Vulkanen & aardbevingen-thread

Sun et al.,(2013)[11] found volcanic glass in Greenland, which could well have originated in the Millennium eruption magma (rhyolite and trachyte). The age of the volcanic glass layer is 939/940 A.D. However, Sigl et al.,(2015)[12] found out that ice-core chronologies are 7 years offset, and the Millennium eruption glass layer should be in 946/947 A.D. This conclusion is consistent with wiggle-matching dating and history records.

Hier zegt men 7 jaar ernaast, maar dat klopt niet, want Eldgja is ook in 939, en was een grotere Laki, dichter bij Groenland. Dus die zijn niet "7 years offset".


Eldgjá is the largest volcanic canyon in the world, approx. 40 km long, 270 m deep and 600 m wide at its greatest.

The eruption was the largest flood basalt in historic time (800 square kilometres (310 sq mi),[1] 18 cubic kilometres (4.3 cu mi) of magma.[2])[3][4] Evidence from tree rings in the Northern Hemisphere indicates that 940 was one of the coolest summers in 1500 years. Summer average temperatures in places as disparate as Central Europe, Scandinavia, Canada, Alaska, and Central Asia were 2 °C lower than normal.[5]


Wat ik hier wel lees, is dat de datum gewoon nog onzeker is. Ik weet niet in welke mate je de volcanic ice records moet als betrouwbaar noemen, maar het bewijs voor een uitbarsting in 946 vind ik vrij schaars. Ofwel is de datum verkeerd, ofwel is de uitbarsting kleiner dan gedacht (al zou het nog zichtbaar moeten zijn).
 
Soms heb ik echt het gevoel dat ik de gehele wetenschap echt moeilijk nog serieus kan nemen. Het voelt echt aan alsof het "guessing" is maar dan op een meer intelligente manier verpakt, als het ware tarot voor nerds.

Ik vind het onrustwekkend en belachelijk dat zelfs anno 2021 er nog zo weinig geweten is, zoveel amateurisme heerst en de wetenschap hiervan zo weinig geprioritiseerd is, en heb tevens het gevoel dat de meeste geologen amper weten waarover het nog gaat, ofwel extreem geheimzinnig doen over hun gegevens (KMI in het kwadraat voor bijna elk vulkanologisch instituut). Data van de jaren '80 wordt nog altijd als actueel gezien. Moeite om alle vulkanen in kaart te brengen, alsook hun geschiedenis en potentieel is er gewoon amper niet, behalve dan bij de vulkanen die de media popaliriseren, soms dan nog volledig onterecht.

Eigenlijk zou je nog beginnen hopen op een zware uitbarsting met serieuze consequenties zodat het men eindelijk eens wat meer serieus kan nemen. Het probleem is dat ik het gevoel heb dat bij infrequente uitbarstingen basisconcepten gewoon totaal niet gekend zijn. Maar de geologische geschiedenis vs lengte van een mensenleven speelt ook gewoon parten, alsook dat gegevens vroeger niet goed werden bijgehouden.

De manier om uitbarstingen te dateren lijkt mij ook maar uiterst "questionable" alsook hun kracht, bij bepaalde vulkanen. Mount Paektu in 947BC? Om dan te moeten argumenteren dat de ice core signal 7 jaar off is... terwijl het overduidelijk wel correct is, en naar het veel dichtere en behoorlijk zware spleetuitbarsting van Eldgja wijst. [meer dan waarschijnlijk een uitbarsting die die wetenschappers niet kenden]. Dat ze samenvallen kan niet, want hoe kan de ice cores 7 jaar offset zijn voor Paektu maar niet voor Eldgja.

main-qimg-7da816c9a7a16bbffb2dd91807023141


Hier heb ik mijn vraagtekens over de grafiek, want de rode lijn geeft met momenten een soort vertekend beeld, tegenover de zwarte lijn, en bvb. Novarupta wordt hier gemist... (terwijl de geobserveerde temperatuur wel degelijk aangeeft dat er een impact was). Novarupta was de zwaarste uitbarsting van de 20ste eeuw en dat was in Alaska. Hoe meer je naar de Polen gaat, hoe minder hoog de troposfeer zich uitstrekt, en hoe sneller je in de stratosfeer bent, wat betekent dat je als vulkaan minder moeite moet doen in Alaska om impact op het klimaat te hebben dan als vulkaan in de Tropen (deel v/d reden waarom laki zo een impact had). Maar dus waarom Novarupta niet? Sowieso onze observatie is barslecht, en er worden te veel conclusies uitgetrokken, zeker uit 1912. Mocht het nu plaatsvinden of 10 jaar geleden plaatsgevonden had het zeker een pijltje gekregen met wat toelichting erbij... Idem dito voor Santa Maria in Guatemala waar de temperatuurlijn een duik neemt (en de CO² geen).

Goed, volgens deze grafiek dus wel een flinke duik bij Laki. Maar waarom dan bij Eldgja dan zogezegd niet (terwijl die zwaarder was dan en bijna exact hetzelfde als Laki, en op bijna dezelfde geografische locatie, terwijl "het signaal" aanwezig is, alleen imo wordt toegeschreven aan de verkeerde vulkaanuitbarsting.

Qua klimaat wordt er soms gezegd dat er geen impact was van die vulkanen... anderzijds dan weer totaal wel.


