaal niet met bezig.
Ja kleine beetjes maken misschien groot.
Maar die kleine beetjes zijn niets vergeleken met grote industrie en gewoon al hoe het in andere landen aan toe gaat.
In India (of algemeen Azië) heb je afvalbergen die misschien groter zijn dan de hele Belgische oppervlakte.
Auto's/vrachtwagens/bussen die hier niet milieuvriendelijk zijn krijgen nog eens een dubbel leven in Afrika/Azië => het blijft dezelfde planeet hoor.
Dat het slechter gaat worden en dat er gevolgen gaan zijn is zeer groot, maar zorgen voor morgen. Als kleine Belg ga je het niet veranderen maar het is zeer nobel.
 
Mijn visie: wanneer niemand meer zwaar vervuilend product x/y/z koopt, zal het ook niet meer geproduceerd worden en komt er wél een verandering op mondiaal niveau uiteindelijk. 🤷🏼‍♀️
Dan maken heel veel verschillende individuen wel een verschil.
Eigenlijk is dat een kwestie van voor je eigen stoep te vegen. Individueel is het een druppel op de hete plaat, maar als meer mensen het beginnen te doen krijgt dat draagvlak en zal de maatschappij (politiek, industrie, cultuur, ...) er zich ook naar gedragen. Ik vind het belangrijk dat ik niet de drang voel om mijn geweten te sussen, want met o.a. Anuna & Greta krijg je een schuldgevoel aangepraat dat niet altijd terecht is.
 
Eigenlijk is dat een kwestie van voor je eigen stoep te vegen. Individueel is het een druppel op de hete plaat, maar als meer mensen het beginnen te doen krijgt dat draagvlak en zal de maatschappij (politiek, industrie, cultuur, ...) er zich ook naar gedragen. Ik vind het belangrijk dat ik niet de drang voel om mijn geweten te sussen, want met o.a. Anuna & Greta krijg je een schuldgevoel aangepraat dat niet altijd terecht is.
Daar ben ik het wel met je eens. Als ik over enkele jaren beslis om met de dochter een weekje naar Griekenland te gaan met het vliegtuig, ga ik me daar niet schuldig over voelen, dan kies ik daar bewust voor én weet ik dat ik in vergelijking met het doorsnee gezin al meer dan mijn steentje bij heb gedragen. Soms kies ik heel bewust om iets niet-ecologisch te doen omdat het een keuze VOOR mijn gemak is. Dat maakt me niet hypocriet vind ik, omdat ik doordachte beslissingen neem. Vaak zijn die wél ten voordele van het ecologische, soms niet. En daar heb in perfect vrede mee.
 
Daar ben ik het wel met je eens. Als ik over enkele jaren beslis om met de dochter een weekje naar Griekenland te gaan met het vliegtuig, ga ik me daar niet schuldig over voelen, dan kies ik daar bewust voor én weet ik dat ik in vergelijking met het doorsnee gezin al meer dan mijn steentje bij heb gedragen. Soms kies ik heel bewust om iets niet-ecologisch te doen omdat het een keuze VOOR mijn gemak is. Dat maakt me niet hypocriet vind ik, omdat ik doordachte beslissingen neem. Vaak zijn die wél ten voordele van het ecologische, soms niet. En daar heb in perfect vrede mee.
Niemand is 100% consistent in zijn ideeën, maar iedereen staat wel snel klaar om je op je eigen inconsistenties te wijzen. Een gezonde dosis Ge leeft maar ene keer mag ook wel.
 
Positieve bijdrage:
Woon-werkverkeer met de fiets.
Ik woon in een klein appartement, dus weinig verwarming/airco. Ik ga ook geen nieuwbouw zetten (cement is ook zeer vervuilend ifv CO2)

Negatieve bijdrage:
Ik vlieg makkelijk (binnen Europa) 7x/jaar wegens (schoon)familieredenen & vakanties.
Zou graag minder vlees eten, maar die vleesvervangers zijn voor mij minder lekker en ook niet goedkoper. Vind het bijvoorbeeld raar dat tofu hier zo duur is tov in Azië.

Echt schuldig voel ik me niet. Voornamelijk omdat bedrijven nog altijd de hoofdreden zijn.
Als ik zie dat de verpakking "100% recycled" materiaal is, word ik gewoon kwaad. Ipv als bedrijf over te schakelen naar iets duurzaam, proberen ze je gewoon het te marketen alsof jij een goede daad verricht door opnieuw plastic te kopen.
Ik ga akkoord dat klimaatoplossingen vooral via zowel innovatie (en bijgevolg marktwerking) als regulering moet komen. Als ik mezelf bezig zie, is het soms nodig om de mens op het goede pad te houden.
 
