Vulkanen & aardbevingen-thread

De Toba eruptie, de zwaarste vulkaanuitbarsting waarvan het geweten is, is soms moeilijk te vinden in temperatuursignalen. In de ice cores van Noord-Groenland lijkt het signaal nu toch wel sterk aanwezig te zijn. Het valt samen met glaciale stadial 21. De "grote ijstijd" is verdeeld in verschillende stadialen en interstadialen. Een stadiaal is een koudere periode binnen een ijstijd. Een interstadiaal is een relatief warmere periode tijdens een IJstijd.

Belangrijk om te vermelden dat glacialen per definitie nooit stabiel zijn, omdat kleinere veranderingen veel grotere veranderingen teweeg brengen. Dat is eigen aan glaciatie (albedo, het voort-en afnemen van het gletsjerijs). Een fase zoals "onze kleine ijstijd", zou een veel groter effect hebben in de grote ijstijd. Vulkaanuitbarstingen, zonne-activiteit, Milankovich cycles hadden vermoedelijk een veel groter effect.

Kleine IJstijden zijn in principe periodisch. Ze keren eigenlijk om de zoveel tijd terug. In de praktijk is dat ongeveer 1500 jaar. In de Holoceen staan ze bekend als Bond events. De Kleine IJstijd is de laatste van een serie "Bond events". In de grote IJstijd staan deze schommelingen bekend als Dansgaard-Oeschger events. "https://en.wikipedia.org/wiki/Dansgaard–Oeschger_event" Wat deze heel periodische events karakteriseert is niet goed geweten, maar de oceaancyclus staat er vermoedelijk sterk in verband mee. Onder andere "de Golfstroom" is extreem kwetsbaar in glacialen, en niet zo stabiel als soms gedacht.

Goed, dus terug naar het punt. Stadiaal 21 valt samen met de Toba supereruptie (Stadiaal 1 is bvb. de laatste stadiaal, het Jonge Dryas). Wat opvalt is dat stadiaal 21 in Groenland bijna een van de zwaarste stadialen is van de laatste ijstijd. Twee andere stadialen waren van een zelfde kracht of even krachtig, maar vonden plaats later in de IJstijd. Voor Toba (of door Toba) vond enorme afkoeling plaats, misschien versneld / extremer door Toba. Uiteindelijk na ongeveer 1000 jaar vond abrupte warming plaats. Maar tijdens GS-20 (stadiaal 20) begon een veel extremere fase van de IJstijd, waarbij voorheen de laatste IJstijd minder erg was. Echt herstellen naar de pre-Toba ijstijdniveau is nooit meer gebeurd tot het einde van de IJstijd (met toen als drijfveer de Milankovich cyclus die toen gunstig was voor het inluiden van het einde van de IJstijd).

Zoals gezegd, ijstijdklimatologie is heel complex. Er zijn meerdere grote IJstijden, maar ongeveer 1 miljoen jaar geleden was de cyclus abrupt veranderd. En het is niet goed geweten waarom. Van een soort van 40000 jarencyclus gingen we over naar een 100000 jaren cyclus plots. https://en.wikipedia.org/wiki/100,000-year_problem Dat fenomeen staat gekend als het 100.000 jaar probleem.

The transition in periodicity from 41,000 years to 100,000 years can now be reproduced in numerical simulations that include a decreasing trend in carbon dioxide and glacially induced removal of regolith, as explained in more detail in the article Mid-Pleistocene Transition.

Dat heb ik nog nooit gelezen, dit zou het dus misschien kunnen verklaren. Maar zoals je ziet is het dus behoorlijk complex. [en is het niet verwonderlijk dat mensen dus ook een impact kunnen hebben op het klimaat].

Back to the point, heel belangrijk om erbij te vermelden is dat dit gaat om icecores in Noord-Groenland. Waarom? Omdat in tegenstelling tot de huidige man-made climate change toen het klimaat regionaal ook flink schommelde. De Noordelijke hemisfeer gedraagt zich soms anders dan de Zuidelijke hemisfeer, waardoor de ice cores tegenstrijdige gegevens tonen. De Jonge Dryas vond bvb. plaats vooral in de Noordelijke hemisfeer. De Noordelijke hemisfeer komt wat ik goed versta altijd achter op de Zuidelijke hemisfeer bij deze schommelingen. Wanneer de "Zuidelijke hemisfeer jonge dryas" over was, begon het in de noordelijke hemisfeer (daar abrupte afkoeling, met ongeveer 5°C afkoeling), terwijl in het zuiden er juist sprake was van lichte opwarming en herstel. Bovendien lagde ook Oost-Azie achter op Groenland met 200 a 300 jaar, waardoor de veranderingen daar pas volgden 200 jaar nadat in Groenland de temperatuur abrupt zakte, net zoals de opwarming daar ook uitstel vertoonde.

Dat is dus mijn punt. Hiermee heb je dus enkel een indicatie van de temperatuur in Groenland. De wereldtemperatuur reconstrueren voor de hele wereld is aartsmoeilijk of onmogelijk, maar ijskernen zijn in Groenland en Antarctica altijd te vinden. In principe zijn ijskernen in zekere zin de manier om een kijkje te hebben in het klimaat van vroeger.

image-32.png
 
Ik herinner mij in 1994 of 1995 eens wakker geworden te zijn door een aardbeving, dat zal iets van een 4 op de schaal van Richter geweest zijn. Door die Roermond beving van 1992 heb ik gewoon doorgeslapen, toen was er wel schade op veel plaatsen, voornamelijk omgevallen schoorstenen.
 


Geen expert maar wat hier gesuggereerd wordt, belooft niet veel goeds. Nu is er te weinig informatie over de dike formatie om er zeker van te zien. Wel is duidelijk wat we zien (deflatie - dus zakken van de grond door het leger worden van de magmakamer - en zeer hoge gasconcentratie en vulkanische aardbevingen in de vulkaan zelf. Magma vindt niet altijd een weg via de vulkaan zelf naar boven om dan als tot uitbarsting te komen. Soms vind het de weg lateraal, en dat komt dan vaak tot uiting in effusieve erupties (dus spleeterupties zoals we vaak in IJsland of ook in Hawaii zien). De uitbarsting vindt dan niet plaats in de vulkaan zelf, maar op een stuk grond naast de vulkaan. Het probleem is meestal zie je daar wel tekenen van, door middel van aardbevingen verder van de vulkaan af (zoals opnieuw IJsland). De uitbarsting in IJsland in het Reykjanes gebied is op die manier tot stand gekomen (en eigenlijk kan in dat gebied hoofdzakelijk enkel op die manier tot stand komen), maar dat is bij Taal niet het geval.

We zien wel extensional growth (dus groei van de oppervlakte), maar de kern zelf zakt.

Collapse calderas form due to the emptying of a magma chamber.[4] Effusive eruptions that take place on the flanks of the associated volcano and a fissure system that direct magma away from the chamber are both mechanisms that can empty a magma chamber. As pressure in the magma chamber changes, an increase in tensile stresses create tension fractures at the surface of the volcano. The geometry of the top of the magma chamber dictate the location and magnitude of the tension fractures. In addition, it was found that the higher the radius to depth ratio of the magma chamber, the higher the probability of forming a collapse caldera.

Steeply dipping dyke of arcuate outcrop formed by the uprise of magma along a steep conical or cylindrical fracture which bounds central collapsed blocks.

