Ik ben eigenlijk nu pas goed mee met het hele sofagate-verhaal. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210413_96407564

Er was geen stoel voorzien voor Von der Leyen, en dat kwam Michel goed uit hun "kinderlijke power struggle". Vooral Michel is nogal gebrand op zijn positie veilig te stellen. Goed, dat vind ik kwalijk op 10 verschillende niveau's. Niet in het minst omdat politieke spelletjes voor hun echte werk gesteld wordt. Da's al erg genoeg.

En internationaal is de backlash duidelijk heel groot tegen Louis Michel, maar ik vind dat de kritiek véél luider en harder zou moeten zijn. Zeker vanuit België. Ik vind zelfs dat hiervoor zijn politieke kop moet rollen. In een EU dat vooral zijn waardes als grote eenmaker zou moeten hebben, als grootste kenmerk, is het wel echt schan-da-lig dat hij die zo verkoopt.

Meerdere artikels met kritiek gelezen, net als de open brief naar hem, dus ik moet citeren uit het hoofd, maar ik kon me wel volledig vinden in de kritiek at hij zweeg. Hij stond daar, zag hoe onze waarden werden belachelijk gemaakt, en zweeg. Hij zweeg, en ging zelfs op de stoel zitten die er wel was. Dàt is precies de essentie van het probleem. Hij kon een punt maken, maar hij haalde voordeel uit de vrouwendiscriminatie, dus hij zweeg. Precies om die reden zitten we nog altijd waar we zitten. Om te kotsen.
 
Ik ben eigenlijk nu pas goed mee met het hele sofagate-verhaal. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210413_96407564

Er was geen stoel voorzien voor Von der Leyen, en dat kwam Michel goed uit hun "kinderlijke power struggle". Vooral Michel is nogal gebrand op zijn positie veilig te stellen. Goed, dat vind ik kwalijk op 10 verschillende niveau's. Niet in het minst omdat politieke spelletjes voor hun echte werk gesteld wordt. Da's al erg genoeg.

En internationaal is de backlash duidelijk heel groot tegen Louis Michel, maar ik vind dat de kritiek véél luider en harder zou moeten zijn. Zeker vanuit België. Ik vind zelfs dat hiervoor zijn politieke kop moet rollen. In een EU dat vooral zijn waardes als grote eenmaker zou moeten hebben, als grootste kenmerk, is het wel echt schan-da-lig dat hij die zo verkoopt.

Meerdere artikels met kritiek gelezen, net als de open brief naar hem, dus ik moet citeren uit het hoofd, maar ik kon me wel volledig vinden in de kritiek at hij zweeg. Hij stond daar, zag hoe onze waarden werden belachelijk gemaakt, en zweeg. Hij zweeg, en ging zelfs op de stoel zitten die er wel was. Dàt is precies de essentie van het probleem. Hij kon een punt maken, maar hij haalde voordeel uit de vrouwendiscriminatie, dus hij zweeg. Precies om die reden zitten we nog altijd waar we zitten. Om te kotsen.
Ik was ook echt teleurgesteld in die houding van Michel. Geen idee of er echt sprake is van kwade wil of gewoon een gebrek aan elementaire beleefdheid.

Mocht iemand als Obama of Macron in degelijke situatie terecht komen, die zouden (hoop ik) alleszins veel hoffelijker reageren, desnoods met een grapje ofzo.
 
Ik was ook echt teleurgesteld in die houding van Michel. Geen idee of er echt sprake is van kwade wil of gewoon een gebrek aan elementaire beleefdheid.

Mocht iemand als Obama of Macron in degelijke situatie terecht komen, die zouden (hoop ik) alleszins veel hoffelijker reageren, desnoods met een grapje ofzo.
Het is echt kwade wil, als je alle verslagen leest. Niet zozeer om vrouwen te discrimineren of omdat hij vindt dat vrouwen minderwaardig zouden zijn, dat denk ik niet, maar hij wou Von der Leyen op haar plek te zetten, een hak zetten, het machtsspelletje winnen. En daarvoor kwam die vrouwonvriendelijke Erdogan nu net goed uit.

Ik vind zelfs dat het weinig met hoffelijkheid te maken heeft. Dat klinkt alsof de vrouw bij de gratie van Michel mag zitten. Het is gewoon "niet publiekelijk zwijgen bij het zien (en zelfs in de hand werken) van discriminatie omdat je er baat bij hebt".
 
Ik ben eigenlijk nu pas goed mee met het hele sofagate-verhaal. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210413_96407564

Er was geen stoel voorzien voor Von der Leyen, en dat kwam Michel goed uit hun "kinderlijke power struggle". Vooral Michel is nogal gebrand op zijn positie veilig te stellen. Goed, dat vind ik kwalijk op 10 verschillende niveau's. Niet in het minst omdat politieke spelletjes voor hun echte werk gesteld wordt. Da's al erg genoeg.

En internationaal is de backlash duidelijk heel groot tegen Louis Michel, maar ik vind dat de kritiek véél luider en harder zou moeten zijn. Zeker vanuit België. Ik vind zelfs dat hiervoor zijn politieke kop moet rollen. In een EU dat vooral zijn waardes als grote eenmaker zou moeten hebben, als grootste kenmerk, is het wel echt schan-da-lig dat hij die zo verkoopt.

Meerdere artikels met kritiek gelezen, net als de open brief naar hem, dus ik moet citeren uit het hoofd, maar ik kon me wel volledig vinden in de kritiek at hij zweeg. Hij stond daar, zag hoe onze waarden werden belachelijk gemaakt, en zweeg. Hij zweeg, en ging zelfs op de stoel zitten die er wel was. Dàt is precies de essentie van het probleem. Hij kon een punt maken, maar hij haalde voordeel uit de vrouwendiscriminatie, dus hij zweeg. Precies om die reden zitten we nog altijd waar we zitten. Om te kotsen.
Ik denk dat ge toch niet helemaal mee zijt als ik dit lees eigenlijk, enkel maar met één (vrij gekleurd) deeltje van het verhaal afgaande op uw post. Ge slaat heel veel van de context van hun protocol en functies in de wind, lijkt enkel Michel te beschuldigen van politieke spelletjes, en focust dan op het geslacht van het slachtoffer verbonden aan een morele beoordeling om tot een conclusie te komen.

Om te beginnen zijn het beide figuren die wel eens over de schreef gaan in een poging om hun ambt veilig te stellen of macht uit te breiden. Bijna een jaar geleden al een artikel over de akkefietjes waarin beiden zaken inpikken of doen die eigenlijk tot het takenpakket van de andere behoren, of ook hoe beiden zaken (in functie!) voor elkaar achterhouden die ze in een samenwerking gewoon horen te delen:
Hier wordt ook goed omschreven hoe beiden uit een gelijkaardige politieke dynastie komen, waardoor het misschien niet mag verwonderen dat ze dit soort zaken bedisselen eens ze de macht hebben. Niet onbelangrijk. Los daarvan is het vechten voor macht tussen die ambten of zelfs commissie/raad/parlement al zo oud als de straat.