Evidence from tree rings in the Northern Hemisphere indicates that 940 was one of the coolest summers in 1500 years. Summer average temperatures in places as disparate as Central Europe, Scandinavia, Canada, Alaska, and Central Asia were 2 °C lower than normal.

Volgend probleem... Okmok (in Alaska) barstte rond 43BC uit, en conflicteert met Apoyeque (in Nicaragua) welke rond 45BC zou uitgebarsten hebben. Beiden krijgen een VEI 6 toegeschreven. Er was inderdaad flinke klimaatverandering naar het schijnt, welke het Romeinse rijk of Ptolemeïsch Egypte toen ook gevoeld hadden.

Ice core signaal geeft een tropisch signaal weer, maar dit onderzoek beweert dat de bron enkel en alleen van Okmok kan komen.


2 andere bronnen (maar kan de wetenschappelijke bron niet vinden) hebben het over Apoyeque. [Nouja, in dit geval lijkt het me perfect mogelijk dat beiden hebben plaatsgevonden heel dicht bij elkaar, maar dan moet er een multi-causaal onderzoek plaatsvinden].

Het voelt met momenten gewoon heel kinderachtig aan, alsof je de ander zijn "bewering" helemaal aan de kant schuift om de jouwe te laten kloppen en alsof er geen compleet beeld is. En ook te weinig middelen voor onderzoek, te weinig initatief ook.

Het is echt in het algemeen. Van veel landen hun vulkanen is amper informatie te vinden, blunders zoals voor de Congo uitbarsting dit jaar waarbij niet eens een seismometer over de meest actieve vulkaan van het land werden geplaatst kunnen toch totaal niet.

Met een houding zoals deze, vraag je echt gewoon tot een grote ramp vroeg of laat. De hele Taalheisa bewijst dat ook nog maar eens, waarbij data niet vrijgegeven wordt, de hele regio opnieuw niet goed gesurveyd is, en ik eerder het gevoel heb dat ze het zelf niet meer weten (of niemand nog). Het alertsysteem leek me ook niet op punt te staan voor zowel Taal als Nyirangongo dit jaar (en ook vorig jaar voor Taal).

Dit valt alles mooi samen


We zijn totaal niet klaar. Totaal niet.

Zelfs gewoon op Aardobservatie lopen we nog zoveel achter. Het is gewoon perfect mogelijk dat er ergens een uitbarsting plaatsvindt en we het gewoon niet weten. (en zelfs waarschijnlijk wanneer het onder ijs of onder zee plaatsvindt), twee gebieden die eigenlijk ja totaal niet gekend zijn.

Tuurlijk dat er volgens vele amateurs geen nieuwe VEI 7 lijkt aan te komen. De meeste vulkanen beschikken niet over de apparatuur of over een goede gedetailleerde studie over zijn / haar geschiedenis. En zelfs bij de vulkanen die de apparatuur hebben, hebben we gewoon geen flauw idee wat de voortekenen zijn buiten wat vage definities / concepten. Het lijkt mij ook alsof het op meerdere "manieren" tot stand kan komen, en bepaalde verhalen van lange inactiviteit voor de "big bang" niet altijd kloppen, hoewel soms wel. Vaak is er ook gewoon van actieve vulkanen geen "goede observatie" dus is het dan logisch dat het na altijd na een heel lange repose plaatsvindt.

Het is net zoals dat er tussen 1933 en 1945 ook veel minder vulkanische activiteit was. En 12 jaar zonder VEI4+ bijna dubbel zo lang als tijdens alle andere "gaps" in de 20ste en 21ste eeuw (tweemaal max. 5 jaar). Bullshit natuurlijk.

historical_activity_200years.jpg


Dat is door verminderde aardobservatie omdat de wereld meer bezig is met andere problemen zoals geopolitieke conflicten. Terwijl een zware vulkaanuitbarsting juist zorgt voor verhoogde vulkaanactiviteit door meer aandacht door het recente verleden ("recency bias"). Nog een soort bias naast westerse bias.

En die bias zie je ook in onderzoek (niet alleen bij amateurs) maar ook bij onderzoek, en sterker nog... wanneer men een wetenschappelijk onderzoek voert en men test een bepaald gegeven, dan heb ik toch wel vaak het gevoel dat juist de zaken die meer aandacht krijgen ook sneller als waarheid worden aangezien en dat de hypotheses waarvan men ze wil zien dan ook sneller "waar" blijken te zijn, juist door die bias.

