Oké, die sprong van "moorden is biologisch" naar "carrièrekeuzes van mannen en vrouwen is biologisch" is pseudowetenschap. Je hebt studies gegeven waar die bewijzen "tussen de regels" zouden moeten staan, maar die eigenlijk allemaal niet dat aangeven. Wel dat er biologische verschillen zijn, dat geeft iedereen hier dus ook aan. Niet dat dàt een biologisch verschil is.
Jouw "bewijs" van het feit dat dat biologisch is, was dat het over culturen heen zo was. En dus universeel zo was. Terwijl het net niét universeel zo was, alleen universeel voor bepaalde culturen op een heel specifiek moment in de tijdlijn van de wereld.
Dus geen bewijzen voor die best wel straffe claim, terwijl je doet alsof het op wetenschap is gestoeld. Dat is dus pseudowetenschap.
Mijn opmerking 'tussen de regels' ging over een discussie of nobelprijswinnaars hard werken of niet...niet over de andere artikels. Kijk het nog eens goed na wat ik heb gezegd.
Ik mag hopen dat biologische verschillen over culturen heen vrij gelijk zijn (anders gaan we naar rassenleer). Je gaat door biologie bepaalde tendenzen zien. ik zeg niet dat cultuur geen impact heeft, of dat er geen mannen en vrouwen afwijken (heb ik overigens nergens in mijn posts gezet), maar over het algemeen kan je duidelijke tendenzen zien. Onze maatschappij zet sterk in op equality of opportunity voor iedereen, ongeacht of die man/vrouw, rijk/arm, blank/bruin is (wat ik alleen maar aanmoedig). Het 'sociale element' wordt steeds meer weggenomen. De vraag is natuurlijk in welke mate die een impact had.
Toch hebben mannen en vrouwen gemiddeld genomen andere interesses en opvattingen over het leven. Die vloeien voort uit verschillen in hormonen, hersenactiviteit, etc. Dat is biologisch, er zijn genoeg tests met kinderen, primaten,... die dat bewijzen. Of neem een ander voorbeeld, kijk hoe jouw gedrag/geest zou veranderen als je een lange tijd vrouwelijke hormonen zou nemen (ik vermoed dat jij een man bent?). Transgenders die hierover praten spreken over veranderingen in gemoed, interesses of zelfs seksuele voorkeuren. Deze verschillen zijn nog vrij klein omdat het gaat over mensen die vaak al volgroeid waren als biologische man of vrouw.
Die interesses en eigenschappen zullen uiteindelijk ook bepalen wat je doet als beroep. Misschien moeten we gewoon aanvaarden dat mannen en vrouwen altijd andere interesses zullen hebben. Mensen die zeer hard geloven in een bijna volledig sociaal geconstrueerde maatschappij zullen de komende decennia zwaar ontgoocheld worden. Die zullen trouwens verder proberen om een equality of outcome (50/50 voor alle topjobs etc.) te bekomen via allerlei discriminerende acties.
Want daar gaat in essentie deze discussie over: Geloof je dat het grotendeels cultureel/sociaal bepaald is, dan zullen we mannen en vrouwen 'positief' moeten gaan discrimeneren als we gelijkheid willen. We gaan mannen en vrouwen dan moeten gaan voortrekken in elkaars beroepen Geloof je dat het grotendeels biologisch bepaald is, dan zullen we mannen en vrouwen gewoon gelijke kansen moeten geven, zonder een gelijke uitkomst te willen om een gelijkheid tussen man en vrouw te krijgen.