Vulkanen & aardbevingen-thread

20230206_Turkey.jpg


(...)

Deze was te verwachten (ten ZW van waar de vorige aardbevingen troffen), nabij Antioch / Antakya. Alleen had ik hem eigenlijk nog ietsje hoger verwacht.


 

Askja_samanburdur_20230213.jpg


Op vijf dagen tijd is het Askjameer fors gesmolten wat ongewoon is

Satellite images from the past week show that the ice covering Askja lake has been melting. Normally the ice melts in the summer between June and July, so this melting in February is quite unusual. A similar event was recorded in 2012 when the ice in Askja lake started to melt in March.

De oorzaak is niet gekend.


Geen duidelijk teken van een stijging in de activiteit. Ook is nog steeds niet geweten waarom zo een groot deel v/h ijs plots is gesmolten.

Laatste uitbarsting van deze vulkaan is in 1963. Inflatie sinds augustus 2021 is nu ongeveer 50 cm (een halve meter dus).
 

Is wel maar een deel v/h verhaal.

JqcNHFD.png


In het AVO rapport / update lees ik dat het onzeker is als een uitbarsting zich voordoet of dat de Tanaga of Takawangha zal zijn. Beiden liggen op hetzelfde eiland en vertonen verhoogde activiteit.

Location-of-the-Tanaga-volcanic-cluster-on-Tanaga-Island-Alaska-Bathymetric-contour.png


Tanaga eiland is wel zeer afgelegen, dus als een uitbarsting zich voordoet zullen de directe consequenties wellicht wel klein zijn.

Laatste uitbarsting van Tanaga is in 1914. Voor Takawangha mogelijk, maar niet zeker 1550.
 

cerro.jpg


Nog eentje met onrust op dit moment. Niet de eerste keer trouwens, ben niet zeker of ik over deze vulkaan al gepost heb, maar dit is ook die potentieel zeer zwaar kan uitbarsten als het verkeerd gaat, alleen is het één die zeer irregulier uitbarst maar als hij zou uitbarsten zou het zwaar kunnen worden. Laatste uitbarsting is wel ondertussen 160.000 jaar geleden, dus een hele poos terug (hoewel kleinere uitbarstingen in tussentijd eventueel wel konden plaatsgevonden hebben, alleen zou het bewijs daarvan verdwenen kunnen zijn).

De seismic swarm van vorig jaar was trouwens nog een stukje groter, met toen o.m. een M5.6 aardbeving.

chiles.jpg



Ook wat discussie rond deze vulkaan al geweest. In tegenstelling tot wat de naam zou vermoeden geen vulkaan in Chili, maar één aan de Ecuadoriaans-Colombiaanse grens.
 
FrhMp-WWAAAjqiS


We blijven in Ecuador, M6.9 aardbeving, vrij dicht bij Guayaquil.

Dit is Zuid-Ecuador dus niet Noord-Ecuador van de vulkaan hierboven.
 

M6.5 aardbeving in noord-Afghanistan, zeer diep en in een zeer afgelegen regio.

Ik zie heel conflicterende informatie rond de magnitude. Laagste schattingen hebben het over M6.1 en de hoogste over M7.7. Voor een diepe 6.1 vind ik dat hij wel erg ver gevoeld wordt, tot in Delhi (Noord-India) etc. Moet even kijken of het om twee verschillende bevingen gaat.

According to the United States Geological Survey, the quake hit on Tuesday, March 21st, 2023, at 8:47 pm local time at an intermediate to considerable depth of 187.6 km. The strength of the earthquake may have been tempered by its relative great depth below the surface, which makes it feel weaker in absolute terms. Magnitude and other quake parameters can still change in the coming hours as the agency continues to process seismic data.
A second report was later issued by Geoscience Australia (GeoAu), which listed it as a magnitude 6.5 earthquake as well. Other agencies reporting the same quake include the German Research Centre for Geosciences (GFZ) at magnitude 6.5, Italy's National Institute of Geophysics and Volcanology (INGV) at magnitude 6.6, the European-Mediterranean Seismological Centre (EMSC) at magnitude 6.7, and the citizen-seismograph network of RaspberryShake at magnitude 6.6.
Based on the preliminary seismic data, the quake was probably felt by many people in the area of the epicenter. It should not have caused significant damage, other than objects falling from shelves, broken windows, etc.
In Jurm (pop. 12,100) located 40 km from the epicenter, Ashkāsham (pop. 12,100) 53 km away, Ishqoshim (pop. 26,000) 61 km away, Faizabad (pop. 44,400) 75 km away, and Taloqan (pop. 64,300) 131 km away, the quake should have been felt as light shaking.

