Holocene

Well-known member


ongelofelijk hoe laat er soms wordt ingegrepen, zelfs na meerdere meldingen.
 
Het is huiveringwekkend hoe we zo een zaken blijven lezen.

Maar dat is nu eenmaal het gevolg van hoe laks we omgaan met de opvang van onze jongsten.
We laten kinderen van 3 maand achter bij wildvreemden, waar ze met 1 persoon voor 8 kinderen moeten opvang voorzien. Deze wildvreemden hebben geen enkele opleiding nodig of enige vorm van psychologische testen. Het mag ook niets kosten voor de regering dus er wordt constant aan kostenbesparing gedaan.
Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
 
Het is huiveringwekkend hoe we zo een zaken blijven lezen.

Maar dat is nu eenmaal het gevolg van hoe laks we omgaan met de opvang van onze jongsten.
We laten kinderen van 3 maand achter bij wildvreemden, waar ze met 1 persoon voor 8 kinderen moeten opvang voorzien. Deze wildvreemden hebben geen enkele opleiding nodig of enige vorm van psychologische testen. Het mag ook niets kosten voor de regering dus er wordt constant aan kostenbesparing gedaan.
Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
Ik maak mezelf die bedenking ook. Toevallig kwam het gisteren nog naar boven in een gesprek met Italianen. Toen we zeiden dat ons kind vanaf de leeftijd van 3 maanden naar de crèche moest verklaarden die ons half zot. En ook ons hart deed zeer toen we ze achterlieten.

Maar langs de andere kant hangt dat misschien ook vast aan onze hoge levensstandaard die we onszelf toe-eigenen. Net zoals met de energie-crisis blijven er voldoende mensen op reis gaan of grote uitgaven doen. We’ll make it work zolang er maar niet aan de standaard moet gemorreld worden.
 
Het is huiveringwekkend hoe we zo een zaken blijven lezen.

Maar dat is nu eenmaal het gevolg van hoe laks we omgaan met de opvang van onze jongsten.
We laten kinderen van 3 maand achter bij wildvreemden, waar ze met 1 persoon voor 8 kinderen moeten opvang voorzien. Deze wildvreemden hebben geen enkele opleiding nodig of enige vorm van psychologische testen. Het mag ook niets kosten voor de regering dus er wordt constant aan kostenbesparing gedaan.
Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
Zou opleiding of psychologische testen dit opgelost hebben? Hadden de mensen die doen psychologische problemen die gingen bovengekomen zijn met zo'n test of waren er zaken die ze geleerd gingen hebben tijdens zo'n opleiding die crimineel gedrag gingen voorkomen. Het is zeker een piste om te bekijken, maar het is ook zo typisch iets dat we doen gewoon om te zeggen dat er tenminste "iets" is, een beetje wat je zou verwachten dat een politieker zou beslissen meer omdat ie zijn paraplu wil kunnen opentrekken als het nog eens gebeurt, eerder dan omdat iemand denkt dat dit echt een impact gaat hebben.

Ook het feit dat een kind het eerste jaar thuis zou moeten thuis doorbrengen of niet, is dat echt zo duidelijk dat dat beter is of is dat ook gewone maatschappelijke en persoonlijke voorkeur.
 
Ik maak mezelf die bedenking ook. Toevallig kwam het gisteren nog naar boven in een gesprek met Italianen. Toen we zeiden dat ons kind vanaf de leeftijd van 3 maanden naar de crèche moest verklaarden die ons half zot. En ook ons hart deed zeer toen we ze achterlieten.

Maar langs de andere kant hangt dat misschien ook vast aan onze hoge levensstandaard die we onszelf toe-eigenen. Net zoals met de energie-crisis blijven er voldoende mensen op reis gaan of grote uitgaven doen. We’ll make it work zolang er maar niet aan de standaard moet gemorreld worden.