Bij klimaatonderzoek zie je dat trouwens ook. Geen enkele klimaatdiagram is dezelfde. Afhankelijk van wie het onderzoek doet, en welke methodes men gebruikt, maar dan is dat toch geen absolute waarheid. Ja oké de trend sinds 1900 is duidelijk (ook al zullen klimaatsceptici met hun grafieken komen, en die zijn er want genoeg onderzoek dat gefinancierd wordt door grote oliebedrijven). Maar wanneer je verder terugkijkt dan 1900 dan is er gewoon totaal geen "structuur" meer, en dan zie je gewoon nog louter wat je wilt zien of wat voldoende gepopulariseerd is. Men onderschat ook wel het effect van regionale klimaten die anders waren vroeger dan nu. Maar men onderschat ook het belang van "een vroeger klimaat" tegenover nu. Niet enkel de 100 laatste jaren zijn van belang, maar ook hetgeen ervoor. [al heb ik ook al mensen gehad die klimaatgrafieken van temperaturen die teruggaan naar de dinosauriërs gebruiken om hun punt te bewijzen, of zelfs nog vroeger. Iemand op dit forum gaf aan een vijftal jaar geleden dat de CO² veel hoger was ongeveer 500 miljoen jaar, dus dat natuurlijk de huidige klimaatverandering een hoax was. Meneer vergat er bij wel te vertellen dat er ook nog geen leven op het land was, inclusief plantenleven die via fotosynthese CO² opnemen om in O² om te zetten, en vergeet daarbij heel wat andere basisprincipes. In feite is het totaal irrelevant. Ik heb het dan eerder over de laatste pakweg 150.000 jaar wat ik als relevant zie]. Het beeld over de eerste helft van het Holoceen is voor mij echt totaal niet duidelijk. Maar ook het concept van interhemispherical temperature / climate change wordt niet voldoende onderzocht of zelfs geobserveerd.

Dan zijn er ook gebieden waar de observatie te laag ligt om daar uitspraken over te doen (Antarctica maar ook Afrika). Daar zijn amper weerstations. Zelfs in België ligt het aantal weerstations vrij laag (wel hoger dan de meeste landen, misschien lager dan de buurlanden). Maar ook qua opstelling kan je je vragen stellen hier. Satellietgegevens lijken me niet betrouwbaar om te vergelijken tegenover 60 jaar geleden als de technologie toen niet dezelfde was als die van nu, en niet dezelfde standaard werd gebruikt op vlak van observatie, dus hoe kan je dan beginnen deftig vergelijken?

Men doet ook de moeite niet, zelfs voor onderzoek. Over klimaatverandering in Afrika en het Arabische schiereiland heeft men totaal geen idee volgens mij. Men doet er amper onderzoek naar, of doet met vooroordelen onderzoek. Soms worden uitspraken gedaan zonder onderzoek, of zonder dat men enig idee heeft over wat men het heeft, en dat is voor die regio's toch echt wel het geval.

Het stoort mij enorm, soms is het echt amateurisme over the top. Nu los van die kritiek, er is wel degelijk consensus dat het klimaat verandert, bevestigd door https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/ NASA. De andere 3% is vaak gefinancierd door organisaties of bedrijven die juist alle belang erbij hebben dat actie wordt uitgesteld of niet ondernomen wordt. Observatie aan de grond bevestigt dat OVERDUIDELIJK. Maar over de aard en vooral de details / invulling kan je je toch echt wel vragen gaan stellen, wanneer men modellen / verwachtingen / voorspellingen naar de toekomst maakt, alsook over de aanpak. Ik vind dat zowel de klimaatproponent als de klimaatsceptici er niet heelhuids uitkomen, al zijn de klimaatsceptici wel degenen van het kaliber: "ontkenning van de Aarde is een bol.".

EDIT: En dat geldt ook voor de hele mediawereld... Genoeg series over Romeinen, genoeg games over Vikingen, genoeg boeken/films/series/games over WW2. Maar eens je eens een ander onderwerp wilt... is het niets nada, noppes meer. Bij aardbevingen & vulkanen juist hetzelfde. Ook voor documentaires. Een documentaire over Yellowstone ga je wel vinden hoor. Maar over iets anders, neen natuurlijk niet. De media heeft heel veel kracht, maar ze gebruiken het niet, alleen voor de verkeerde doeleinden, dus voor mij gaan ze absoluut niet vrijuit. Integendeel.

Ik heb bijvoorbeeld nog geen enkel nederlandstalig bericht gelezen over overstromingen in Saudi-Arabie deze zomer. Geen enkel... Ik ben wellicht de eerste nederlandstalige die er over eender welke mediavorm iets over zeg/typ, wat absurd is. Misschien past het niet in wat men wilt vertellen... Foute informatie berichtgeven gebeurt niet vaak meer, maar het is wel heel vaak hoe men het communiceert en nog veel belangrijker: wat men niet zegt... waar je je voor moet behoeden. Wat men niet zegt of schrijft, dat is het gevaar van media.
 
Laatst bewerkt:
O5U3KZOV4JFI5KC6ROKBVHGBP4.jpg


In de laatste 20 dagen zijn zowel Semisopochnoi, Great Sitkin & Pavlov naar oranje gegaan qua alert level. Bij Pavlov is dat gisteren (of enkele dagen geleden gebeurd), maar kort na de M8.2 aardbeving die daar plaatsvond. Gezien Pavlov dicht bij het epicentrum van die aardbeving ligt, zou je een verband kunnen vermoeden, maar ik ben daar nog niet zo zeker van of dat die aardbeving dat ook triggert. Dat kan toeval zijn, omdat Pavlov eigenlijk wel regelmatig uitbarst (en daardoor ook geen "te zware uitbarstingen" kent). De vulkanen rechts van Pavlov en eigenlijk ook Dutton links van Pavlov zijn een grotere concern voor mij, tenzij ik het mechanisme van één die vulkanen niet goed genoeg ken wat best een optie is. Aniakchak zou normaal gezien nog niet klaar moeten zijn voor een grote uitbarsting, en dergelijke aardbevingen komen wel vaker voor over een tijdschaal van een paar duizenden jaar natuurlijk. Bij de eilandengroep ten westen van Umnak Island staat ook Mount Cleveland op Yellow Alert. Maar ook dat is een vulkaan die regelmatig uitbarst, maar relatief minder sterk dan de uitbarstingen die echt een impact zouden moeten hebben.

