Vulkanen & aardbevingen-thread

Zware aardbeving in Turkije. Damn.

Vanmorgen las ik in een eerste bericht dat er sprake was van een hondertal doden, nu is dat al 580. Toch beangstigend hoe snel dat aantal oploopt doorheen de dag.
 
Ondertussen spreken ze al van 1300+ doden.

Om het even in perspectief te plaatsen: 7,8 op de schaal van Richter is vergelijkbaar met de grote beving van San Francisco in 1906

Naar schatting vielen er toen 3000 doden. Maar de bouwkwaliteit van de gebouwen in Turkije en Syrië zal veel slechter zijn dan in de VS.
Dit moet toch één van de zwaarste aardbevingen geweest zijn in Turkije in de laatste eeuwen. In 1939 is er nog een beving geweest van 7.8 op de schaal van Richter.


 
@Sneeuwstorm

In 1999 was er aan aardbeving in Izmit, toen vielen er 17.000 doden met 7,6 op de schaal van Richter.

Dit zal ook wel paar duizenden dodelijke slachtoffers worden jammer genoeg
 
Je miskijkt je snel op die schaal van Richter, want je denkt dat 7.6 nog meevalt vergeleken met die superbevingen van 9+ maar als je steden niet zijn voorzien op aardbevingen kan het slachtofferaantal wel eens heel snel catastrofaal worden. Voor de impact op de mens kan je beter naar de MMI-schaal kijken die de intensiteit van de beving meet in plaats van de magnitude.

Enfin, ik verwacht dat onze vriend @Lakigigar dat allemaal met meer kundigheid kan uitleggen. :p
 
T zal ook wel niet helpen dat het midden in de nacht plaats vond. Ik vrees met de snelheid dat de doden binnen komen het er wel boven de 10k kunnen worden :/
 
Je miskijkt je snel op die schaal van Richter, want je denkt dat 7.6 nog meevalt vergeleken met die superbevingen van 9+ maar als je steden niet zijn voorzien op aardbevingen kan het slachtofferaantal wel eens heel snel catastrofaal worden. Voor de impact op de mens kan je beter naar de MMI-schaal kijken die de intensiteit van de beving meet in plaats van de magnitude.

Enfin, ik verwacht dat onze vriend @Lakigigar dat allemaal met meer kundigheid kan uitleggen. :p
De schaal van Richter geeft de totale energie weer van de aardbeving terwijl de MMI-schaal de intensiteit geeft van de schokken op 1 plaats. Maar dat gaat van plaats tot plaats verschillen.
 
Het loopt alleszins heel snel op :(

Het duurt ook dikwijls dagen tot weken eer alle doden en overlevenden vanonder het puin gehaald zijn, als je daar in een afgelegen dorpje woont zou het wel eens lang kunnen duren tot er hulp komt.
 
Je miskijkt je snel op die schaal van Richter, want je denkt dat 7.6 nog meevalt vergeleken met die superbevingen van 9+ maar als je steden niet zijn voorzien op aardbevingen kan het slachtofferaantal wel eens heel snel catastrofaal worden. Voor de impact op de mens kan je beter naar de MMI-schaal kijken die de intensiteit van de beving meet in plaats van de magnitude.

Enfin, ik verwacht dat onze vriend @Lakigigar dat allemaal met meer kundigheid kan uitleggen. :p
Wat ook meespeelt maar dat getal niet aangeeft, is bvb. de aard van de grond en hoe diep de aardbeving plaatsvond. Ook de duur van zo een aardbeving toont dat getal niet aan.

Omstandigheden spelen ook mee. Of het s'nachts of overdag plaatsvond, of er voorschokken waren om de mensen te waarschuwen, weersomstandigheden, gebruiken v/d mensen, hoe de mensen voorbereid zijn op dergelijke bedreiging, of de huizen bewapend zijn tegen dergelijke schokken, evt. tsunami etc.

7.8 (of 7.6), het zijn er twee blijkbaar, is trouwens gewoon echt wel zwaar hoor. In België hebben we nog nooit zo een beving gehad. Dat is 100 keer zwaarder dan de zwaarste aardbeving ooit in België. De aardbeving van Afghanistan vorig jaar was bijvoorbeeld een M6.2 (maar daar speelden de omstandigheden natuurlijk niet mee).

M9+ aardbevingen zijn zeldzaam. Ik denk dat we al tien jaar geen aardbeving hebben gehad die zwaarder was dan M8.5. De laatste was in 2012. Tussen 1965 en 2004 was er ook geen enkele aardbeving van M8.5 of hoger op de Aarde, terwijl de periode 2004-2012 er zes had (!). Over de hele 20ste eeuw waren er 12 maar allemaal dus in de eerste 65 jaar.

7.8 is echt wel hoog, want dat komt vaak al in de buurt (of is soms genoeg) voor de zwaarste aardbeving van het jaar wereldwijd. En het zou de eerste keer zijn deze eeuw dat het niet op de Ring of Fire zou zijn als M7.8 de zwaarste blijft (wat kan).
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen las ik in een eerste bericht dat er sprake was van een hondertal doden, nu is dat al 580. Toch beangstigend hoe snel dat aantal oploopt doorheen de dag.
Ik reed naar het werk met een melding van "zeker 40 doden"...