Loopt natuurlijk gelijk met het feit dat er nu meer en meer 2 werkende mensen nodig zijn om rond te komen. De levensstandaard is niet alleen omhoog maar ook hoe duur het leven is geworden. Je krijgt jammer genoeg geen hypotheek afbetaald als je opeens op 1 loon valt voor een jaar, zeker niet met al de extra kosten die er bijkomen in die periode. De overheid zou hier eigenlijk meer in moeten helpen, 6 maanden betaald ouderschapsverlof (en niet die peulschil die je nu krijgt) bijvoorbeeld voor de 2 ouders zou al veel doen.

Zou opleiding of psychologische testen dit opgelost hebben? Hadden de mensen die doen psychologische problemen die gingen bovengekomen zijn met zo'n test of waren er zaken die ze geleerd gingen hebben tijdens zo'n opleiding die crimineel gedrag gingen voorkomen. Het is zeker een piste om te bekijken, maar het is ook zo typisch iets dat we doen gewoon om te zeggen dat er tenminste "iets" is, een beetje wat je zou verwachten dat een politieker zou beslissen meer omdat ie zijn paraplu wil kunnen opentrekken als het nog eens gebeurt, eerder dan omdat iemand denkt dat dit echt een impact gaat hebben.

Ook het feit dat een kind het eerste jaar thuis zou moeten thuis doorbrengen of niet, is dat echt zo duidelijk dat dat beter is of is dat ook gewone maatschappelijke en persoonlijke voorkeur.
Goed punt en het zal inderdaad altijd kunnen gebeuren. Maar vandaag is er niets en dat kan niet juist zijn. De frequentie dat deze zaken nu aan het licht komen is niet normaal. En het zijn geen lichte feiten, dit zijn gewoon criminele feiten die daar jaren gebeuren zonder dat daar enig gevolg aan is. Een ander luik zal dus zeker ook grondige controle zijn. En niet gewoon 1 keer per jaar op een woensdag langs gaan om wat vinkjes op een papier te zetten. Hoe dat er moet uitzien kan ik hier moeilijk beginnen verzinnen, maar dat de overheid er grondig in zou moeten investeren is zeker.
 
Het systeem zit verkeerd (8 kinderen per begeleider is te veel), waardoor je stress/slechte begeleiding krijgt. Bovendien inderdaad zo dat je eigenlijk te vroeg weer moet gaan werken. Dat is in andere landen anders georganiseerd.

Maar ook: als er klachten binnenkomen moeten direct alle alarmbellen afgaan, het kan niet dat zoiets dan jaren onder de radar blijft. Het zijn kinderen for fuck's sake. Daar sol je niet mee.

Hebben zelf enorm veel geluk gehad met een top-onthaalmoeder en waren ook heel kritisch bij het uitzoeken ervan, maar het is niet overal zo dat je keuze te over hebt en je weet natuurlijk nooit wat er zich afspeelt achter gesloten deuren (het blijven mensen en die kunnen doorslaan). Maar de overheid zou ervoor moeten zorgen dat de negatieve verhalen zo weinig mogelijk voorvallen. En je hebt niet het gevoel dat ze dat nu doen.
 
Je krijgt jammer genoeg geen hypotheek afbetaald als je opeens op 1 loon valt voor een jaar, zeker niet met al de extra kosten die er bijkomen in die periode.
Toch gek dat dit bij veel mensen wel lukt.
Als je boven je stand leeft/huizen koopt, zal het inderdaad niet lukken, maar dat is een kwestie van prioriteiten.

Nieuwbouw met aangelegde tuin en dan klagen dat je met twee voltijds moet werken, tja...
 
Maar langs de andere kant hangt dat misschien ook vast aan onze hoge levensstandaard die we onszelf toe-eigenen.
Dat is vooral het probleem in baksteen Vlaanderen.

Los daarvan is het systeem hier volledig scheef gegroeid en is er veel te weinig makracht voor opvang. Maar bv. de creche in Oudenaarde heeft daar weinig met te maken, dat is gewoon een persoon met psychische problemen. Het gaat ook hoe je zo'n situatie tenminste veel sneller kan detecteren.
 