Pavlov ligt wellicht net iets te veel ten westen van de laatste aardbeving (M8.2) die plaatsvond een 100-150-200 km ten oosten ervan, ten zuidoosten van Veniaminof.

Het probleem is, sinds 2020 zijn er al drie aardbevingen geweest in de regio. Twee daarvan zijn voorschokken van de M8.2 aardbeving een paar weken geleden (maar toch ook al M7.5+). Maar op basis van de seismic gaps en aardbevingen daarvoor zouden er nog meer moeten voorkomen in de regio, zeker omdat er in de hele regio sinds 1964 The Great Alaska Earthquake weinig megathrustquakes geweest zijn over heel Alaska.

word-image-16.png


De aardbeving van twee weken vond plaats op bijna exact dezelfde plaats als die van 1938 (zelfde magnitude ook) en vond dus plaats in dat segment. De kracht van de 1946 aardbeving is heel onzeker. Er zijn bronnen van dat hij veel lichter was, anderen dan weer dat hij sterker was, en naar het schijnt ook een tsunami genereerde (vandaar hier M8.6)


Nu staat er ook hier M8.6, maar vroeger in de early days van wikipedia gewoon 'maar' M7.8, maar de flinke tsunami zou toch een indicatie moeten zijn dat dit eerder M8.6 was (maar dat bedoel ik dus met dat zelfs met observatie van zulke gebeurtenissen 75 jaar geleden ook nog veel onzekerheid is). Van wat ik lees is de recurrence time ongeveer één keer per 80 jaar.

De Shumagin Gap en Unalaska Gap hebben weinig aardbevingen gehad tot vorig jaar. Nu sinds 2020 zijn er twee voorschokken geweest tot de Semidi segment slipte aan de oostkant van de Shumagin gap. Maar bij een aardbeving hier zal de Unalaska Gap wellicht ook 'meteen slippen', waardoor je best in diezelfde regio opnieuw een zware aardbeving of dubbel aardbeving kan krijgen met twee segmenten die slippen op de plaats van de M8.6 aardbeving uit 1946. En Pavlov is een vulkaan die ten noorden van de Shumagin Gap ligt.

Great Sitkin en Semisopochnoi barstten (relatief) minder frequent uit sinds 1900. Pavlof en Cleveland frequenter. Ik denk dat bij Great Sitkin de kans het grootst is op een zwaardere vulkaanuitbarsting, van de vier.
 
Knappe topic, overweeg je geen studie als geoloog?

Ik heb er ook al aan gedacht, maar ik kamp met een aantal problemen

1. Ik doe niet graag wiskunde. Tevens interesseren fysica en chemie me ook onvoldoende
2. Waar kan ik werken als geoloog? (en zeker mbt als vulkanoloog)
3. Ik weet niet of ik het mentaal aankan.

Ik zou het heel graag doen, maar ik vrees dat ik de studies niet aankan. Ik heb nooit zes-uurs / acht-uurs wiskunde gedaan. Tja, maar mijn interesse ligt er wel. Het knaagt wel.
 
Ik heb er ook al aan gedacht, maar ik kamp met een aantal problemen

1. Ik doe niet graag wiskunde. Tevens interesseren fysica en chemie me ook onvoldoende
2. Waar kan ik werken als geoloog? (en zeker mbt als vulkanoloog)
3. Ik weet niet of ik het mentaal aankan.

Ik zou het heel graag doen, maar ik vrees dat ik de studies niet aankan. Ik heb nooit zes-uurs / acht-uurs wiskunde gedaan. Tja, maar mijn interesse ligt er wel. Het knaagt wel.
Je kan uw wiskunde bijschaven hé.
 
En de vulkaan v/d maand is opnieuw bekend. Een Japanse onderzeese vulkaan wordt dus de opvolger van Etna (juli), Nyirangongo (mei), La soufrière (april) en Fagradalsfjall (maart)



The renewed explosive activity continues.
As we reported in the latest report, the volcano produced the submarine explosion on 13 August.
The Japan Coast Guard made a flight observation that confirmed the height of the eruption column. The spectacular white steam and gas plume rose to estimated 16 km (53,000 ft)! altitude and spread into an umbrella cloud.

GIF animation of the Fukutoku-Okanoba volcano's eruption on 13 August visible from the satellite (source: @DANkashmir3d/twitter)

fuku2.jpg


fuku3.jpg


Minstens VEI 3, waarschijnlijk VEI 4, mogelijk VEI 5 (zeker als het niet bij deze ene uitbarsting blijft).

16 km is enorm.
La soufrière was minstens 10km hoog eerder dit jaar (wellicht hoger, maar ik vind geen bron die hoger vermeld), maar het waren ook meerdere events. Grimsvotn is 20km hoog maar dat was 1 blast in 2011 dacht ik. Puyehue-Cordon Caulle zie ik ook 10km maar waren wellicht meerdere explosieve events. Puyehue was heel nipt VEI 5, Grimsvotn was heel nipt net geen VEI 4 (hoewel sommige bronnen zeggen van wel, maar het is voor beide borderline) en La Soufrière was mid VEI 4.


