Waarzeggerij

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Zijn er hier mensen die geloven in waarzeggerij of die er niet in geloven, maar dat voor de lol al gedaan hebben?

Ik zat namelijk onlangs in een discussie met een collega die dat al gedaan had en die bleef beweren dat de “waarzegger” dingen wist die niemand anders kon weten. Zelf ben ik daar heel sceptisch tegenover.

Dit stukje van de bekende Gili toont al goed hoe ‘cold reading’ werkt.
 
Waarzeggerij dat lijkt mij zoiets om voor de lol te doen als ge dronken op een kermis passeert. Maar anders zou ik daar toch mijn tijd niet mee verdoen. Zoals astrologie.
 
Ik zat namelijk onlangs in een discussie met een collega die dat al gedaan had en die bleef beweren dat de “waarzegger” dingen wist die niemand anders kon weten.
"Ik voel negatieve energie rondom u. Het gaat niet goed op uw werk." Van toepassing op een groot deel van de werkende bevolking.
"Hebt u een niet zo goede relatie met een familielid?" Quasi iedereen heeft een familielid waar je niet mee overeen komt.
"Ik voorzie in de toekomst een rijkelijk gevuld leven in het verschiet voor u." Over dertig jaar zeker :laugh:.
"Ga op avontuur en het geluk zal u toestromen." Verkennen is sowieso nieuwe inzichten verwerven en verfrissende zaken ontdekken, wat voor kortstondig geluk kan zorgen.

"U hebt in het verleden een familielid verloren."
"Neen, niet dat ik weet."
"Het gaat over uw betovergrootvader zaliger, die leefde in de negentiende eeuw."
"Die is inderdaad dood. Hoe wist u dat?"

Voor de rest pikken die in op de manier hoe je binnenkomt in hun praktijk en eruit ziet (schouders naar beneden; wallen onder de ogen; onverzorgd uiterlijk; managertype). Daar bouwen ze verder op, uit hun lijst van gememoriseerde vragen en adviezen.

Familielid van mezelf was er zelf een keer naar toe gegaan en net zoals jouw collega, wist de waarzegger ook iets wat die onmogelijk kon weten.
Heb gevraagd of hij een afspraak maakte met zijn naam of het een plotse ingeving was toen hij er passeerde. Het was het eerste.
Dan is het niet veel gevraagd om de naam op te zoeken of in verregaande gevallen een bevriende privédetective in te huren om info te vergaren over je bezoeker.
 
Op komen eten heeft er eens zo een kwibus meegedaan. Die heeft er toch een full-time job van kunnen maken, "kaarten leggen". Moest zijn kot zelf niet uit, de mensen belden en hij legde de kaarten per telefoon.

Heeft er toch een dikke nieuwbouw mee gezet dus er zal wel een markt voor bestaan. Kzou 't zelf nog willen doen, de mensen via telefoon in 't zak zetten. Allez, in 't zak zetten is 't ni.
 
Heb gevraagd of hij een afspraak maakte met zijn naam of het een plotse ingeving was toen hij er passeerde. Het was het eerste.
Dan is het niet veel gevraagd om de naam op te zoeken of in verregaande gevallen een bevriende privédetective in te huren om info te vergaren over je bezoeker.

Een helderziende waar ge een afspraak voor moet maken? Dat noem ik nu eens slechte reclame.
 
Dat er mensen zijn die meer sensitief zijn voor hoe iemand anders zich voelt geloof ik best.

Maar pure waarzeggerij moet nog bevestigd worden denk ik.
Het tegendeel, charlatans outen, is al meer bevestigd.

Herinner me een programma (denk zelfs Belgisch) welke een advertentie had geplaatst voor waarzeggers om een reading te doen in een oud gebouw.
Voor ze die advertentie hadden geplaatst hadden ze een fake wikipedia pagina aangemaakt van dat gebouw met een verzonnen verhaal van moord.
Duurde niet lang voor er waarzeggers ter plekke vanalles aanvoelden en alle verzinsels van die pagina vertelden.