Dat suggereert dus ring dyke, maar de informatie is niet voldoende omdat zeker te weten. Ook is de kennis over ring dykes te klein om daar uitspraken over te doen, omdat het vrij zeldzame fenomenen zijn. Nu is er wel een vermoeden dat de Taal uitbarsting in 1754 op die manier tot stand is gekomen volgens de auteur van het artikel dat ik deelde.

1754 is de zwaarste uitbarsting van Taal door mensen waargenomen, maar daarover vind ik weinig informatie over het internet (zoals altijd als je gericht op vulkanen zoekt mbt niche-onderwerpen, enorm onderbelicht onderwerp in het algemeen met ontoegankelijke informatie imo). Ik heb niet het gevoel dat mensen in het algemeen veel kennen over de werking van vulkanen of dergelijke geologische fenomenen. 1754 werd voorafgegaan door een uitbarsting in 1749, en eigenlijk was dat een zeer gelijkaardige uitbarsting als die van vorig jaar.

Sowieso lijkt mij dit toch geen goed teken. Maar het lijkt me moeilijk om daar uitspraken over te doen.
 
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat een vulkaan uitbarst om de aarde terug in evenwicht te brengen door onze overbevolking.
M.a.w. indien er geen mensen op aarde zouden zijn dat er geen of toch minder vulkanen zouden uitbarsten.

Aangezien ik geen natuurkundige ben heb ik totaal geen idee vanwaar dit zou komen... Denken jullie dat hier waarheid in zit?

In 2015 heb ik op Java enkele vulkanen bezocht.
Waaronder de Merapi beklommen om 's morgens de zonsopgang te kunnen bewonderen. De dag nadien ging ik ook nog eens terug naar de voet met mijn gehuurde scooter om de omgeving wat te verkennen. De host van het guesthouse waar ik toen verbleef liet me foto's zien van de uitbarsting enkele jaren voordien toen hij ging helpen om mensen te redden. Echt crazy gewoon. Ik moest dus wel nog even de gevolgen zien. Ondertussen wat het al enkele jaren geleden en nog steeds waren ze puin en gestolde lava aan het ruimen.

Nadien wou ik het toeristische Bromo gaan bezoeken. Wat bleek was dat deze actief was en dus niet te bezoeken was...
Ik dacht toen "niet met mij zenne". 's Avonds terug een brommertje geweest gaan huren om iets na middernacht met google maps te vertrekken daarheen. Na een hele nacht in het donker voor de eerst met een brommer met versnellingen te rijden kwam ik toe op het viewpoint.
Volledig alleen, geen enkele toerist te bespeuren, zagen we op de eerste rij wat een power een berg kan uitstralen. Je kon hier blijven naar kijken... Achteraf gezien was het goed dat het leger de weg naar de berg zelf had afgesloten, of waarschijnlijk ging ik wat dichter proberen te gaan, wat natuurlijk compleet onverantwoord zou zijn.

Om Java af te sluiten ging ik ook de andere toeristische berg Ijen bezoeken. Prachtig gewoon! Met een gasmasker de krater in tot je aardig wordt van de zwaveldampen... 3 maanden nadien rook mijn regenjas nog steeds naar lucifers.
 
Ik denk dat vulkanen zich weinig aantrekken van het aantal mensen op aarde. Vermoedelijk zal dat een lokaal volksgezegde zijn. Werner Herzog heeft een fraaie documentaire gedraaid (Into the inferno) over hoe mensen omgaan met vulkanen, zowel vanuit wetenschappelijke als vanuit religieuze hoek.
 
Ik denk dat vulkanen zich weinig aantrekken van het aantal mensen op aarde. Vermoedelijk zal dat een lokaal volksgezegde zijn. Werner Herzog heeft een fraaie documentaire gedraaid (Into the inferno) over hoe mensen omgaan met vulkanen, zowel vanuit wetenschappelijke als vanuit religieuze hoek.
Die heeft ook nog een kleine documentaire La soufrière dat dieper ingaat op mensen die de evacuatie-orders van toen (in 1977) bij die uitbarsting negeerden. Dat was de laatste uitbarsting van die vulkaan... tot april dit jaar (die nu zwaarder was dan die van 1977 en meer doet denken aan de uitbarsting van begin vorige eeuw, toen bijna gelijktijdig met de catastrofale uitbarsting van Mont Pelee op St. Martinique die toen het leven van 30.000 mensen had geeist (met vooral beroemde overlevingsverhalen... maar 3 personen in St. Pierre hebben de uitbarsting overleefd, waarvan de enige gevangene in de stad, na naar eigen zeggen een cafégevecht de nacht ervoor... Maar gezien alle bewijs en de agenten dood waren, kon het even goed zeggen dat hij een moord had gepleegd. [nouja, zelfs in dat geval, als je hele lijf verbrand is door de hitte van de rook van de uitbarsting die door de celdeur gaat... vind ik wel dat je een tweede kans verdient. Die man heeft dan de rest van zijn leven gereisd in circusverband als "de enige overlevende van die uitbarsting". Het stadje is nooit meer terug opgebouwd. In de 19e eeuw was het nog een toeristische trekpleister in de Caraïben.

Indonesië wil ik ook heel graag eens bezoeken. Als het kan volgende zomer... maar dat zal afhangen van "financiele middelen", de coronasituatie en hoe vlot mijn studies verlopen (vooral dan eerste semester, aangezien ik tweede semester resultaten nog niet zal kennen voor ik de reis boek neem ik aan). Java zou dan de grootste slokop zijn van mijn reis.

Vulkaanactiviteit heeft volgens mij geen correlatie met menselijke activiteit, en staat er los van. Een vulkaan barst gewoon uit wanneer het daar zin in heeft bij wijze van spreken, wanneer de druk te groot wordt en de magma-supply voldoende is om voor die druk te zorgen. Bepaalde geologische fenomenen (aardbevingen) en het smelten van gletsjers kunnen wel een trigger zijn. Ik neem ook aan dat isostasie ook impact heeft op vulkaanactiviteit.

Op het einde van een IJstijd / begin van een interglaciaal is de vulkaanactiviteit het grootst. Het is zelfs aannemelijk dat de vulkaanactiviteit zo groot is dat deze weer een periode van afkoeling zou kunnen veroorzaken (maar dat kan ook door het stilvallen van de Golfstroom door grote hoeveelheden smeltwater in de Noordelijk-Atlantische Oceaan), of een totaalverhaal waar beiden een impact hebben. Over de rest kan ik minder uitspraken doen, maar het is wel duidelijk dat de glaciatie / ijskap op Antarctica de vulkanen daar onder bedwang houdt, en dat het moeilijker is om explosief uit te barsten wanneer kilometers dik ijs over een vulkaan ligt. Bij een kleinere IJskap kan een gletsjer of ijskap juist voor meer explosiviteit zorgen. Maar bij de ijskap van Antarctica heb je echt al monstererupties nodig om het ijs te doorbreken, en nog belangrijker... zullen de uitbarstingen een pak minder frequent zijn (dan neem ik aan 1 uitbarsting om de zoveel miljoen jaar voor de meeste).

Antarctica kent de meeste vulkanen ter wereld, meer dan 100, overgrote meerderheid in West-Antarctica. Als je ziet wat voor geheimen de Groenland gletsjer al verbergt, kan je je alleen maar afvragen wat de geheimen zijn onder de gletsjer van Antarctica.

Als die ijskap ooit smelt... zal de vulkanische activiteit absurd hoog zijn met extreem veel en zware uitbarstingen. Maar zelfs met de meest pessimistische en huidige verwachtingen voor man-made climate change kom je bijlange niet aan het threshold dat nodig zal zijn daarvoor. Je spreekt dan echt wel over 10 a 15 graden opwarming wereldwijd.

However... de meeste vulkanen bevinden zich dus in het geologische gebied van West-Antarctica, en dat is een stuk gematigder dan het alienklimaat van Oost-Antarctica. Vooral op het schiereiland kan opwarming wel wat impact hebben. Maar de meeste vulkanen in West-Antarctica bevinden zich ook dicht bij de oceaan (of het zee-ijs), dus dan is 10 tot 15 graden veel te veel, dat is meer een schatting voor al het ijs te doen smelten op Antarctica. Voor West-Antarctica zal minder nodig zijn, maar wellicht toch een stuk meer dan nu (niet dat we dat moeten natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Over Taal veel speculatie. Alert is gezakt van 3 naar 2, om dan kort gevolgd te worden door dit

qxW5EXV.png


Heel wat aftershocks met vandaag opnieuw een M6.6 op ongeveer dezelfde locatie.

Rechtsvanboven zie je het kratermeer van Taal. Het eiland zelf is Taal. De dyke intrusie zou zich in het zuidwesten bevinden (dus waar de magma naartoe stroomt, maar dan lateraal ipv omhoog). Dat zou vooral in een gebied zijn onder een rivier die het kratermeer met de baai verbindt waar de twee aardbevingen plaatsvond.

Op Twitter veel paniek geweest. Mensen die dachten dat Taal uitbarstte die in de regio woonden. Dan blijkt het uiteindelijk om tectonische activiteit te gaan op amper 5-10 km v/d onrust. Ik twijfelde over die claim, maar het bevindt zich effectief bij een subductiezone (daar maakt de oorsprong v/d vulkaan ook deel van). Uiteindelijk vermoed ik dat ze het bij het rechte eind hebben, door de diepte van de aardbevingen [130km en 110km... zo diep bevindt een magmakamer zich niet, dat is al eerder richting "mantelpluim"].

Puur toeval dan? Geen idee. Maar de diepte insinueert echt wel tectonisch, het is behoorlijk diep, op een plaats waar de subductieplaat al diep onder de andere plaat gaat. Mocht het vulkanisch zijn ga je al richting mantle upwelling. Ik weet niet in welke zin dat realistisch is (hotspotactiviteit), maar ik ken er te weinig van om daar uitspraken over te doen. Ook is daar eigenlijk geen aanwijzing voor dat hier een hotspot is. En dan zou het dubbel toevallig zijn dat het bij een subductiezone bevindt (en de Manillatrog ligt ten westen daarvan). Een geluk ook dat de aardbevingen zo diep waren. Beperkt de schade, en beperkt ook de kans dat de vulkanen in de buurt er schade door ondervonden door hebben, maar uitsluiten kan volgens mij niet.

Het deed me echter verder denken... De Balayan bay is waar de aardbevingen plaatsvonden, maar de baai heeft een heel opvallende "vorm", die toch doet vermoeden dat de baai een soort halve vulkanische krater is.

articleImage-minimal.jpg


zoals deze in Italie. Maar dan evt. met meer erosie, wat perfect kan (oceaan, dicht bij subductiezone of op subductiezone, moessonklimaat met om de regelmaat ook wel eens een tyfoon of tropische storm die erover trekt, zorgt dat erosie hier vrij snel plaatsvindt.) Alleen kan ik geen enkele bron vinden die bevestigt dat dit een vulkanische oorsprong heeft. Op volcanocafe is dezelfde discussie aan de gang waar ze ook vermoeden dat dit een vulkanische oorsprong heeft (caldera, submarine eruption, verlengde van Taal) is allemaal mogelijk. Dat voelt moeilijk te achterhalen met zo weinig bronnen. Er zouden ook heel wat seamounts zijn (geen bronnen van, ik vind zelfs geen kaart van de oceaanvloer van die baai). Ja, op die manier is het ook moeilijk om te weten wat de link is.

river.png


Onder de Pansipit rivier zou dus lava geinfrilteerd zijn. Balayan Bay is waar de aardbevingen plaatsgevonden, Taal Lake (en eiland is waar de vulkaan zich bevindt).

Kan puur toeval zijn. Maar het zou heel veel toeval zijn.




EkvwovY.png


En nog meer toeval, ook in deze buurt overstromingen door hevige moessonregens.
 
jgrd56895-fig-0001-m.jpg


Annual non-sea-salt sulfate (nss-SO42−) flux in the Holocene part of the WDC core. In sections where non-sea-salt sulfur (nss-S) was measured, rather than sulfate, contribution from methanesulfonic acid to nss-S was subtracted prior to nss-S conversion to nss-sulfate. The 11 largest volcanic events are labeled in order of rank by total volcanic flux. Vertical bars in the middle of the graph represent the largest nine volcanic events in the EDC96 ice core (Castellano et al., 2005). WDC, West Antarctica Ice Sheet Divide deep ice core.

bron: https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2020JD032855 (edit: pas achteraf toegevoegd, ga ik nog eens lezen)

Dit zijn de ice cores voor de ZH sinds begin Holoceen. Wel... ik vind niet zoiets high-resolution en uitgestrekt over 11.000 jaar voor Groenland ice cores (hoewel ze er wel zijn). Elk streepje vertegenwoordigt 200 jaar, maar ik heb het idee dat de "exacte jaartallen niet kloppen", zelfs voor Tambora dus... Gezien Tambora naar meer recent is opgeschoven, zou alles wat verder moeten staan.

Dit toont de 10 grootste afwijkingen aan. In veel gevallen gaat dit enkel om uitbarsting die ofwel op of rond de evenaar plaatsvinden (in de Tropics) of in de zuidelijke hemisfeer.

Tambora haalt zelfs niet eens de top 10. Maar zelfs de VEI 7 uitbarsting van Taupo in Nieuw-Zeeland is niet eens zichtbaar (tenzij de datum verkeerd is). Ik denk ook niet dat je de sulfur spikes letterlijk moet interpreteren.

De 8ste grootste spike is heel duidelijk overal (ook in Groenland), dus is een zware vulkaanuitbarsting rond de Evenaar. Maar echt absoluut geen idee om welke uitbarsting dit zou moeten gaan. Ambrym zou je ook hier moeten verwachten te zien, en zie je niet (50AD). Misschien dat de datum ook daar verkeerd voor is.

Kuwae 1452 of The Mystery 1452 Event is wel zichtbaar (ook Vanuatu).

4 zou een uitbarsting moeten zijn rond 2800BC. Geen idee welke dit is. Maar de Taal uitbarsting van 5580BP dus 3580BC lijkt mij wel zichtbaar (dezelfde die nu onrust vertoont).

Rond 6350BP waren er twee, Kikai Caldera en Macauley Island. Die zijn zichtbaar, maar niet genummerd opnieuw. (Kikai was Japan dus evenredige asverdeling).

Al de andere zie ik totaal niet om welke het gaat.

Nummer 1 is al genoteerd als een ice core GIPS2 event (Greenland Ice Sheet Project 2), maar dus ook in Antarctica zichtbaar. Dat is een uitbarsting van 11.200 jaar geleden en veel krachtiger dan alles wat erna kwam. Ironisch genoeg is ook hier geen gekende culprit voor bekend.

Dat is echt het probleem met die ice cores. Afgaande daarvan is er vooral heel veel nog niet bekend. Soms gewoon absurd veel, alsof dat er iets niet klopt.

