Vulkanen & aardbevingen-thread


1. Askja is gewoon aan het uitbarsten. Nooit gedacht dat dit zo snel zou gebeuren. Details worden later wel bekend.

EDIT: Ik dacht het al dat er iets niet klopte...

Er staat bij status: EXER, maar er is een afwijking van hoe men normaal "oefeningen" rapporteert, waardoor het velen getrickt heeft.

Easy to make that mistake. Usually the word exercise is included in the eruption details and often in other data fields as well. This time it just said:
ERUPTION DETAILS: ONGOING AS OF 0820Z.

Compare with the latest Grímsvötn exercise:
ERUPTION DETAILS: CONFIRMED BY CAMERAS STARTING 11/1420Z EXERCISE

This time it fooled volcanodiscovery.com

Wikipedia heeft ook foutieve informatie nu. Maar het is allemaal vals alarm.

Ik heb nog nooit die fout gezien, waarbij men een "oefening" als een echte uitbarsting aanziet, en ik volg die site toch al vrij lang.

2. La Palma swarm nog altijd bezig, en ondieper en ondieper aan het worden.

eE4MtSr.png
 
Laatst bewerkt:



Die laatste is al sinds 1996 constant aan het uitbarsten met continue explosies voor 25 jaar aan een stuk dus al.
 

While the seismic swarm is still far from the levels of the first days of the crisis, which had started on 11 Sep, there is a noticeable trend of quakes becoming shallower. Combined with the ongoing deformation, the chances of a new volcanic eruption are gradually becoming larger: it seems that the pulse of new magma intruding underground, causing both the quakes and the uplift of the ground, has not yet stopped.
 



Wandelpaden worden afgesloten, evacuaties in de meest gevaarlijke gebieden, constante beving, verhoging van de seismische activiteit, rotsen die naar beneden vallen tijdens de zwaardere bevingen, de zwaarste beving tot dusver ook gemeten vandaag en op minder dan 1 km diepte (M3.8), magma die richting de vent die laatst uitbarstte in 1585.

Ik vermoed dat het vandaag nog zal gebeuren.

PA01_2021-09-19_F2_l.jpg


Dit is de actuele tremor chart. Ik denk dat die nu ongeveer een uurtje oud zal zijn (Laatste update 12h45 UTC wat 2 uur achter onze klok is in de zomertijd, 1tje in wintertijd).

Hoe lees je dit. Links op de y-as zie je het tijdstip van uur staan. Vanonder zie je tijdstip van de minuten staan. Een volle lijn van links naar rechts is één uur. Voor het leesbaar te maken, is elke nieuwe lijn wanneer een nieuwe uur start in een andere kleur aangeduid. Dus normaal zal je er 24 lijntjes en dus 24 uren op één kaart zien staan. Een seismograph werkt op een zelfde manier, maar er kunnen altijd kleine verschillen opduiken, maar dit is de manier waarop het werkt.

Op de bovenste lijntjes zie je nog overwegend redelijk dunne lijntjes (minder tremor dan nu). Dat was tussen 0AM en 1AM of tussen 1AM en 2AM. Dus nog tussen 2u vanmorgen en 4u deze morgen lokale tijd hier. Vanaf 5 uur (dus 7 uur onze tijd) neemt de tremor wat toe, dan weer iets minder maar nog altijd elevated boven gemiddeld. Vanaf 9AM (11 uur lokale tijd hier) neemt het flink toe. En vanaf 11 uur / 11 u 30 beginnen de lijntjes elkaar fel te overlappen, en worden de lijntjes dikker en scherper, en constant, wat de near-continuous tremor is die men observeert.

Als je de blauwe lijn onderaan vergelijkt met de blauwe lijn vanboven dan is de blauwe lijn nu grilliger, scherper maar vooral ook voortdurend veel dikker dan de eerste blauwe lijn.