James Randi is ook de moeite om te googlen.
Die had ook voor alles een verklaring en daagde zelfs mensen met zelfverklaarde krachten uit. (One million dollar paranormal challenge)
 
Als het over debunking van zulke onzin gaat, of over de psychologie erachter, dan past dat hier.
Als het een "deel jouw magische ervaring" thread wordt schoppen we het naar lifestyle. ;-)
 
Als het over debunking van zulke onzin gaat, of over de psychologie erachter, dan past dat hier.
Als het een "deel jouw magische ervaring" thread wordt schoppen we het naar lifestyle. ;-)
En als we onze waarzeggerscapaciteiten willen testen?

ik zie een ban aankomen :unsure:
 
Één van mijn ex-vriendinnen was zonder mijn weten ook eens naar een waarzegger gegaan. Gelukkig wist ik het niet, of ik zou haar op voorhand nogal hebben uitgelachen. Toen ze nadien terug thuiskwam heb ik het ook mogen horen. Waarzegger had haar gezegd dat ze moeilijkheden ondervond in haar relatie, zeer verwonderlijk aangezien ik zeker ben dat alle relaties normaal werken als een sprookje 🙄. Kerel had haar ook gezegd dat de verantwoordelijkheid niet bij haar lag, maar bij haar partner, ik dus. Kwam ze terug thuis en begon ze mij de huid vol te schelden omdat ze wel wist dat ik het probleem was en ze er nu zekerheid over had. Ik ben toen mega hard beginnen lachen, wat de zaken er niet op heeft vooruitgeholpen. Het voordeel is wel dat we 2 dagen nadien uit elkaar zijn gegaan omdat ik niet wilde veranderen. Had toen wel al wat twijfels, dus dit heeft mij tijd doen uitsparen.

Mijn tip is dus dat je uw vriend/vriendin zeker naar een waarzegger moet sturen als je eigenlijk zin hebt om uw relatie te beëindigen, maar je nog een trigger zoekt om het wat sneller te laten gaan.
 
Ik heb zo een paar familieleden die enorm geloven in astrologie. Ons ma tekende vroeger zelfs van die heel uitgebreide schema's voor horoscopen. Ik denk daar in stilte het mijne van. Kort nadat ik geboren was is ons ma ook naar een waarzegster geweest die voorspelde dat ik een heel goeie dwarsfluitspeler ging worden. Ik vrees dat het gitaar geworden is en of het echt zo goed is durf ik niet te zeggen. :) Soms speel ik wel met het idee om dat te laten uitkomen maar zo'n dwarsfluit is duur en kunt ge niet thuis in stilte oefenen. >.> Bij elektrische gitaar is het koptelefoon op en klaar is kees.

De vorige zanger van mijn groepke was ook enorm into die zaken. Zat bezig over hoe perfect wij voor elkaar waren en hoe dat allemaal werd bevestigd door "de astrologische wetenschap". Deed pijn om die twee woorden in dezelfde zin te horen. Zijn tante kon ook in een tas koffie de toekomst lezen. Ze had ons eerste concert al gezien voor we het speelden en zei ook dat we een paar maand nadien samen een reis zouden maken. Die reis is er nooit gekomen en dieje zanger is op minder dan een jaar tijd buiten gekegeld. :)
 
Hier in de aangetrouwde familie ook eentje die kaarsen in oren steekt etc. Ik heb het daar persoonlijk lastig mee om die gesprekken aan te horen. Dat is bij mij echt een moment om even mijn gehoor uit te schakelen en te knikken als een schaap...
 
Hier in de aangetrouwde familie ook eentje die kaarsen in oren steekt etc. Ik heb het daar persoonlijk lastig mee om die gesprekken aan te horen. Dat is bij mij echt een moment om even mijn gehoor uit te schakelen en te knikken als een schaap...
Kaarsen in oren steken? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat doet dat dan volgens die persoon?
 
Terug
Bovenaan