Waarzeggerij

In mijn vrouw haar thuisland leven zo'n dingen een pak meer dan hier: de kaarten lezen, advies van de engelen, geesten, hekserij... noem een bijgeloof en er zijn daar aanhangers. Mijn vrouw is gelukkig niet al te sterk bezig met zo'n zaken, maar soms moet ik wel eens mijn rationele kijk geven. Zo heeft ze een vriendin die als job gewoon heeft: op youtube voorspellingen maken met tarotkaarten. Dat gaat dan over politieke event in binnen- en buitenland, of op aanvraag over persoonlijke zaken. En ze leeft daarvan. Verder is dat een intelligente en sympathieke dame, maar daar is dat helemaal niet zo in de marginaliteit gedrukt als hier, en vinden mensen dat "ok" dat zij gewoon die "gave" heeft.

Ik vind het uiteraard nonsens, maar goed. Het ook meestal het spelletje van brede "voorspellingen" te maken waar altijd wel iets herkenbaar aan is, genre horoscopen. En bij persoonlijk contact dan wat cold reading.
 
Is het ook niet zo dat de mensen die daar in geloven ook wel zorgen dat veel zaken waarheid worden. Als er zo eens iemand voorspelt dat ge groot onheil zal tegenkomen in uw dicht omgeving en ge dan opeens de neef van uw buurman zijn schoonbroer die een dodelijk autoongeluk heeft als dichte omgeving gaat rekenen dan hebben die natuurlijk altijd wel een gelijk.
 
Is het ook niet zo dat de mensen die daar in geloven ook wel zorgen dat veel zaken waarheid worden. Als er zo eens iemand voorspelt dat ge groot onheil zal tegenkomen in uw dicht omgeving en ge dan opeens de neef van uw buurman zijn schoonbroer die een dodelijk autoongeluk heeft als dichte omgeving gaat rekenen dan hebben die natuurlijk altijd wel een gelijk.
Zeker, de confirmation bias hé. Op zaken letten en die verbinden met iets dat al in je hoofd zit. Er zijn veel van die logische "fouten" die wij maken omdat we nu eenmaal geen robots zijn, en zaken zoals waarzeggers teren daar gewoon op.

Het begint al bij dat soort typische statements:
"Ik zie dat je door een zware periode gaat."
En dan begint men te denken wat er zoal zwaar kan zijn, ja ik heb wel stress op het werk, of mijn familielid is recent gestorven, of...
Allezja, beetje wat hier al aan bod kwam. Een goede waarzegger heeft denk ik wel een hoog EQ om mensen hun reacties en emoties in te schatten.
 
Geef iedereen hier gelijk en geloof er niet in,

MAAR

Tien jaar geleden hadden wij een buurman (nieuwe patiënt van mijn vader - huisarts) (Pakistan) en die zijn grootvader (blind, die ogen waren zo grijs als de pest) was zogezegd een specialleke die zo'n waarzeggerij kon.
Ik weet goed dat ik een bak ice tea ging halen en ik mocht is mijn toekomst laten lezen. Denk eraan, die kende mij niet.

Volgende punten zei hij:

U heeft een broer gehad maar die is overleden. Ik van ja (kan zijn via via via dat hij hoorde in de straat)
U gaat 2 dochters hebben en die worden allebei blond en u zult ze niet goed kennen op latere leeftijd.(mijn dochter is zo wit als RAL 9010+ de namen had hij zelf genoemd) - 1 ervan klopt al. Heb nog geen tweede kind.
U vader gaat snel sterven aan hartproblemen. Is gebeurd 2 jaar geleden
U zelf gaat met de leeftijd gezondheidsproblemen en zal ook rond dezelfde leeftijd sterven. Ik heb op 10 jaar tijd - PDS, lichte hartaanval gehad en linkerhelft hersenen die even gestopt waren met werken.
Financieel zit u goed. Ik moet zeker niet klagen..
U haat vliegen. Toen niet, nu na mijn aanval wil ik er niet meer instappen.

De rest weet ik echt niet meer, maar omwille van allerlei zaken die gebeurd zijn, lig ik echt over bovenstaande wakker soms. Die heeft ook totaal niks met kaarten gedaan of met handjes staan kijken. Die heeft mijn nek vastgepakt en mijn gezicht en keek mij echt in de ogen aan terwijl zijn ogen zo glazig, dof grijs waren. Zelf zat hij in vreemde taal te stotteren en zat zijn zoon te vertalen.
Ik geloof echt niet in zo'n zaken dat je op kermis gaat en zo eentje met een bol staat of met kaarten, maar bovenstaande was echt enorm raar. Mens is ook 1 jaar later gestorven. Wie weet special powers .. No one knows.
 
