Die van ons gaan maandag naar school. 34 peuters in het instapklasje. 34! 1 juffrouwtje. Dat is toch niet meer serieus?

Laten we nog wat kunstrichtingen met 1 leerling of wat OKAN klasjes voor 2 man en een paardenkop organiseren ipv te investeren waar het absoluut moet...
De school hier het dichtst bij neemt er 27. We zijn die klas gaan bekijken, en dat was qua oppervlakte niet groter dan ons salon...
Uiteindelijk voor een school gekozen met 2x22 instappers. Maar die aantallen zijn gewoon compleet absurd imo.
 
Die van ons gaan maandag naar school. 34 peuters in het instapklasje. 34! 1 juffrouwtje. Dat is toch niet meer serieus?

Laten we nog wat kunstrichtingen met 1 leerling of wat OKAN klasjes voor 2 man en een paardenkop organiseren ipv te investeren waar het absoluut moet...
En na hemelvaart er nog wat bij zeker 😬 Arme juf
 
Na pasen zijn ze met 28 of 29 denk ik. En dan uiteindelijk 34 na hemelvaart.

Er komt daar bijna elke dag een pensioen bomma wat helpen. Maar donderdag en vrijdag is die helemaal alleen...
 
Na pasen zijn ze met 28 of 29 denk ik. En dan uiteindelijk 34 na hemelvaart.

Er komt daar bijna elke dag een pensioen bomma wat helpen. Maar donderdag en vrijdag is die helemaal alleen...
In de kleuterschool hier zetten ze per 15 kinderen een zorgjuf.. spijtig dat dat blijkbaar niet overal kan. 34 kinderen alleen is totaal onverantwoord.

Er is geen opgelegd maximum, maar 'de veiligheid van de kinderen mag niet in het gedrang komen' - kan je je in deze situatie toch serieus vragen bij stellen.
 
In de kleuterschool hier zetten ze per 15 kinderen een zorgjuf.. spijtig dat dat blijkbaar niet overal kan. 34 kinderen alleen is totaal onverantwoord.

Er is geen opgelegd maximum, maar 'de veiligheid van de kinderen mag niet in het gedrang komen' - kan je je in deze situatie toch serieus vragen bij stellen.
Klopt, ik geloof nooit dat je in je eentje op zoveel kinderen tegelijk kan letten. Doordat het er zo veel zijn, lijkt "buiten spelen" me ook quasi onhaalbaar...
 
Na pasen zijn ze met 28 of 29 denk ik. En dan uiteindelijk 34 na hemelvaart.

Er komt daar bijna elke dag een pensioen bomma wat helpen. Maar donderdag en vrijdag is die helemaal alleen...
Tja, zeg hier eens op het forum dat je leerkracht bent en je krijgt de hele lading over je heen dat het toch makkelijk moet zijn om zo goed te verdienen voor weinig te doen en hopen vakantie.

Ik verschiet er dus niet van dat er niet genoeg volk is om die jobs te doen, ik denk niet dat het leuk is om dat heel uw leven te moeten horen
 
Tja, zeg hier eens op het forum dat je leerkracht bent en je krijgt de hele lading over je heen dat het toch makkelijk moet zijn om zo goed te verdienen voor weinig te doen en hopen vakantie.

Ik verschiet er dus niet van dat er niet genoeg volk is om die jobs te doen, ik denk niet dat het leuk is om dat heel uw leven te moeten horen
Goh, hetzelfde geldt voor IT'ers he ("veel geld verdienen voor heel de dag aan pc te zitten"), dat lijkt me nu geen reden om de job niet te gaan doen. Het lijkt me eerder dat het feit dat die voor 34 peuters moeten zorgen een obstakel is om de job te gaan doen...
 
Die van ons gaan maandag naar school. 34 peuters in het instapklasje. 34! 1 juffrouwtje. Dat is toch niet meer serieus?

Laten we nog wat kunstrichtingen met 1 leerling of wat OKAN klasjes voor 2 man en een paardenkop organiseren ipv te investeren waar het absoluut moet...
Heb je daar zelf al eens een vraag over gesteld?

Je laatste comment is spot-on. Ik was laatst op een schoolreünie, wat een zootje hebben ze gemaakt van die richtingen. Ik zag daar klasfoto's van elvendertig richtingen met vaak 1-2 leerlingen.
 
Heb je daar zelf al eens een vraag over gesteld?