Meestal is tremor van deze aard een sterke indicator dat een uitbarsting imminent is, en dus niet veraf meer is.

Wel is het zo dat tremor ook niet enkel veroorzaakt kan worden door vulkanische oorsprong, maar menselijke activiteit en weersomstandigheden kan tremor ook beinvloeden worden. Denk aan een truck die passeert als je in een appartementsgebouw woont, aan winderig weer, menselijke industriële activiteiten overdag. Daar moet je dus rekening mee houden. Maar hier lijkt mij dat niet van toepassing. In IJsland zijn weersomstandigheden op dat vlak wel vaak een factor waar je rekening mee moet houden bij het lezen van zo een graph.
 
Laatst bewerkt:
Fuck de dubbelpost, ik ga hier de volgende post met nieuwe video's en foto's maken. Ik vrees ervoor dat bepaalde gebouwen bedolven zullen worden. Op dat vlak ziet het er niet goed uit.

QUzvcCc.png


E_qI9miXoAQR5oU


Hier lijkt het plaats te vinden, maar alles gaat naar beneden, en dat is naar links dus.


E_qGWNqWYAI98Nn


E_qGW-nXIAMII9m


E_qGXbDWYAYcH4r


E_qDT0nWUAMlwx2



5z98E5Y.jpeg


W8Man15.png



E_qKMo7XoAUSHn6


E_qLcrMXEAc6GwX



Vermoed dat dit een update is van een soortgelijke video van daarnet.

XxLUg1a.png


E_qOHpNXoAAIkkz


694






E_qXGfrXoAENfcd


psI3Te6.png
 
Laatst bewerkt:

More and more details are emerging from multiple media covering the eruption in great detail. At 4:33 p.m., a second fissure opened, about 100 meters above the first one that opened at 3.15 p.m.

The Civil Guard has announced that 5,000 to 10,000 people will be evacuated from the municipalities of El Paso, Los Llanos de Aridane, Fuencaliente and Tazacorte, as the lava flows have begun to descend down the slope. The neighborhood of El Paraíso has already been evacuated.

Current projections of the lava flows predict they are likely to run through an area near the settlement of Montaña Rajada, following a ravine. "That worries us now," said the mayor of El Paso, Sergio Rodríguez, when interviewed shortly after the onset of the eruption. The main concerns are that lava might reach inhabited areas such as La Laguna, in Los Llanos de Aridane: "The problem is further down, in the Los Campitos area. The lava is advancing slowly. People can be evacuated with relative ease," he explained.

As of now, local press indicates that at least 1,400 people have already been transferred to the El Paso soccer field. In the same municipality lava has already begun to destroy some homes late in the afternoon.

Lava cuts roads, airport closed
The lava flows already crossed the Tacande highway at around 5.30 pm, making the passage of vehicles impractical. La Palma airport has also been closed during the first hours after the eruption, as ash plumes hindered visibility, but later resumed its operations as the ash emissions decreased again.
The alert status of the volcano was raised orange (3 out of 4), and the General Directorate of Security and Emergencies of the Government of the Canary Islands activated the level 2 emergency situation (red traffic light), in application of the Volcanic Risk Plan (Pevolca).

____

en

The Teneguía volcano finally erupted after 8 days of intense seismic crisis this afternoon at 3.15pm. At least two eruptive fissures opened in the area of the Montaña Rajada mountains, located in the municipality of El Paso, and started to erupt spectacular lava fountains from at least 7 individual vents.

Particularly in the beginning of the eruption, the opening of the vents was accompanied by strong explosions generating dense ash plumes as the ground opened to give way to the lava shooting out from underneath. The area of the eruptive fissure is an unpopulated forersted mountain zone, and some forest fires were ignited, but quickly controlled. There are no reports of damages. People are advised to avoid the area. Prior to the eruption, around 50 people with reduced mobility had already been evacuated from nearby areas, and more evacuations are now in progress.

This marks the first volcanic eruption on the island since 1971. The volcano had been quiet until 2017 when earthquake swarms started to appear from time to time, sign of magma slowly accumulating in its deeper reservoirs. The last before the recent crisis was in December last year.

So far, the eruption is relatively small and the lava flows were reported to advance rather slowly, but it is possible that it might intensify. In an article on El País, Nieves Rosa Arroyo Díaz, the island chief of security and emergencies is quote: “the lava is coming down slowly, but we are worried about the speed it could pick up. … There is an outbreak of fire, but it is being controlled.”

Spanish Prime Minister Pedro Sánchez changed his original plan to fly to New York on Sunday and is expected to arrive in La Palma to address the situation with local authorities and the Defense Ministry. It is likely that an exclusion zone will be set up around the eruption site.

The eruption today did not come entirely as surprise. Intense earthquake activity - with more than 5000 small tremors detected in few days - had preceded it since Sep 11, as well as significant ground deformation with up to 15 cm uplift. On Sep 13, the volcano's alert status was raised to yellow, because these phenomena could be seen as sign that magma had been accumulating at shallow depth. The yellow alert affected the municipalities of Fuencaliente, Los Llanos de Aridane, El Paso and Villa de Mazo, with around 35,000 people affected in total, according to El País.

A lull in activity during last Thursday to Friday was only to be replaced by renewed seismic activity that accelerated today. Still, it was probably not expected to go so fast from then on.

4 hours before the eruption, it culminated in a 3.8 quake at 11.16 am, which in hindsight is likely to have been the main event that opened a crack (or dike) towards the surface. In the hours before the eruption, volcanic tremor had been continuous and increasing as magma started to move until finally breaching the ground.

Ik ben met alles akkoord, maar "Still, it was probably not expected to go so fast from then on.", ga ik totaal niet mee akkoord. Zie mijn eerdere berichten vandaag (voor de uitbarsting). Het was vrij duidelijk te zien aan de tremor... .
 
Er is mij ooit eens verteld dat de gas/luchtverplaatsing van de uitbarsting meer schade aanbrengt dan de knal en afval uitstoot zelf? Klopt dat?
 
Er is mij ooit eens verteld dat de gas/luchtverplaatsing van de uitbarsting meer schade aanbrengt dan de knal en afval uitstoot zelf? Klopt dat?
In de onmiddelijke omgeving misschien? Bij een zeer zware uitbarsting zal de as een wereldwijde impact hebben, met bijvoorbeeld dalende temperaturen en misoogsten tot gevolg.
 
Er is mij ooit eens verteld dat de gas/luchtverplaatsing van de uitbarsting meer schade aanbrengt dan de knal en afval uitstoot zelf? Klopt dat?
Ik denk dat dat afhangt van vulkaanuitbarsting tot vulkaanuitbarsting. Bij phreatische en hydrothermische explosies, neem ik aan dat dat wel het geval is. Bij Taal is dat bvb. absoluut het geval. Je kan bij hoge gasconcentraties ook stikken natuurlijk. Maar het hangt af van plaats tot plaats, en over welke afstand je dan praat, over welke type eruptie en de kracht ervan.


Ik heb weinig tijd gehad, dus ik ga dit gewoon dit linken. Er zijn veel updates geweest. Deze uitbarsting krijgt nu wel de nodige media-aandacht. Het is dicht bij huis, het is dicht bij beschaving (helaas) en een redelijk populaire bestemming.


Veel huizen worden ook verwoest. Het is zoals ik zeg, de plaats waar de uitbarsting plaatsvond is gewoon niet goed voor bewoonde gebieden. Het is heel dicht bij bewoonde gebieden, en als de lava naar beneden gaat is het recht door communities. Het gaat over honderden huizen die verwoest worden, maar dat aantal gaat denk ik nog lopen naar duizenden. Het is gelukkig heel traag bewegende lava, wel een heel dikke muur (nu al 12 meter dik aan de voorzijde).