#3 geen idee. #2 zou evt. ook niet echt een idee. Enige dat in de buurt komt, krachtig genoeg zeker en vast, maar misschien te noordelijk is Crater Lake van Mount Mazama dat rond die tijd gevormd werd. Maar of je zo een sulfur spike kunt zien uit Antarctica van Crater Lake ben ik niet zeker over. Maar met 5677BC/7677BP lijkt dat wel de enige verklaring tenzij er een andere is die gemist wordt rond die tijd (maar dan zou je duidelijk een enorme klimaatimpact moeten gehad hebben toen, en die is er niet echt.


Dus dat is zelfs een tefralaag daar, die de grens vormt tussen Holoceen en hetgeen ervoor, maar het staat juist voor een periode van het einde van Jonge Dryas en abrupte opwarming. De uitbarsting zou moeten plaatsgevonden hebben in IJsland, maar het is wel een raadsel waarom dat dan op #1 staat in Antarctica... En om welke vulkaan in IJsland het zou moeten gaan.


Wellicht deze vulkaan... die ik al kende maar waarvan ik de datum telkens vergeet... dus rond 11.5ka (dus 300 jaar ervoor, maar daar kan zeker een error op zitten, zeker als men het heeft over "rond". 18 billion cubic meters of basaltic lava is gigantisch

Bij Laki is dat maar 14 cubic kilometers of lava. Vergeleken met 18 billion cubic meters of basaltic lava. Omgezet dus meer dan 1 miljoen keer zwaarder dan Laki. [als ik geen rekenfout maak... kilometers is anders dan meters, en 18 billion is ook gigantisch natuurlijk]

En Laki barstte dus 14 km³ uit. Maar de uitbarsting die op dit moment gaande is in Reykjanes zit aan... 0.12km³, dus Laki heeft 116 keer meer lava uitgestoot dan de uitbarsting die nu gaande is. Over pakweg dezelfde periode. En Laki was daarnaast ook explosiever en gasrijker, dus dat is ook een groot detail.

Afgaande op de cijfers, is dat mindboggling. Zeker omdat de uitbarsting die nu gaande is rond of zelfs net iets over het gemiddelde zit voor een uitbarsting in de regio van Reykjanes heb ik gelezen.

Nu is het wel zo dat die uitbarsting mij duidelijk getriggered leek door deglaciatie (hoewel op het einde van het Jonge Dryas, dus een heel koude periode). Misschien was de opwarming al gaande, en heeft dat het getriggered. Ofwel heeft de vulkaan de opwarming dan getriggered, maar ik zou niet echt weten hoe dat dan in zijn werk gaat. Er was zeker abrupte klimaatverandering op dat exact moment, dat staat vrijwel vast, doordat het quasi samenvalt daarmee. [nl. zelfs gewoon begin van het Holoceen, en de tefra is de grenslaag].

EDIT: Afgaande op het onderzoek is het heel erg moeilijk om echt van die data grote dingen aan te nemen, en dus zeker niet zo simpel als ik hoop dat het soms zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
8.2 aardbeving nabij Alaska/Aleutische eilanden. Tsunamidreiging voor Pacific Ocean. Aardbeving vond plaats 1,5 uur geleden.

[ging normaal een post maken over Alaska/Aleutische eilanden twee dagen geleden, maar heb die niet gepost omdat ik er niet tevreden over was, dus ook weer toevallig].



E7cYYlLVEAA-2ir.jpg


A major quake occurred short time ago 70 miles south of the Alaska Peninsula. According to preliminary data, it had a magnitude of around 8.2 and occurred at shallow depth. Based on early reports, the shaking on ground could be felt in large parts of Alaska, but did not cause major damage directly.

However, at this magnitude and its shallow location under the seabed, it has the potential to trigger large ocean waves known as tsunami. A tsunami warning was issued by the NWS Pacific Tsunami Warning Center for coastlines in the Pacific Ocean.
In particular, warnings and advisory messages of potential tsunami waves were issued for the Alaska Peninsula and the Aleutians Islands closest to the epicenter of the quake, but also far-away areas including Guam and Hawaii:
"Based on all available data a tsunami may have been generated by this earthquake that could be destructive on coastal areas even far from the epicenter. An investigation is underway to determine if there is a tsunami threat to Hawaii."
For updates on the potential tsunami, please check the US Tsunami Warning Center.
 
De vulkaan dichtst bij de aardbeving is Veniaminof. In die regio is er duidelijk enorm veel trilling geweest, gezien het nabijgelegen dorpje Perryville dat ook meldt. Dat is een zeer actieve vulkaan die in een actieve fase zit.

De andere twee vulkanen in de buurt zijn Pavlov en Aniakchak. Ook het vulkanische complex Katmai ligt relatief in de buurt maar iets verder. En Dutton ligt ook niet zo ver. Pavlov ligt misschien ook al net iets te ver. Op dit moment heeft die code geel.

Dutton is een vulkaan die al heel lang niet meer heeft uitgebarsten, maar mij wel in staat lijkt voor een heel krachtige uitbarsting. Alleen ligt die toch net iets te ver weg. Katmai complex ligt ook te ver en heeft recent zijn catastrofale uitbarsting al gehad, nl. in 1912 met Novarupta van Mount Katmai.

Aniakchak is echter wel krachtig, en na Veniaminof de tweede dichtste vulkaan bij de aardbeving. De laatste uitbarsting was in 1931 (toen echter gewoon een VEI4, net geen VEI5, grappig genoeg zou zo een uitbarsting al meteen de zwaarste van de 21ste eeuw zijn). Ook voor 1931 was er geregeld activiteit, maar eerder om de paar eeuwen. De uitbarsting/activiteit rond 1620-1640 was zeker minstens VEI5. Maar van deze vulkaan zijn zeer explosieve gebeurtenissen bekend, waaronder de VEI6 ongeveer rond 7500BC. En vooral de uitbarsting 3600 jaar geleden welke net geen VEI7 was (volgens de data), maar wel gigantisch (en een sterker signaal heeft in de ice records dan Santorini waar men indertijd voor zocht). Dat is niet de enige activiteit, want er zijn meer uitbarstingen gekend van deze vulkaan. Maar die van 3600BP is wel de zwaarste die gekend is.



aniakchak-caldera_alaska.jpg


En een foto van de caldera.
 
Laatst bewerkt:
De impact van zo'n zware vulkaanuitbarsting wordt nogal eens onderschat. Zoals je zelf aangeeft is zelfs een Tambora 1815, die een globale impact had, nog maar een kleintje vergeleken met een Toba die een bottleneck heeft veroorzaakt voor de mensheid. Vandaag zullen we wel beter gewapend zijn tegen de extreme klimaatimpact van zo'n catastrofische uitbarsting, maar het slachtofferaantal zal nog altijd enorm zijn. Niet zozeer direct, maar wel indirect. De pakweg 10.000 jaar waarin de mensheid in opmars is gekomen en van jager-verzamelaar naar ruimtevaarder is geëvolueerd is op de geologische klok maar een zeer korte tijdspanne. De antropocentrische blik op de planeet is in die zin ook een verblinding.
 
