Wel typisch BG dat eender welke discussie over maatschappelijke zaken na nog geen pagina uitdraaid op een discussie over mensen die boven hun stand leven omdat ze in een huis + tuin wonen en kinderen naar de creche willen sturen.
We lopen als maatschappij onzelf collectief voorbij, je kan dan zeggen "wij zijn de maatschappij, we doen het onszelf aan", maar ik denk niet dat er nog een werkelijke keuze bij komt kijken voor veel mensen.
 
We lopen als maatschappij onzelf collectief voorbij, je kan dan zeggen "wij zijn de maatschappij, we doen het onszelf aan", maar ik denk niet dat er nog een werkelijke keuze bij komt kijken voor veel mensen.

De Vlaamse schapenmentaliteit laat al die excessen toe.

Laat in andere culturen het nieuws los van mishandelde kinderen en het kot is te klein.
 
Ja, want dat was door de weeshuizen. Sorry maar is dit de lagere school ofzo?

Die wantoestanden van de weeshuizen toen waren het gevolg van foute politiek, net als de mishandeling van nu in België ook het gevolg is van foute politiek.

Wij slikken, zij niet.

Zoals altijd gaat de overheid nu show verkopen, zogezegde maatregelen nemen, het nieuws gaat liggen en binnen x aantal maand een replay.
 
Die wantoestanden van de weeshuizen toen waren het gevolg van foute politiek, net als de mishandeling van nu in België ook het gevolg is van foute politiek.

Wij slikken, zij niet.

Zoals altijd gaat de overheid nu show verkopen, zogezegde maatregelen nemen, het nieuws gaat liggen en binnen x aantal maand een replay.
Je verbindt twee feiten in één land, waar je dan nog nul de botten verstand van hebt, met elkaar om dan een soort artificieel punt te maken 'het is de Vlaamse schapenmentaliteit" omdat dit je nu eens leuk lijkt volgens je eigen bias.
Ik kom woorden te kort om uit te drukken hoe gatachterlijk ik dat vind.
 
Het is huiveringwekkend hoe we zo een zaken blijven lezen.

Maar dat is nu eenmaal het gevolg van hoe laks we omgaan met de opvang van onze jongsten.
We laten kinderen van 3 maand achter bij wildvreemden, waar ze met 1 persoon voor 8 kinderen moeten opvang voorzien. Deze wildvreemden hebben geen enkele opleiding nodig of enige vorm van psychologische testen. Het mag ook niets kosten voor de regering dus er wordt constant aan kostenbesparing gedaan.
Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
Toch even hier op inpikken. Geen opleiding is erg cru gesteld. Uiteraard moet je wel kunnen aantonen dat je voor kinderbegeleider hebt gestudeerd en een diploma hebt gehaald.
Maar ook dat is blijkbaar geen vereiste meer als het van de Vlaamse regering afhangt. "Laat zij-instromers toe" of "zet flexijobbbers in" zijn veel gehoorde 'oplossingen' die naar voren kwamen in't Vlaams Parlement. Kortzichtiger en idioter kan natuurlijk niet.
Het begint natuurlijk allemaal met de opleiding. Nu is dat de laagste richting in BSO, waar voornamelijk mensen zitten die volledig zijn afgezakt tot er niets anders meer overschiet dan kinderbegeleider of ouderenverzorger te worden. Maak de opleiding aantrekkelijker én interessanter.
maw, investeer in de opleiding, investeer in de leraren. Maak desnoods de criteria moeilijker om effectief het diploma van kinderbegeleider te halen.
Dan kom je natuurlijk in't werkveld. Ook die omstandigheden zijn allesbehalve ideaal. Daar moet geld tegenaan gegooid worden, veel geld.
En als je dat als regering niet kan, zorg er dan voor dat ouders individueel hun jonge kinderen beter kunnen opvoeden door hen langer thuis te laten om te zorgen voor hun kinderen.
Het is of het een of het ander, niet niks.
 