Omdat het s'nachts was, hier check dit. Wow!
 
Laatst bewerkt:
Heel actieve en interessante dagen. Helaas ook een zware aardbeving in Haiti. Alaska toont zich van zijn beste kant (met een nieuwe zware naschok, een nieuwe vulkaan met onrust (Atka) en drie vulkanen die tegelijkertijd uitbarsten wat zelden gebeurt, gezien daar normaal 1 vulkaan per jaar gemiddeld ter uitbarsting komt). Verder blijvende onrust in Taal. Blijkbaar ook wel interessante dingen in IJsland en Hawaii maar dat volg ik minder. En ik ben ook benieuwd naar de volgende uitbarsting van Etna. Bovendien ook de M7.5-8.0 (twee major ones) bij de Sandwich eilanden met ook een heleboel naschokken daar.

Nishino-shima is ook terug actief.


Geologisch echt een opvallend actief begin van augustus (en eind van juli).
 

En we zijn weer een eiland rijker!

Op 15 augustus werd een nieuw eiland ontdekt op de plaats waar de vulkaan waarover ik het had aan het uitbarsten was.

E86GBNCXsAENLV-


Het eiland en het drijvende puimsteen eromheen. Het nieuwe eiland is 1 km in diameter en de puimsteen betreft een oppervlakte van 60 km. Het eiland bevindt zich vrij dicht bij South Iwo Jima, en op zo een zestigtal kilometer van Iwo Jima zelf (waar de Amerikanen destijds vochten). Maar ook waar een vulkaan ligt met potentie op een heel zware uitbarsting.
 
Laatst bewerkt:

Interessant artikel over Taupo. Dat is pas iets dat je een supervulkaan kunt noemen. In de laatste 1,25 miljoen jaar vier VEI 8 uitbarstingen (vier keer meer dus dan Yellowstone), de laatste amper 26.000 jaar geleden en 1800 jaar geleden (rond 200AD of 200 na Christus) nog een VEI 7 uitbarsting. Ook nog eens 8 andere VEI 7 uitbarstingen minstens in de laatste 1,25 miljoen jaar. In de laatste 25.000 jaar waren er ook nog eens 28 andere uitbarstingen (26 tijdens de laatste VEI 8 en laatste VEI 7), en nog eens twee sinds 200 n.C. allebei VEI 5, de laatste 200 jaar geleden. Mount Ruapehu in de supervulkaan had ook nog een uitbarsting in 1995-1996.

Sinds 1872 waren er 17 periodes van vulkanische onrust in de supervulkaan. De laatste keer 2 jaar geleden. Toen waren er +-1100 ondiepe aardbevingen waargenomen.

Taupoearthquakes.png


Taupo.jpg


Het is een heel complexe vulkaan met eigenlijk in de zone tientallen tot honderden vulkanische meren en kraters, een tiental vulkanen, maar de centrale vulkaan onder het meer is voor het laatst uitgebarsten in 233AD (of ja 260AD misschien ook?)

Hier zijn de uitbarstingen uit de laatste 12.000 jaar

aa51ee24b865f24a53eb5e6453120e49.png


Op dit moment relatief inactief... Een keer was de periode langer stiller, en dat was tussen 8130BC en 5100BC. Tussen 3420BC en 2500BC was de vulkaan vrij actief. Toen een duizendtal jaar kalm gevolgd door een krachtige uitbarsting. Met toen ook weer een actievere periode. Tussen 800BC en 200BC weer eventjes wat kalmer. Dan 400 jaar kalmer, en dan de VEI 7. (Hatepe)

En ja, dit is hoe supervulkanen werken. Voor de mensen die denken dat Yellowstone al 600.000 jaar niet meer is uitgebarsten bvb. Die zijn er ook aan voor de moeite, want dat klopt totaal niet. Alleen 600.000 jaar lang geen VEI 8 uitbarsting, dat klopt. Wil niet per se zeggen dat er nu niet aankomt. Vulkanen zijn onvoorspelbaarder dan dat, en de 600.000 jaar termijn van elke keer een VEI 8 uitbarsting klopt ook niet, want de uitbarsting daarvoor was geen VEI 8 ongeveer 1.3 miljoen jaar geleden. Of toch niet volgens de gegevens. Er was een VEI 7 ongeveer 100.000 jaar geleden dacht ik.

in het Holoceen is Yellowstone al vier keer uitgebarsten, de laatste keer in +-1350BC met 200 jaar speling, maar wel hydrothermisch en niet magmatisch (zoals Taal nu, of via geisers, stoom en gas). En Old Faithful moet daar - als je logisch nadenkt - nog een restant van zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sinds 3 september... lijkt de activiteit voorlopig gestopt in Fagradalsfjall. Geen idee of het definitief of tijdelijk is, maar dit type uitbarstingen vindt meestal plaats in fases. En het is een teken van hernieuwde activiteit in Reykjanes. Dus misschien is het gedaan, maar het is zeker niet de laatste.