De impact van zo'n zware vulkaanuitbarsting wordt nogal eens onderschat. Zoals je zelf aangeeft is zelfs een Tambora 1815, die een globale impact had, nog maar een kleintje vergeleken met een Toba die een bottleneck heeft veroorzaakt voor de mensheid. Vandaag zullen we wel beter gewapend zijn tegen de extreme klimaatimpact van zo'n catastrofische uitbarsting, maar het slachtofferaantal zal nog altijd enorm zijn. Niet zozeer direct, maar wel indirect. De pakweg 10.000 jaar waarin de mensheid in opmars is gekomen en van jager-verzamelaar naar ruimtevaarder is geëvolueerd is op de geologische klok maar een zeer korte tijdspanne. De antropocentrische blik op de planeet is in die zin ook een verblinding.
Klopt, maar Santorini en Aniakchak correleren vrij moeilijk met enige impact die gekend is toen. 1627BC tja. Van Santorini kennen we nog altijd de datum nog niet. Rond 250BC was er ook een gigantische vulkaanuitbarsting, maar het is niet geweten om welke het ging. Ook toen niet echt iets gekend, hoewel het wel erg koud was in Griekenland toen (en de piek van de kou toen was). Een soort van kleine IJstijd before the one we know. 44BC Okmok, de 535 en 539/540 uitbarstingen, Samalas, Kuwae (of de 1427 one), Laki en Tambora hadden zeker veel impact. Misschien ook Eldgja rond +-950. Van Paektu Mountain in Noord-Korea ben ik het niet zo zeker, ook rond die datum. En Ilopango, Apoyeque, Ambrym zijn moeilijker te linken. Huaynaputina - ongeveer 4-5 keer krachtiger dan Pinatubo - had ook impact. Maar er zijn er nog veel meer, zoals bvb. Quilotoa ergens in de 13e eeuw.

Goed nieuws trouwens: met die tsunami valt het best wel mee, enkel een kleine lokale tsunami in de dichtst omgeven regio van Alaska.
 
Laatst bewerkt:

Beetje chaotische pagina's maar goed...

In de laatste 1.25 miljoen jaar zijn er dus ongeveer 11 supervulkaanuitbarstingen bekend. De laatste dus Taupo op de laatste piek van de grote IJstijd. De grootste Toba dus. Mogelijk 5500 DRE (Dense Rock Equivalent) dus 13200km³, dat zou dan ongeveer 13 keer krachtiger zijn dan de laatste supervulkaanuitbarsting van Yellowstone.

170.000 jaar geleden heeft Yellowstone trouwens ook een uitbarsting gehad, maar toen VEI7 (dus dat die al 600.000 jaar stil is, en wacht sinds de laatste uitbarsting is ook totaal niet juist). Maar sowieso als je ziet hoeveel krachtige uitbarstingen er zijn is het tegelijkertijd indrukwekkend maar ook misselijkmakend, en dan zijn er wellicht nog zoveel waarvan het niet eens geweten is. Japan lijkt mij ook een flink onderschatte regio. Zelfs in Ethiopie zijn er supervulkaanuitbarstingen geweest in de laatste 1.25 miljoen jaar.

De 11:
Nieuw-Zeeland - 4 (allevier Taupo Volcanic Zone)
Japan - 2 (Aira en Aso caldera. In Aira zit nu één v/d meest actieve vulkanen ter wereld Sakurajima maar die doet mij meer aan Krakatau denken)
Indonesie - 2 (alletwee Toba)
Ethiopie - 1 (Awasa)
VS - 1 (Yellowstone)
Guatemala - 1 (Atitlan)

En dan hebben we het niet eens over de VEI7's (of zelfs VEI6's maar daar zijn er zoveel van en de meeste niet eens gekend of opgenoemd). Taupo bvb. heeft nog een hele reeks VEI7's in diezelfde periode. Dus naast de 4 VEI8's nog eens 20 VEI7's (in de laatste 1.5 miljoen jaar). En er zijn nog een paar VEI5's en VEI6's gekend ook.

Europa dus enig continent dat ontbreekt (bij VEI8).

In het Andesgebied zijn er ook heel veel supervulkaanuitbarstingen, maar die dateren meer van voor 2.5 miljoen jaar geleden (allemaal Noord-Chili/Zuid-Bolivie, waar nu Uturunku soms gehypet wordt).
 
Laatst bewerkt:
Campi Flegrei zou het potentieel wel kunnen zijn?
In feite kan het wel, maar het is nog niet gebeurd. Het is wel hetgeen dat het dichtst in de buurt komt van een "supervulkaan" in Europa. VEI 8 erupties voor een supervulkaan is misschien ook een wat arbitraire definitie.

VEI7 erupties 15.000 jaar geleden, 39.000 jaar geleden, +-200.000 jaar geleden en +-300.000 jaar geleden. Met tal van VEI6's er nog eens bij (en ook in moderne geschiedenis ook één VEI5). En wellicht een heleboel niet bekende of waarvan de lagen te veel geërodeerd zijn doorheen de tijd. De vulkaan toonde duidelijk in de voorbije decennia onrust, maar ik denk dat dat ook eigen is aan dat type vulkanen. Vesuvius maakt in feite ook wellicht deel uit van het vulkanische complex. Er zijn toch aanwijzingen dat de magmakamers met elkaar verbonden zijn.

320km³ bij de uitbarsting van +-39.000 jaar geleden (37.330BC). Dat is al een flinke VEI7. As van die uitbarsting is tot in Kazakhstan gevallen zelfs.

 
Campi Flegrei zou het potentieel wel kunnen zijn? Wordt ook wel regelmatig gehyped, zo lees ik bij het sensastiebeluste The Sun:

MAGMA MIA! Italy’s supervolcano Campi Flegrei beneath Naples could erupt at ANY moment, completely devastating the city
Ja, inderdaad een enorm gehypete vulkaan. Maar dat is western bias natuurlijk. Dat heb je bvb. met Yellowstone ook in de VS. Maar in Europa zijn Campi Flegrei, Santorini en vooral Laacher See enorm gehypet. Bij Laacher See ook behoorlijk onterecht. 16km³ tephra, ja komt natuurlijk niet in de buurt van een supervulkaan. Deze vulkaan is wellicht ook uitgebarsten door het einde v/d ijstijd, isostasie als gevolg van terugtrekken van de gletsjer. Ik denk niet dat die in staat zou zijn voor een gelijkaardige uitbarsting, daarvoor is de magma supply denk ik niet groot genoeg. Met 16km³ tephra vergelijkbaar met de uitbarsting van Pinatubo in 1991, dus ongeveer éénmaal per eeuw komt zo een type uitbarsting voor. Dat is natuurlijk nog altijd indrukwekkend, maar bijlange na geen supervulkaanuitbarsting zoals soms beweerd wordt.


Als bepaalde schattingen kloppen doet Toba gewoon letterlijk (bijna) 1000 keer beter met 13200km³.

Nouja, je ken elke discussie de mond isnoeren met Toba, die uitbarsting is gewoon niet normaal en eigenlijk gewoon niet voor te stellen. Eigenlijk zouden we het een keer moeten zien zonder dat er een impact is voor de Aarde om te weten wat het is, zeker omdat de uitbarsting maar twee weken duurde.

Het kratermeer is ongeveer even groot als 1/10e van Vlaanderen.
 
Laatst bewerkt:
Western bias bestaat omdat de culturele hegemonie nog altijd sterk Westers-georiënteerd is. Je gaat geen cinema's vullen met Indonesische of Zuid-Amerikaanse supervolkanen met lokale acteurs, wél met Europese en Noord-Amerikaanse supervulkanen met Westerse sterren. Van fictieliteratuur zou de Ashfall-trilogie van Mike Mullin wel goed zijn. Die bias is clickbait, drama verkoopt goed. Ik veronderstel dat ernstige vulkanologen zich soms storen aan die dramatische krantenkoppen, anderzijds maakt het hun werk wel relevant en zullen sommige jongeren wel geïnteresseerd zijn om die studierichting te volgen.