Je verbindt twee feiten in één land, waar je dan nog nul de botten verstand van hebt, met elkaar om dan een soort artificieel punt te maken 'het is de Vlaamse schapenmentaliteit" omdat dit je nu eens leuk lijkt volgens je eigen bias.
Ik kom woorden te kort om uit te drukken hoe gatachterlijk ik dat vind.

De problematiek van de weeskinderen in Roemenië was toen rechtstreeks verbonden met de nataliteitspolitiek die toen gevoerd werd.

Net zoals de problemen in de crèches hier in Vlaanderen een gevolg zijn van foute politiek.

Net zoals de problematiek met de weeskinderen in Roemenië slechts een symptoom van een breder politiek falen was, is dat in België eveneens zo.

De problematiek in de crèches als losstaand feit bezien, dat is pas gatachterlijk.
 
Wel typisch BG dat eender welke discussie over maatschappelijke zaken na nog geen pagina uitdraaid op een discussie over mensen die boven hun stand leven omdat ze in een huis + tuin wonen en kinderen naar de creche willen sturen.

Daar gaat het toch niet over? Een huis, zelfs een tuin, zijn vrij essentieel natuurlijk. Maar als je een jaartje thuis wilt blijven voor je kind, dan kan je niet verwachten dat de overheid je loon bijpast voor héél die periode denk ik dan. Dan zal het niet én de nieuwste iPhone willen én een reisje naar de sneeuw én één naar de zon, misschien ook nog eens naar Tomorrowland... tja. Boven uw stand leven moet niet per se uw baksteen in de maag zijn hé.

Dat gezegd zijnde, vind ik dat kinderopvang voor werkenden wel betaalbaar mag blijven, zoals ik eerder zei: bespaar elders, op zaken die géén kerntaak van de overheid behoren te zijn.

Toch even hier op inpikken. Geen opleiding is erg cru gesteld. Uiteraard moet je wel kunnen aantonen dat je voor kinderbegeleider hebt gestudeerd en een diploma hebt gehaald.
Maar ook dat is blijkbaar geen vereiste meer als het van de Vlaamse regering afhangt. "Laat zij-instromers toe" of "zet flexijobbbers in" zijn veel gehoorde 'oplossingen' die naar voren kwamen in't Vlaams Parlement. Kortzichtiger en idioter kan natuurlijk niet.
Het begint natuurlijk allemaal met de opleiding. Nu is dat de laagste richting in BSO, waar voornamelijk mensen zitten die volledig zijn afgezakt tot er niets anders meer overschiet dan kinderbegeleider of ouderenverzorger te worden. Maak de opleiding aantrekkelijker én interessanter.
maw, investeer in de opleiding, investeer in de leraren. Maak desnoods de criteria moeilijker om effectief het diploma van kinderbegeleider te halen.
Dan kom je natuurlijk in't werkveld. Ook die omstandigheden zijn allesbehalve ideaal. Daar moet geld tegenaan gegooid worden, veel geld.
En als je dat als regering niet kan, zorg er dan voor dat ouders individueel hun jonge kinderen beter kunnen opvoeden door hen langer thuis te laten om te zorgen voor hun kinderen.
Het is of het een of het ander, niet niks.

Zeer mooi samengevat. Ik verbaas me er ook over dat sommige politici/beleidsmakers dan in programma's als De Afspraak durven komen sier maken zoals een tijdje terug, dat ze het povere loon voor kinderbegeleidsters met een habbekrats verhoogd hebben. Zaken die je prioritair vindt, daar geef je voldoende geld aan uit. Maar beleidsmakers in dit land (inclusief hun moddervette kabinetten), geven dat geld liever uit aan dure, eigen instituten/instellingen, subsidies voor vriendjes en vriendinnetjes, etc. dan aan de basis (toegegeven dat is in totaal ook duurder natuurlijk wanneer het gaat om zaken als kinderopvang).