Enkele dingen die ik doe of juist niet doe maar daarom niet speciaal voor het klimaat:
Ik heb in m'n 35jaar bestaan amper 1 vliegreis gemaakt van 1.5u enkel.

Wij rijden als gezin met 4 personen amper 5000km/jaar met de auto. Ik zal ook nooit een nieuwe auto kopen.

Ik drink water van de kraan, gewoon omdat dat altijd beschikbaar is en ik daardoor nooit naar de berging moet gaan.

Wij kopen bewust redelijk lokaal. Mij ga je nooit buitenlands varken/rund whatever zien eten. België heeft zelf miljoenen varkens waarom dan een Spaans eten?
Rund kopen we in pakket bij een hoeveslager.

Maar dat zijn allemaal punten die ik niet bewust doe voor het milieu. Eerder voor mijn eigen of uit interesse of dergelijke.
Een nicht woont in Ghana en daar drinkt iedereen kleine plastieken flessenwater die gewoon in de natuur of op strand gedropt wordt. Blijkbaar nergens iets van vuilbakken of recyclage te vinden. Ik denk dat je daar eerder met simpele middelen grote veranderingen kan teweegbrengen.
 
Echt een inspanning leveren 'voor' het klimaat, dat doe ik niet. Ik eet sowieso al heel weinig vlees, ik rij quasi altijd met de fiets, ik eet met de seizoenen mee (dus geen watermeloen ofzo in putteke winter) en de verwarming sta hier bijna altijd op het minimum (dus doe eerder kousen en een sweater aan ipv de verwarming hoger te zetten). Dus dat is sowieso al beter dan het gros van de West-Europeanen.

Langs de andere kant neem ik in normale tijdjes wel zo'n 5/6/.. keer per jaar het vliegtuig voor een citytrip of strandvakantie. Voel ik mij daar schuldig over? Niet in het minste. De mensen die vliegreizen zo demoniseren blijven altijd onder hun kerktoren zitten zeker? Ik voel mij in ieder geval niet geneigd om mijn persoonlijke welvaart te verminderen voor zoiets abstract als het klimaat terwijl ze in bv. China nog heel hun economie laten draaien op steenkool. Dan zijn er toch andere zaken die je eerst kan aanpakken ipv de mensen die vliegen te viseren.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste zaken die direct in mij opkomen:
Energie:
- Zeer energiezuinig appartement (E53, verwarming hoeft nooit aan, boiler wel op gas...)
- 100% groene stroom bij Ecopower
- Huishoudtoestellen in de allerhoogste energieklasse (toen nog A+++) en steeds voorkeur voor elektrische toestellen (vb. BBQ, fornuis)
Mobiliteit:
- Dagelijkse verplaatsingen met de fiets of OV. Enkel wagen wanneer strikt noodzakelijk (grote afstanden en/of zware lasten te vervoeren)
- Vliegreizen beperkt
Voeding:
- Algemeen veel minder vlees. Runds- en lamsvlees bijna nooit.
Economie:
- Enkel beleggen in duurzame fondsen (Triodos bank) en bedrijven of ETF's met hoge ESG-score
Collectief:
- Mensen informeren
- Stemmen

Ik denk dat dit de zaken zijn met de grootste impact waar ik direct aan denk. Misschien vergeet ik nog wat kleinigheden over plasticverbruik etc., maar dat heeft nog weinig met klimaat te maken.
 
Goh niet echt meteen iets met als enige specifieke reden het klimaat maar:

- Veelal vegetarisch eten, soms ook vis, bijna nooit vlees: lust eigenlijk geen vlees
- Minder met de auto rijden, meer te voet: onder invloed van vriendin, anders zou ik waarschijnlijk nog boodschappen doen met de wagen (winkel is hier 400 meter verder ofzo)
- Isolatie dak, nieuwe ramen: tja renovatie aan het doen en het dak isoleren is gewoon goed voor het verbruik en dus de portemonnee + we winnen er een ruimte mee. Ramen meegedaan omdat we er sowieso enkele wilden vergroten, en dan was de meerprijs niet extreem om ze allemaal te doen
- zonnepaneel ready: kabel ligt er om zonnepanelen aan te sluiten
- overal ledlampen: naar verbruik toe, en ze maken ook gewone lampen niet meer geloof ik
- aankoop deftig werkmateriaal, dan moet ik ze niet twee keer kopen: ik haat brolmateriaal
 
Nog bijna vergeten: ik heb ne sodastream en dat is wel voor het milieu, want ik drink niet graag plat water en wou toch iets doen aan de hoeveelheid blikjes/flessen die ik verbruikte. Heb ook de pepsi siroop ontdekt, dus nu heb ik ook geen blikjes cola meer in huis.
 
Terug
Bovenaan