Op Quora nog een aardige samenvatting gelezen van de impact van een uitbarstende Yellowstone. Murricah-gecentreerd, uiteraard. De impact op de rest van de wereld wordt niet besproken, maar die zal eveneens dramatisch zijn.

Just how many ways would life in America be affected if Yellowstone really blew its top big time? As several folks stated below, a truly massive “super-eruption” at Yellowstone is highly unlikely, but what if it really happened again? What follows sounds a bit sensationalist but it is all scientifically accurate. In fact, life throughout much of the Northern Hemisphere would experience something close to Armageddon.

Consider what happens to ground and infrastructure when it is covered with volcanic ash?

Here is a view of Mt. St. Helens after it blew. All that thick, dense, gray stuff is volcanic ash. Near the volcano, it was 200 feet thick and covered absolutely everything. Notice the size of the helicopter in the image. That is how much ash can be ejected!

If Yellowstone blew and ejected an ash cloud similar to the enormous volume it spewed long ago, it would deposit hundreds of feet of ash nearer the volcano and at least 4 - 6 inches of ash over 2/3 of the continental U.S. That sounds at least manageable but once deposited, volcanic ash hardens into a type of soft concrete as soon as it is rained on. So, imagine 2/3 of the U.S. being covered in soft concrete. Only bulldozers would be able to move it, provided they had the fuel to do so (see below).

It’s not hard to realize that almost immediately, U.S. society would collapse. Most of the millions of homes and businesses covered in ash would be useless to use for months to years, as detailed below. Sadly, however, people would be trapped in them with nowhere else to go. Look at the photo below of an eruption aftermath overseas. Could anyone move any of those cars … anywhere?

Since 2/3 of America would be impassible for years from the cement-like ash, there would be no local or cross-country transit, no cars , trucks or bikes on the road, no electricity at all (ash is conductive and will short out/bring down most of the nation’s central electrical grid instantly). There would also be no trains, no gasoline or diesel for the bulldozers, the death of practically all of the billions of plants, livestock and crops throughout the breadbasket of the U.S., silos sitting idle with no way to reach them, no planes flying for months nor airports to land on for most of the U.S., no river traffic, no military movement and no police presence. There would also be no working hospitals or medical treatment. Within a week or so, food and medicines would begin to run out completely for MILLIONS of people, and badly poisoned surface water supplies would require filtering to drink. No municipal water supplies would be available, since (1) they are moved by electric pumps that will be dead and (2) their surface water reservoirs would be choked with ash. Well pumps would also sit idle without electric current. Imagine the panic of 200 million people in America with no potable water to drink! Modern America would fair very very poorly without electricity, very very quickly.

People cannot live without water for more than 2–3 days. Within a short time, the result would be the real threat of mass starvation and dehydration, particularly in the cities and towns. That would clearly lead to massive rioting, as people looted any piece of food, water or shelter available.

The ash cloud would reach the stratosphere and linger for months at least, causing huge drops in temperature across most of the Northern Hemisphere. If Yellowstone blew during winter, the temperature afterward could plunge to far below zero for six months or more. Even if the season was summer, cold might drop below freezing on some nights. Since there would be no electricity for heat, surface movement severely restricted due to the ash blanket, and oil and gas lines immediately dead from lack of power, millions of city dwellers, with no fireplaces in their homes, would potentially freeze to death within the first month or two.

With America brought to its knees, the entire world stock market and economy would obviously collapse. Stocks and bonds would be worthless and most of us would have no assets left to buy anything with. An immediate global financial Depression of cataclysmic proportion would be positively certain. Bartering would begin for the lucky few who had something to barter. The old Wild West would be paradise compared to the behavior of modern Americans armed with assault rifles and glocks, but no money, food or water to feed their family with, and no way to heat whatever emergency lodging they could find. It really would be a Mad-Max dystopian world for a long time.

That part of America not directly impacted by the eruption would be better off but not for long. Their food supply absolutely relies on cross-country trucking and rail, and their electric power would most likely also not work for weeks to months, since America’s power is an interconnected grid passing through the heartland. Further, few of them would have any money to buy anything with, since the nation’s banking system would be in chaos and possibly close down for months. Even if emergency imports from China or Europe could somehow reach those not in the volcano’s path, they would not be free. How much money do you have under your mattress? Even if the federal government stepped in to “donate” food and water to the masses, how could everyone be supplied in time to prevent starvation or dehydration?

Because we might have reasonable warning of a pending eruption (perhaps a few days to months), 2/3 of America might TRY to evacuate in advance … but to where? Americans are a stubborn people and will wait til the last minute. That is 200 million people! Where do you put those people? How do they leave? No highway system on Earth can accommodate 200 million people all fleeing at once. Where do they fill their tanks with gas as they head elsewhere?

Even if they could escape, how do you feed, water, clothe and shelter them? Since 3/4 of them would be armed with every type of gun Americans own (including military assault rifles & RPGs), and since people simply “will not go quietly into the night”, our American citizens will very likely try to invade the rest of America, the Southeast U.S. the West Coast. Canada and Alaska, forcibly if necessary. Since the rest of America is also armed well and would have no extra food to share, a massive shooting war of attrition might inevitably ensue. Millions would die. The winners would be the best armed. If that failed, their next target would be Mexico. When it comes to outright survival, we do what we have to do to protect our families. Even then, massive food shortages would prevail for years.

America would eventually recover and order would be restored, but hell on Earth would prevail for a decade. The death toll would be … well … apocalyptic.

A good 3-book fictional novel series about the ruthless behavior and human aftermath of a huge Yellowstone eruption is called “Ashfall”. It seems reasonably accurate. It is depressing but fascinating to read. Here is a link to book 1: Ashfall (Ashfall, #1)
 
Western bias bestaat omdat de culturele hegemonie nog altijd sterk Westers-georiënteerd is. Je gaat geen cinema's vullen met Indonesische of Zuid-Amerikaanse supervolkanen met lokale acteurs, wél met Europese en Noord-Amerikaanse supervulkanen met Westerse sterren. Van fictieliteratuur zou de Ashfall-trilogie van Mike Mullin wel goed zijn. Die bias is clickbait, drama verkoopt goed. Ik veronderstel dat ernstige vulkanologen zich soms storen aan die dramatische krantenkoppen, anderzijds maakt het hun werk wel relevant en zullen sommige jongeren wel geïnteresseerd zijn om die studierichting te volgen.

Op Quora nog een aardige samenvatting gelezen van de impact van een uitbarstende Yellowstone. Murricah-gecentreerd, uiteraard. De impact op de rest van de wereld wordt niet besproken, maar die zal eveneens dramatisch zijn.
Qua cinema heeft het ook met kansen te maken. Als je geen kansen geeft aan Vietnamese of andere Zuid-oost Aziatische acteurs/regisseurs, dan gaan ze ook nooit beter worden in hun vak of iets realiseren natuurlijk. Commercieel zullen anderstalige films enzovoort het minder goed doen, maar dat doe je ook door quota's in te voeren op streamingplatforms of cinema om lokaal geproduceerd cinema of niet-Engelstalige cinema te promoten. Dat doet China nu al, want anders ga je op een gegeven moment nog 95% superheldenblockbusters hebben in de cinema. Gelukkig is er met arthouse cinema nog een markt voor anderstalige films. Met "relatief weinig geld" kan je ook een film maken, en bij een succes daar wel op winnen. En in de praktijk zijn die vaak ook wel indien succesvol ook gewoon goed.