Waarom zie ik dan M7.7 op Twitter en berichten over Delhi felt shaking terwijl het niet zou mogen gevoeld zijn daar?

NtMmKq9.png


Ik begrijp het niet goed.

FrwugjwWIBw38Ty
 
Laatst bewerkt:

Niet de eerste keer meer, maar het zijn toch vaak dezelfde vulkanen waar de onrust periodisch terugkeert.

Laatste uitbarsting verschilt afh. van bron tot bron, maar volgens hem 1600 jaar geleden.

eZU2NV0.png


Afbeelding van lava flows uit de laatste 10.000 jaar die gekend zijn.
 


Ook dit wil ik zeker niet laten ontgaan, hier zijn ze al overgaan tot evacuaties.

Deze vulkaan is verantwoordelijk voor de tweede dodelijkste vulkanische ramp in de twintigste eeuw, toen het stadje Armero (en andere dorpen) bedolven werden onder lahars (vulkanische modderstromen).


Sinds die tijd heeft de vulkaan periodisch lage activiteit gehad, ze barst zelfs op dit moment uit, maar de vrees voor een grote uitbarsting wordt groter door zeer hoge seismische activiteit, met een gemiddelde van 9000 aardbevingen per dag sinds 1 april.

De Colombiaanse overheid is overgegaan tot evacuaties, en alert level is rood.
 

Toch onvoorstelbaar hoor.

In 1985 was de kritiek dat de autoriteiten niets deden om de wetenschappers negeerden. Vandaag zijn het de mensen zelf die te skeptisch staan.
 

Beetje oud nieuws al, is al nieuws van twee dagen geleden. Weet niet waarom ze daar nu pas mee afkomen. Ook is het niet zo uitzonderlijk. Vorig jaar was een uitbarsting van diezelfde vulkaan heftiger dan deze van vrijdag, daar werd dan niet over bericht. Voelt wat lukraak aan.

Zeker geen grote bedreiging, alertniveau is alweer verlaagd sedert gisteren.

Qua type vulkaan wel interessant. Was een vulkaan waarvan gedacht werd dat die uitgestorven was tot ze uitbarstte in 1955 in een soortgelijke uitbarsting zoals Mount St. Helens en daarom dus ook de Russissche St. Helens genoemd (na een duizendtal jaar van geen activiteit). Sindsdien quasi non-stop continu actief.
 

Andere Russische vulkaan barst nu uit, en deze schijnt wel een flinke uitbarsting te zijn, zwaarste van deze vulkaan in enkele decennia, deze keer de Shiveluch.


Dit is andere koek.

FtZz8MdXsAAPDrd


Ftarfs3WAAEhhYQ


Veel as ook in omliggende dorpen. (8 cm hoog), dit is in Klyuchi op 50 km van de vulkaan.

FtaMlrDWAAIczDy


Fta9MePWYAAKIV9.png


SO² signaal gedetecteerd, aswolk tot 20 km hoogte.

Dat zou kunnen wijzen op VEI 4 (en technisch gezien dan ook zwaarste uitbarsting van dit jaar wereldwijd). Een VEI 4 komt gemiddeld 1 keer per 1 tot 2 jaar voor wereldwijd.


Hier SO² signaal (dat wijst eerder op VEI 4), maar volgens die prof heeft de vulkaan in de satelliettijdperk nooit een uitbarsting in die mate geproduceerd, dus voor de vulkaan zelf is het dan de grootste sinds 1957 toen een grote VEI 5 plinische eruptie plaatsvond. De vulkaan is wel zeer actief en produceert (vrij) regelmatig VEI 4-5 uitbarstingen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jvc

Guardian is ook altijd goed (al classificeer ik 2007 niet als één van de grote, 1964 is de laatste erg grote en die was wellicht nog ietsje groter als deze).


SO² wolk is iets hoger dan de 0.2 TG, is nu 0.3-0.4 TG SO² in de vulkanische wolk, hoog genoeg ook voor een mogelijke impact op het klimaat. Alleen heb je ongeveer 5 teragram nodig om een impact te hebben, dus is de hoeveelheid SO² te klein. Je zou een 10 keer zwaardere vulkaanuitbarsting nodig hebben. Echter valt dit wel goed in lijn met de VEI 4 classificatie. 10 keer zwaarder en je hebt een VEI 5, en doorgaans heb je toch (minstens) een VEI 5 nodig voor een impact op het klimaat. Ook de uitbarsting van deze vulkaan in 1964 was trouwens een VEI 4.

