Vulkanen & aardbevingen-thread

Eigenlijk is het pas nu imminent. Grindavik is al volledig geëvacueerd, de 4.000 inwoners kregen gisteren vijf minuten tijd om nog snel hun huisdieren en spullen op te halen maar het ziet er naar uit dat het dorp volledig zal worden verzwolgen onder het magma. Onder het stadje loopt een zogenaamde magmacorridor die vloeibare lava naar boven stuwt en er is ook een zinkgat ontdekt onder het dorpje waar het magma vermoedelijk uit zou komen.


IJsland houdt hart vast voor "ongeziene" vulkaanuitbarsting: "Blijft een kwestie van uren of dagen"
 
Wel spannend!
Stiekem kijk ik uit naar de ongetwijfeld spectaculaire beelden, maar tegelijkertijd voel ik wel mee met de inwoners van dat dorpje. Blijft een fascinerend land qua vulkanische activiteit, subiet kan daar een heel dorp gewoon van de kaart verdwijnen :unsure:

Hopelijk niet te veel gedoe met het luchtverkeer.

Was bij de eijafjafjeukkuttel ook.

Was toen vooral door de aswolk denk ik. Ik ken er niet genoeg van om te weten of dat nu ook mogelijk is of niet.
 
Wel spannend!
Stiekem kijk ik uit naar de ongetwijfeld spectaculaire beelden, maar tegelijkertijd voel ik wel mee met de inwoners van dat dorpje. Blijft een fascinerend land qua vulkanische activiteit, subiet kan daar een heel dorp gewoon van de kaart verdwijnen :unsure:



Was toen vooral door de aswolk denk ik. Ik ken er niet genoeg van om te weten of dat nu ook mogelijk is of niet.
Stiekem hoop je op een VEI 8. :unsure:
 
Kan er nog wel bij in de roaring '20s...
Yellowstone is overdue hé. Maar vulkanen werken met zogenaamde diepe tijd, tienduizend jaar is voor een vulkaan wat voor ons als een kwartier mag tellen. De impact van zo'n vulkaanuitbarsting zou wel immens zijn, maar misschien is de volgende uitbarsting pas wanneer de mensheid uitgestorven is.
 
In de Campi Flegrei niet ver van Napels dreigt er ook een uitbarsting, in een gebied waar 500000 mensen wonen. In geval van een uitbarsting, wordt dat problematisch om iedereen daar weg te krijgen. Het meest waarschijnlijke is een kleine uitbarsting meer er is een VEI 7 uitbarsting geweest 39000 jaar geleden. De gevolgen daarvan zouden rampzalig zijn voor Italië en Europa.
 
In de Campi Flegrei niet ver van Napels dreigt er ook een uitbarsting, in een gebied waar 500000 mensen wonen. In geval van een uitbarsting, wordt dat problematisch om iedereen daar weg te krijgen. Het meest waarschijnlijke is een kleine uitbarsting meer er is een VEI 7 uitbarsting geweest 39000 jaar geleden. De gevolgen daarvan zouden rampzalig zijn voor Italië en Europa.
Toen ik daar was zeiden de locals ook dat ze daar idd nooit weg gaan geraken. Ze kunnen het een 3tal weken vooraf weten, maar iedereen zal willen vertrekken op hetzelfde moment en er is maar 1 weg dus zal alles daar potdicht zitten.
 
In de Campi Flegrei niet ver van Napels dreigt er ook een uitbarsting, in een gebied waar 500000 mensen wonen. In geval van een uitbarsting, wordt dat problematisch om iedereen daar weg te krijgen. Het meest waarschijnlijke is een kleine uitbarsting meer er is een VEI 7 uitbarsting geweest 39000 jaar geleden. De gevolgen daarvan zouden rampzalig zijn voor Italië en Europa.

Ik zie hier en daar iets vaag over het verband tussen zonneactiviteit en vulkanische activiteit.
Ik ken er absoluut niet genoeg van, dus neem het met een korrel zout, maar:

M.a.w. veel zonneactiviteit, dus het kan misschien wel kloppen.
 
Ik zie hier en daar iets vaag over het verband tussen zonneactiviteit en vulkanische activiteit.
Ik ken er absoluut niet genoeg van, dus neem het met een korrel zout, maar:

M.a.w. veel zonneactiviteit, dus het kan misschien wel kloppen.
Het verband dat misschien bestaat is omgekeerd evenredig met zonneactiviteit, statistiek wijst erop dat er misschien een verband is waarbij er minder (meer) vulkaanuitbarstingen zijn bij hogere (lagere) zonneactiviteit, en nu start er zo'n cyclische periode van hogere zonneactiviteit dus we zouden dan minder kans hebben op vulkaanuitbarstingen.
 
Nog altijd niks, en het zou dus een minder zware uitbarsting zijn dan eerst gevreesd (al is dat dorpje nog altijd een vogel voor de kat)
 
ik hoop dat die vulkaan in ijsland zo rap mogelijk begint uit te spuwen,
want in december wil ik graag nog op reis.
Geen zin om met die aswolk eventueel opgescheept te zitten hier dan, en toch kerst moeten vieren hier met mijn familie.
 
ik hoop dat die vulkaan in ijsland zo rap mogelijk begint uit te spuwen,
want in december wil ik graag nog op reis.
Geen zin om met die aswolk eventueel opgescheept te zitten hier dan, en toch kerst moeten vieren hier met mijn familie.
Met de auto naar Benidorm dan maar? 😊
 
ik hoop dat die vulkaan in ijsland zo rap mogelijk begint uit te spuwen,
want in december wil ik graag nog op reis.
Geen zin om met die aswolk eventueel opgescheept te zitten hier dan, en toch kerst moeten vieren hier met mijn familie.
Nogmaals, het is niet zeker dat er een grote aswolk gaat zijn he.

De Eyjafjallajokull was toch een specialleke op dat vlak.
 
Terug
Bovenaan