Je laatste comment is spot-on. Ik was laatst op een schoolreünie, wat een zootje hebben ze gemaakt van die richtingen. Ik zag daar klasfoto's van elvendertig richtingen met vaak 1-2 leerlingen.
Wij zaten in het middelbaar op het einde ook maar met 4 in onze officiële klas, maar zaten altijd samen met andere klassen. Kleinste groep dat we les hadden was met 6 voor Grieks, anders was het minimum 15-20 man. Dus van die kleine richtingen daar lijken me geen probleem (het is niet dat de leerkracht Grieks een andere taak zou uitvoeren anders waarbij meer studenten geholpen worden) en heeft sowieso niet echt invloed op het aantal kinderen/kleuterleider/ster dat wel veel te hoog ligt.
 
Heb je daar zelf al eens een vraag over gesteld?

Je laatste comment is spot-on. Ik was laatst op een schoolreünie, wat een zootje hebben ze gemaakt van die richtingen. Ik zag daar klasfoto's van elvendertig richtingen met vaak 1-2 leerlingen.

Ja, ze zei dat ze pas vanaf 38 of 40 in 2 klassen splitten. En het is elk jaar ofwel 1 ofwel 2 klassen (voor de kleuter klassen). De instapklas is altijd 1 klas.

Ze sturen elke week berichten in de school app om vrijwilligers te vinden om te helpen. Precies een derdewereld land waar vrijwilligers moeten helpen.

Wij zaten in het middelbaar op het einde ook maar met 4 in onze officiële klas, maar zaten altijd samen met andere klassen. Kleinste groep dat we les hadden was met 6 voor Grieks, anders was het minimum 15-20 man. Dus van die kleine richtingen daar lijken me geen probleem (het is niet dat de leerkracht Grieks een andere taak zou uitvoeren anders waarbij meer studenten geholpen worden) en heeft sowieso niet echt invloed op het aantal kinderen/kleuterleider/ster dat wel veel te hoog ligt.

Uiteraard is dat dus wel het probleem. Ongeveer elke studie toont dat aan. In mijn middelbare school waren er 1000+ leerlingen. 1km verder was er een andere school, 2km verder nog een andere. Wij hadden een wiskunde wetenschappen met 8 man, een latijn-economie met 4 man, etc. In die andere school hadden ze latijn-grieks met 4 man, latijn-wiskunde-grieks met 2 man etc.

Ja, er werd gecombineerd, maar niet alles was te combineren. Als ze met 3 grieks hebben, dan sta je voor 3 grieks te geven. Als je 5h latijn hebt en een andere klas maar 4h, dan zit die klas minstens 1h alleen.

Je zegt zelf dat je met 6 zat voor Grieks. Lijkt je dat efficient ? zeker voor 18 jarigen die 0,0 zorg nodig hebben. Wij zaten met 8 voor onze 8h wiskunde klas.

Uiteindelijk is het 1 pot geld/budget. En 1 leraar Grieks elimineren is waarschijnlijk 2 kleuterleidsters betalen. In een school met 100 leraars 10% kunnen wegknippen is 20 kleuterleidsters...
 
Goh, hetzelfde geldt voor IT'ers he ("veel geld verdienen voor heel de dag aan pc te zitten"), dat lijkt me nu geen reden om de job niet te gaan doen. Het lijkt me eerder dat het feit dat die voor 34 peuters moeten zorgen een obstakel is om de job te gaan doen...
Dat van IT'ers heb ik nu nog nooit gehoord...
Onderwijs en overheidsjobs daarentegen :p

Als we het forum alleen al eens bekijken wordt er hier zoveel meer gebashed op leerkrachten dan op IT'ers hoor

Nu het lijkt me dat dat wel niet zo een impact heeft op het al dan niet ambiëren van die job.
het onderbetalen van leerkrachten, het onderfinaciëren van het onderwijs en het negatieve nieuws over het beleid lijken me wel eerder de boosdoener.
 
Goh, hetzelfde geldt voor IT'ers he ("veel geld verdienen voor heel de dag aan pc te zitten"), dat lijkt me nu geen reden om de job niet te gaan doen. Het lijkt me eerder dat het feit dat die voor 34 peuters moeten zorgen een obstakel is om de job te gaan doen...
Er lijkt me een serieus verschil te zitten tussen die twee stereotypes hoor. Kijk hier op het forum al maar gewoon naar de reacties, als je sommige threads leest moet iedereen gewoon "iets" studeren met de stempel IT en het geld stroomt binnen. Lees dan eens een thread over leerkrachten: "de problemen in het onderwijs", "beste leerkrachten" (waar veel posts beginnen met hoe slecht de meesten waren). Ik herinner me ook wel threads in Werk & Studie waar het mensen werd afgeraden naar het onderwijs te gaan.