Uit die akkefietjes volgt wel dat hun functies redelijk zijn afgelijnd, misschien niet door een landmeter gebeiteld in steen maar ze weten wat ze moeten doen en wie ongeveer waar staat. Net zoals ik De Morgen hier reeds verweet, zie ik ook bij u geen referentie naar de regels hierover. Gewoon even kijken op de site van de EU en ge ziet dat het aan Michel is om de EU te vertegenwoordigen. In de verdragen staat hij ook opgelijst als degene die dat doet bij zowel economisch als veiligheidsbeleid. Von Der Leyen hoort enkel met hem mee te gaan, of laten we zeggen samen, bij de economische delen. Om het wat simpel samen te vatten: Michel is het staatshoofd en Von Der Leyen de regeringsleider avn de EU, alleen met iets meer status dan normaal in zo een presidentieel systeem. En dat weten ze goed genoeg. Of zoals Juncker dat vorige week nog samenvatte: "it was clear for everyone that, from a protocol point of view, the president of the Council is No. 1, and the president of the Commission is No. 2.” De commissie mag dan wel achteraf komen uitleggen dat ze gelijkwaardig zijn, maar dat vind ik nogal WC-eendig. En dat betekent ook niet dat er ceremonieel geen onderscheid kan zijn in een setting waar "de staatshoofden" elkaar ontmoeten.

Bij dat protocol, of toch de voorbereiding, lijkt er wel wat misgelopen te zijn, al dan niet bewust van Michel zijn team of Erdogan zijn team. Alles werd doorlopen zoals normaal gebeurt om dit soort incidenten te vermijden, buiten het bezoek aan de ruimte waar de stoelen en sofa's stonden. Is dat een waargebeurde uitleg, is dat rancuneus opzet, is dat nonchalance? Geen idee, gaat ook niemand ooit nog achterkomen, al is het natuurlijk wel erg toevallig. Hier wordt uitgelegd dat er in dat protocol geen plaats is voor geslacht, hoffelijkheid is deel van maatschappelijke etiquette. Ja, Michel is een gestampte boer die enkel met zijn eigen carrière bezig is. Dat wisten we al van toen hij nog premier van ons land was. Hij zal wel aan de goede kant van de geschiedenis staan, toch als het hem voordeel oplevert. Ik vind wel dat het heel moeilijk is voor ons om hem in die situatie te kapittelen. Zijn uitleg om 'geen protocollair incident te veroorzaken' is flauwtjes, toegegeven, maar ik kan best begrijpen dat zo een boer op dat moment daar niet bij stilstond, of twijfelde om iets te doen, zeker omdat volgens het protocol het min of meer correct verliep. Dat is een job waar ge zo geleefd wordt en alles geregeld wordt voor u dat ge op dat vlak niet meer nadenkt, Koning Filip kan bij wijze van spreken na vijftig jaar eindelijk zijn knieën zelf buigen omdat iemand heeft moeten leren dat ge daarvoor niet van het protocol afhangt. Ik zeg niet dat Michel juist was, wel dat ik hem misschien kan begrijpen.

Ook dat heel anti-vrouwengedoe van Erdogan vind ik in dit specifieke geval zwaar overroepen. Zoals eerder al gezegd denk ik zeker dat Erdogan of zijn team het niet zal nagelaten hebben om dit uit te buiten als ze konden, dat wel. Maar het is toch maar iets kleins, ze zat gewoon twee meter verder op een sofa, wat haar protocollaire rang niet eens zoveel oneer aandoet. Merkel heeft al naast Erdogan op de stoel gezeten, May ook. Zelfs Mogherini zat, zonder staatshoofd te zijn, naast hem op eenzelfde stoel, zij het in een andere ruimte. Ik vind Erdogan of Michel hier zware misogynie verwijten eerder iets dat in the eye of the beholder ligt, en politieke spelletjes mogen ook met gespeeld worden als een vrouw toevallig de functie bekleedt hoor. Toch als ze een gelijke behandeling wil.

Ik zie vooral dat hier en in de media gereageerd wordt op het voorval omdat Von Der Leyen een vrouw is. Stond er dezelfde zetel als ze een man was geweest? Geen idee, allicht net iets minder kans bij Erdogan maar IMO niet bij Michel zijn team gezien hun geschiedenis. Wat ik wel zeker weet, is dat niemand er zou naar omkijken als dat gebeurde bij een man. Laat staan dat de hele media dit zou opblazen tot het niveau dat er vrouwenorganisaties petities opzetten om Michel te ontslaan, uiteraard opnieuw zonder enige context voor de regels of functies en enkel met holle slogans.

Dus even gemeend verontschuldigen, beseffen dat ge niet blindelings op protocol moet rusten in zulke situaties, rangen sluiten en volgende keer beter. Als dat echter nog eens gebeurt, dan moogt ge hem wel zo hard berispen.
 
Ik denk dat ge toch niet helemaal mee zijt als ik dit lees eigenlijk, enkel maar met één (vrij gekleurd) deeltje van het verhaal afgaande op uw post. Ge slaat heel veel van de context van hun protocol en functies in de wind, lijkt enkel Michel te beschuldigen van politieke spelletjes, en focust dan op het geslacht van het slachtoffer verbonden aan een morele beoordeling om tot een conclusie te komen.

Om te beginnen zijn het beide figuren die wel eens over de schreef gaan in een poging om hun ambt veilig te stellen of macht uit te breiden. Bijna een jaar geleden al een artikel over de akkefietjes waarin beiden zaken inpikken of doen die eigenlijk tot het takenpakket van de andere behoren, of ook hoe beiden zaken (in functie!) voor elkaar achterhouden die ze in een samenwerking gewoon horen te delen:
Hier wordt ook goed omschreven hoe beiden uit een gelijkaardige politieke dynastie komen, waardoor het misschien niet mag verwonderen dat ze dit soort zaken bedisselen eens ze de macht hebben. Niet onbelangrijk. Los daarvan is het vechten voor macht tussen die ambten of zelfs commissie/raad/parlement al zo oud als de straat.

Uit die akkefietjes volgt wel dat hun functies redelijk zijn afgelijnd, misschien niet door een landmeter gebeiteld in steen maar ze weten wat ze moeten doen en wie ongeveer waar staat. Net zoals ik De Morgen hier reeds verweet, zie ik ook bij u geen referentie naar de regels hierover. Gewoon even kijken op de site van de EU en ge ziet dat het aan Michel is om de EU te vertegenwoordigen. In de verdragen staat hij ook opgelijst als degene die dat doet bij zowel economisch als veiligheidsbeleid. Von Der Leyen hoort enkel met hem mee te gaan, of laten we zeggen samen, bij de economische delen. Om het wat simpel samen te vatten: Michel is het staatshoofd en Von Der Leyen de regeringsleider avn de EU, alleen met iets meer status dan normaal in zo een presidentieel systeem. En dat weten ze goed genoeg. Of zoals Juncker dat vorige week nog samenvatte: "it was clear for everyone that, from a protocol point of view, the president of the Council is No. 1, and the president of the Commission is No. 2.” De commissie mag dan wel achteraf komen uitleggen dat ze gelijkwaardig zijn, maar dat vind ik nogal WC-eendig. En dat betekent ook niet dat er ceremonieel geen onderscheid kan zijn in een setting waar "de staatshoofden" elkaar ontmoeten.