Ondertussen wordt het elders in IJsland ook spannender. Sinds de laatste uitbarsting van Askja in 1961 is de grond daar blijven zakken. Eerst nog afwisselend, maar sinds ze metingen doen in begin jaren '80 is de grond altijd geleidelijk aan gezakt met 1 cm / jaar. Sinds augustus is de trend volledig veranderd, met sindsdien 7 cm inflatie. (5 cm per maand).


ENG_Askja_09092021nearU_mm_d.nc---Copy.png


Continuous GPS measurements and satellite data from Sentinel-1 (InSAR) show that expansion began in Askja (Dyngjufjöll) in early August 2021. The center of the expansion is at the western edge of Öskjuvatn near Ólafsgígar near the GPS station which now shows land up to about 5 cm per month .

Askja is an active volcano and there are regular earthquakes, but the last eruption was in Askja in 1961. Regular measurements also showed landslides in the years 1970-1972, but those measurements were interrupted and when regular measurements began again in 1983, land had subsided. Since then, a steady landslide of 1 cm per year has been measured until now.

0909_OLAC_detrend.png


Next week IMO and the Faculty of Earth Sciences (UÍ) will start potentiating the monitoring level of the volcanic area

The National commissioner in agreement with the Police Department of the North-East Iceland declared the uncertainty level because of the ongoing uplift at Askja volcano. In the last weeks fast deformation changes have been measured in Askja, both from GPS stations and processed satellite images. The uplift has reached about 7 centimeter and that is a significant change over this temporal period.

The most likely interpretation for this uplift is inflow of magma at a depth between 2-3 km. Next week IMO and the Institute of Earth Sciences (UÍ) will potentiate the monitoring network around Askja to allow a better coverage and surveillance of the volcano.

In light of the latest data IMO has changed the aviation color code for Askja from green to yellow. This is done as the volcano is currently showing a level of activity beyond the known background.

For the Civil Protection the level of uncertainty means that there is the need for increased monitoring to follow those events that, eventually, might lead to a threat for health and safety of people, the environment and infrastructure. Declaring a level of uncertainty is part of the Civil Protection planning procedures to ensure formal communication and exchange of information between different response parties.

Alert level yellow nu dus.

De inflatie centreert zich aan de westelijke kant van het kratermeer, en onder Olafsgigar (Olaf's Craters vertaald naar Engels). Inflatie zelf is op dit moment nog geen aanwijzing voor een uitbarsting, wel een factor voor toenemende onrust, en dus inflow van magma in een diepte van 2 tot 3 km.

1280px-Island_Askja.jpg


Rechts een kleinere krater (Viti), links het grotere kratermeer (eigenlijk gewoon een caldera), en het tweede diepste meer van IJsland. Er is ook een gigantische krater van een prehistorische uitbarsting die zelfs meer dan het meer in beslag neemt. Die uitbarsting zou ongeveer 11.000 jaar geleden plaatsgevonden hebben, met die as die zelfs gevonden werd tot in Roemenie. Bij de uitbarsting in 1875 was er as die neerviel tot in Duitsland en Polen. De uitbarsting van 1875 moet ook wel enorm geweest zijn. Waarschijnlijk de tweede grootste van de laatste 50 jaar van de 19e eeuw na Krakatau.

Askja was virtually unknown until the tremendous eruption which started on March 29, 1875. Especially in the Eastfjords of Iceland, the ashfall was heavy enough to poison the land and kill livestock. Ash, or tephra from this eruption was wind-blown to Norway, Sweden, Germany and Poland. The eruption triggered a substantial wave of emigration from Iceland. Another less well-known eruption, called Askja-S, occurred in the early Holocene, ca 11,000 years ago. Tephra from this eruption has been found in south-east Sweden, Northern Ireland and north Norway and recently as far south as Romania, which makes it one of the most far-travelled Icelandic tephras. The last eruption of Askja was in 1961.

The outer caldera of Askja, representing a prehistoric eruption, is about 50 km², and there is evidence of other later caldera-forming events within it. The main crater floor lies at about 1,100 m.
 
Laatst bewerkt:
Na 8 dagen pauze lijkt het erop dat de activiteit bij Fagradalsfjall zal terugkeren.



live


tremor chart

ddsassfagaravdjgb.gif


Voor mij een sterk signaal dat iets in de komende uren staat te gebeuren. Het wijst op toenemende persistente tremor / bevingen / schokken. Meestal een aanwijzing dat een uitbarsting op komst is, op korte termijn (al kan ruis door weersomstandigheden ook soms van toepassing zijn, maar dat lijkt nu niet het geval).
 
Code Geel voor La Palma, Canarische eilanden door een seismic swarm die nog steeds plaatvindt (afbeelding is van deze morgen). Actuele link hier: http://www.ign.es/web/resources/vol...18QS_fWpPmSxss6-_xwEAQJjv-33JqoKCac_KxSOqQ0A8

SaaVKlH.png



Gisterenmorgen dit

A strong earthquake swarm started under the area of La Cumbre Vieja volcano in the southern part of the Island yesterday. So far, more than 350 tremors have been detected, including 14 quakes of magnitudes above 3.0 and 226 quakes between 2.0 and 2.9.
The strongest was a magnitude 3.4 event at 00.46 am local time this morning, which was felt by nearby residents.
Most earthquakes are at shallow depths around 8-12 km, suggesting that new magma is currently intruding into a reservoir under the volcano. Whether or not this might be leading up to new volcanic activity is impossible to say at this stage, as there seem not to be other signs of significant volcanic unrest at this stage. Similar earthquake swarms have occurred in the past as well, most recently in late Dec last year; however back then, the quakes were deeper (at around 30 km depth), which could indicate that magma has now risen higher in the volcano's underground storage systems.
La Cumbre Vieja volcano last erupted in 1971, and it is considered one of the most active volcanoes of the Canary Islands. The situation clearly merits close monitoring.