Volgens mij is leerkracht ook gewoon als job een pak minder aantrekkelijk dan vroeger, en dit is deels takenpakket maar ook gewoon deels de reputatie. Vroeger had je een zekere autoriteit, ook een kleuterleidster werd als een belangrijke job gezien. Nu is dat toch vaak eerder anders.
Uiteindelijk is het 1 pot geld/budget. En 1 leraar Grieks elimineren is waarschijnlijk 2 kleuterleidsters betalen. In een school met 100 leraars 10% kunnen wegknippen is 20 kleuterleidsters...
Maar ligt het probleem bij de hoeveelheid mensen die men kan betalen in het kleuteronderwijs, of staan daar vacatures open omdat ze geen mensen vinden? Oprechte vraag hé, geen idee van de populariteit van kleuteronderwijs. Maar voor lager en middelbaar ligt het probleem toch ook bij een tekort aan mensen.
 
Na pasen zijn ze met 28 of 29 denk ik. En dan uiteindelijk 34 na hemelvaart.

Er komt daar bijna elke dag een pensioen bomma wat helpen. Maar donderdag en vrijdag is die helemaal alleen...
34 is echt teveel. Jezus.

Wij hebben expliciet gekozen voor een school waar ze met zo weinig mogelijk kinderen zitten per juf. Hier zouden ze maximum met al het gros dat er bij komt over de jaren heen kunnen eindigen met 28 in het zesde leerjaar. Een andere school waar wij gaan zien zijn waren zat al aan 33-34 in het zesde leerjaar.

Instappertjes, twee klasjes van max 16? Dus twee juffen met per 32 en elke klas enkele vrijwilligers voor 's ochtends.
Kleuterschool, exclusief broertjes en zusjes van andere kindjes 33 plaatsen voor twee klasjes.

En ik heb hier dan op enkele pagina's gelezen dat het de schuld allemaal is van de tweeverdieners en dat mensen langer thuis moeten zijn voor op hun kinderen te passen.

Resoluut niet mee akkoord, de dag van vandaag met de wereld waarin we leven moeten kinderen, althans in mijn opinie, zoveel mogelijk kansen krijgen om interactie met elkaar te hebben. Een créche is deel van die sociale puzzel. Ik ben dan ook van mening dat deze zaken juist positief zijn in het correct fungeren van kinderen en de juiste skills te leren. We zijn niet meer een bende holbewoners die een kleine x aantal jaar aan de borst meesleuren en af en toe een beetje grommen op elkaar. De wereld is complexer geworden en de interacties ook, het is deel van onze welvaart.

De jaren '60-'70 kon iedereen op één pree kinderen thuis permanent opvangen, bekt handig in de discussie maar nemen we de rest dan ook over?
Een ge-pre globaliseerde wereld gebruiken als voorbeeld en dan de zwarte piet afschuiven op het individu en dat we zelf de schuldige zijn. Die vlieger gaat bij mij niet op.

Wij konden het om ze permanent thuis te houden en op te vangen (al dan niet zelf, grootouders, familie, etc...), ik heb resoluut nee gezegd en ze is 2 à 3 dagen per week (de minimum dat kon bij onze créche) naar daar gegaan.
 
Laatst bewerkt:
34 is echt teveel. Jezus.

Wij hebben expliciet gekozen voor een school waar ze met zo weinig mogelijk kinderen zitten per juf. Hier zouden ze maximum met al het gros dat er bij komt over de jaren heen kunnen eindigen met 28 in het zesde leerjaar. Een andere school waar wij gaan zien zijn waren zat al aan 33-34 in het zesde leerjaar.

Instappertjes, twee klasjes van max 16? Dus twee juffen met per 32 en elke klas enkele vrijwilligers voor 's ochtends.
Kleuterschool, exclusief broertjes en zusjes van andere kindjes 33 plaatsen voor twee klasjes.