Bij dat protocol, of toch de voorbereiding, lijkt er wel wat misgelopen te zijn, al dan niet bewust van Michel zijn team of Erdogan zijn team. Alles werd doorlopen zoals normaal gebeurt om dit soort incidenten te vermijden, buiten het bezoek aan de ruimte waar de stoelen en sofa's stonden. Is dat een waargebeurde uitleg, is dat rancuneus opzet, is dat nonchalance? Geen idee, gaat ook niemand ooit nog achterkomen, al is het natuurlijk wel erg toevallig. Hier wordt uitgelegd dat er in dat protocol geen plaats is voor geslacht, hoffelijkheid is deel van maatschappelijke etiquette. Ja, Michel is een gestampte boer die enkel met zijn eigen carrière bezig is. Dat wisten we al van toen hij nog premier van ons land was. Hij zal wel aan de goede kant van de geschiedenis staan, toch als het hem voordeel oplevert. Ik vind wel dat het heel moeilijk is voor ons om hem in die situatie te kapittelen. Zijn uitleg om 'geen protocollair incident te veroorzaken' is flauwtjes, toegegeven, maar ik kan best begrijpen dat zo een boer op dat moment daar niet bij stilstond, of twijfelde om iets te doen, zeker omdat volgens het protocol het min of meer correct verliep. Dat is een job waar ge zo geleefd wordt en alles geregeld wordt voor u dat ge op dat vlak niet meer nadenkt, Koning Filip kan bij wijze van spreken na vijftig jaar eindelijk zijn knieën zelf buigen omdat iemand heeft moeten leren dat ge daarvoor niet van het protocol afhangt. Ik zeg niet dat Michel juist was, wel dat ik hem misschien kan begrijpen.

Ook dat heel anti-vrouwengedoe van Erdogan vind ik in dit specifieke geval zwaar overroepen. Zoals eerder al gezegd denk ik zeker dat Erdogan of zijn team het niet zal nagelaten hebben om dit uit te buiten als ze konden, dat wel. Maar het is toch maar iets kleins, ze zat gewoon twee meter verder op een sofa, wat haar protocollaire rang niet eens zoveel oneer aandoet. Merkel heeft al naast Erdogan op de stoel gezeten, May ook. Zelfs Mogherini zat, zonder staatshoofd te zijn, naast hem op eenzelfde stoel, zij het in een andere ruimte. Ik vind Erdogan of Michel hier zware misogynie verwijten eerder iets dat in the eye of the beholder ligt, en politieke spelletjes mogen ook met gespeeld worden als een vrouw toevallig de functie bekleedt hoor. Toch als ze een gelijke behandeling wil.

Ik zie vooral dat hier en in de media gereageerd wordt op het voorval omdat Von Der Leyen een vrouw is. Stond er dezelfde zetel als ze een man was geweest? Geen idee, allicht net iets minder kans bij Erdogan maar IMO niet bij Michel zijn team gezien hun geschiedenis. Wat ik wel zeker weet, is dat niemand er zou naar omkijken als dat gebeurde bij een man. Laat staan dat de hele media dit zou opblazen tot het niveau dat er vrouwenorganisaties petities opzetten om Michel te ontslaan, uiteraard opnieuw zonder enige context voor de regels of functies en enkel met holle slogans.

Dus even gemeend verontschuldigen, beseffen dat ge niet blindelings op protocol moet rusten in zulke situaties, rangen sluiten en volgende keer beter. Als dat echter nog eens gebeurt, dan moogt ge hem wel zo hard berispen.
Nee, hoor. Ik ben mee :) Het is niet omdat ik dat minder interessant vind, of eigenlijk ook gewoon minder erg vind, dat ik niet mee ben, hè.
Dat van die kinderlijke ruzies heb ik aangegeven. Ik sla het dus zeer zeker niet in de wind, hè.

Maar het gaat mij niet om de vrouwonvriendelijkheid van Erdogan, noch om de intenties van Michel. Je lijkt aan te geven dat zijn intenties in het beste geval "geen golven maken" waren, en in het waarschijnlijkere geval "gewoon" machtsspelletjes waren en geen vrouwonvriendelijkheid. En bij Erdogan hetzelfde. Misschien wat jennen, of het uitbuiten van de zwakte van de andere, maar misschien ook geen vrouwonvriendelijkheid.

Mijn punt is echter dat de EU in deze tijd (dat zat ook in dat stuk van de Standaard) zich enorm profileert als bastion van de waardes. Onze economische waarde, onze waarde qua leger en die van de markten is misschien beperkt, maar wij zijn wel de grote voorvechters van de normen en waarden. Daar boogt Michel ook op: Wij zullen aan de juiste kant van de geschiedenis staan.

Je schakelt meteen over op "hem zware misogynie verwijten", wat ik een stropop zou durven noemen. Ik heb dat expliciet niét gedaan:
Niet zozeer om vrouwen te discrimineren of omdat hij vindt dat vrouwen minderwaardig zouden zijn, dat denk ik niet

Ik beken dat ik niet ga schrikken als Erdogan dit wel degelijk heeft gedaan om te laten zien wat hij van een vrouw aan de macht vindt, zeker nadat hij samenwerkt met die extreemrechtse partij bij hem. Posturing. Maar zoals ik al eerder zei, maakt ook dat niks uit, hè?

Het gaat om de daden. Om wat er gebeurd is. De president van de Europese Raad staat erbij en kijkt ernaar hoe een vrouw opzijgeschoven wordt, en ofwel vindt hij het de moeite niet waard om daarvoor golven te maken, en dat zou enorm in strijd zijn met precies dat principe waar hij zo trots op is en waar heel Europa zijn sterkte uit kan halen: de waarden die we uitdragen. Dan zijn die waarden ondergeschikt aan de vriendjes die we willen maken en zijn we op dat punt ook al vleugellam (en doet Michel zijn job niet goed).

Ofwel heeft het weinig te maken met geen golven maken, en maakt hij de waarden ondergeschikt aan zijn eigen gewin. En gezien hun track record is dat verdorie wel héél waarschijnlijk. Dat er niet zo'n hetze zou zijn met een man is ten eerste hypothetisch (en beetje makkelijk), en dat zou ook gewoon een voorbeeld zijn van politiek macchiavelisme. Doordat het nu over een vrouw gaat, is het echter ook meer dan dat.

Either way: Dit laat zien wat hij als president van de Raad vindt van vrouwenrechten. Of hij dat als intentie had of niet. "Sorry" is dan eigenlijk niet meer dan zout in de wonde en een lachertje. "Sorry dat ik vrouwenrechten wou verkopen om er beter uit te komen".
 
En internationaal is de backlash duidelijk heel groot tegen Louis Michel, maar ik vind dat de kritiek véél luider en harder zou moeten zijn. Zeker vanuit België. Ik vind zelfs dat hiervoor zijn politieke kop moet rollen. In een EU dat vooral zijn waardes als grote eenmaker zou moeten hebben, als grootste kenmerk, is het wel echt schan-da-lig dat hij die zo verkoopt.

Heel dit verhaal is een hoofdstuk uit het playbook van Putin die welbekend zijn jachthond de vergaderzaal liet binnenwandelen waar Merkel met een trauma zit.

LM komt hier in alle aspecten als een zwakkeling uit. Op het thuisfront moet hij kruipen en zich publiekelijk excuseren terwijl in Turkije Erdogan allereerst "de vrouw" op haar plek heeft gezet en nu kan lachen met hoe LM voor diezelfde vrouw door het stof moet. Voor zijn imago is dit een homerun.

We wijzen hier graag naar de Verenigde Staten als een keizerrijk in verval. Maar met zo'n stukjes tonneel op het internationaal niveau hoeveel recht van spreken hebben wij eigenlijk (nog).
 
Uiteraard kan dat maar zeggen naar welke kant de verdeling zou overhellen is giswerk hé. Puur biologisch is er een grotere betrokkenheid van moeders bij hele kleine kinderen (door zwangerschap en borstvoeding) maar moet dat biologisch verschil dan direct al de rest mee bepalen? We pretenderen toch altijd meer te zijn dan onze natuur? :p

Alleszins, het is volgens mij wel duidelijk dat we momenteel niet in een egalitaire maatschappij leven en dat we dus niet weten wat een "normale/natuurlijkere" verdeling is alleen dat dit het niet is. Er wordt ook niet gepusht voor een 50-50 verdeling volgens mij, alleen naar eerlijke kansen voor iedereen, keuzemogelijkheid voor iedereen en waardering van jobs die niet afhangen van gepercipieerde vrouwelijke VS. Mannelijke taken (en waardering van mensen die niet afhangen van mannelijke en vrouwelijke kenmerken).