Zeker, de confirmation bias hé. Op zaken letten en die verbinden met iets dat al in je hoofd zit. Er zijn veel van die logische "fouten" die wij maken omdat we nu eenmaal geen robots zijn, en zaken zoals waarzeggers teren daar gewoon op.

Het begint al bij dat soort typische statements:
"Ik zie dat je door een zware periode gaat."
En dan begint men te denken wat er zoal zwaar kan zijn, ja ik heb wel stress op het werk, of mijn familielid is recent gestorven, of...
Allezja, beetje wat hier al aan bod kwam. Een goede waarzegger heeft denk ik wel een hoog EQ om mensen hun reacties en emoties in te schatten.
Confirmation bias is daar een heel sterke trigger in. Je begint gewoon alles te linken aan die voorspellingen en gaat uw gedrag daardoor aanpassen. Hoeveel relaties er al wel niet begonnen/gestrand zijn omdat een waarzegger gezegd heeft "je gaat binnenkort de ware tegenkomen/er zit iets mis in je relatie". Tja, als iemand u doet geloven dat de volgende die ge tegenkomt de ware gaat zijn, dan zal dat wel zo zijn zeker...
 
Ik geloof er allemaal geen snars van (zoals hier al aangegeven verkondigen de meeste waarzeggers gewoon algemene zooi of zijn het, al dan niet geholpen door social media opzoekwerk, goede cold readers) maar zolang het slachtofferloos blijft vind ik het ook allemaal geen probleem. Als er iemand op een feestje plotseling verkondigt dat hij/zij mijn toekomst kan lezen in het schuim van mijn lege pint bier dan mogen zij dat van mij doen als ze dat willen en ga ik ook niet beginnen roepen dat dat allemaal onzin is zolang het bij vage onschuldige 'voorspellingen' blijft.

Waar ik wel een probleem mee heb is wanneer het begint over te gaan in het kwakzalverige en het specifieke. Zo kende ik iemand (ondertussen contact mee verloren) die heel hard geloofde in al dat paranormale en zij ging geregeld naar zo een waarzegger-achtig persoon, als het ware bij wijze van vervanging van een psycholoog/therapeut. Zij hoorde daar dan zaken als 'je gaat binnen dit en enkele weken de job van je leven vinden' waardoor die persoon dus effectief haar job had opgegeven (waar ze het niet fijn had, daar niet van). Natuurlijk geen job van haar leven, en enkele maanden zelfs gewoon geen job, en dus monetaire problemen als gevolg. Ook al gehoord (in deze thread ook al gelezen dacht ik) dat relaties op de klippen lopen door zulke onzin.

Goed, dan kan je nog in discussie gaan over het feit dat enkel domme mensen zich aan zulke zaken laten vangen (en da's een andere discussie) maar dat neemt niet weg dat zulke mensen wat mij betreft op hetzelfde ethische niveau staan als die onnozele priesters met hun megakerken en private jets in de USA. Misbruik maken van zwakkeren (mensen met een recent trauma zijn bijvoorbeeld ook enorm vatbaar voor zo'n zaken) en verstandelijk minder bedeelden vind ik dat.
 
Ik ben erg argwanend bij zo'n toestanden. Een keer mijn toekomst laten voorspellen door een collega van mevrouw Mamba aan de hand van een koffietas. Daar klopte natuurlijk geen hol van. Gelukkig kostte dat grapje me ook niks.
 
Pure oplichterij om goedgelovige (of simpele) zielen geld afhandig te maken.

Binnen de stroom van aandelenanalyse heb je een tak die zich bezig houdt met "technische analyse", wat neerkomt op de studie van het prijsgedrag van financiële activa. Die stroming stond nog in kinderschoenen rond 1850-1900, maar toen werd er ook vertrouwd op principes die nu onder astrologie zouden vallen.
Een vb daarvan was bijv. het Gann Wheel, dat een natuurlijke verhouding tussen alle getallen claimde te vinden en dat aan de hand van die ratio's de toekomst van prijsbewegingen voorspeld kon worden. Complete bogus natuurlijk, maar indertijd ging daar toch redelijk wat aandacht naar uit.

