Wat doe jij om het klimaat te redden?

Op zich heb je natuurlijk gelijk als je de vraag letterlijk neemt. Maar dan zou dat ook gelden voor ALLES wat hier vernoemd wordt. Immers, als je nooit op reis gaat omdat je een huismus bent, doe je dat ook niet voor het klimaat. Als je met de fiets gaat omdat je geen auto kan betalen doe je dat ook niet voor het klimaat. En als je geen rundvlees eet omdat je het niet lust, doe je het ook niet voor het klimaat. Maar even goed heeft het wél een positief effect, hoe klein ook. Daarom dat ik de vraag eerder interpreteerde als 'Op welke manier draag jij - bewust of onbewust - je steentje bij voor het klimaat'. Ik wilde dit topic zien als iets positiefs, waardoor mensen zich toch goed kunnen voelen over de kleine of grote dingen die ze wél goed doen, na steeds in de media te moeten horen hoe hopeloos het allemaal is en hoe we nooit genoeg doen. Op de manier waarop je een rommelige garage opruimt: je begint met een paar kleine dingetjes op te ruimen, je geeft jezelf een schouderklopje, en dat motiveert je om er mee verder te gaan. Maar positief denken, mag dat nog als het gaat om het klimaat?



Dan lijkt het me dat de meeste klimaatactivisten (althans diegenen die in de media steeds aan het woord komen) het debat niet begrijpen want laat mensen een schuldgevoel aanpraten nu nét datgene zijn wat ze steeds doen. Immers:
- Als Anuna de Wever zegt dat ze nooit meer zal vliegen en kritisch is voor vluchten binnen Europa, praat ze dan niet mensen die eens goedkoop op citytrip willen gaan omdat ze het hele jaar in een krap appartementje moeten zitten een schuldgevoel aan?
- Als Frank Deboosere zegt dat mensen maar maximum twee kinderen zouden mogen krijgen, praat hij dan niet kroostrijke gezinnen en mensen die graag veel kinderen willen een schuldgevoel aan?
- Als Jill Peeters zegt dat de klimaatcrisis de schuld is van mannen, praat ze dan niet de halve wereldbevolking een schuldgevoel aan?

Om maar te zeggen: dat mensen een schuldgevoel zouden krijgen doordat ik als simpel Limburgs arbeidertje op een afgesloten gedeelte van een gamingforum zeg dat ik geen kinderen heb (en al helemaal niet zeg wat anderen moeten doen) lijkt me wel héél sterk.
No one can make you feel inferior without your consent. Maar als je dat écht denkt kan je misschien voorstellen om een 'trigger warning' bij dit topic te zetten.

Nog één ding: ik vind het wel frappant dat je het hebt over 'zichzelf het leven benemen'. Want om eerlijk te zijn: met al de negativiteit, het doemdenken en het cynisme vraag ik me vaak af hoe lang het nog gaat duren vooraleer we geconfronteerd gaan worden met collectieve zelfmoorden. Als ik bijvoorbeeld Extinction Rebellion zie, met die stoet in het rood geklede vrouwen met witte gezichten, dan zie ik geen mensen die problemen willen oplossen en ergens hun schouders onder willen zetten. Wat ik zie is een dodencultus: de flagellanten van de 21ste eeuw.
Want dat krijg je natuurlijk als je steeds maar herhaalt hoe hopeloos het is, dat het nooit genoeg is, dat we er allemaal aangaan en de wereld onleefbaar wordt: enerzijds depressie en lethargie, of anderzijds hedonisme.

En daar is het klimaat ook niet mee geholpen...
Ik begrijp jouw eerste punt, hoewel ik "geen kinderen hebben" ook als het inderdaad een bewuste keuze voor klimaatverandering is, niet "logisch" vind. Maar ik heb al uitgelegd waarom.

Tweede deel - ja - ben ik inderdaad geen fan daarvan. Dat klopt. Ik denk dat Anuna en Frank het hier niet begrijpen. Maar van Jill Peeters zou ik dat vreemd vinden als zij dat gezegd heeft. Mag ik een link daarvan? Heel generaliserend ook.