De problematiek van de weeskinderen in Roemenië was toen rechtstreeks verbonden met de nataliteitspolitiek die toen gevoerd werd.

Net zoals de problemen in de crèches hier in Vlaanderen een gevolg zijn van foute politiek.

Net zoals de problematiek met de weeskinderen in Roemenië slechts een symptoom van een breder politiek falen was, is dat in België eveneens zo.

De problematiek in de crèches als losstaand feit bezien, dat is pas gatachterlijk.

Geen nood, Wouter Beke kon gelukkig nog terugvallend op een ook niet slecht betaald ambt als burgemeester van Leopoldsburg, en krijgt er op termijn nog wel iets anders leuks bij. Goedbetaald plekje in een raad van bestuur? Misschien zelfs een Europees postje?

Politici in dit land, kennen geen schaamte meer. Voor de vriendjes en vriendinnetjes die ze op de juiste plaatsen zetten als ware het pionnen wordt op termijn ook een nieuwe goed verloonde job voorzien. Benieuwd wat Katrien Verhegge's nieuwe uitdaging gaat zijn, ze wordt nu tijdelijk geslachtofferd, alsof het vooral haar verantwoordelijkheid is en geen politieke.

Je zou bijna gaan dromen van omstandigheden waarbij politieke leiders toch eens wat meer het volk dat ze besturen effectief gaan vrezen.
 
Eigenlijk zou men voor kinderopvang meer werkgevers moeten kunnen betrekken in het verhaal. Als we dan toch hopen fiscale kotterij hebben, gooi er dan nog 1 voor kinderopvang bij.
 
Daar gaat het toch niet over? Een huis, zelfs een tuin, zijn vrij essentieel natuurlijk. Maar als je een jaartje thuis wilt blijven voor je kind, dan kan je niet verwachten dat de overheid je loon bijpast voor héél die periode denk ik dan. Dan zal het niet én de nieuwste iPhone willen én een reisje naar de sneeuw én één naar de zon, misschien ook nog eens naar Tomorrowland... tja. Boven uw stand leven moet niet per se uw baksteen in de maag zijn hé.

"Daar gaat het toch niet over" om dan 4 items op te sommen die niet vermeld werden in de post die het allemaal startte. Knap.

De stelling was: "Het leven is duur, je krijgt geen hypotheek afbetaald als je plots op 1 salaris terugvalt wegens omstandigheden, zeker niet met alle extra kosten (creche, energie, duurdere levensstandaard)"
Komt dan als reactie "tsja, mensen leven boven hun stand omdat ze een nieuwe woning wensen met tuin". Blijkbaar is een moderne woning met tuin gewoon boven uw stand leven, als je dat niet met 1 salaris kan financieren.

Dus, typisch BG grootspraak.
 
Eigenlijk zou men voor kinderopvang meer werkgevers moeten kunnen betrekken in het verhaal. Als we dan toch hopen fiscale kotterij hebben, gooi er dan nog 1 voor kinderopvang bij.
Welk probleem zou er opgelost worden door dat via werkgevers te laten lopen?
 
Welk probleem zou er opgelost worden door dat via werkgevers te laten lopen?
Geld. Laat kinderopvang een toegestaan extealegaal voordeel worden. Dan kan men ook veel meer de noden afstemmen op de gebruikers ( de uren van de kinderopvang afstemmen op het bedrijf) en kan het de aantrekkelijkheid van bedrijven verhogen.
 
Daar gaat het toch niet over? Een huis, zelfs een tuin, zijn vrij essentieel natuurlijk. Maar als je een jaartje thuis wilt blijven voor je kind, dan kan je niet verwachten dat de overheid je loon bijpast voor héél die periode denk ik dan. Dan zal het niet én de nieuwste iPhone willen én een reisje naar de sneeuw én één naar de zon, misschien ook nog eens naar Tomorrowland... tja. Boven uw stand leven moet niet per se uw baksteen in de maag zijn hé.