Toch gek dat dit bij veel mensen wel lukt.
Als je boven je stand leeft/huizen koopt, zal het inderdaad niet lukken, maar dat is een kwestie van prioriteiten.

Nieuwbouw met aangelegde tuin en dan klagen dat je met twee voltijds moet werken, tja...
ik zie het ons toch niet doen met 2000 net, ons 3 ondersteunen & we leven alles behalve boven onze stand. "simpel" oud rijhuis waarbij we +- 890EUR/maand afbetalen.
 
Het is huiveringwekkend hoe we zo een zaken blijven lezen.

Maar dat is nu eenmaal het gevolg van hoe laks we omgaan met de opvang van onze jongsten.
We laten kinderen van 3 maand achter bij wildvreemden, waar ze met 1 persoon voor 8 kinderen moeten opvang voorzien. Deze wildvreemden hebben geen enkele opleiding nodig of enige vorm van psychologische testen. Het mag ook niets kosten voor de regering dus er wordt constant aan kostenbesparing gedaan.
Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
Het is een algemeen probleem in onze maatschappij hoe we de zorg voor de jongsten en de oudsten in de maatschappij uitbesteden. Spijtig genoeg in beide gevallen aan mensen die gewoon slecht betaald worden, en de resulterende rotjob trekt dan ook voor een groot deel mensen aan die geen andere optie hadden.

Wij hebben ook een crèche voorzien na 5 maand, wel niet voltijds, maar als je die zaken leest begin je je toch af te vragen of het wel "for the best is". Origineel was mijn vrouw haar job meer dan beu, en dacht ze even thuis te blijven, maar dan vond ze na haar miskraam een betere job. Daarom ook dat ze graag zou blijven werken, ook al zouden we het met mijn loon ook kunnen trekken. Het is echter niet zo eenvoudig om van een partner te vragen om even jezelf te isoleren, zeker niet wanneer je daarmee in dit land vaak een soort van paria bent ("hoho jullie leven in de jaren '50?").
Toch gek dat dit bij veel mensen wel lukt.
Als je boven je stand leeft/huizen koopt, zal het inderdaad niet lukken, maar dat is een kwestie van prioriteiten.

Nieuwbouw met aangelegde tuin en dan klagen dat je met twee voltijds moet werken, tja...
Beetje BG-gewijs makkelijk gezegd natuurlijk, ik denk dat met de stijgende levensduurte het niet voor de lagere of misschien zelfs gemiddelde inkomens zo realistisch is hoor. Het is ook gewoon extra risico veelal, wat als de werkende partner out is?
 
Ik denk dat we vooral in de kinderopvang waar de tarieven gelinkt zijn aan het inkomen of de sociale toestand van de ouders diegene zijn waar er toestanden zoals acht kinderen per begeleider voorkomen. Echt kapitaalkrachtige ouders tellen met gemak/plezier € 500,00 per maand neer voor een exclusievere opvang waar de kinderen niets tekort komen en de nodige aandacht krijgen, of die nemen van de eerste keer een nanny.
 
Een nanny is toch al voor een niche klasse in onze samenleving. Een 'exclusievere opvang' heb ik toch nergens gevonden toen wij op zoek gingen naar een onthaalmoeder. Er zijn ook gewoon onthaalmoeders die minder dan 8 kinderen opvangen.
 