Verder houdt de tremor aan, zijn er nog steeds bevingen, maar vooral neemt de inflatie nog steeds toe. Gisteren 15cm inflatie, nu is dat dus al 19 cm, wat een indicatie is dat meer magma het systeem binnenkomt dan magma dat aan het oppervlakte komt. Dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat nieuwe vents / fissures zullen openen, met waar de magma nog geblokkeerd zit, en dat de uitbarsting en volume ervan nog wat zal toenemen, als de magma een weg naar boven vindt.

De updates van vandaag:






Verder is dit ook nog wel interessant, erg afgelegen, maar hier neemt de activiteit fors toe, en is code rood dus afgevaardigd voor Semisopochnoi.

 

Meer over de mega-tsunami-hypothese.




Drone compilatie. De kracht v/d natuur in beeld.


 
Laatst bewerkt:

Meer over de mega-tsunami-hypothese.




Drone compilatie. De kracht v/d natuur in beeld.

Daar valt weinig tegen te beginnen. Die megatsunami is een hypothese, maar alles waar "mega" of "super" of "giga" voor staat is een gemakkelijke prooi voor sensatiebeluste clickbait.
 
Daar valt weinig tegen te beginnen. Die megatsunami is een hypothese, maar alles waar "mega" of "super" of "giga" voor staat is een gemakkelijke prooi voor sensatiebeluste clickbait.
In dit geval weerlegt de VRT ook die hypothese, vandaar dat ik het link.

Sensatiebeluste clickbait rond vulkanen gaat ook vrijwel dezelfde vulkanen, want sensatiebelust nieuws heeft ook een westerse geografische bias. Iets kan moeilijk nog sensationeel zijn als Amerika niet getroffen of bedreigd wordt natuurlijk hé. Discovery Channel en NatGeo zijn op dat vlak niet veel beter, want bij deze clickbait theorie die de wereld rondgaat, hebben zij ook een grote rol in.
 
In dit geval weerlegt de VRT ook die hypothese, vandaar dat ik het link.

Sensatiebeluste clickbait rond vulkanen gaat ook vrijwel dezelfde vulkanen, want sensatiebelust nieuws heeft ook een westerse geografische bias. Iets kan moeilijk nog sensationeel zijn als Amerika niet getroffen of bedreigd wordt natuurlijk hé. Discovery Channel en NatGeo zijn op dat vlak niet veel beter, want bij deze clickbait theorie die de wereld rondgaat, hebben zij ook een grote rol in.
Akkoord, maar daar zit een commerciële logica achter. Dat praat het niet goed, maar de Westerse cultuur is nog steeds het globale referentiekader ook al is het geopolitiek op zijn retour.
 
Bloedmooi én beangstigend.
Het is een medaille met twee keerzijdes. Aan de ene kant vernietigt het veel (hoewel andere natuurrampen vaak dodelijker zijn, deze heeft nog geen doden veroorzaakt bvb. terwijl één zware aardbeving + tsunami 10.000+ slachtoffers kan hebben. Bovendien zijn ze voorspelbaarder en gebeuren ze op plaatsen waar we dat verwachten (aardbevingen kan overal langs een breuklijn plaatsvinden, en heeft geen duidelijke waarschuwing) en ze zijn ook veel minder frequent dan aardbevingen.

Vulkanisme / platentektoniek is nodig zodat de Aarde kan ademen, en zodat korst/gesteente gerecycleerd kan worden, wat van noodzaak is, en erosie/weer/wind/water doet hetzelfde, anderzijds. Anders hadden we een heel depressief oppervlak. Zonder molten core zouden we ook geen magnetosfeer hebben, en zou stellaire en sterrenradiatie allang leven op deze planeet onmogelijk gemaakt hebben, en hadden we wellicht ook geen atmosfeer.
 
Terug
Bovenaan