Gann+Circle+chart.gif
 
Ik geloof er allemaal geen snars van (zoals hier al aangegeven verkondigen de meeste waarzeggers gewoon algemene zooi of zijn het, al dan niet geholpen door social media opzoekwerk, goede cold readers) maar zolang het slachtofferloos blijft vind ik het ook allemaal geen probleem. Als er iemand op een feestje plotseling verkondigt dat hij/zij mijn toekomst kan lezen in het schuim van mijn lege pint bier dan mogen zij dat van mij doen als ze dat willen en ga ik ook niet beginnen roepen dat dat allemaal onzin is zolang het bij vage onschuldige 'voorspellingen' blijft.

Waar ik wel een probleem mee heb is wanneer het begint over te gaan in het kwakzalverige en het specifieke. Zo kende ik iemand (ondertussen contact mee verloren) die heel hard geloofde in al dat paranormale en zij ging geregeld naar zo een waarzegger-achtig persoon, als het ware bij wijze van vervanging van een psycholoog/therapeut. Zij hoorde daar dan zaken als 'je gaat binnen dit en enkele weken de job van je leven vinden' waardoor die persoon dus effectief haar job had opgegeven (waar ze het niet fijn had, daar niet van). Natuurlijk geen job van haar leven, en enkele maanden zelfs gewoon geen job, en dus monetaire problemen als gevolg. Ook al gehoord (in deze thread ook al gelezen dacht ik) dat relaties op de klippen lopen door zulke onzin.

Goed, dan kan je nog in discussie gaan over het feit dat enkel domme mensen zich aan zulke zaken laten vangen (en da's een andere discussie) maar dat neemt niet weg dat zulke mensen wat mij betreft op hetzelfde ethische niveau staan als die onnozele priesters met hun megakerken en private jets in de USA. Misbruik maken van zwakkeren (mensen met een recent trauma zijn bijvoorbeeld ook enorm vatbaar voor zo'n zaken) en verstandelijk minder bedeelden vind ik dat.
Het probleem is inderdaad wanneer mensen het te serieus nemen. Dat gaat evengoed op voor homeopathie en andere kwakzalverij trouwens.

Een vriendin van mij heeft dat thuis met de paplepel meegekregen, twee vrij naïeve en niet zo geschoolde ouders, en de moeder heeft als carrièrewissel dan voor voetreflexologie gekozen (moet je eens opzoeken, complete onzin). Geloven ook allemaal in homeopathie en wat een of andere louche osteopaat/homeopaat hun wijsmaakt. De vriendin zelf heeft zo jaren moe en prikkelbaar rondgelopen, wat gewoon aan ijzertekort lag, maar daarvoor pakte ze dan iets homeopathisch. Het hele idee van homepathie is zaken zo sterk te verdunnen dat er amper iets/niets van actieve stof overblijft maar dat zou dan werken door "het geheugen van water". Kortom, ze nam dan duur water dat ooit eens in contact was gekomen met een natuurlijke bron van ijzer, en bleef vermoeid.

Eerlijk gezegd is dat nog vrij onschadelijk, maar ik vind zo'n dingen dus misdadig.
 
Het probleem is inderdaad wanneer mensen het te serieus nemen. Dat gaat evengoed op voor homeopathie en andere kwakzalverij trouwens.

Een vriendin van mij heeft dat thuis met de paplepel meegekregen, twee vrij naïeve en niet zo geschoolde ouders, en de moeder heeft als carrièrewissel dan voor voetreflexologie gekozen (moet je eens opzoeken, complete onzin). Geloven ook allemaal in homeopathie en wat een of andere louche osteopaat/homeopaat hun wijsmaakt. De vriendin zelf heeft zo jaren moe en prikkelbaar rondgelopen, wat gewoon aan ijzertekort lag, maar daarvoor pakte ze dan iets homeopathisch. Het hele idee van homepathie is zaken zo sterk te verdunnen dat er amper iets/niets van actieve stof overblijft maar dat zou dan werken door "het geheugen van water". Kortom, ze nam dan duur water dat ooit eens in contact was gekomen met een natuurlijke bron van ijzer, en bleef vermoeid.

Eerlijk gezegd is dat nog vrij onschadelijk, maar ik vind zo'n dingen dus misdadig.
Dan heb ik nog een goeie voor u:

Iets verderop in de straat waar ik woon zit ook een vrouw die voetreflexologe is.

Als haar dochter van 6-7 jaar ziek is gaat zij daarmee naar een dokter in Hasselt. Niets mis mee zou je denken, echter gaat de dochter niet mee naar Hasselt. Nee nee, de dokter kan via de moeder voelen wat er met de dochter scheelt en zo een diagnose stellen.