En gisterenavond vervolgens deze update met de yellow alert.

The strong earthquake swarm is continuing beneath Cumbre Vieja, and now PEVOLCA has raised the alert level to Yellow, citing the repeated occurance of earthquake swarms since 2017, with this one being the strongest and also the shallowest, suggesting magma is slowly rising into the edifice. Measurements of Helium-3 gas flux are also indicating this.

Laatste uitbarsting dus in 1971, maar die van 1949 was zwaarder. Een deel v/h eiland is vrij onstabiel en zou in de oceaan kunnen storten, maar hoewel het een mogelijk scenario is het tegelijkertijd ook redelijk onwaarschijnlijk omdat zoiets niet vaak voorkomt, zelfs als het tot een uitbarsten komt.
 
Laatst bewerkt:
Best redelijk veel aan het gebeuren op dit moment:

- De onrust op La Palma houdt aan, en na een daling van de seismische activiteit, nu weer terug onrust blijkbaar. Heel veel artikels:


Maar sinds dat laatste artikel toch wel weer de nodige activiteit. Samengevat, de nodige seismische activiteit, en ook geassocieerde inflatie (plaatselijk 6 cm op een paar dagen tijd), en de activiteit verplaatst zich meer en meer ondieper en ondieper. Veel seismische activiteit is wat je zou verwachten bij een nieuwe uitbarsting, op basis van de vorige uitbarstingen. Al kan dat lang aanhouden, maar die is ook al een tijdje aan de gang met enkele oudere swarms.

- De onrust op Askja houdt ook aan


IJslands artikel, dus vertalen. Veel valt er niet over te zeggen. De inflatie houdt aan met nu 10cm inflatie sinds begin augustus, en de landverschuiving die plaatsvond is zichtbaarder geworden op satelliet.

- Grimsvotn is in principe klaar om uit te barsten.


Ik had eerlijk gezegd al verwacht dat het zou gebeuren deze zomer, en zeker dit jaar. Het staat klaar om op elk moment uit te barsten, maar op dit moment is de trigger er nog niet gekomen, hoewel er onlangs een gletsjervloed was dicht bij, maar ik weet niet of het dit deel betreft van de Vatnajokull. Hoe dan ook, het kan snel gaan.

- Na een week pauze is de activiteit op Fagradalsfjall terug



fagada_l.jpg


Dit is de lava flow map, linksonder schaal. Nu dus de Natthagivallei aan het opvullen, en richting de oceaan. De rode balkjes zijn barrières die de autoriteiten zelf hebben geplaatst om bewoond gebied te beschermen door de lava flow te diverten als het ware.

- De onrust op Taal neemt terug toe, met terugkeer van vog en hoge SO² emissies, maar code geel blijft voorlopig staan.


- Popocatepetl toont ook zijn mooiste kant.

Verhoogde activiteit bij een vulkaan die al een tijdje constante activiteit heeft. Dit is de vulkaan die ze in de Mol hebben bezocht in het seizoen dat ze naar Mexico gingen of toch prominent in beeld kwam. Lokale asval, lokale aswolk. Maar code geel blijft voorlopig staan.



popo_08.jpg


In volgorde van urgentie, en in volgorde van geografische plaats tegenover hier, met Askja boven Grimsvotn doordat het een actuele gebeurtenis beschrijft, terwijl Grimsvotn het iets is dat we al weten, en waar de trigger nog niet is. Hoewel ik wel denk dat Grimsvotn sneller zal uitbarsten dan Askja, omdat Askja wellicht meer tijd nodig heeft (vermoed ik). En Fagradalsfjall is geen bedreiging whatsoever, maar wel de enige die actueel iets doet (samen met bovenstaande). Hoe dan ook La Palma lijkt het meest urgente.
 
Was enige tijd geleden geen sensatie over de vulkaan van La Palma die deels in de Atlantische Oceaan zou storten en megatsunami's zou veroorzaken aan de andere kant van de waterplas (vrij vertaald: Murricah)?
 
Was enige tijd geleden geen sensatie over de vulkaan van La Palma die deels in de Atlantische Oceaan zou storten en megatsunami's zou veroorzaken aan de andere kant van de waterplas (vrij vertaald: Murricah)?
Ja, dat is die vulkaan. En de aardbevingen vinden zelfs precies plaats op dat punt van instabiliteit. Alleen is het debat nog gaande over hoe stabiel het wel is, en of het hele stuk zou instorten of dat in delen zou plaatsvinden. Hoe dan ook, wellicht wat opgeblazen en zelfs al komt het tot een uitbarsting, dan nog is dat worst-case scenario onwaarschijnlijk dat het ook gaat plaatsvinden, alleen niet non-negligible. Dat hangt ook af v/d aard van de uitbarsting. Voorlopig denk ik wel dat dat als de uitbarsting zou plaatsvinden eerder licht tot matig zou zijn, maar dat kan veranderen, en zelfs een lichte uitbarsting kan gevolgen hebben. Maar ik denk dat de kans dat dit zou gebeuren bij een uitbarsting eerder klein is.