De thematiek rond bevolkingstoename enzovoort, gaat daar wel richting naartoe. Zeg je dat andere werelddelen te veel kinderen hebben. Dan zijn er die genocides voorstellen (ontvruchten van hele bevolkingsgroepen is ook genocide). Collectief zelfmoord is daar dan weer een andere extreem in. Maar ik heb al gezegd waarom ik daar niet in geloof. Is ook nergens voor nodig. Als je collectief zelfmoord wilt plegen, dan heb je ook geen reden om voor het klimaat zorg te dragen (zonder ons herstelt de natuur zich ook wel). Dat zal ook nooit gebeuren zonder verzet. Maar een reden waarom we zo bezorgd zijn om milieu & klimaat, is juist om het leefbaar te maken voor toekomstige generaties. En er zijn absoluut oplossingen mogelijk zonder tot heel drastische maatregelen over te gaan.

Qua bevolkingsproblematiek in andere werelddelen. Toenemende welvaart, voorlichting, beter onderwijs, betere sex education, afname van religieuze taboe rond abortus en misschien vrijwillige levensbeëindiging zullen wonderen verrichten, maar Rome is niet op één dag gebouwd, en ook hier zal dat tijd in beslag nemen. Maar dat is de oplossing die er is, zonder daarvoor over te gaan tot extreem mensonterende maatregelen. Integendeel, met toenemende welvaart, beter onderwijs, veiligere seks zal het leven juist veel beter zijn voor bepaalde landen.
 
Tweede deel - ja - ben ik inderdaad geen fan daarvan. Dat klopt. Ik denk dat Anuna en Frank het hier niet begrijpen. Maar van Jill Peeters zou ik dat vreemd vinden als zij dat gezegd heeft. Mag ik een link daarvan? Heel generaliserend ook.

Gewoon in google: "jill peeters witte mannen" en je vindt er veel van.
 
Amai, hier zijn een paar mensen die hun persoonlijke keuzes gebruiken / misbruiken om dan te zeggen dat ze het doen voor het klimaat 🤣

‘Ik heb geen kinderen’


Alsof je dat niet hebt, om JOUW steentje bij te dragen 🤣


Ik neem ook geen of amper een vliegtuig meer. Maar dat is omdat ik al heel veel gezien heb van deze wereld (reizen beu)

No way dat ik dit ooit zal gebruiken als mijn persoonlijke bijdrage.
Vooral die enkelingen die hier komen beweren dat ze hun chauffage zelden aanleggen voor het milieu. Nee, ge doet dat uit gierigheid. Niemand gaat zo oncomfortabel in een kil, vochtig kot zitten omdat het 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van het probleem zou kunnen oplossen.
 
Vooral die enkelingen die hier komen beweren dat ze hun chauffage zelden aanleggen voor het milieu. Nee, ge doet dat uit gierigheid. Niemand gaat zo oncomfortabel in een kil, vochtig kot zitten omdat het 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van het probleem zou kunnen oplossen.
En vooral: als het dan terug.moet opwarmen kost het een veelvoud aan energie.

Frank heeft trouwens zelf 4 kinderen dacht ik
 
En in Glasgow, indie schrapt de uitstap uit steenkool.

Maakt niet zo veel uit of je de chauffage een halve graad hoger of lager zet, in indie blazen ze co2 de lucht in alsof het niks is.

Wat doet Europa? Zichzelf volledig economisch in de voet schieten, de ongelijkheid vergroten (ik kies gewoon mijn bedrijfswagen uit de groene catalogus en mijn EPC 60 kot heeft geen last van de maatregelen; Deborah uit delhaize is wel gepoept), en op wereldschaal wat morrelen in de co2 marge
 

Gewoon in google: "jill peeters witte mannen" en je vindt er veel van.

Neem Jill Peeters ten eerste ook al niet (te) serieus. Ze was maar een weervrouw. Om klimaat te verbinden met andere thema's zoals het woke thema is absoluut achterlijk, want ten eerste klinkklare onzin en ten tweede terwijl je voor zo een thema de hele bevolking achter u moet hebben, jaag je 40-50% v/d Belgische bevolking in het harnas. En veel vrouwen en anderskleurigen die ook niet akkoord zouden gaan. Dan gaat het volgens mij ook niet om thema's over het klimaat.

Trouwens J. Peeters is niet de enige die dat soort redeneringen maakt. In de jongerenafdeling van PVDA doen ze dat ook. Meteen ook de reden dat ik ermee gestopt ben, en daar kritiek op geuit heb, dat ik akkoord ben met de intenties (bestrijden v. racisme), maar niet met de strategie of het cancellen van een hele groep/demografie. Daarom dat ik blij ben dat ik gebruik kan maken v. voorkeursstemmen, want op zo een gedachtengoed stem ik niet.

