Het had misschien tactvoller aangebracht kunnen worden, want in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland is dit echt niet het voornaamste denk ik dan, de vrouwen ook oproepen voor de dienstplicht, zeker voor de frontlijn, zou eerder een uitzondering zijn in de regel van de geschiedenis.
Maar feit is wel dat de media voornamelijk verhalen over "genderongelijkheid" zal brengen wanneer het in het nadeel van vrouwen is, aangevuurd door feministische groeperingen. Zaken waarbij mannen in het nadeel zijn (doden op de werkvloer, alimentatie, schooluitval en hoger onderwijs, dienstplicht) komen eerder zelden of nooit aan bod in onze media.
Toegegeven, landen zoals Nederland zijn een aantal jaar terug consequent geworden en hebben het gelijkheidsbeginsel dan ook maar toegepast op de dienstplicht, maar dat is dan toch vooral nog op papier, want een echte oproep tot actie is er uiteraard nog niet geweest.
Ik vind dat echter niet per se juist, want wat mij betreft moet absolute gelijkheid tussen mannen en vrouwen helemaal niet. Op vlakken zoals verloning voor dézelfde job is dat uiteraard logisch. Maar landsverdediging? Je moet het ook praktisch bekijken: je wilt situaties vermijden waarin beide ouders van een kind opgeroepen worden voor de oorlog want dat is pas tragisch, bovendien zijn mannen en vrouwen ook biologisch nog steeds verschillend: de vrouw is doorgaans nog steeds meer geneigd méér zorgende taken op te nemen (zeker in de borstvoedingsfase, maar ook daarna) en mannen zijn gemiddeld nu éénmaal ook sterker en fysiek dus meer geschikt... Doorgaans is er ook meer nood aan zorg dan landsverdediging, dus ik weet niet of vrouwen hier "beter" af zijn.