Waarzeggerij

Kameraad van me heeft autisme spectrum syndroom. Kerel gelooft daar echt in, en die wordt langs alle kanten afgezet door zo'n types. Echt triestig.
Heel triestig om dit te lezen... Dat doet me eraan denken dat een aantal researchers nu denken dat autisme een soort conditie is waar men data 'overfit'; men heeft een probleem bij het generaliseren.

Waarzeggerij heeft volgens mij veel te maken met technieken als cold reading, suggestieve opmerkingen, opzettelijk algemene opmerkingen, 'report making' met de klant. Misschien zijn net zoals bij hypnose verschillende mensen gevoelig voor waarzeggerij in verschillende mate?

Maar dan ga ik er impliciet van uit dat deze beoefenaars bewust hun klanten manipuleren. Dat doet me eraan denken dat Jean-Paul van Bendegem zei dat mensen die beweerden paranormaal begaafd te zijn, voor het overgrote deel lamme goedzakken zijn die er écht in geloven.

Ik denk dat ik kan inkomen hoe je daarin kan geloven. Bijv. als je meer 'psychoanalytische' boeken leest zoals die van Carl Jung. Dat kan een eerste stap zijn. Als je niet zo kritisch bent, kan dat gevaarlijk zijn en verval je naarmate je verder leest in een soort magiedenken. Dat kan ergens rustgevend zijn ook, dat kan ik me goed voorstellen... Een andere weg is boeken lezen over symbologie, of religieuze culturen, of opgegroeid zijn in een sterk religeus verankerde cultuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken iemand die advies heeft ingewonnen van een waarzegger mbt een carrièremove. Hij werkte bij een bedrijf met een grote naam en zou gaan werken voor een bedrijf dat eigenlijk niemand kent.
De waarzegger heeft hem dat afgeraden, geen toekomst, geen carrière, hij is toch veranderd en was 10 jaar later, na een fusie en op 40-jarige leeftijd, CFO van één van de vier takken van één van de grootste productiebedrijven ter wereld, met wereldwijd > 200bedrijven onder zijn hoede van typisch 50-300 werknemers per bedrijfje.
De Belgische vestiging van het bedrijf waarvoor hij toen werkte is al lang gesloten en gedelocaliseerd
 
Ik ken iemand die advies heeft ingewonnen van een waarzegger mbt een carrièremove. Hij werkte bij een bedrijf met een grote naam en zou gaan werken voor een bedrijf dat eigenlijk niemand kent.
De waarzegger heeft hem dat afgeraden, geen toekomst, geen carrière, hij is toch veranderd en was 10 jaar later, na een fusie en op 40-jarige leeftijd, CFO van één van de vier takken van één van de grootste productiebedrijven ter wereld, met wereldwijd > 200bedrijven onder zijn hoede van typisch 50-300 werknemers per bedrijfje.
De Belgische vestiging van het bedrijf waarvoor hij toen werkte is al lang gesloten en gedelocaliseerd
Does not compute... succesvol, werken voor een groot bedrijf en toch naar een waarzegger gaan?
 
Does not compute... succesvol, werken voor een groot bedrijf en toch naar een waarzegger gaan?
Ik heb ooit een project manager gehad, doctor in de geologie, en die bidt voor elke maaltijd.
Geologie en godsdienst, die 2 spreken mekaar nogal serieus tegen he...
 
Ik heb ooit een project manager gehad, doctor in de geologie, en die bidt voor elke maaltijd.
Geologie en godsdienst, die 2 spreken mekaar nogal serieus tegen he...
Er is een term voor, die ik even vergeet, komt zo een beetje neer op compartimentalisatie/suspension of disbelief. Je hebt de principes die er sinds de kindertijd zijn ingeramd veelal, die bij je persoonlijkheid horen en niet in vraag worden gesteld, én dan als een soort andere zone in je geest de wetenschap en professionele zaken, waar zaken wel rationeel worden bekeken.

Zie ook: een hoop joodse nobelprijswinnaars.
 
Ik heb ooit een project manager gehad, doctor in de geologie, en die bidt voor elke maaltijd.
Geologie en godsdienst, die 2 spreken mekaar nogal serieus tegen he...
Ja feitelijk doet me denken aan mijn moslim collega (ingenieur) die echt gelooft dat buzz aldrin of wie was het ook weer de adhan hoorde op de maan en zo converteerde naar de islam.
Where have your physics classes gone!
 
Tienermeisjes hebben vaak of een vampieren - of een heksenfase en Squid zat aan de tarot, pendelen en al dat soort dingen. Ik heb menig middagpauze als Madame Soleil op school gezeten. Als je een beetje oplet op wat mensen losjes laten vallen doorheen de dag, is het behoorlijk makkelijk om faken.
 
Terug
Bovenaan