De school is de school waar de madam vroeger naar school ging, naast haar werk, over haar ouders. Checking many boxes. Nuja, het is niet dat ze in die instapklas veel doen behalve zand fretten uit de zandbak, van glijbanen glijden en smiddags slapen...

En ik heb hier dan op enkele pagina's gelezen dat het de schuld allemaal is van de tweeverdieners en dat mensen langer thuis moeten zijn voor op hun kinderen te passen.

blablala, geitenwollen sokken figuren. Er is schooladvies vanaf 2.5, dan gaan ze naar school vanaf 2.5

Resoluut niet mee akkoord, de dag van vandaag met de wereld waarin we leven moeten kinderen, althans in mijn opinie, zoveel mogelijk kansen krijgen om interactie met elkaar te hebben. Een créche is deel van die sociale puzzel. Ik ben dan ook van mening dat deze zaken juist positief zijn in het correct fungeren van kinderen en de juiste skills te leren. We zijn niet meer een bende holbewoners die een kleine x aantal jaar aan de borst meesleuren en af en toe een beetje grommen op elkaar. De wereld is complexer geworden en de interacties ook, het is deel van onze welvaart. De jaren '60-'70 kon iedereen op één pree kinderen thuis permanent opvangen, bekt handig in de discussie maar nemen we de rest dan ook over?
Een ge-pre globaliseerde wereld gebruiken als voorbeeld en dan de zwarte piet afschuiven op het individu en dat we zelf de schuldige zijn. Die vlieger gaat bij mij niet op.

Permanent op die kinderen letten is ook geen cadeau. Los van 2verdieners of 1verdieners te zijn, niemand van ons 2 staat te springen om 24/7 elke dag met die kinderen bezig te zijn :laugh: Ik zie ze doodgraag, maar ik ben content dat ze naar school gaan :-D

Wij konden het om ze permanent thuis te houden en op te vangen (al dan niet zelf, grootouders, familie, etc...), ik heb resoluut nee gezegd en ze is 2 à 3 dagen per week (de minimum dat kon bij onze créche) naar daar gegaan.

Hier idem. En ze gaan zelfs naar de creche als we een dagje verlof hebben met ons 2 (tot grote frustratie van de schoonouders die dat weggesmeten geld vinden...)
 
Resoluut niet mee akkoord, de dag van vandaag met de wereld waarin we leven moeten kinderen, althans in mijn opinie, zoveel mogelijk kansen krijgen om interactie met elkaar te hebben. Een créche is deel van die sociale puzzel. Ik ben dan ook van mening dat deze zaken juist positief zijn in het correct fungeren van kinderen en de juiste skills te leren. We zijn niet meer een bende holbewoners die een kleine x aantal jaar aan de borst meesleuren en af en toe een beetje grommen op elkaar. De wereld is complexer geworden en de interacties ook, het is deel van onze welvaart.
Vind ik een beetje navelstaarderij hoor, er zijn genoeg landen met een levensstandaard zoals/hoger dan België waar het hele idee van je kind vaak zo vroeg mogelijk naar de crèche te sturen zodat je kan gaan werken een beetje raar bekeken wordt. Uiteindelijk outsource je gewoon de zorg voor je kind, en wordt die dan opgenomen door een onderbetaald persoon die meestal nog 8 andere kinderen moet zien te verzorgen. En dan kan je je toch wel vragen stellen bij de aandacht die kinderen krijgen. Tot ze wat kunnen kruipen/stappen zal er ook maar weinig interactie met andere kinderen zijn.
Verder denk ik niet dat er hier veel schuld werd gelegd bij tweeverdieners, de wereld maakt het nu eenmaal moeilijk om het anders aan te pakken.

Ik zie trouwens niet wat dit te maken heeft met de grootte van de klas in het kleuteronderwijs, ik denk niet dat iemand met enige scholing pleit voor het thuishouden van kinderen van school.
 
Die van ons gaan maandag naar school. 34 peuters in het instapklasje. 34! 1 juffrouwtje. Dat is toch niet meer serieus?

Laten we nog wat kunstrichtingen met 1 leerling of wat OKAN klasjes voor 2 man en een paardenkop organiseren ipv te investeren waar het absoluut moet...
Is dat niet omdat zij onder de ‘lockdown-babyboom’ -generatie vallen? Ik vrees dat die generatie altijd met grotere klassen gaat geconfronteerd worden. Verschillende bevriende koppels hebben voor hun kindje meerdere maanden geen kinderopvang gehad en zich moeten behelpen met ouderschapsverlof/familie/de papa die zijn vaderschapsverlof later opnam etc. En ik hoor bij die mensen eveneens de verzuchtingen om een schooltje te vinden. Ik snap ergens dat men voor die tijdelijke stijging niet onmiddellijk kan gaan aanwerven.
 