Qua vulkanen haal je twee domeinen dooreen. Dat is 1. ontspanning mbt op het thema vulkanisme en 2. wetenschappelijk onderzoek mbt op vulkanisme. Bij de eerste tak is het de taak v/d media om 1. correcte informatie te verspreiden en om andere culturen ook eens aan bod te komen, en niet altijd dezelfde Californische acteurs in dezelfde oersaaie Californische setting. Wanneer bij een natuurramp mensen omkomen, dan begrijp ik dat een ramp in BE/DE (zoals de overstromingen hier) veel media-aandacht krijgen. Het ligt ons nauw in het hart, het is dichtbij, het kan ons ook overkomen. Het vindt plaats in ons eigen land. Maar wanneer je moet kiezen tussen bosbranden in Californie of overstromingen in China zal men altijd de eerste optie kiezen, het ligt nochtans even ver. Maar men pikt veel meer op van Amerikaanse media. Nochtans veel meer doden in China bij de overstromingen, en elk verlies van een mensenleven is even erg. Andere landen krijgen zelfs helemaal geen media-aandacht. India kreeg eindelijk eens kleine media-aandacht onlangs, Japan heeft er gehad met zijn overstromingen. Maar ik vind nauwelijks artikels over overstromingen uit Oman, Costa Rica, Iran en Saoedi-Arabie terwijl ook daar gigantisch veel mensenlevens verloren zijn gegaan en de overstromingen zeker in de Arabische landen bijna van ongeziene toestand zijn. Ook over de nieuw-aangelegde GERD-dam in Ethiopie nauwelijks aandacht.

Maar... verder over vulkanen... ja, als je al termen gebruikt als supervulkaan Laacher See kan opnieuw uitbarsten. Dat is echt riooljournalistiek eerste klas. Dat is geen journalistiek. Dat kan een kleuter ook beweren. Het is nergens op gefundeerd, niets van wetenschappelijke waarde, het is feitelijk compleet onjuist (en bewust), en als media stuur / informeer je de bevolking, of hoor je die taak te hebben. Maar hier gooi je bewust misinformatie de wereld in. Zoals Trump het ooit zou zeggen: FAKE NEWS. Met capital letters. (ook al is FOX nog meer fake nieuws dan de media die hij fake nieuws noemt).

Op punt 2 gaat het meer om financiële middelen. Helaas heb ik het idee doordat het lang geleden is dat een zware vulkaanuitbarsting plaatsvond dat de ernst van een mogelijke uitbarsting flink wordt onderschat. We spelen op dit moment met vuur, en een goede voorbereiding zou al een heel goed iets zijn. Ik vind vulkanisme vrij verrassend voor een exacte wetenschap een wetenschap die eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat. Alsof het nog altijd 1600-1700 is op dat vlak, en vaak vinden dan ook blunders plaats, zoals onlangs in Congo. Het probleem is dat de ernst onderschat wordt, omdat de geologische tijdsschaal gewoon niet dezelfde is als die van het leven van een mens, en dat is volgens mij deel v/d oorzaak ervan. De kans is zeer groot dat niet de overgehypete vulkanen tot die catastrofale uitbarsting zullen leiden, maar één die gewoon nog niet goed gekend is. Misschien wel dat we al weten dat het een vulkaan is, maar niet dat we weten waartoe die in staat is, terwijl het vaak wel na post-eruption analysis duidelijk wordt dat het niet de eerste keer zou zijn. Zelfs in westerse landen worden bepaalde vulkanen behoorlijk onderschat. Maar in derdewereldlanden wordt er behoorlijk nonchalant omgegaan met bepaalde vulkanen of vulkanen in het algemeen (zoals in DR Congo bvb. maar Ethiopië, Noord-Korea etc... ook). Niet alleen door wetenschappers of de overheid, maar soms ook door de mensen zelf (al kunnen ze daar in Noord-Korea niet veel aan doen, want voor hen is het de berg waar KJU geboren is, en bij wijze van spreken in gedoopt is).

Het is voor mij gewoon erg frustrerend... Het is heel moeilijk om in te schatten welke vulkanen een bepaald gevaar vormen, omdat ik in mijn leven nog niet veel op dat vlak heb meegemaakt. In 1991 was ik nog niet geboren. De 20ste eeuw was een stuk kalmer dan de 19e eeuw. De laatste VEI7 gebeurde nog in het begin van de 19e eeuw toen de wereld nog niet zo geavanceerd was als nu, waardoor de opbouw naar zo een uitbarsting heel moeilijk te reconstrueren valt. Van een VEI8 hebben we totaal geen idee. We hebben totaal geen idee hoe de aanloop naar zo een uitbarsting zich zou aandienen. Geen idee.

Mocht ik terug kunnen gaan in de tijd... en een soort van 50 VEI 7 uitbarstingen kunnen meemaken in de internettijd, en daar allemaal begin, proces en eind van meemaken, of een leven hebben met de lengte van een geologische tijdsschaal zou het een pak gemakkelijker zijn. Maar onze wetenschap in het algemeen is gewoon nog heel erg jong in het algemeen. 500 jaar geleden hadden we nog maar pas de nieuwe wereld ontdekt. 500 jaar is een peulschil op de geologische tijdsschaal. Voor zware vulkanen zijn fases langere tijdsperiodes dan die 500 jaar, waardoor we vaak maar één periode van een vulkaan kennen, en de fases / fase changes niet kennen, waardoor we moeilijker kunnen inschatten wat een vulkaan gevaarlijk maakt of op het punt om uit te barsten, bij vulkanen die infrequent maar explosief uitbarsten.

Bij bepaalde vulkanen is het iets gemakkelijker om dat wel te doen, omdat ze frequenter uitbarsten (hoewel dat vaak ook een "fase" is), en daardoor de vulkanen beter kennen. In Italie heb je het voordeel dat er daar wel 2500 jaar beschaving is, dus dat de Vesuvius toch al zeker 2000 jaar gekend is en min of meer opgevolgd wordt. Maar bij veel vulkanen moet je teruggraven in de tijd, en niet altijd is die informatie makkelijk achter te halen, accuraat en sommige voormalige uitbarstingen zijn gewoon al door het proces van erosie gegaan, of zijn begraven door andere aslagen van zwaardere uitbarstingen die erboven liggen.

Maar bepaalde vulkanen worden gewoon niet goed genoeg onderzocht of zelfs gewoon bijgehouden. En dat is enorm frustrerend.
 
Large earthquakes are common in the Alaska-Aleutian subduction zone. Since 1900, 8 other earthquakes M7 and larger have occurred within 250 km of the July 29, 2021 event, including earthquakes of M7.8 on July 22, 2020 (located 62 km west of the July 29, 2021 event) and M7.6 on October 19, 2020 (located 145 west of the July 29, 2021 event). Given the temporal and spatial proximity of the July 29, 2021 earthquake to the two previous large earthquakes in July and October 2020, those previous events were foreshocks of the July 2021 earthquake. An earthquake of M8.2 also occurred on November 10, 1938 within 40 km of the July 29, 2021 event. While initial information is incomplete, the July 29 earthquake may have ruptured partially or completely into the ruptured region of the 1938 earthquake.
The good news is USGS estimate less than 1% chance that this was also a foreshock of a stronger quake within the next week

https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/ak0219neiszm/oaf/commentary

What we think will happen next
According to our forecast, over the next 1 Week there is a 99 %, and it is most likely that as few as 270 or as many as 1,100 such earthquakes may occur in the case that the sequence is re-invigorated by a larger aftershock.
The chance of an earthquake of magnitude 5 or higher is > 99 %, and it is most likely that as few as 1 or as many as 13 such earthquakes may occur.
The chance of an earthquake of magnitude 6 or higher is 45 %, and it is most likely that as few as 0 or as many as 3 such earthquakes may occur.
The chance of an earthquake of magnitude 7 or higher is 6 %, and it is most likely that as few as 0 or as many as 1 such earthquakes may occur.
 