Dat gezegd zijnde, vind ik dat kinderopvang voor werkenden wel betaalbaar mag blijven, zoals ik eerder zei: bespaar elders, op zaken die géén kerntaak van de overheid behoren te zijn.
en hier haal je opnieuw zaken aan die er echt niet toe doen.

Opnieuw, met 2000net ga ik niet ons gezin kunnen onderhouden.
normale woning, geen fancy smartphone, sinds de geboorte nog niet op reis geweest, festival, etc.

niet iedereen verdient 8k net per maand zoals de gemiddelde BGer.
 
Daar gaat het toch niet over? Een huis, zelfs een tuin, zijn vrij essentieel natuurlijk. Maar als je een jaartje thuis wilt blijven voor je kind, dan kan je niet verwachten dat de overheid je loon bijpast voor héél die periode denk ik dan. Dan zal het niet én de nieuwste iPhone willen én een reisje naar de sneeuw én één naar de zon, misschien ook nog eens naar Tomorrowland... tja. Boven uw stand leven moet niet per se uw baksteen in de maag zijn hé.
Maar het punt was dus dat er werd gedaan alsof men dat maar zou moeten kunnen met de juiste prioriteiten. En dat werd tegengesproken. Nu kom jij af met jamaar "dan zal het niet én de nieuwste iPhone willen én een reisje naar de sneeuw én één naar de zon, misschien ook nog eens naar Tomorrowland". Op wat marginalen na denk ik nu niet dat dit de reden is dat mensen hun kinderen naar de crèche sturen in plaats van zelf 1-2 jaar thuis te blijven hoor.
Dat gezegd zijnde, vind ik dat kinderopvang voor werkenden wel betaalbaar mag blijven, zoals ik eerder zei: bespaar elders, op zaken die géén kerntaak van de overheid behoren te zijn.
Als burger, en als politicus, zijn we veel liever bezig met het zoveelste symbooldossier en de waan van de dag in plaats van de diepere, lang aanslepende problemen van ons systeem, IMO.
 
Geld. Laat kinderopvang een toegestaan extealegaal voordeel worden. Dan kan men ook veel meer de noden afstemmen op de gebruikers ( de uren van de kinderopvang afstemmen op het bedrijf) en kan het de aantrekkelijkheid van bedrijven verhogen.
Dat geld komt dan ook gewoon van de staat, de enige reden waarom bedrijven en werknemers dat willen is omdat er een fiscaal vooordel op is, wat het specifieke goed is kan hen weinig schelen. Het is gewoon onnodige tussenstap die tot meer inefficiëntie gaat leiden en die weer allerlei verschillen gaat creëeren tussen werknemers van enerzijds bedrijven die om één of andere reden dat niet willen of kunnen organiseren en anderzijds degene die het wel doen.
 
Dat geld komt dan ook gewoon van de staat, de enige reden waarom bedrijven en werknemers dat willen is omdat er een fiscaal vooordel op is, wat het specifieke goed is kan hen weinig schelen. Het is gewoon onnodige tussenstap die tot meer inefficiëntie gaat leiden en die weer allerlei verschillen gaat creëeren tussen werknemers van enerzijds bedrijven die om één of andere reden dat niet willen of kunnen organiseren en anderzijds degene die het wel doen.
Akkoord hoor maar ik geloof dat het nu onderhand wel duidelijk begint te worden dat de overheid hier gewoon serieus tekort schiet en het probleem maar niet opgelost krijgt. En dan moeten we misschien toch eens opteren om te kijken naar de andere mogelijkheden.
 
Akkoord hoor maar ik geloof dat het nu onderhand wel duidelijk begint te worden dat de overheid hier gewoon serieus tekort schiet en het probleem maar niet opgelost krijgt. En dan moeten we misschien toch eens opteren om te kijken naar de andere mogelijkheden.
Dat is trouwens zelfs al het geval, een bedrijfscrèche is eigenlijk al een vrijgesteld voordeel, altijd al geweest.
 
Terug
Bovenaan