De tsunami zou ook niet de meeste impact hebben daar, maar eerder op de andere Canarische eilanden en de noordwestkust van Afrika zoals Marokko. De tsunami zou wel Brazilie, de oostkust van de VS, de zuidkust van Engeland en de westkust van het Iberisch schiereiland bereiken, mocht dat scenario ook plaatsvinden, maar dat is ook geen zekerheid.

Bij ons zal het kanaal mocht dit plaatsvinden de klap opvangen (en Engeland en Frankrijk), net zoals de Britse eilanden ook de grillige Atlantische weersystemen al vrij goed opvangen. Het grootste risico voor een tsunami hier is als die van het noorden komt, maar die kans is vrij klein (meteorietinslag, landverschuiving Noorwegen, gletsjer collapse in Groenland of elders in het noorden of een zware vulkaanuitbarsting ten noorden van hier, maar dan moet je naar iJsland of Beerenberg kijken en die zijn niet echt van dat type dat ze op dat vlak een bedreiging vormen, en zelfs als het toch gebeurt zou het Doggerbankgebied de klap al vrij goed opvangen (vroeger land dat boven de zeespiegel was in de IJstijd en vroege Holoceen maar nu gezonken), waardoor een tsunami flink verzwakt zou zijn tegen het hier arriveert.

Je moet echt al een meteorietinslag in de Noordzee zelf hebben om een bedreigende tsunami te hebben voor onze kusten, maar ik denk dat stormvloeden dan een grotere bedreiging vormen door de veel hogere frequentie uiteraard.
 
Zijn hier nog mensen die al eens een aardbeving meegemaakt hebben?
Ik woon in Japan dus maak constant aardbevingen mee. Vroeger vond ik dat om te lachen. In 2011 kwam er dan eentje waar ik niet meer mee kon lachen. :unsure:

Die begon ook als gewoon een alledaags klein bevingske maar bleef dan geleidelijk aan groter worden. Sindsdien is het bij elke beving hopen dat die stopt zonder groter te worden. Het was ook wel ff wennen aan het idee dat de grond niet "stabiel" is. In België kunt ge een vaas op de kast zetten en zeker zijn dat die er 's anderendaags nog staat zolang ge geen kat hebt om die omver te gooien. Hier is dat dus niet zo.
Ik zit vaak in Taiwan, waar toch wel dagelijks enkele schokken zijn. Maar ik kan mij de eerste zware aardbeving mij nog heel goed herinneren, het was ongeveer 23u40 toen er een melding op de smartphone kwam. Deze komt ongeveer 10-15 seconden voor de aardbeving binnen, deze valt ook niet weg te swipen dus u smartphone blijft constant trillen met de nodige waarschuwingen en richtlijnen (in het chinees). Dit in combinatie met het geschreeuw en roepen bij de buren zorgde toch wel voor een serieuze paniek reactie, toen de effectieve schok binnenkwam bleef ik gewoon verstijfd stilzitten. Iets wat misschien een 20-30 seconden heeft plaatsgevonden leek op dat moment minuten te duren.
Het enige dat ik achteraf uit het bericht kon opmaken was de kracht van de beving, een 6.4 of 6.7 op de schaal van richter. Nadien toch moeilijk in slaap kunnen vallen, met hier en daar nog een paar kleine naschokken.
Ja, dat alarm op smartphone/gsm heb ik ook al geïnternaliseerd als een verschrikkelijk geluid. :unsure: Schreeuwen doen de mensen hier wel niet. Eentje van 6.7 is absoluut niet te onderschatten maar hier halen de mensen nadien gewoon hun schouders op en gaan ze verder met hun leven.

En goei aantal jaar geleden was er zo een van 6.5 tijdens de Tokyo Game Show. Al de buitenlandse journalisten werden zot maar de Japanners deden alsof er niks gebeurd was. :)

Zelf zet ik vooral mijn deur open zodat die niet vast komt te zitten en zoek ik een plaatske uit waar er hopelijk niks op mijn hoofd valt.
Ik herinner mij in 1994 of 1995 eens wakker geworden te zijn door een aardbeving, dat zal iets van een 4 op de schaal van Richter geweest zijn. Door die Roermond beving van 1992 heb ik gewoon doorgeslapen, toen was er wel schade op veel plaatsen, voornamelijk omgevallen schoorstenen.
Ja die van 1992 heb ik ook gevoeld. Ik lag wakker in mijn bed en toen het begon te trillen onze pa geroepen. Diejen dacht dat ze met tanks waren aan het rijden in 't straat. Geen idee hoe em daarop kwam. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Wel straf dat je een alert krijgt voor de aardbeving begint. Ik vraag mij af hoe ze dat al kunnen weten.
Er zijn verschillende soorten golven bij een aardbeving, er zijn er die sneller bewegen maar niet zo krachtig zijn, en er zijn trage maar potentiee destructieve golven. Er zit wat tijd tussen wanneer die eerste en tweede soort toekomen (afhankelijk van o.a. hoe ver je van het epicenter zit) en die tijd wordt gebruikt om op voorhand te kunnen waarschuwen.
 
Terug
Bovenaan