Een nanny is toch al voor een niche klasse in onze samenleving. Een 'exclusievere opvang' heb ik toch nergens gevonden toen wij op zoek gingen naar een onthaalmoeder. Er zijn ook gewoon onthaalmoeders die minder dan 8 kinderen opvangen.
Ik denk dat we vooral in de kinderopvang waar de tarieven gelinkt zijn aan het inkomen of de sociale toestand van de ouders diegene zijn waar er toestanden zoals acht kinderen per begeleider voorkomen. Echt kapitaalkrachtige ouders tellen met gemak/plezier € 500,00 per maand neer voor een exclusievere opvang waar de kinderen niets tekort komen en de nodige aandacht krijgen, of die nemen van de eerste keer een nanny.
Echt kapitaalkrachtige ouders misschien wel, maar dit lijkt me dan een absolute minderheid, genre de top >5% verdieners of specifieke beroepen, zeker wat betreft een nanny. Ook in onze regio heb ik toch geen weet van 'exclusievere' opvang, integendeel, eerder een schrijnend tekort waarbij ouders in sommige gevallen geen opvang vinden.
Het onderbetaalde, overbevraagde werk van de kinderverzorgsters/onthaalmoeders/opvangen allerhande, is mi een heel complex probleem en het ontbreekt toch ergens aan politiek leiderschap om ten gronde aan de slag te gaan om te hervormen of het nu is op vlak van ouders faciliteren om thuis te blijven en zelf de zorg op te nemen ofwel om de opvang zelf van meer of andere middelen te voorzien.
 
Ik denk dat we vooral in de kinderopvang waar de tarieven gelinkt zijn aan het inkomen of de sociale toestand van de ouders diegene zijn waar er toestanden zoals acht kinderen per begeleider voorkomen. Echt kapitaalkrachtige ouders tellen met gemak/plezier € 500,00 per maand neer voor een exclusievere opvang waar de kinderen niets tekort komen en de nodige aandacht krijgen, of die nemen van de eerste keer een nanny.
dream on, er zijn genoeg onthaalmoeders die teveel kinderen hebben hoor
 
Toch gek dat dit bij veel mensen wel lukt.
Als je boven je stand leeft/huizen koopt, zal het inderdaad niet lukken, maar dat is een kwestie van prioriteiten.

Nieuwbouw met aangelegde tuin en dan klagen dat je met twee voltijds moet werken, tja...
Volgens studies zijn ik en mijn vriendin samen 'rijk' op basis van onze inkomsten en ik zou gigantisch hard zweten moesten wij terugvallen op mijn loon en wij leven totaal niet gek. Op één loon ons verzekeringen betalen, onroerende voorheffing, kindercrêche én een aflossing voor een huis waarin we voldoende plaats hebben voor ons en onze geprojecteerde kinderen zou echt kunst- en vliegwerk worden. Een stijging van de energieprijzen zoals we nu hebben gekend zou ons leven echt kunnen op stelten zetten als wij enkel mijn inkomsten hadden en ik ben geen kleinverdiener. Laat die crêche er dan af en nog ga ik stevig moeten rekenen.

Het leven is echt wel peperduur geworden, zeker voor mensen die van thuis uit niets meekregen en niet bovengemiddeld verdienen. Die gestegen energieprijzen maken slachtoffers.
 
Ik maak mezelf die bedenking ook. Toevallig kwam het gisteren nog naar boven in een gesprek met Italianen. Toen we zeiden dat ons kind vanaf de leeftijd van 3 maanden naar de crèche moest verklaarden die ons half zot. En ook ons hart deed zeer toen we ze achterlieten.

Maar langs de andere kant hangt dat misschien ook vast aan onze hoge levensstandaard die we onszelf toe-eigenen. Net zoals met de energie-crisis blijven er voldoende mensen op reis gaan of grote uitgaven doen. We’ll make it work zolang er maar niet aan de standaard moet gemorreld worden.

Italië. Moeilijk is dat niet.
Minder dan de helft van de vrouwen werkt. Ga je naar de eilanden werkt amper 1 op 3. Genderelijkheid catastrofaal.
Kinderopvang is zeer beperkt en dikwijls gebrekkig.
Elk nadeel heb zijn voordeel zullen we maar zeggen.
 
Wat denken jullie van 360° camera's te verplichten in iedere opvang?
Zodat ouders ten alle tijden kunnen kijken hoe het gaat met hun kind en mensen in de opvang weten dat hun gedrag opgenomen wordt.
Dit is al standaard in veel magazijnen en andere werven om b.v.b. diefstal tegen te gaan, waarom dan niet om kinderen te beschermen.

Onmogelijk wegens privacy wetten, niet wenselijk, kans op misbruik op een andere manier, andere bezwaren?
 
Terug
Bovenaan