Als ze daar dan kritiek op krijgt, krijg je als antwoord "Je moet er natuurlijk wel voor openstaan".
 
Dat gaat evengoed op voor homeopathie en andere kwakzalverij trouwens.
Ja ik zat nog te denken of ik daar ook iets over zou zeggen. Zo zei eens één van mijn eerder vermelde astrologie gelovende familieleden dat ze naar de homeopaat ging voor iets omdat ze vermoeid was. Ik vroeg mij even af of ik iets zou zeggen maar redeneerde dat ik haar toch niet zou kunnen overtuigen en dat hopelijk misschien het placebo effect zou helpen.

Hielp niet. Gelukkig is ze er nu ondertussen wel bij uitgekomen dat het om een bepaald vitaminetekort ging en supplementen beginnen nemen. Nu voelt ze zich veel beter.

Is soms pijnlijk om zo'n dingen te moeten aanhoren. Zo ben ik ook bevriend met een antivaxer waartegen ik soms niet weet wat zeggen. :unsure:
 
U gaat 2 dochters hebben en die worden allebei blond en u zult ze niet goed kennen op latere leeftijd.(mijn dochter is zo wit als RAL 9010+ de namen had hij zelf genoemd) - 1 ervan klopt al. Heb nog geen tweede kind.
U vader gaat snel sterven aan hartproblemen. Is gebeurd 2 jaar geleden
U zelf gaat met de leeftijd gezondheidsproblemen en zal ook rond dezelfde leeftijd sterven. Ik heb op 10 jaar tijd - PDS, lichte hartaanval gehad en linkerhelft hersenen die even gestopt waren met werken.
Financieel zit u goed. Ik moet zeker niet klagen..
U haat vliegen. Toen niet, nu na mijn aanval wil ik er niet meer instappen.
- U of de mama heeft een blonde haarkleur?
- Uw papa had misschien een aangename relatie met zijn patiënt en vertelde over zijn gezondheidsproblemen (als hij dat had en niet plotseling is gekomen). Die kerel vertelde dat voorts onder de soep en de patatten aan zijn grootvader.
- Gokken op erfelijke problemen of wat meer verteld van uw familiekant aan de Pakistaanse kant.
- Als uw vader dokter was, verdiende hij goed zijn brood en is de kans op een goedbetaalde job bij jou ook hoger. Van alle dokters die ik heb gekend, hadden ze redelijk goed welgestelde kinderen.
- Misschien dat er een connectie is met bepaalde gezondheidsproblemen en daarmee angst kan aanwoekeren voor vliegen :thinking:?
 
- U of de mama heeft een blonde haarkleur?
- Uw papa had misschien een aangename relatie met zijn patiënt en vertelde over zijn gezondheidsproblemen (als hij dat had en niet plotseling is gekomen). Die kerel vertelde dat voorts onder de soep en de patatten aan zijn grootvader.
- Gokken op erfelijke problemen of wat meer verteld van uw familiekant aan de Pakistaanse kant.
- Als uw vader dokter was, verdiende hij goed zijn brood en is de kans op een goedbetaalde job bij jou ook hoger. Van alle dokters die ik heb gekend, hadden ze redelijk goed welgestelde kinderen.
- Misschien dat er een connectie is met bepaalde gezondheidsproblemen en daarmee angst kan aanwoekeren voor vliegen :thinking:?
- Vader had bruin haar. Moeder nooit gezien
- Klant was nog niet patient toen. Is pas na mijn gesprek erbij gekomen.
- Vader zou NOOIT privé met iemand erover spreken
- Er waren toen geen gezondsheidsproblemen, op zich geen enkele. Is voor zijn dood nog onderzocht en was niks. Hartfalen kun je nooit op voorhand weten.

Was echt raar.
 
Hmm waarzeggerij, ik heb er geen ervaring mee maar zou wel eens de test met zo'n waarzegger willen doen.
Wel vooraf een paar voorwaarden ik zit achter een scherm zodat hij/zij me niet kan zien en hij kan ook mijn lichaamstaal niet lezen daardoor, ik antwoord op geen enkele vraag. Steek maar van wal met uw uitleg en voorspellingen.... :biglaugh:

Filosofische overpeinzing: dus we hebben geen vrije wil, alles is voorbestemd? (anders kon hij/zij het niet zien).
 
Terug
Bovenaan