Is dat niet omdat zij onder de ‘lockdown-babyboom’ -generatie vallen? Ik vrees dat die generatie altijd met grotere klassen gaat geconfronteerd worden. Verschillende bevriende koppels hebben voor hun kindje meerdere maanden geen kinderopvang gehad en zich moeten behelpen met ouderschapsverlof/familie/de papa die zijn vaderschapsverlof later opnam etc. En ik hoor bij die mensen eveneens de verzuchtingen om een schooltje te vinden. Ik snap ergens dat men voor die tijdelijke stijging niet onmiddellijk kan gaan aanwerven.
In de rand van Brussel, waar jij dacht ik ook woont, lijkt het me toch al jaren zo dat klassen groter worden. De exacte reden weet ik niet, ik vermoed veel mensen die de stad verlaten voor de nog iets betaalbaardere gemeenten van de rand. Of het zijn de leerlingen zelf die van verder komen omdat ze dichter/in de stad helemaal geen capaciteit hebben. Feit is dat mijn oude middelbare school, "in mijn tijd", dus zo'n 20 jaar geleden, eerder een dorpsschool leek met enkele honderden leerlingen, en nu compleet uit zijn voegen is gebarsten. Ook de kleuterklassen halen het streeknieuws met capaciteitsproblemen.

De lockdowngeneratie komt daar bovenop, daar zit onze dochter ook nog net in, en volgens de mensen van de crèche is het duidelijk dat er plots meer kinderen zijn. Voor cege zal dat denk ik nog niet spelen, de eerste lockdown is van midden maart 2020, dus die eerste kinderen gaan nog niet echt naar school zeker (9 maand + 2.5 jaar)?
 
Laatst bewerkt:
Je zegt zelf dat je met 6 zat voor Grieks. Lijkt je dat efficient ? zeker voor 18 jarigen die 0,0 zorg nodig hebben. Wij zaten met 8 voor onze 8h wiskunde klas.

Uiteindelijk is het 1 pot geld/budget. En 1 leraar Grieks elimineren is waarschijnlijk 2 kleuterleidsters betalen. In een school met 100 leraars 10% kunnen wegknippen is 20 kleuterleidsters...
Das ook wel een boude veronderstelling. Als ze zou kloppen wil ik er best in meegaan om wat minder nuttige vakken van het middelbaar te schrappen om meer middelen aan het lager onderwijs te geven, maar dat zijn niet 100% communicerende vaten vermoed ik.

Afaik was er in Lokeren enkel op mijn school Grieks-Latijn en werd dat niet aangeboden aan de andere kleinere scholen. Nu zijn er daar een aantal van gefusioneerd dus wordt aan jouw opmerking daar tegemoet gekomen. Maar je blijft natuurlijk met de verwezenlijkingen van de schoolstrijd zitten.
 
In de rand van Brussel, waar jij dacht ik ook woont, lijkt het me toch al jaren zo dat klassen groter worden. De exacte reden weet ik niet, ik vermoed veel mensen die de stad verlaten voor de nog iets betaalbaardere gemeenten van de rand. Of het zijn de leerlingen zelf die van verder komen omdat ze dichter/in de stad helemaal geen capaciteit hebben. Feit is dat mijn oude middelbare school, "in mijn tijd", dus zo'n 20 jaar geleden, eerder een dorpsschool leek met enkele honderden leerlingen, en nu compleet uit zijn voegen is gebarsten. Ook de kleuterklassen halen het streeknieuws met capaciteitsproblemen.
Wij wonen er nog niet. Ik spreek nu vooral voor wat we zien in huidige buurt (Oost-Vlaanderen). Er is een ongeziene piek geweest na de corona-lockdown. Ik denk dat het ergens normaal is dat zich dat gaat uiten in ongezien grote klassen.
In onze vriendenkring hebben de vaders hun vaderschapsverlof grotendeels opgenomen als de mama opnieuw aan het werk moest, louter omdat er geen kinderopvang beschikbaar was, ik vond dat een zeer trieste zaak.
 
Terug
Bovenaan