Toevallig doen ze op volcanocafe nu verder op wat ik hier postte, dus ga ik eens een linkje posten. https://www.volcanocafe.org/volcano-on-the-rocks/ Daar staat ook uitleg over het proces van ice drilling en hoe men "sporen van vulkanische uitbarstingen" kan vinden, maar ook uitleg waarom sulfur moeite heeft met de evenaar te kruisen, waardoor het geregeld zo is dat sulfur van vulkanen in het noorden niet te vinden zijn in het zuiden en omgekeerd. De vulkanen in de tropen hebben dat voordeel wel. Op die manier kan je voor vulkanen waarvan de culprit niet bekend zijn de geografische locatie al min of meer inschatten, als je weet welke vulkanische regio's actief zijn. In het noorden komen meer uitbarstingen meer voor (Kamchatka, Alaska, Aleutians, Azoren), en in het zuiden (Nieuw-Zeeland, Chili).

Enig probleem is dat de data kleine fouten kan bevatten, maar je ook op het verkeerde been kan brengen. Zoals mochten de gebeurtenissen uit 1991 zich veel vroeger hebben plaatsgevonden. Dan zouden we zuidelijker zoeken dan de Filipijnen. Pinatubo ligt op 15-16° noorderbreedte. Maar later dat jaar barstte Mount Hudson ook uit (ook een VEI6), en 1/3e tot 1/2e de kracht van Pinatubo. Mount Hudson ligt in Chili, dus zou je een sterker zuidelijk signaal krijgen. Wanneer je de twee samenlegt, zou je zuidelijker zoeken, en eerder in Indonesië of Latijns-Amerika noord van Chili zoeken, en niet aan: 1 in Filipijnen en 1 in Chili denken.

Deze comment is interessant

Sigl paper (Extended Data Table 4) shows some intriguing mystery eruptions:

Year — Greenland SO4 —- Antarctica SO4 —- N-Tree z score (tree stunting, northern hemisphere)
-426 99.8 78.2 -2.74 (probably tropical VEI7)
266 61.0 11.3 -1.70 (mostly northern)
536 99.0 N/D -3.36 (northern only)
1108 48.3 11.6 -1.99
1171 37.0 19.5 -0.91
1230 56.4 23.1 -1.71 (big and tropical)
1695 28.6 22.5 -1.63
1809 34.6 25.4 -2.18 (big and tropical)

Data for some known very large eruptions

1258 90.4 73.4 -1.43 (Samalas, VEI7)
1458 39.0 63.6 -2.31 (attributed to Kuwae)
1601 39.2 18.7 -2.62 (Huaynaputina, probably VEI6)
1783 135.8 N/D -1.16 (Laki)
1815 39.7 45.8 -2.51 (Tambora, VEI7)
Zoals je ziet, eigenlijk zijn er meer mystery eruptions dan gekende. Zelfs nog één in 1809! Wat een enorm mysterie is omdat deze ja toch qua sulfur spoor bijna 2/3e de kracht had van Tambora (6 jaar voor die uitbarsting). Ook 266, 536 en 1230 zijn grote uitbarstingen. Maar zoals ik al zei -426 is gewoon een heel krachtig signaal, en zeker één van de zwaarste uitbarstingen uit de laatste 2500 jaar. En we weten er gewoon niets over. Alleen dat het inderdaad erg koud was in Griekenland toen (op ongeveer de piek van die koude periode, maar die periode was al langer aan de gang. Tree growth is nochtans wel degelijk sterk aangetast op basis van de gegevens). Sterker dan bij The Year Without a Summer. Het kan zijn dat de impact vooral in de regio's waren die zich verder bevonden van de Middelandse Zee, waar de actie vooral plaatsvind. Maar dan zou men toch iets in China moeten vinden.

Ik blijf me enorm afvragen hoe het zelfs mogelijk is dat je een VEI7 uitbarsting in de Tropen, en dan niet eens kunt weten om welke vulkaan het gaat, terwijl het zo recent was. Ik vind dat een groot mysterie.

De schrijver van het artikel zoekt specifiek naar een vulkanische oorzaak voor het abrupt veranderende klimaat op Groenland, toen de Vikings de settlements op Groenland mislukten omdat het klimaat veel kouder werd.

The other 9 tropical eruptions occurred in 1110, 1172, (1192), 1258/59, 1287, 1331, 1345, 1453, 1459. The dates are accurate to 1-2 years. It is possible for a layer to be lost in counting, or to be double counted, and comparison with other information on eruption dates is necessary. The 1110 and 1453 eruptions are considerably stronger in the Greenland core and these may be a bit north of the equator. The 1459/60 eruptions is much stronger in the Antarctica core and may have been in the southernmost tropics. The 1192 eruption is strong in Greenland but is barely above our lower limit in Antarctica: it needs confirmation.

-> naast in het artikel ook een sterker signaal voor 1232 met wat uitleg erbij (toen ook wel aanwijzingen op een "vulkanische winter in Europa in de 2 jaren die erna volgden). 1258/59 is gekend als de uitbarsting van Samalas en heeft ook één van de sterkste signalen.

The southern eruptions are in 918, 961, 1040, (1230), 1241, 1270, 1277, (1286). Vermoedelijk telt 1230 en 1286 niet, maar dat valt niet uit te sluiten. Sterkste signaal op Antarctica is voor 1277. Maar de uitbarsting zijn relatief zwakker dan in de Tropen.

The northern eruptions occur at 939, 1003, 1011, 1021, 1029, 1112, 1138, 1183, 1201, 1210, 1212, 1215, 1220, 1233, 1330, 1341, 1390, 1470, 1478, 1480, and 1496. The 939 and 1183 events are strong; some of the weaker eruptions cluster in time and may be related or may be part of a single longer-lasting eruption.

939 en 1183 zijn met voorsprong de krachtigste. Maar die kunnen ook dichter bij de poolkap bevinden waardoor meer sulfur zich opstapelt. 939 is een enorm signaal, maar valt samen met Eldgja (een grotere versie van Laki). 1183 is niet gekend dacht ik. 1233 is de derde sterkste.

Maar dat is nu dus van een periode tussen 900 en 1500 en niet erbuiten (dus niet voor 900AD en niet voor 1500AD). En het is uitgebreider dus wellicht zitten er zeker VEI6's, een enkele VEI7 maar ook een paar VEI5's in / dubbele VEI5's etc. of soms geclusterde activiteit. 1257 Samalas, 939 Eldgja en 1459/60 is wellicht Kuwae (maar niet met zekerheid).

Enige wat ik niet begrijp is dat het 946 signaal voor Paektu niet zichtbaar is, nochtans een VEI7 (die vraag ga ik eens stellen).
 
Terug
Bovenaan