Ik heb hun gezegd als je niet eens mij kan overtuigen ervan als PVDA-lid zelf, hoe kan je dan de rest v/d bevolking dan overtuigen?

Er zijn serieus slechte dingen gebeurd in het verleden, maar ik ben geboren in 1996. Als ik kon, had ik me verzet tegen Hitler, had ik me verzet tegen Stalin, ook al was het met mijn eigen leven, had ik me verzet tegen Leopold II, en had ik me verzet tegen de kerk in de Middeleeuwen of het kolonialisme/misbruik van nieuwe wereld. Ook al was het met mijn eigen leven. Maar vergeet niet dat je bepaalde zaken ook in de context van tijd moet bekijken. Veel mensen dachten dat dat gewoon het juiste was, of dachten er niet bij na. Zelfs vrouwen dachten dat het hoorde dat zij in de keuken stonden en de was en de plas deden, omdat gewoon was zoals het hoorde. Het is waarschijnlijk de "mama" zelf die wellicht haar dochter nog het meest heeft gewezen op haar rol of plaats in de samenleving. Vaak was de rol v/d kerk ook hetgeen dat progressie lang heeft tegengehouden, zelfs vandaag heeft de kerk nog niet de stap naar de 21ste eeuw gemaakt, en heeft die een repressieve rol in bepaalde wereldregio's (Zuid USA, Latijns-Amerika, Afrika etc.). Ik ben niet Rooms-Katholiek en heb me ook ontdoopt, omdat ik enige associatie met de kerk niet meer wil, omdat ze minachtend is tegenover vrouwen en LGBTQ's tot op vandaag de dag nog, en niet genoeg doet om brutale praktijken en seksueel geweld te veroordelen.

We moeten samen werken voor een betere wereld, en daarbij niet een bevolkingsgroep verantwoordelijk stellen voor alles dat gebeurde in het verleden, waar niemand die vandaag leeft toen leefde en dus "guilty" kan zijn. Tuurlijk heb je van dat uitschot die het liever hebben zoals het toen was, maar dat is een heel kleine minderheid. Daarvoor moet je geen hele bevolkingsgroep haten. Ik ben de eerste die vindt dat vrouwen en mannen gelijk behandeld worden, dat vrouwen met respect moet behandeld worden, dat verkrachters en andere vormen v. seksueel geweld hard moeten aangepakt worden en dat ze gelijkwaardig loon moeten hebben, en dus geen verschil op basis van geslacht voor hetzelfde werk. Ik ben de eerste die dat zal doen. Ik ben de eerste die bepaalde praktijken in de geschiedenis verafschuw en veroordeel, maar stel mij niet verantwoordelijk ervoor. Ik ben fucking geboren in 1996. Als je een samenleving wilt veranderen, dan moeten we het samen doen.
 
Laatst bewerkt:
Alsof je dat niet hebt, om JOUW steentje bij te dragen 🤣
In alles heb je extremen hé. Ik ben er daarom zeker van dat er mensen zijn, die effectief géén kinderen hebben om hun steentje bij te dragen aan het klimaat hoor. Maar dat zijn van die mensen die vermoedelijk ook 0,0 vlees eten, nooit de wagen nemen of het vliegtuig enzovoorts ..
 
Vooral die enkelingen die hier komen beweren dat ze hun chauffage zelden aanleggen voor het milieu. Nee, ge doet dat uit gierigheid. Niemand gaat zo oncomfortabel in een kil, vochtig kot zitten omdat het 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van het probleem zou kunnen oplossen.
Wat zei ik nu ook alweer over die negativiteit en dat cynisme? :)