Ik vind de tweedeling tussen carrière maken en voor kinderen zorgen ook nogal artificieel. Als ge mensen de juiste ondersteuning geeft - en als ze dat willen - kunnen ze beide doen (al dan niet wanneer de kinderen iets groter zijn).
De discussie over carrière heeft veel te maken met hoe zeer mensen gebonden zijn aan hun werk. Mannen identificeren zich veel meer dan vrouwen met werk en kloppen meer werkuren (https://towardsdatascience.com/is-t...wage-gap-interactive-infographic-6051dff3a041) . Los van de industrie- en sectordiscussie werken mannen doorgaans meer uren. Zelfs als ze single zijn werken ze volgens bovenstaand artikel gemiddeld 3 uur meer per week.

Dit lijkt weinig, maar je moet beseffen dat mensen die carrière maken doorgaans zeer veel en hard werken. Zeker aan het begin van hun carrière. Stel dat het aantal gewerkte uren hier een normale verdeling heeft, dan zal in de topgroep (uiteinde van de normaalverdeling) die heel veel uren klopt (bijvoorbeeld +50 uren) voornamelijk uit mannen bestaan. Het is deze groep die 'carrière' zal maken.

Dit is volgens mij overigens geen benijdenswaardige situatie. Dit zijn mannen en vrouwen die amper een sociaal leven hebben, hun partner en kinderen weinig zien en doorgaans zeer ongezond leven. Het is ook een groep met een zeer hoge kans op verslavingen, burnouts en zelfmoordcijfers. Het is echter wel een groep die evenwel waanzinnig veel bijdraagt aan onze maatschappij (topdokters, managers,... met uitsluiting van politici).
 
Laatst bewerkt:
De discussie over carrière heeft veel te maken met hoe zeer mensen gebonden zijn aan hun werk. Mannen identificeren zich veel meer dan vrouwen met werk en kloppen meer werkuren (https://towardsdatascience.com/is-t...wage-gap-interactive-infographic-6051dff3a041) . Los van de industrie discussie werken mannen doorgaans meer uren. Zelfs als ze single zijn werken ze volgens bovenstaand artikel gemiddeld 3 uur meer per week.

Dit lijkt weinig, maar je moet beseffen dat mensen die carrière maken doorgaans zeer veel en hard werken. Zeker aan het begin van hun carrière. Stel dat het aantal gewerkte uren hier een normale verdeling heeft, dan zal in de topgroep (uiteinde van de normaalverdeling) die heel veel uren klopt (bijvoorbeeld +50 uren) voornamelijk uit mannen bestaan. Zij zullen daardoor veel sneller promotie kunnen maken.

Dit is volgens mij overigens geen benijdenswaardige situatie. Dit zijn mannen en vrouwen die amper een sociaal leven hebben, hun partner en kinderen weinig zien en doorgaans zeer ongezond leven. Het is ook een groep met een zeer hoge kans op verslavingen, burnouts en zelfmoordcijfers. Het is echter wel een groep die evenwel waanzinnig veel bijdraagt aan onze maatschappij (topdokters, managers,... met uitsluiting van politici).
Dat heeft er uiteraard mee te maken maar dan kom ik op de vraag 'waarom identificeren mannen zich meer met werk'? En ik vermoed dat daar de waarden/verwachtingen die ge meegeeft bij de opvoeding van mannen VS. Vrouwen een grote rol in spelen. Daarnaast mogelijks ook de verwachte/gepercipieerde beloning voor die extra uren werk (als ge merkt of gelooft dat de beloning voor extra uren lager ligt als vrouw dan als man gaat ge daar die tijd ook niet in steken).
Ik weet niet of ge met uw post probeert aan te geven dat dit verschil in werkuren ligt aan een inherent verschil tussen mannen en vrouwen maar dat lijkt mij de gemakkelijkheidsverklaring.

Het is uiteraard geen benijdenswaardige positie. Een degelijke balans tussen werk en privé is voor eenieder belangrijk maar dat is dan weer een discussie over de zin en onzin van aantal uren gewerkt te nemen als (enige) graadmeter voor goeie werknemers of carrière opties.

Uw artikel zegt trouwens zelf dat het verschil zeer beperkt is tussen single (kinderloze) mannen en vrouwen. Dat de impact van zelfs alleen maar trouwen zo groot is (zowel op loon als gewerkte uren) vind ik ook wel opmerkelijk. Waarom zou een getrouwde kinderloze vrouw opeens zo'n andere prioriteiten hebben dan en getrouwde kinderloze man of single vrouw?
 
Dat heeft er uiteraard mee te maken maar dan kom ik op de vraag 'waarom identificeren mannen zich meer met werk'? En ik vermoed dat daar de waarden/verwachtingen die ge meegeeft bij de opvoeding van mannen VS. Vrouwen een grote rol in spelen. Daarnaast mogelijks ook de verwachte/gepercipieerde beloning voor die extra uren werk (als ge merkt of gelooft dat de beloning voor extra uren lager ligt als vrouw dan als man gaat ge daar die tijd ook niet in steken).
Ik weet niet of ge met uw post probeert aan te geven dat dit verschil in werkuren ligt aan een inherent verschil tussen mannen en vrouwen maar dat lijkt mij de gemakkelijkheidsverklaring.

Het is uiteraard geen benijdenswaardige positie. Een degelijke balans tussen werk en privé is voor eenieder belangrijk maar dat is dan weer een discussie over de zin en onzin van aantal uren gewerkt te nemen als (enige) graadmeter voor goeie werknemers of carrière opties.

Uw artikel zegt trouwens zelf dat het verschil zeer beperkt is tussen single (kinderloze) mannen en vrouwen. Dat de impact van zelfs alleen maar trouwen zo groot is (zowel op loon als gewerkte uren) vind ik ook wel opmerkelijk. Waarom zou een getrouwde kinderloze vrouw opeens zo'n andere prioriteiten hebben dan en getrouwde kinderloze man of single vrouw?
1) Dat is niet duidelijk. Men vermoedt dat dat biologisch is, is namelijk vrij universeel over culturen heen. Mannen hun sociaal leven speelt vaak af of rond het werk (veel meer werkvrienden), terwijl vrouwen een breder netwerk buiten hun werk hebben, vaak ook nog een hele reeks oude vriendinnen. Vrouwen hechten ook meer belang aan deze relaties. We weten dat vrouwen biologisch gezien een andere sociale ontwikkeling doormaken die hen qua netwerken en sociale relaties complexer (of geavanceerder zo u wil) maakt.

2) Het verschil tussen een matige manager en een goede manager is gigantisch voor de winstgevendheid van een bedrijf. Goede managers zijn constant aan het werk, scholen zich bij na hun uren,... . ze offeren constant alles op. Wetenschappelijke doorbraken gebeuren vaak door mensen die alles opofferen voor hun werk. Hoewel u doodwerken ook niet goed is voor uw productiviteit (je moet iets van rust en een leven hebben) moet je wel gewoon keihard werken. https://www.natureindex.com/news-bl...collaboration-early-career-researcher-science Nobelprijswinnaars publiceren bijvoorbeeld twee keer zoveel papers als anderen in hun eerste jaren. Dat doe je niet door een perfecte werk-privé balans te houden.

3) Dat is een opeenstapeling van redenen. Mannen werken langer en verdienen meer per uur (keuze job en industrie). Als je trouwt wordt er vaak een keuze gemaakt; wie werkt er minder om bijvoorbeeld het huishouden te doen? Aangezien mannen in de meerderheid van de gevallen meer verdienen zie je dan een serieuze daling in het aantal betaalde uren dat een vrouw werkt. Als gezin is het economisch onlogisch om de best verdienende partner meer onbetaalde arbeid te laten verrichten. Die vrijheid heb je enkel als je beiden zeer veel verdient.
Voor het doorsnee lagere/middenklasse gezin is die keuze er niet echt. 200 euro extra in de maand is 2400 euro op het einde van het jaar; daar kan je al eens goed mee op reis gaan. Wat we overigens zien is dat de voltijds werkende partner soms harder moet gaan werken/veranderen van werk om voldoende of meer te verdienen voor de familie. Aangezien mannen zich meer identificeren met hun job en doorgaans bereid zijn meer overuren te kloppen zal ook hier sneller naar de man gekeken worden.

Op het einde is het bijna altijd een economische keuze die gemaakt wordt. Wil je zeker blijven werken? Zorg dan dat je in een goed betaalde industrie zit of zoek je een partner die substantieel lager geschoold is dan jou. Probleem is dat mensen de dag van vandaag vooral trouwen met mensen met eenzelfde opleidingsniveau. De kans dat je dan combinaties krijgt van bouwvakker (m)-winkeljuffer (v) of ingenieur (m) -sociologe (v) is zeer groot. In beide gevallen verdient de man het meest.
 
Laatst bewerkt:
1. Dat is niet duidelijk. Men vermoedt dat dat biologisch is, is namelijk vrij universeel over culturen heen. Mannen hun sociaal leven speelt vaak af of rond het werk (veel meer werkvrienden), terwijl vrouwen een breder netwerk buiten hun werk hebben, vaak ook nog een hele reeks oude vriendinnen. Vrouwen hechten ook meer belang aan deze relaties. We weten dat vrouwen biologisch gezien een andere sociale ontwikkeling doormaken die hen qua netwerken en sociale relaties complexer (of geavanceerder zo u wil) maakt.

2) Het verschil tussen een matige manager en een goede manager is gigantisch voor de winstgevendheid van een bedrijf. Goede managers zijn constant aan het werk, scholen zich bij na hun uren,... . ze offeren constant alles op. Wetenschappelijke doorbraken gebeuren vaak door mensen die alles opofferen voor hun werk. Hoewel u doodwerken ook niet goed is voor uw productiviteit (je moet iets van rust en een leven hebben) moet je wel gewoon keihard werken. https://www.natureindex.com/news-bl...collaboration-early-career-researcher-science Nobelprijswinnaars publiceren bijvoorbeeld twee keer zoveel papers als anderen in hun eerste jaren. Dat doe je niet door een perfecte werk-privé balans te houden.

3) Dat is een opeenstapeling van redenen. Mannen werken langer en verdienen meer per uur (keuze job en industrie). Als je trouwt wordt er vaak een keuze gemaakt; wie werkt er minder om bijvoorbeeld het huishouden te doen? Aangezien mannen in de meerderheid van de gevallen meer verdienen zie je dan een serieuze daling in het aantal betaalde uren dat een vrouw werkt. Als gezin is het economisch onlogisch om de best verdienende partner meer onbetaalde arbeid te laten verrichten. Die vrijheid heb je enkel als je beiden zeer veel verdient.
Voor het doorsnee lagere/middenklasse gezin is die keuze er niet echt. 200 euro extra in de maand is 2400 euro op het einde van het jaar; daar kan je al eens goed mee op reis gaan. Wat we overigens zien is dat de voltijds werkende partner soms harder moet gaan werken/veranderen van werk om voldoende of meer te verdienen voor de familie. Aangezien mannen zich meer identificeren met hun job en doorgaans bereid zijn meer overuren te kloppen zal ook hier sneller naar de man gekeken worden.

Op het einde is het bijna altijd een economische keuze die gemaakt wordt. Wil je zeker blijven werken? Zorg dan dat je in een goed betaalde industrie zit of zoek je een partner die substantieel lager geschoold is dan jou. Probleem is dat mensen de dag van vandaag vooral trouwen met mensen met eenzelfde opleidingsniveau. De kans dat je dan combinaties krijgt van bouwvakker (m)-winkeljuffer (v) of ingenieur (m) -sociologe (v) is zeer groot. In beide gevallen verdient de man het meest.
1. het een biologisch verschil noemen omdat ge het terugziet in alle huidige culturen vind ik een Beetje kort door de bocht, zo goed als alle culturen zijn patriarchaal. Ge start dus al met de vrouw in een heel andere situatie dan de man.
Ge zou kunnen gaan argumenteren dat dat de normale evolutie is (al ben ik het daar niet per se mee eens) maar dan is de vraag waarom we op dat punt in de evolutie zouden moeten blijven steken. Gezien de reeds genome stappen om de positie van de vrouw tov de man op gelijke voet te proberen plaatsen, lijkt het antwoord mij daar duidelijk nee.

Dat van die andere sociale ontwikkeling gebaseerd op een biologisch verschil ken ik niet (dus voel u vrij).

2. In uw eigen bron staat dat nobelprijswinnaars meer produceren omdat ze itt tot laureaten - die ook wel samenwerken - deel uitmaken van een grote onderzoeksgroep. Dat betekent dat iedereen dan met zijn eigen Papers bezig is en samenwerkt/helpt/advies geeft bij nog 10 andere mensen. Zo krijgt ge snel een pak meer publicaties op uw naam (en verbetert ook uw eigen werk). Ik zou dat dus niet als voorbeeld nemen als een slechte balans tussen werk en leven of alles opofferen voor het werk.
Dat ge meer uren werk moet doen om te excelleren, misschien, maar dat ge eenzelfde vooruitgangen niet kunt krijgen door een degelijke ondersteuning en normaler uren dat betwijfel ik.

3. Wat verandert aan het huishouden als ge trouwt? Tegenwoordig wonen single mensen vaak alleen (zeker uw succesvolle veel uren kloppende managers) en moeten ze dus ook een volledig huishouden doen. Dat het anders is met kinderen is een feit, en ik heb zelf ook al aangehaald dat dit deels is omdat de vrouw meestal in de minder verdienende job zit (maar ook daar zijn dan weer vragen bij) maar ik sprak specifiek over getrouwde mensen zonder kinderen.
Ge haalt wel die economische keuze aan maar de meeste mensen redeneren niet zo sec maar als dit het geval is dan moet de voltijds partner niet meer uren gaan werken, dan wilt hij dit.
Ik vermoed eerder dat een aantal getrouwde mannen en vrouwen onbewust verschuiven naar een traditionelere verdeling van het huishouden (aangeleerd) waarna die scheeftrekking in werkuren komt om de scheeftrekking thuis op te vangen.

Edit: en ik mag hopen dat ge geen lagergeschoolde partner moet zoeken as ge wilt blijven werken als vrouw :'). Twee voltijds werkenden is nog altijd beter dan 1? Gewoon geen kinderen krijgen of u niet slecht voelen omdat ge ze consequent in de naschoolse/voorschoolse opvang moet steken :v (dat is ook een punt trouwens: aangeleerd schuldgevoel/prioriteiten rond opvoeding van uw kinderen)
 
Laatst bewerkt:
1) Dat is niet duidelijk. Men vermoedt dat dat biologisch is, is namelijk vrij universeel over culturen heen. Mannen hun sociaal leven speelt vaak af of rond het werk (veel meer werkvrienden), terwijl vrouwen een breder netwerk buiten hun werk hebben, vaak ook nog een hele reeks oude vriendinnen. Vrouwen hechten ook meer belang aan deze relaties. We weten dat vrouwen biologisch gezien een andere sociale ontwikkeling doormaken die hen qua netwerken en sociale relaties complexer (of geavanceerder zo u wil) maakt.
Wie is "men"? Want ik vind dat een héél bizarre uitspraak. "Men" vermoedt dat dit biologisch is, omdat het universeel is over culturen heen? Dat is wel heel erg twijfelachtig, hoor. Niet alles wat over verschillende culturen heen zo is, is biologisch. Dat is iets waar "men" het nogal over eens is. Het lijkt me vooral dat je bedoelt "ik denk dat het biologisch is".
Verschillende Afrikaanse culturen zijn bijvoorbeeld sterk maternalistisch. Alle dingen die jij opnoemt zijn universeel over "bepaalde" culturen in een héél beperkt tijdsbestek heen. Dat is to-taal iets anders dan "universeel", hè.

En "biologisch gezien een andere sociale ontwikkeling", ook daar zou ik wel meer over willen weten. Want voor mij klinkt het alsof het elkaar uitsluit: ofwel is het biologisch, ofwel is het een sociale ontwikkeling.
3) Dat is een opeenstapeling van redenen. Mannen werken langer en verdienen meer per uur (keuze job en industrie). Als je trouwt wordt er vaak een keuze gemaakt; wie werkt er minder om bijvoorbeeld het huishouden te doen? Aangezien mannen in de meerderheid van de gevallen meer verdienen zie je dan een serieuze daling in het aantal betaalde uren dat een vrouw werkt. Als gezin is het economisch onlogisch om de best verdienende partner meer onbetaalde arbeid te laten verrichten. Die vrijheid heb je enkel als je beiden zeer veel verdient.
Voor het doorsnee lagere/middenklasse gezin is die keuze er niet echt. 200 euro extra in de maand is 2400 euro op het einde van het jaar; daar kan je al eens goed mee op reis gaan. Wat we overigens zien is dat de voltijds werkende partner soms harder moet gaan werken/veranderen van werk om voldoende of meer te verdienen voor de familie. Aangezien mannen zich meer identificeren met hun job en doorgaans bereid zijn meer overuren te kloppen zal ook hier sneller naar de man gekeken worden.
Dit hele stukje hiervoor gaat over het idee dat je keuzes moet maken zodra je trouwt, en iemand moet het huishouden op zich nemen. Maar waarom? Waarom moet iemand het huishouden op zich nemen?

En dan zo langs de neus weg "aangezien mannen zich meer identificeren met hun job", alsof dat pure biologie is, dat is ook maar bedenkelijk volgens mij.
 
1. het een biologisch verschil noemen omdat ge het terugziet in alle huidige culturen vind ik een Beetje kort door de bocht, zo goed als alle culturen zijn patriarchaal. Ge start dus al met de vrouw in een heel andere situatie dan de man.
Ge zou kunnen gaan argumenteren dat dat de normale evolutie is (al ben ik het daar niet per se mee eens) maar dan is de vraag waarom we op dat punt in de evolutie zouden moeten blijven steken. Gezien de reeds genome stappen om de positie van de vrouw tov de man op gelijke voet te proberen plaatsen, lijkt het antwoord mij daar duidelijk nee.

Dat van die andere sociale ontwikkeling gebaseerd op een biologisch verschil ken ik niet (dus voel u vrij).

2. In uw eigen bron staat dat nobelprijswinnaars meer produceren omdat ze itt tot laureaten - die ook wel samenwerken - deel uitmaken van een grote onderzoeksgroep. Dat betekent dat iedereen dan met zijn eigen Papers bezig is en samenwerkt/helpt/advies geeft bij nog 10 andere mensen. Zo krijgt ge snel een pak meer publicaties op uw naam (en verbetert ook uw eigen werk). Ik zou dat dus niet als voorbeeld nemen als een slechte balans tussen werk en leven of alles opofferen voor het werk.
Dat ge meer uren werk moet doen om te excelleren, misschien, maar dat ge eenzelfde vooruitgangen niet kunt krijgen door een degelijke ondersteuning en normaler uren dat betwijfel ik.

3. Wat verandert aan het huishouden als ge trouwt? Tegenwoordig wonen single mensen vaak alleen (zeker uw succesvolle veel uren kloppende managers) en moeten ze dus ook een volledig huishouden doen. Dat het anders is met kinderen is een feit, en ik heb zelf ook al aangehaald dat dit deels is omdat de vrouw meestal in de minder verdienende job zit (maar ook daar zijn dan weer vragen bij) maar ik sprak specifiek over getrouwde mensen zonder kinderen.
Ge haalt wel die economische keuze aan maar de meeste mensen redeneren niet zo sec maar als dit het geval is dan moet de voltijds partner niet meer uren gaan werken, dan wilt hij dit.
Ik vermoed eerder dat een aantal getrouwde mannen en vrouwen onbewust verschuiven naar een traditionelere verdeling van het huishouden (aangeleerd) waarna die scheeftrekking in werkuren komt om de scheeftrekking thuis op te vangen.

Edit: en ik mag hopen dat ge geen lagergeschoolde partner moet zoeken as ge wilt blijven werken als vrouw :'). Twee voltijds werkenden is nog altijd beter dan 1? Gewoon geen kinderen krijgen of u niet slecht voelen omdat ge ze consequent in de naschoolse/voorschoolse opvang moet steken :v (dat is ook een punt trouwens: aangeleerd schuldgevoel/prioriteiten rond opvoeding van uw kinderen)
1) Er is veel bewijs over de link tussen sociale ontwikkeling en biologie (oa hier: https://stanmed.stanford.edu/2017spring/how-mens-and-womens-brains-are-different.html .Zowel fysiek, brein als hormonale verschillen zullen bepalen hoe mannen en vrouwen ontwikkelen. Het mooie bewijs dat loonkloven, ... vooral biologisch zijn wordt bewezen in de recente paradox van werken in de meest gelijke landen. Onderzoek heeft aangetoond dat de verschillen tussen mannen en vrouwen groter zijn geworden in scandinavische landen, de landen die het meest doen voor gendergelijkheid (tot het extreme toe). Die gaan gigantisch veel gelijkheid van opportuniteit aanbieden. In die landen heb je dus veel vrijheid en weinig gendersturing in beroepskeuze. Wat zie je: vrouwen gaan er vaker traditionele rollen gaan opnemen.

Ironisch genoeg krijg je nu kritiek hierop van feministen die claimen dat dat nog steeds niets met biologie te maken heeft, maar alles met het scandinavische welvaart model (https://nordicparadox.se/). Ze klagen dat vrouwen teveel incentives krijgen om thuis te blijven bij kinderen, het sociale systeem teveel gemonopoliseerd is door de staat en er teveel belastingen opgehaald worden. En dat voor een groep die jarenlang heaft staan ijveren voor betaald oudersschapsverlof, een toegankelijke gezondheidszorg en hogere belastingen om de 'zwakkere vrouwen' naar boven te krijgen :p

2) Lees dit eens. https://www.nobelprize.org/hard-work/ al die mensen hebben keihard gewerkt. ik ga ermee akkoord dat mijn vorige referentie iets minder duidelijk was. Sowieso moet je harder werken om op meer papers te staan. Dat toont gewoon aan dat je ook goed moet kunnen samenwerken en geen wereldvreemd genie zijn dat alleen in een vuil kot uw werk doet.

3) Mensen maken die rekening heus wel. De verschillen tussen single mannen en vrouwen schommelen tussen de $2000-$5000 per jaar in de meeste studies. Dat zijn bedragen die je wel in rekening brengt.

Mijn verwachting: vrouwen zullen in de toekomst meer betaald werken door de robotisering van huishoudelijke taken. @Loser: waarom moet iemand het huishouden op zich nemen? Ja anders heb je een vuil huis en onopgevoede kinderen he ;-). Door de hoge belastingen op arbeid in ons land zijn veel mensen geneigd dat zelf te doen.

Wel als je sociologie, afrikanistiek,... gestudeerd hebt is dat wel de beste keus :) . Ik weet dat dat in realiteit anders ligt natuurlijk. Maar als je puur als homo economicus denkt, dan wel. Dat of geen kinderen krijgen. Uw kinderen soms naar opvang sturen kan, maar twee volwaardige manager carrières lijkt mij ook voor kinderen geen ideale oplossing.
 
Hm, ik zie dat je helemaal niet ingaat op het feit dat "men" zou aannemen dat het om biologische redenen is, omdat het universeel is, terwijl het net niet universeel is, maar heel specifiek.

En bij de vraag waarom iemand het huishouden op zich moet nemen in een kinderloos gezin is "onopgevoede kinderen" geen antwoord.
 
Hm, ik zie dat je helemaal niet ingaat op het feit dat "men" zou aannemen dat het om biologische redenen is, omdat het universeel is, terwijl het net niet universeel is, maar heel specifiek.

En bij de vraag waarom iemand het huishouden op zich moet nemen in een kinderloos gezin is "onopgevoede kinderen" geen antwoord.
'Men'= neurowetenschappers, evolutiewetenschappers,...
Biologisch heeft er een evolutie plaatsgevonden die verschillen bepaalt tussen mannen en vrouwen. Onze sociale relaties tonen vaak aan wat onze prioriteiten zijn. Onderzoek naar andere primaten heeft aangetoond dat mannelijke primaten in een vriendschap zoeken naar mensen die hen vooruit helpen in de sociale hierarchie en je succesvol maken. Ze zullen zoeken naar andere succesvolle mannen om zich mee te omringen. Voor de mens betekent dit: Hard werken maakt je succesvol en zal je ook veel vrienden opleveren die je verder helpen. Zo kan je opklimmen en je vervolgens voortplanten (want vrouwen zoeken succesvolle mannetjes). Daarom dat voor mannen hun werk zo belangrijk is en ze bovendien veel vrienden op het werk hebben.

Vrouwen zoeken meer vrienden buiten het werk omdat ze vrienden willen die hen helpen in het reduceren van stress, helpen in opvoeding van kinderen, etc. Dit toont aan waar de prioriteiten van vrouwen en mannen liggen (https://web-facstaff.sas.upenn.edu/~seyfarth/Publications/annurev-psych- Friendship.pdf). Vrouwen hebben andere prioriteiten dan mannen.

"
En bij de vraag waarom iemand het huishouden op zich moet nemen in een kinderloos gezin is "onopgevoede kinderen" geen antwoord.
"

had ik al geantwoord: een vuil huis. Vaak ook een keuze om als koppel het kalmer aan te doen en meer vrije tijd te hebben.
 
Ik zou voorzichtig zijn met die Nordic Paradox als waarheid aan te nemen, er zijn nog steeds veel vraagtekens rond de originele studie uit 2018 waarop dit concept gebaseerd is. De auteurs hebben van die studie hebben in 2020 ook nog enkele significante correcties moeten doorvoeren nadat een team van Harvard de cijfers niet kon repliceren.

 
Ik zou voorzichtig zijn met die Nordic Paradox als waarheid aan te nemen, er zijn nog steeds veel vraagtekens rond de originele studie uit 2018 waarop dit concept gebaseerd is. De auteurs hebben van die studie hebben in 2020 ook nog enkele significante correcties moeten doorvoeren nadat een team van Harvard de cijfers niet kon repliceren.

Ik verwees naar dit artikel. https://science.sciencemag.org/content/362/6412/eaas9899 . Klopt dat er met dat artikel dat jij meldt mogelijks iets mis mee is. Artikel dat ik hier meegeef is trouwens veel breder.

Het hele ding is: als je mannen of vrouwen veel vrijheid geeft om te doen wat ze graag doen en ze gelijke studie opportuniteiten gaat aanbieden gaan ze uiteraard doen wat ze persoonlijk het allerliefste doen. Zeker als je negatieve gevolgen van een keuze gaat verminderen (bijvoorbeeld betaald ouderschapsverlof, veel gesubsidieerde/overheidsjobs voor weinig gevraagde diploma's,...).

Wat je eigenlijk gaat creëren is een situatie waarin biologische voorkeuren vrij gaan kunnen spelen omdat je 1 alle kansen krijgt en 2 de downsides van jouw keuze verdwijnen of sterk verminderd worden.
 
Laatst bewerkt:
2) Lees dit eens. https://www.nobelprize.org/hard-work/ al die mensen hebben keihard gewerkt. ik ga ermee akkoord dat mijn vorige referentie iets minder duidelijk was. Sowieso moet je harder werken om op meer papers te staan. Dat toont gewoon aan dat je ook goed moet kunnen samenwerken en geen wereldvreemd genie zijn dat alleen in een vuil kot uw werk doet.
Hebt ge zelf verder dan de inleiding gelezen want dat artikel ondersteunt uw punt ook niet? Het is niet omdat ge op 1 moment in uw leven uw werk even prioritiseert dat dat betekent dat het altijd zo is. Ze geven zelf allemaal aan dat ge tijd moet vrijmaken voor familie, vrienden, slaap, andere passie's...

had ik al geantwoord: een vuil huis. Vaak ook een keuze om als koppel het kalmer aan te doen en meer vrije tijd te hebben.
Maar waarom is het huis vuiler als ge getrouwd zijt i.p.v. wanneer ge allebei apart woont (en mannen en vrouwen dus +- dezelfde uren werken)? In het slechtste geval blijft uw hoeveelheid huishoudelijk werk per persoon hetzelfde (maar in de praktijk zal het verminderen).
Dan hebt ge toch gewoon 1 van beide partners die vindt dat hij/zij na een huwelijk meer/minder moet doen in het huishouden dan de andere om een of andere reden.
En als ge het kalmer aan wilt doen als koppel, waarom zou de ene partner dan minder beginnen werken en de andere meer?


Ik verwees naar dit artikel. https://science.sciencemag.org/content/362/6412/eaas9899 . Klopt dat er met dat artikel dat jij meldt mogelijks iets mis mee is. Artikel dat ik hier meegeef is trouwens veel breder.

Het hele ding is: als je mannen of vrouwen veel vrijheid geeft om te doen wat ze graag doen en ze gelijke studie opportuniteiten gaat aanbieden gaan ze uiteraard doen wat ze persoonlijk het allerliefste doen. Zeker als je negatieve gevolgen van een keuze gaat verminderen (bijvoorbeeld betaald ouderschapsverlof, veel gesubsidieerde/overheidsjobs voor weinig gevraagde diploma's,...).

Wat je eigenlijk gaat creëren is een situatie waarin biologische voorkeuren vrij gaan kunnen spelen omdat je 1 alle kansen krijgt en 2 de downsides van jouw keuze verdwijnen of sterk verminderd worden.
Tegenintuitief uiteraard maar ge vergeet dat de instelling/verwachtingen van mensen en hoe ze jongens VS meisjes opvoeden niet zomaar veranderen (net zoals de representatie en de maatschappelijke voorbeelden niet zomaar direct mee veranderen bij het gelijk trekken van studiemogelijkheden of ouderschapsverlof) dus op korte termijn kunt ge daar die conclusies echt niet uit trekken volgens mij.
 
Hebt ge zelf verder dan de inleiding gelezen want dat artikel ondersteunt uw punt ook niet? Het is niet omdat ge op 1 moment in uw leven uw werk even prioritiseert dat dat betekent dat het altijd zo is. Ze geven zelf allemaal aan dat ge tijd moet vrijmaken voor familie, vrienden, slaap, andere passie's...
Lees tussen de lijnen door. Je moet prioriteiten stellen. Die zeggen niet dat ze een perfecte work-life balance hebben. Je moet je niet doodwerken zeggen ze, maar ze werken wel keihard. Je moet gewoon familie, slaap etc. hebben als het wat tegenzit. Dat artikel is geen reclame voor work-life balance
Maar waarom is het huis vuiler als ge getrouwd zijt i.p.v. wanneer ge allebei apart woont (en mannen en vrouwen dus +- dezelfde uren werken)? In het slechtste geval blijft uw hoeveelheid huishoudelijk werk per persoon hetzelfde (maar in de praktijk zal het verminderen).
Dan hebt ge toch gewoon 1 van beide partners die vindt dat hij/zij na een huwelijk meer/minder moet doen in het huishouden dan de andere om een of andere reden.
En als ge het kalmer aan wilt doen als koppel, waarom zou de ene partner dan minder beginnen werken en de andere meer?
Efficiëntie. Stel jij verdient 10 euro per uur en uw man 8 euro en jullie poetsten/koken samen acht uur in de week. Als je afspreekt dat jij vier uur meer werkt en hij vier uur minder per week, dan heeft hij acht uur tijd om te poetsen, terwijl je als koppel meer verdient. Dit voordeel zal je altijd ondervinden tenzij je exact dezelfde job doet en exact hetzelfde zal verdienen (komt bijna nooit voor).

Als je kalmer aan wil doen, is het het beste dat inderdaad de minst verdienende partner het minste werkt en het meest onbetaalde arbeid zal verrichten. Dat is meestal de vrouw.
Tegenintuitief uiteraard maar ge vergeet dat de instelling/verwachtingen van mensen en hoe ze jongens VS meisjes opvoeden niet zomaar veranderen (net zoals de representatie en de maatschappelijke voorbeelden niet zomaar direct mee veranderen bij het gelijk trekken van studiemogelijkheden of ouderschapsverlof) dus op korte termijn kunt ge daar die conclusies echt niet uit trekken volgens mij.
Maatschappijen veranderen in sneltempo. In Scandinavië (eigenlijk heel Europa) identificeert de meerderheid van de mensen zich als feminist. Er zijn duizenden programma's om vrouwen te pushen richting 'mannelijke zaken'. Het taalgebruik in sommige landen wordt tot op het belachelijke gemonitord door de overheid. Dat zijn zaken die al sinds de jaren '70 zijn beginnen spelen, niet iets recent. Vrouwen willen het -gemiddeld gezien- eenvoudigweg niet. Je zou op zijn minst een afbuiging of stabilisatie moeten zien richting meer vrouwen met mannelijke preferenties... .

Het onderzoek gaat effectief de sociale rol hypothesis gaan ontkrachten. Voor een deel zitten uw verwachtingen/rolmodellen overigens in die gender equality indexen die ze benutten. Accepteer het, zaken zitten biologisch (voor een deel althans) in ons ingeprent en er is geen goed of slecht in dit verhaal. Mensen die (willen) afwijken van deze statistieken hebben daar in een vrije samenleving alle recht toe. Het is gewoon een vaststelling dat biologie een ongelofelijk grote rol speelt in wie we zijn, wat we worden en hoe we ons verhouden tot anderen. Op die manier zal het ook onze studie- en beroepskeuze gaan beïnvloeden.
 
Laatst bewerkt:
Het onderzoek gaat effectief de sociale rol hypothesis gaan ontkrachten. Voor een deel zitten uw verwachtingen/rolmodellen overigens in die gender equality indexen die ze benutten. Accepteer het, zaken zitten biologisch in ons ingeprent en er is geen goed of slecht in dit verhaal. Mensen die (willen) afwijken van deze statistieken hebben daar in een vrije samenleving alle recht toe. Het is gewoon een vaststelling dat biologie een ongelofelijk grote rol speelt in wie we zijn, wat we worden en hoe we ons verhouden tot anderen. Op die manier zal het ook onze studie- en beroepskeuze gaan beïnvloeden.

Dat er biologisch verschil is tussen mannen en vrouwen is een open duur intrappen hé. Je gaat hier toch een beetje kort door de bocht. Uit de conclusie van het artikel:

Our findings do not rule out an influence of gender-specific roles that drive gender differences in preferences. They also do not preclude a role for biological or evolutionary determinants of gender differences (37).
  1. For instance, our results can be accommodated by approaches suggesting interactions of evolutionary or biological determinants with the social environment (43).

Zelfs de auteurs van dit artikel gaan niet zo ver om te zeggen: "zaken zitten biologisch in ons ingeprent".

In de afbeelding in de conclusie staat ook het volgende:

(Left) World map visualizing a summary index of gender differences in all six preferences (risk-taking, patience, altruism, trust, and positive and negative reciprocity). (Right) The relationship between the summary index of gender differences in preferences and (top) log GDP per capita and (bottom) a Gender Equality Index comprising measures of material, social, and political gender equality. The relationships are predicted from local polynomial regressions. Shaded areas indicate 95% confidence intervals.

Als je dan gaat kijken naar de afbeelding zie je dat 'economic development' en 'gender equality' gelijk lopen. Da's toch een enorme confouding variabele zou ik denken. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de economische ontwikkeling een sterke overheersende invloed heeft en dat in landen waar mensen het economisch minder doen, genderverschillen worden uitgevaagd. Maar in landen waar de mensen het economisch beter doen gaat die factor niet meespelen en aangezien er nog altijd gender-ongelijkheid is gaat die meer spel kunnen krijgen en krijg je meer uitgesproken verschillen tussen gender. Niet omdat dat biologisch zo sterk uiteenloopt maar omdat de genderverschillen onderdrukt worden door de economische situatie.

Niet dat ik denk dat er geen biologische verschillen zouden zijn: in een 100% gendergelijke samenleving gaan mannen en vrouwen niet 50/50 verdeeld zijn. Maar statements zoals "Het onderzoek gaat effectief de sociale rol hypothesis gaan ontkrachten" zijn van hetzelfde niveau als "Het onderzoek gaat effectief de biologische rol hypothesis gaan ontkrachten" als reactie op een onderzoek dat een sociale factor identificeert in genderverschillen. En er zijn genoeg onderzoeken die uitwijzen dat de sociale omgeving weldegelijk een rol speelt in keuzes van mensen.
 
Lees tussen de lijnen door.

Deze stuit me wel een beetje tegen de borst, hoor. Je vraagt anderen om je artikels te lezen. Tot nu toe zaten er al een paar bij die niet zeiden wat jij zei. En dan "lees tussen de lijnen door", een beetje verder schakel je fluks tussen biologisch en sociaal, maak je grote aannames over dat culturele dingen universeel zijn (zonder staving)... dat komt toch allemaal over als heel selectief lezen van bronnen, om bijna met iets pseudowetenschappelijks te komen?
 
Terug
Bovenaan