Wat ik wel niet uitsluit, zeker door de hoeveelheid as en dergelijke is dat je mooie zonsondergangen voor een periode kan beleven als de situatie het toelaat, zeker omdat dit deze keer om een uitbarsting in de noordelijke hemisfeer gaat.
 
Laatst bewerkt:




FtnGIckXoAALO2_.png


FtmKNvFXgAcFfPP


Twee foto's van die uitbarsting

Maar lijkt mij effectief VEI 4

Wat problemen voor luchtvaart, nu ook stilaan in mainland USA, maar het grootste deel van de as in de lucht gaat richting Alaska (maar er wordt geen as op de grond verwacht, dus enkel luchtvaartproblemen).

___
Verder verhoogde onrust op de Aniakchak vulkaan in Alaska, al lijkt mij dat een werk van lange adem te zijn, zeker bij een zwaardere uitbarsting



aniak2.jpg


Aardbevingen per week

aniak_ground_def.jpg


4 cm uplift per week. Dat is echt belachelijk veel, dat zou 2 meter per jaar zijn, 20 meter per 10 jaar, ...


En ook nog steeds code oranje voor Nevado del Ruiz in Colombia met opnieuw verhoogde seismische activiteit na een daling afgelopen week.


Wou ik ook nog eens delen.

Als harde wind hier blaast, dan kan het soms neergevallen as van toen nog steeds verspreiden, en soms luchtvaartwaarschuwingen triggeren, en dat van een uitbarsting in 1912...

Was wel de zwaarste van de vorige eeuw wereldwijd.
 
Laatst bewerkt:

Alert level verhoogd naar geel voor de Katla vulkaan na seismische activiteit gisteren en een M4.8 aardbeving als hoogtepunt, de zwaarste voor Katla sinds 2009.

De vulkaan is voor het laatst met zekerheid uitgebarsten in 1918. Voorlopig lijkt het erop dat de activiteit weer terug aan het afnemen is, en zouden de aardbevingen gerelateerd kunnen zijn aan het smelten van gletsjerijs (hoewel geen veranderingen voorlopig worden gemeten) maar het is er wel het seizoen voor of veranderingen in het hydrothermische systeem.


Voorzorgsmaatregelen worden wel genomen en wegen die mogelijk overstroomd kunnen raken door een gletsjervloed zijn afgesloten.


Ctn4lZoWcAAltf3


De locatie van "Katla".
 
De behoorlijk actieve vulkaan Fuego in Guatemala is ook uitgebarsten. Ligt maar op 35 km van de hoofdstad. Een zevental dorpen in de directe omgeving liggen onder het as.
 
De behoorlijk actieve vulkaan Fuego in Guatemala is ook uitgebarsten. Ligt maar op 35 km van de hoofdstad. Een zevental dorpen in de directe omgeving liggen onder het as.
In 2019 nog beklommen, eigenlijk de acatenango met zicht op de fuego.

Wist pas sinds dat jaar dat die in 2018 stevig is uitgebarsten en dat dus regelmatig doet. Zou het anders niet gedaan hebben denk ik :tongue:. barstte toen ook wel elke 10 minuten licht uit.

Slechtste nacht van mijn leven trouwens, met de kou, trillingen en lawaai.
 
In 2019 nog beklommen, eigenlijk de acatenango met zicht op de fuego.

Wist pas sinds dat jaar dat die in 2018 stevig is uitgebarsten en dat dus regelmatig doet. Zou het anders niet gedaan hebben denk ik :tongue:. barstte toen ook wel elke 10 minuten licht uit.

Slechtste nacht van mijn leven trouwens, met de kou, trillingen en lawaai.
Ja, dat is een vrij actieve vulkaan en toch één van de bekendste uit Centraal Amerika. Weet wel niet hoe vaak ze die beklimmingen daar toestaan en onder welke omstandigheden ze worden toegelaten of zouden verboden worden.

Volcan_de_Fuego_October_1974_eruption.jpg


Foto van een sterke uitbarsting in 1974 van deze vulkaan

 
Mijn ex woont in Guatemala-Stad en heeft de Fuego de afgelopen jaren toch al een aantal keer beklommen, ik denk niet dat daar zoveel restricties op zijn.
 
Terug
Bovenaan