Zou het misschien kunnen dat precies omdat 'niemand' dat zou doen, dat het maar een paar 'enkelingen' zijn die dat beweren? Met andere woorden: het is niet omdat je je zelf niet kan voorstellen dat je iets zou doen, dat niemand anders dat kan of wil.
En in mijn geval is het effectief zo. Ik woon alleen in deze woning. Als ik door de week om 7u15 naar mijn werk vertrek en om 16u30 terugkom en me dan met allerlei klusjes bezighou zoals afwassen, poetsen, stofzuigen, koken,... waardoor ik het niet koud heb (zoals vermeld: als het echt vriest, dan is het een ander verhaal) en dan nog een wandeling van een uur maak om om 22u in mijn bed te kruipen en daar nog een half uurtje te lezen, dan vind ik het vrij nutteloos om op die dag de verwarming aan te zetten.
Het huis is 80 jaar oud, ik woon er nu 50 jaar in; ik heb nog geweten dat er geen centrale verwarming was, enkel een kachel in de woonkamer. Toch heb ik - net als iedereen die ik ken die hier ooit gewoond heeft - geen last van longaandoeningen of astma en staat de schimmel hier bepaald niet op de muren.
Gierigheid? Omdat ik al zo weinig stook zal ik de kosten van het isoleren die ik dit jaar gemaakt heb waarschijnlijk niet recupereren. En ik heb er zelfs geen subsidie voor aangevraagd. Toch heb ik geïsoleerd omdat ik zie aankomen dat het uiteindelijk verplicht gaat worden en aangezien ik toch al aan het renoveren ben heb ik het nu maar gelijk gedaan; geen zin om over 10 jaar nog grote werken uit te voeren aan mijn huis.
Natuurlijk; in elk geval van zuinigheid is er besparing en het is dan ook makkelijk om die besparing als motivatie te zien. Als ik het goed heb zei Kirk Douglas ooit dat alle liefdadigheid uiteindelijk egoïstisch is omdat het je een goed gevoel geeft. Dus als je cynisch genoeg bent kan je zelfs in het geval dat iemand echt kosten maakt om milieubewust te zijn wijzen op persoonlijke motivaties, bvb virtue signaling, statusverhoging, of uit schuldgevoel.

In dat soort cynisme ga ik liever niet mee. ;)
 
** wall of text **

In dat soort cynisme ga ik liever niet mee. ;)
Ja, 'k zie het. :unsure:

Nee, jij was toevallig de laatste die dat inderdaad beweerde, maar geen reden om het als persoonlijke aanval te zien. Er zijn er nog al geweest, niet enkel in deze topic, die hun huis nooit verwarmen, puur omwille van gierigheid, om dan te doen alsof ze het doen voor het milieu.
Schimmel ga je nu niet meteen zien nee, maar geen gezond klimaat ga je toch ook niet hebben. Dat jij er geen last van hebt is mooi meegenomen, maar uw huis gaat er toch ook niet op verbeteren als je zelden tot nooit verwarmt hoor.
Nu, dat gezegd zijnde, als je het effectief doet uit liefde voor het milieu, kan ik dat niet negatief vinden, maar je moet ook inzien dat het niet "normaal" is en niet gezond, ook al heb je er zelf geen last van.
 
En in Glasgow, indie schrapt de uitstap uit steenkool.

Maakt niet zo veel uit of je de chauffage een halve graad hoger of lager zet, in indie blazen ze co2 de lucht in alsof het niks is.

Wat doet Europa? Zichzelf volledig economisch in de voet schieten, de ongelijkheid vergroten (ik kies gewoon mijn bedrijfswagen uit de groene catalogus en mijn EPC 60 kot heeft geen last van de maatregelen; Deborah uit delhaize is wel gepoept), en op wereldschaal wat morrelen in de co2 marge

door de vraag naar fossiele brandstoffen artificieel in 1 gebied te beperken, zakt de prijs op de wereldmarkt van die grondstof en heeft de rest van de wereld lagere prijzen en dus wat meer incentive om wat meer van het spul te verbruiken.

Europa subsidieert zo de co2 uitstoot in de rest van de wereld. Graag gedaan.


nu, die groene kikkers zorgen ervoor dat we voedsel in onze naft/dieselbak moeten (!) gooien, qua gatachterlijkheid zijn die gewoon onmogelijk te overschatten.
 
  • Haha
Waarderingen: cege
Ze gaan bedrijfswagens afschaffen en diesel en benzine 3euro/liter laten kosten. Mensen gaan niet meer op daguitstap gaan naar plopsaland met de gratis brandstof en wagen.
 
Nu, dat gezegd zijnde, als je het effectief doet uit liefde voor het milieu, kan ik dat niet negatief vinden, maar je moet ook inzien dat het niet "normaal" is en niet gezond, ook al heb je er zelf geen last van.
No worries. :thumb:
Trouwens, als je mijn post leest zie je dat het zeker niet zo is dat ik zelden of nooit mijn huis verwarm. Het is eerder een kwestie van plannen: de verwarming niet opzetten op de dagen dat je er eigenlijk zonder kan.
Ik ben me er ook wel van bewust dat ik me dit enkel kan permitteren omdat ik alleen woon. Als ik een gezin had met kleine kinderen was het uiteraard een heel ander verhaal.
Wat betreft mensen die niet verwarmen uit gierigheid en doen alsof ze het doen voor het milieu: persoonlijk heb ik daar geen probleem mee. Ze mogen zichzelf wat mij betreft best een schouderklopje geven en ze kunnen er van mij ook nog één krijgen. Want al is hun motivatie misschien niet puur, op het eind van de rit doen ze tenslotte toch iets wat positief is voor ons allemaal. Waarom zou ik hen dan bekritiseren of afkraken?
Nee, dan heb ik meer problemen met mensen zoals bvb onze Limburgse weerman Ruben Weytjens die graag mensen wil zien creperen zodat ze beseffen hoe erg het met het klimaat gesteld is, maar zelf plezierreisjes met het vliegtuig naar de Poolcirkel organiseert...

Ze gaan bedrijfswagens afschaffen en diesel en benzine 3euro/liter laten kosten. Mensen gaan niet meer op daguitstap gaan naar plopsaland met de gratis brandstof en wagen.
Karma voor Gert Verhulst: had hij maar geen uitspraken over het klimaat moeten doen terwijl hij er als witte heteroman niks van kent...:biglaugh:
 
En in Glasgow, indie schrapt de uitstap uit steenkool.

Maakt niet zo veel uit of je de chauffage een halve graad hoger of lager zet, in indie blazen ze co2 de lucht in alsof het niks is.

Wat doet Europa? Zichzelf volledig economisch in de voet schieten, de ongelijkheid vergroten (ik kies gewoon mijn bedrijfswagen uit de groene catalogus en mijn EPC 60 kot heeft geen last van de maatregelen; Deborah uit delhaize is wel gepoept), en op wereldschaal wat morrelen in de co2 marge
kom kom, dit van de persoon met 'armoede is niet de norm' ? Zoals hier elders gezegd, mss eens een jaar of 2 niet naar tenerife en dat loopt allemaal wel los.
 
Ik heb deze week een big whopper gegeten 'plant based'. (Ja ik heb dit echt gedaan) Voila het milieu is nu gered. ;)

Dat smaakt best wel goed. Het ligt ook minder stevig op de maag dan een vleesburger. Het nadeel is dan weer de NAsmaak, dat smaakt naar mmm ik weet niet juist wat, maar het smaakt naar iets van 'groenten'. :tongue:

Ik ga er géén problemen mee hebben minder vlees te eten en meer 'plant' based te gaan. Maar wat ik niet ga eten zijn wormen, insecten enzovoorts. Ik heb dat 1x geprobeerd en ik heb gewoon letterlijk overgegeven. Dat smaakte niet goed en ik was er achteraf ook ziek van. I know: Dat is mentaal. Het is (misschien) wel gezond, maar mentaal kan ik dat niet aan. Laat mij maar planten eten.
bear-grylls-eats.gif
 
Weg met co2 neutrale energie productie!! Gascentrales !!!
En biomassa niet vergeten, waar meer van de helft van de Belgische hernieuwbare energie vandaan komt!!

Ah ja, dat is wel verbranden van houtpellets, naar hier getransporteerd uit Canada en Rusland :biglaugh:
Maar het klinkt goed en dat is primordiaal in het klimaatdebat, zoals deze hele forumthread.

kom kom, dit van de persoon met 'armoede is niet de norm' ? Zoals hier elders gezegd, mss eens een jaar of 2 niet naar tenerife en dat loopt allemaal wel los.
Zit in Tenerife nu.
Hands off of my Tenerife!
 
Als ik na een avondje in Hasselt, 's nachts door het centrum wandel valt het mij altijd op dat er zoveel winkelpanden zijn waar nog veel en groot licht brand.
Ook aan het station in Hasselt, de borden aan de bushaltes blijven de hele nacht op staan terwijl die geen informatie geven, want er rijden geen bussen. Aan het einde van de tunnel onder de sporen is er een soort van berging, je ziet daar ook de lichten branden terwijl dat 's nachts totaal nutteloos is.
 
Terug
Bovenaan