Als je dan nu leest dat er op 280km van het epicentrum nog een ziekenhuis van 8 verdiepingen volledig is ingestort, dan vrees ik dat de huidige 1500 nog bijlange het einde niet is.
 
Wat ook meespeelt maar dat getal niet aangeeft, is bvb. de aard van de grond en hoe diep de aardbeving plaatsvond. Ook de duur van zo een aardbeving toont dat getal niet aan.

Omstandigheden spelen ook mee. Of het s'nachts of overdag plaatsvond, of er voorschokken waren om de mensen te waarschuwen, weersomstandigheden, gebruiken v/d mensen, hoe de mensen voorbereid zijn op dergelijke bedreiging, of de huizen bewapend zijn tegen dergelijke schokken, evt. tsunami etc.

7.8 (of 7.6), het zijn er twee blijkbaar, is trouwens gewoon echt wel stevig hoor. In België hebben we nog nooit zo een beving gehad. Dat is 100 keer zwaarder dan de zwaarste aardbeving ooit in België. De aardbeving van Afghanistan vorig jaar was bijvoorbeeld een M6.2 (maar daar speelden de omstandigheden natuurlijk niet mee).
Idd, in Turkije, Syrië, ... vallen er altijd veel meer doden bij een gelijkaardige beving dan in Japan bijvoorbeeld omdat in Japan de gebouwen er veel beter op gebouwd zijn.

De Ronde van Antalya (wielerwedstrijd) die zou beginnen op 9 februari is afgelast als gevolg van de aardbeving
 
Het vindt ook plaats in één van de armere gebieden v. Turkije, deels ook waar veel Koerden wonen.

800px-M_7.8_-_Central_Turkey.jpg


Daarmee lijkt het op een type breuklijn plaats te vinden die vergelijkbaar is met de gepopulariseerde San Andreasbreuklijn (dezelfde die bvb. de aardbeving van San Francisco in 1906 veroorzaakte).

Op deze breuklijn vonden eigenlijk al eerder bevingen plaats in deze eeuw, maar allemaal meer ten noordoosten van de huidige getroffen regio en in het verleden is er altijd de westwaartse trend op deze breuklijn, ook nu. Al lijkt een groot deel van de breuklijn in één keer verschoven te zijn nu.

Probleem met Turkije is dat er zo heel veel van die breuklijnen en (micro)platen zijn die aan elkaar grenzen wat het een tektonisch gevoelige regio maakt. Met de Arabische Plaat, Anatolische Plaat, Euraziatische Plaat en Afrikaanse Plaat en in de meeste gevallen allemaal wel met elkaar botsen, of transform bewegen.

1920px-Anatolian_Plate.png



In dit geval de East Anatolian Fault dus.
 
Eigenlijk mogen we toch van een geluk spreken dat wij geografisch zo "veilig" liggen .
Turkije, Filippijnen, zelfs Amerika... wondermooie landen, maar toch zo gevoelig.

Blij dat ik er niet woon.
 
Eigenlijk mogen we toch van een geluk spreken dat wij geografisch zo "veilig" liggen .
Turkije, Filippijnen, zelfs Amerika... wondermooie landen, maar toch zo gevoelig.

Blij dat ik er niet woon.
Zwaarste aardbeving is hier was in Verviers, 1692. 6.3 op de Schaal van Richter. We hebben hier inderdaad geen gevoelige breuklijnen en supervulkanen in de buurt. Wel veel verzuurde zageventen, maar daar valt weinig aan te doen vrees ik.
 
Zware naschok van 7,4 ondertussen.
7.5 naar het schijnt. Maar het epicentrum ligt 100km vandaan de eerste beving, dus dan kan je nog moeilijk van een naschok spreken. Dat is op zichzelf al een zeer zware aardbeving.
Stel dat de maan even groot was als Venus dan zouden we ook niet meer van een maan kunnen spreken.
 
Laatst bewerkt:
7.5 naar het schijnt. Maar het epicentrum ligt 100km vandaan de eerste beving, dus dan kan je nog moeilijk van een naschok spreken. Dat is op zichzelf al een zeer zware aardbeving.
Stel dat de maan even groot was als Venus dan zouden we ook niet meer van een maan kunnen spreken.
Zolang dat ding rond onze planeet draait zouden we zeer zeker van een maan kunnen spreken. 😉
 
Zwaarste aardbeving is hier was in Verviers, 1692. 6.3 op de Schaal van Richter. We hebben hier inderdaad geen gevoelige breuklijnen en supervulkanen in de buurt. Wel veel verzuurde zageventen, maar daar valt weinig aan te doen vrees ik.
6.3 is nog altijd behoorlijk hoor. De aardbeving in Verviers is historisch gezien één van de grootste in West-Europa ooit waargenomen. Ja, vergeleken met de ring of vuur of bepaalde andere regio's is het klein bier. Maar het is niet dat de aarde hier niet kan beven. De Rijndelta is relatief tegenover andere Europese regio's, zeker als je de Zuid-Europese regio's eventjes wegdenkt wel vrij aardbevingsgevoelig.

EQ_Hazard_Map_only.png



In de regio van Bree ligt er bijvoorbeeld ook een breuklijn, ik weet niet hoe ze noemt (en het is niet zoals daar in Turkije), maar het is wel een breuklijn.



Dit is ook één van de grootste uit West/Centraal-Europa (schatting van M7.1), ook opnieuw in de regio van de Rijn/Rijndelta. Blijkbaar
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan