Lady bouwers
Ja, het is zover ophef rond de prent van de lady bouwers. Maar bij de mannen is men ook nooit stereotype zeker? Bouwvakkersreet of het compleet tegenovergestelde een hunk.

Hebben die zich nu echt niets om zich drukker In te maken?
 
De Coca-Cola reclame waar een boel vrouwen zitten te geilen op een man in bloot bovenlijf :D
 
Lady bouwers
Ja, het is zover ophef rond de prent van de lady bouwers. Maar bij de mannen is men ook nooit stereotype zeker? Bouwvakkersreet of het compleet tegenovergestelde een hunk.

Hebben die zich nu echt niets om zich drukker In te maken?
Ik moet zeggen vrouwen onder de installateurs/bouwvakkers ben ik nu ook nog niet echt vaak tegengekomen.
Maar werfleiders, projectleiders/managers, architecten, ingenieurs zijn posities die vaak ingenomen worden door vrouwen.
En de taaiste werfleider die ik ooit in mijn carriere tegengekomen ben was een vrouw. Keiharde koude tante!
 
Of dat positief is... Compensatie en profileringsdrang?
Een werfleider maakt of kraakt de winst van een dossier in uitvoering.
In dit specifieke geval heeft deze voor haar bedrijf enorm veel winst gemaakt.
Je kan dat bekijken als profileringsdrang of compensatiegedrag maar ik denk dat haar baas daar anders naar kijkt... ;)
 
Het gaat me voor de duidelijkheid niet over de competentie. Er zijn zeker goede vrouwen ook in de bouw.

Maar over het oeverloos gezwam over ocharme een prent.
 
Bij de bedienden is er zeker een groeiend aantal vrouwen in de sector. Zeker op vlak van architecten en projectleiders. De meeste architecten bij ons zijn ook vrouwen. Maar een vrouwelijke bouwvakker op een werf heb ik nog nooit tegengekomen. Het was ook mijn kinderdroomjob om op de chantier te staan. Maar na mijn stage bij een kleine aannemer ben ik van dat idee vlug afgesprongen. Mijn rug zou kapot zijn tegen ik 40 jaar ben.

En euhm. Ladytruckers, ladybouwers, ... wanneer komt "vroedmannen" op de buis?
 
Bij de bedienden is er zeker een groeiend aantal vrouwen in de sector. Zeker op vlak van architecten en projectleiders. De meeste architecten bij ons zijn ook vrouwen. Maar een vrouwelijke bouwvakker op een werf heb ik nog nooit tegengekomen. Het was ook mijn kinderdroomjob om op de chantier te staan. Maar na mijn stage bij een kleine aannemer ben ik van dat idee vlug afgesprongen. Mijn rug zou kapot zijn tegen ik 40 jaar ben.

En euhm. Ladytruckers, ladybouwers, ... wanneer komt "vroedmannen" op de buis?
Tis fysiek wel inderdaad pokkezwaar op de chantier staan. Ik zou het ook niet kunnen.
 
Ik heb nog niets in de brede media gehoord over het feit dat Oekraiense mannen verplicht paraat moeten zijn voor het leger en vrouwen niet?
Hey, fijn dat je een oorlog die een heel land in de vernieling aan het helpen is, met miljoenen mensen op de vlucht en met nu al duizenden doden aangrijpt om dit prangende punt te maken. Niet dat je echt een punt maakt natuurlijk, want wat vind je nu een probleem? Dat er genderongelijkheid is in Oekraïne? Dat de media daar niet over bericht? Of wil je de media in deze situatie en context van hypocrisie beschuldigen? Misschien kan je dat terwijl je je in een hoekje gaat schamen even verduidelijken.

In de media heb ik er inderdaad nog niets over gelezen, in het main topic helaas wel al verschillende gelijkaardige berichten van de anti-woke brigade moeten lezen die zelfs een oorlog als opportuniteit beschouwen om af te kunnen geven op wat zij als woke(-media) zien.
 
Hey, fijn dat je een oorlog die een heel land in de vernieling aan het helpen is, met miljoenen mensen op de vlucht en met nu al duizenden doden aangrijpt om dit prangende punt te maken. Niet dat je echt een punt maakt natuurlijk, want wat vind je nu een probleem? Dat er genderongelijkheid is in Oekraïne? Dat de media daar niet over bericht? Of wil je de media in deze situatie en context van hypocrisie beschuldigen? Misschien kan je dat terwijl je je in een hoekje gaat schamen even verduidelijken.

In de media heb ik er inderdaad nog niets over gelezen, in het main topic helaas wel al verschillende gelijkaardige berichten van de anti-woke brigade moeten lezen die zelfs een oorlog als opportuniteit beschouwen om af te kunnen geven op wat zij als woke(-media) zien.

Het feit dat mannen disproportioneel slachtoffer zijn in de oorlog en dienen als pion van politieke machten boven hen moet daarom niet anti-woke zijn hé.

Er zijn voldoende domeinen waar mannen enorm achterop hinken en dit is maar één van de velen. En ook vaak eentje die snel in dediscussie weggezet wordt.
Vaak wordt er enkel gekeken naar die kleine groep mannen die bovenaan staat, maar de immens grote groep mannen die onderaan aan het kortste eind trekken en in dit geval dat met hun leven moeten bekopen wordt steevast genegeerd.

Als morgen in eender welk ander conflict vrouwen disproportioneel slachtoffer zijn van geweld (ik denk bijv seksueel geweld in burgeroorlogen in Afrika) dan wordt dat ook extra belicht.
 
Het feit dat mannen disproportioneel slachtoffer zijn in de oorlog en dienen als pion van politieke machten boven hen moet daarom niet anti-woke zijn hé.

Er zijn voldoende domeinen waar mannen enorm achterop hinken en dit is maar één van de velen. En ook vaak eentje die snel in dediscussie weggezet wordt.
Vaak wordt er enkel gekeken naar die kleine groep mannen die bovenaan staat, maar de immens grote groep mannen die onderaan aan het kortste eind trekken en in dit geval dat met hun leven moeten bekopen wordt steevast genegeerd.

Als morgen in eender welk ander conflict vrouwen disproportioneel slachtoffer zijn van geweld (ik denk bijv seksueel geweld in burgeroorlogen in Afrika) dan wordt dat ook extra belicht.
Breng dat dan zo aan.
 
Het had misschien tactvoller aangebracht kunnen worden, want in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland is dit echt niet het voornaamste denk ik dan, de vrouwen ook oproepen voor de dienstplicht, zeker voor de frontlijn, zou eerder een uitzondering zijn in de regel van de geschiedenis.

Maar feit is wel dat de media voornamelijk verhalen over "genderongelijkheid" zal brengen wanneer het in het nadeel van vrouwen is, aangevuurd door feministische groeperingen. Zaken waarbij mannen in het nadeel zijn (doden op de werkvloer, alimentatie, schooluitval en hoger onderwijs, dienstplicht) komen eerder zelden of nooit aan bod in onze media.

Toegegeven, landen zoals Nederland zijn een aantal jaar terug consequent geworden en hebben het gelijkheidsbeginsel dan ook maar toegepast op de dienstplicht, maar dat is dan toch vooral nog op papier, want een echte oproep tot actie is er uiteraard nog niet geweest.

Ik vind dat echter niet per se juist, want wat mij betreft moet absolute gelijkheid tussen mannen en vrouwen helemaal niet. Op vlakken zoals verloning voor dézelfde job is dat uiteraard logisch. Maar landsverdediging? Je moet het ook praktisch bekijken: je wilt situaties vermijden waarin beide ouders van een kind opgeroepen worden voor de oorlog want dat is pas tragisch, bovendien zijn mannen en vrouwen ook biologisch nog steeds verschillend: de vrouw is doorgaans nog steeds meer geneigd méér zorgende taken op te nemen (zeker in de borstvoedingsfase, maar ook daarna) en mannen zijn gemiddeld nu éénmaal ook sterker en fysiek dus meer geschikt... Doorgaans is er ook meer nood aan zorg dan landsverdediging, dus ik weet niet of vrouwen hier "beter" af zijn.
 
Kijk en dan krijg je dit soort berichten op de VRT zenders (ook op hun jongere channel nws.nws.nws)

Geen woord over de ongelijkheid van mannen en vrouwen maar wel het feit dat er enkele onbevestigde Tiktok filmpjes en getuigenissen zijn over racisme.

Dat bedoel ik met de berichtgeving die vaak vanuit één of ander activistisch wereldbeeld past.
En dat is helaas een constante.

10,000den mannen die hun gezin aan de grens moeten achterlaten gewoon omdat ze man zijn en het is windstil.
Enkele onbevestigde TikTok filmpjes en een getuigenis over racisme en dat is plots nieuwswaardig.
 
Is niet onbevestigd hoor.


Er is een discussie die je kan hebben over genderrollen in Oekraïne en het feit dat het nog steeds een zeer conservatief patriarchaal land is waar de vrouw voor de kinderen zorgt maar ik weet niet of het Journaal de beste plek is voor zo'n discussie. En waarom je dat nu weer moet afzetten tegenover het bespreken van racistische incidenten aan de grens, dat snap ik toch ook niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Is niet onbevestigd hoor.


Er is een discussie die je kan hebben over genderrollen in Oekraïne en het feit dat het nog steeds een zeer conservatief patriarchaal land is waar de vrouw voor de kinderen zorgt maar ik weet niet of het Journaal de beste plek is voor zo'n discussie. En waarom je dat nu weer moet afzetten tegenover het bespreken van racistische incidenten aan de grens, dat snap ik toch ook niet goed.

Het gaat erover dat enkele getuigenissen over racisme nieuwswaardig zijn. En dat aan een grensovergang die gebruikt voor mensensmokkelaars, die enige voorzichtigheid aan de grens kan verklaren.

Deze discriminatie is op véél kleinere schaal dan de 10,000den mannen die dagelijks hun gezin moeten achterlaten enkel omdat ze man zijn.
Die discriminatie wordt nogal vlot en snel over gegaan. En die ongelijkheid in berichtgeving en verontwaardiging is wat mij stoort.
 
Terug
Bovenaan